ארצות הברית עקפה את סין והפכה למרכז העולמי המוביל של כריית ביטקוין

בעקבות המגבלות הקשות שהטיל השלטון המרכזי בסין על שוק הקריפטו - כריית הביטקוין בסין, שנמצאת בדעיכה מאז יולי, דעכה כעת לאפס - והוסטה לארצות הברית

ארצות הברית הפכה להיות היעד המועדף עבור כורי הקריפטו / צילום: Shutterstock, Morrowind
ארצות הברית הפכה להיות היעד המועדף עבור כורי הקריפטו / צילום: Shutterstock, Morrowind

בחודש מאי האחרון עוד כרו הסינים כמעט מחצית ממטבע הביטקוין בעולם. מאז, נקטו השלטונות הסיניים במדיניות אגרסיבית נגד שוק הקריפטו, ששיאה היה ההודעה בחודש שעבר של הבנק המרכזי של סין שכל פעילות במטבעות קריפטוגרפיים במדינה אינה חוקית, ואף בורסות בחו"ל מנועות מלספק שירותים למשקיעים ביבשת. עכשיו המדיניות הזאת נותנת אותותיה: ארצות הברית עקפה את סין בדרך להיות המרכז העולמי של כריית הביטקוין - כך עולה מפרסום אתמול (ד') של מרכז קיימברידג' הבריטי.

המצב הנוכחי הוא, כאמור, תוצאה של כוונה תחילה של השלטונות הסיניים, שביקשו לבלום את כל הפעילות סביב המטבע במשק הסיני, שאינו ניתן לפיקוח או מרכוז בשום כלי ממשלתי. החשש של השלטון המרכזי בבייג'ינג מהתרופפות האחיזה שלו במשק, כמו גם מההתעצמות הפיננסית של הכורים - הביאה לתקנות מחמירות בשוק הקריפטו - גם של הכרייה וגם של המסחר - שהוחמרו עד כדי מה שמכונה "הגירת הכרייה הגדולה": בחצי שנה האחרונה נדחקו בכוח, כמעט בניגוד לחוק, גם המשתמשים ובעיקר הכורים של הביטקוין, ונאלצו לעצור את הפעילות שלהם או להסיט אותה מחוץ לגבולות סין. והתוצאה הסופית: נוכחות כורי הביטקוין בסין דעכה לאפס.

צריכת החשמל הקיצונית של כורי הביטקויין הפנתה אותם ליעדים חלופיים בהם החשמל הוא זול והרגולציה לא הדוקה. פעילי הביטקוין בסין הפנו את עיקר פעילותם לארצות הברית, לקזחסטן ולרוסיה. בתחילה, רוסיה הציעה עלויות אנרגיה נמוכות יחסית בסביבה אקלימית קרה ונוחה, שמקלה מאד על פעילות המחשבים, אך הצריכה הגדולה של החשמל התחילה להעיק על תעריפי החשמל במדינה, שזינקו בחלק מהמחוזות לרמות בלתי נסבלות, לפי הדיווחים בעיתונות הרוסית.

קזחסטן, שכנתה של סין, היא גם יעד מושך עבור הכורים, שכן מכרות הפחם במדינה מספקים שפע אנרגיה זולה, ונוסף לזאת, המדינה נוקטת בגישה מקלה בנוגע לבנייה - דבר שמטיב עם הכורים, שצריכים להקים מתקנים פיזיים בפרק זמן קצר.

הדרך בה נמדד מעבר הכורים היא התבוננות ב-Hash Rate - כוח העיבוד של כל הכורים ברשת הביטקוין, שמראה כי ארצות הברית הפכה להיות היעד המועדף עבורם, בדגש על טקסס. הסיבות לכך כוללות את החקיקה המקומית בטקסס, הידידותית לכורי הקריפטו, וגם עלויות החשמל שהן מהזולות בעולם. ויותר מכל - אין ספק שטקסס מעמידה יכולת מרשימה לעתודות של אנרגיה ירוקה, בזכות רזרבות הגז הטבעי שלה. המומחים אפילו מעריכים שרק בזכות רזרבות הגז האלה, טקסס תעקוף את ניו יורק ותהיה למובילה השלטת של כריית הביטקוין בארצות הברית, ואפילו בעולם כולו.