גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קונדומים, אופניים ותנורים: זו רשימת ההחרגות ברפורמת היבוא

לידי גלובס הגיעה רשימת ההחרגות המוסכמת ברפורמה ביבוא שבה כ-100 מוצרים שיידרשו לעמוד בתקן ישראלי ולא ניתן יהיה לייבא כאלה העומדים בתקנים אמריקאים ואירופיים ● "למה קונדום שעובד בחו"ל לא יכול לעבוד בארץ? למה חייבים תקנים ישראלים ייחודיים?"

אופניים / צילום: אריק סולטן
אופניים / צילום: אריק סולטן

לידי גלובס הגיעה רשימת ההחרגות המוסכמת ברפורמה ביבוא. כל המוצרים המופיעים בטבלה שהתפרסמה יידרשו לעמוד בתקן ישראלי ולא ניתן יהיה לייבא כאלה העומדים בתקנים אמריקאים ואירופיים.

הרשימה כוללת למעלה ממאה מוצרים, אולם היא סבירה ביחס ללחצים שהופעלו כדי להרחיב אותה יותר מכך, טוענים במשרדי האוצר והכלכלה.

ברשימה מופיעים בין היתר קונדומים, כפפות גומי, סוגי מנורות, צינורות בטון ומערכות צנרת, מפסקים חשמליים, ציוד כיבוי אש, קסדות בטיחות, מכשירי חשמל כמו מדיחי כלים, מייבשי כביסה, מכונות כביסה, תנורי בישול, כיריים ומזגנים, וגם אופניים לילדים, אופני מירוץ ואופני הרים, ציוד בנייה ואריחים, ועוד עשרות מוצרים שבשלב הראשוני להפעלתה יהיו מוחרגים מההקלות החדשות ברפורמה ביבוא.

ביום רביעי התקיים דיון, כפי שנחשף בגלובס, בלשכת ראש הממשלה בנט בהשתתפות שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ומנכ"ל משרדה וכן נציגים ממשרד האוצר ומנכ"ל משרד ראש הממשלה יאיר פינס. במהלך הפגישה הוסכם על מסלול חדש ברפורמה, שבו חלק מהמוצרים שיוחרגו ממנה והוגדרו מוצרים מסוכנים יידרשו תחילה לעמוד בבדיקת מכון התקנים הישראלי בהליך בקרה ובהמשך יוכלו לצאת ממנה למסלול ההצהרה המקל.

עוד נקבע כי במקרים של מוצרים שבהם הוראות החוק הישראליות סותרות את היכולת לייבא תקנים אירופיים ואמריקאים תיעשה עבודת מטה להסדרה, ולאחר מכן ניתן יהיה בצו השרה וללא חקיקה נוספת להכניס את המוצרים הללו לרפורמה ולייבא אותם במסלול הצהרה בלבד. לצד שני אלו הוסכם כאמור על רשימת ההחרגות שבה למעלה ממאה מוצרים - שגם מהם תוכל השרה להוציא עם הזמן בצו ולבטל את החרגתם.

"התרגלנו שאנחנו משלמים יותר"

אמש פרסם ראש הממשלה פוסט בדף הפייסבוק שלו בעקבות אותה פגישה עם ברביבאי שבו כלל בעיקר את הבשורות ביבוא ולא את ההחרגות המובאות בכתבה. "סיכמתי עם שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, על 'רפורמת העגלות', שתאפשר ליבואנים ישראלים לייבא מוצרים שמאושרים באירופה, אך לא עומדים בתקן הישראלי המיושן וחסר ההיגיון שקיים היום.

"במשך שנים התרגלנו שהישראלים משלמים יותר. למשל, אותה עגלה שעולה בארץ 1,790 שקל תעלה 700 שקל בחו״ל. בקבוק לתינוק שעולה בארץ 24 שקל יעלה בחו״ל 15 שקל. אותו הדבר קורה גם עם מוצרים נוספים ויקרים יותר כמו מוצצים, מיטות תינוק, מנשאים, טרמפולינות, כסאות תינוק לרכב, כסאות אוכל, צעצועי ילדים, תנורי אפייה, תנורי חימום, מברשות שיניים חשמליות, שואבי אבק והרשימה עוד ארוכה".

עו"ד רחל גור, מנהלת תחום ממשלה בלובי 99, אמרה לגלובס כי "לאחר דרישות חוזרות ונשנות ועשרות רבות של שעות דיונים, משרד הכלכלה פרסם סוף סוף לעיון הציבור את רשימת המוצרים שיוחרגו בשלב זה מהרפורמה ביבוא. הרשימה ארוכה וכוללת, בין היתר אריחי קרמיקה, אופניים, משקפי שמש, קונדומים ועוד. למה קונדומים שעובדים בחו"ל לא יכולים לעבוד בארץ? למה חייבים תקנים ישראלים ייחודיים? נשאל את השאלות בדיון המתוכנן ביום ראשון".

בתחילת השבוע הבא תתכנס ועדת הכלכלה לדיון נוסף ברפורמה המתוכננת ותדון ברשימת ההחרגות לפני אישור החוק לקריאה שנייה ושלישית. יו"ר הוועדה מיכאל ביטון, שכבר נזף באנשי משרד הכלכלה על האיחור בהצגת רשימת ההחרגות, יתבשר באותו דיון גם על השינויים הנוספים שהוכנסו בה בעקבות התערבות ראש הממשלה וצפוי דיון סוער.

מנכ"ל הלובי הציבורי "האינטרס שלנו" אלעד מלכא אמר לגלובס כי "רשימת ההחרגות מונה כמעט חצי מהתקנים הקיימים ומשקפת כניעה לקבוצות לחץ. ככה עושים חצי רפורמה. יש מספר רב של תקנים אירופיים שניתן לאמץ ולהוריד מחירים עבור הציבור הרחב. רשימת ההחרגות מראה שמקבלי ההחלטות לא מאמינים עד תום בהיגיון שעומד מאחורי הרפורמה: מה שבטוח עבור האירופים בטוח גם עבורנו. שמחים שלפחות בכל הנוגע למוצרי תינוקות, שבהם התקן הישראלי מאמץ תקן אירופי מיושן, עמדתנו התקבלה. עכשיו הכדור מונח לפתחם של חברי הוועדה, זה הזמן לצמצם את רשימת ההחרגות".

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נטפליס יורדת בכ-7%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● ירידות בבורסות אירופה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית