גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מחירי הגז צפויים להישאר גבוהים בשנתיים הקרובות"

הזינוק במחירי הגז לא היה אירוע קצר וחד-פעמי, אלא נובע מקושי אמיתי להגדיל את תפוקת הגז ומכשלים בשרשראות האספקה, כך אומרת ג'ינה כהן, מומחית לנושא גז ומרצה בתחום ● אפילו פוטין לא יכול לספק כנראה פיתרון מהיר למשבר

משאבת גז טבעי / צילום: Shutterstock, arogant
משאבת גז טבעי / צילום: Shutterstock, arogant

"בשנתיים הקרובות נראה את מחירי הגז נשארים ברמתם הגבוהה, וזאת כי הביקוש לגז עולה על ההיצע", כך אומרת ל"גלובס" ג'ינה כהן, מומחית לנושא אנרגיה ויועצת לחברות אנרגיה ולגופים בינלאומיים בנושא שוק הגז העולמי. להערכתה של כהן, גידול משמעותי בהיצע הגז צפוי רק לקראת אמצע העשור הנוכחי.

מחירי הגז בבורסות אירופה הגיעו בסוף השבוע האחרון ל-30 דולר ליחידת חום וזאת לאחר שכבר חצו את קו ה-40 דולרים - שיא של כל הזמנים שנרשם בתחילת החודש.

מהם הגורמים למשבר הנוכחי?

לדברי כהן, "מדובר בסערה מושלמת. היה שילוב של מספר גורמים, הן בצד ההיצע והן בצד הביקוש, שיצרו את הפער שהוביל לעליית המחירים".

"בצד ההיצע מדובר קודם כל בתנאי מזג אוויר קיצוניים שפגעו בתפוקה. הוריקן במפרץ מקסיקו, בצורת בדרום אמריקה, ירידה בתפוקת החשמל מנהרות בסין ובנורבגיה ורוחות מאוד חלשות, בעוצמה של 50% משנת 2020, שפגעו בייצור החשמל של טורבינות רוח. בנוסף הייתה סדרת תקלות לא צפויות ושריפות בתשתיות גז בנורבגיה וברוסיה".

"גורם משמעותי נוסף היה תת-השקעה מצד המפיקים, שעדיין לא התאוששו מהשפל במחירים בשיא מגפת הקורונה, בה הביקוש צנח והם נתקעו עם עודפי גז גדולים", אומרת כהן, ומוסיפה: "באפריל 2020 למשל מחירי ה-HUB המרכזי באירופה, ה-TTF, צנחו ל-1.84 דולר ליחידת חום ופחות משלושה דולר באסיה. זו תעשייה עתירת הון ונדרש לה זמן להגדיל את התפוקה כדי להדביק את הביקושים. תת-ההשקעה הזו התבטאה בירידה בתפוקת שדות גז באירופה כמו השדות בים הצפוני. רמות המלאים באירופה ירדו ל-16% מתחת לממוצע הרב-שנתי".

"בצד הביקוש ראינו התאוששות חזקה בפעילות הכלכלית שהתבטאה בצמיחה של 6% בכלכלה העולמית מתחילת השנה, לצד מזג אוויר קריר באירופה ובארה"ב שהגדיל את הביקושים לגז לחימום בתים. סין ודרום קוריאה הגדילו מאוד ביקושים ובסה"כ הביקוש העולמי לגז טבעי נוזלי (LNG) גדל בתוך זמן קצר ב-5%".

"בסין נוצר מחסור בפחם בעקבות איסור על ייבוא מאוסטרליה ותקלות באספקה ממונגוליה - מה שהגדיל עוד יותר את הביקוש לגז".

הפעילים והארגונים הסביבתיים הכריזו מלחמה על הגז בגלל שהוא פולט גזי חממה הרסניים שמאיצים את התחממות כדור הארץ. האם המאבק שלהם הצליח לפגוע בהיצע הנוכחי?
"הירוקים עשו הכל כדי לצמצם ולחנוק פיננסית את תעשיית הנפט והגז - והם הצליחו במידה מסוימת", היא טוענת. "ראינו ירידה בנכונות של בנקים וגופים פיננסיים להעניק אשראי לתעשייה, על-רקע המאבק הסביבתי. לי אין ספק שהמאבק הזה תרם למחסור באנרגיה ולהחמרת הפגיעה בסביבה כתוצאה מהגברת השימוש בדלקים הכי מזהמים - כמו פחם ואפילו נפט, כי כרגע הנפט יותר זול באירופה מהגז הטבעי. חייבים להבין שאם העולם הולך לעתיד של אפס פליטות פחמן - זה יחייב השקעות עתק שיבואו לידי ביטוי בהתייקרות של מחירי האנרגיה".

אפשר לטעון שגם חברות אנרגיה שמיהרו לחלק את הרווחים שלהן בצורת דיבידנדים במקום להשקיע בפיתוח תשתיות - נושאות חלק באחריות למשבר. אולי יש לדעתך מקום להתערבות רגולטורית שתאסור על מפיקי גז לחלק דיבידנדים - לתקופת המשבר - כדי לתמרץ אותם להפנות את כל הרווחים להשקעות בפיתוח תשתיות הגז?
"בעבר חברות הנפט והגז התמקדו בחידוש והגדלת הרזרבות, אבל אחרי ההפסדים הכבדים (של 2020) היה עליהן לחץ כבד מהמשקיעים שרצו לראות תשואה על ההשקעה שלהם. רגולציית יתר עלולה לחנוק את התעשייה. אני חושבת שעדיף שהחברות ימצאו בעצמן מהי נקודת האיזון הנכונה בין השקעות בתפוקה לבין הצורך למשוך משקיעים".

האם הייתה זו טעות מצד מדינות אירופה להסתמך על צינור נורדסטרים 2 כמקור אמין וזול לאספקת גז?
"האירופאים לא נתנו אמון בפרויקט הזה ועשו ככל יכולתם לעכב אותו, בעזרת ארה"ב. אבל צריך לזכור שלרוסיה יש 12 קווי הולכת גז לאירופה והיא מספקת 40% מצריכת הגז של היבשת. הרוסים סרבו להגדיל את אספקת הגז מעבר למחוייבות החוזית שלהם כדי להפעיל לחץ על האירופים להתחיל בהזרמת הגז מנורדסטרים 2 ולהחריג אותו מהרגולציה שמחייבת לתת גישה לצדדים שלישיים".

מבחינה מסחרית ראינו בשנים האחרונות שינויים גדולים - צמצום ההצמדה של מחיר הגז לנפט באירופה. כיצד זה השפיע במשבר הנוכחי?
"בשנים האחרונות היה לחץ כבד של הרגולטור האירופי על הרוסים לנתק את ההצמדה של מחיר הגז למחיר הנפט - כחלק מהדרישה ל'מחירי שוק חופשי'. האירופים האמינו שעדיף שמחירי הגז ייקבעו בזירות מסחר או בבורסות שבהן המסחר מתנהל בשקיפות".

"אם עד 2008 כמעט כל הגז שגזפרום (מונופול הגז הרוסי) סיפקה לאירופה היה במחירים צמודים למחיר הנפט - היום זה ירד לסביבות ה-20%, זה על רקע הליכים שהתנהלו נגד גזפרום מצד רשות ההגבלים העסקיים האירופית. בשורה התחתונה, לא בטוח שהמהלך הזה תרם להוזלת המחירים - היום מחירי הספוט בשווקים גבוהים פי שלושה ממחירי הגז שצמודים לנפט בחוזים ארוכי טווח".

אומרים שהמפתח לפיתרון המשבר נמצא בידיים של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שיכול פשוט להרים את השאלטר ולהגביר את הזרמת הגז לאירופה.
"בתחילת שבוע שעבר פוטין באמת אמר שזה מה שהוא יעשה - אבל זה לא קרה עדיין. לא ברור האם הרוסים באמת רוצים להגביר את אספקת הגז ואם כן - אם הם יכולים. היו למשל דיווחים על-כך שהרוסים לא יכולים כרגע להגביר את אספקת הגז, כי גם אצלם המלאים נמצאים עדיין מתחת לרמה הרצויה והם רוצים קודם כל למלא אותם. זה נכון שהרוסים מפעילים לחץ על האירופאים לחתום על הסכמים ארוכי טווח - ומציבים זאת כאחד התנאים להגברת אספקת הגז".

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

עד כמה ארה"ב יכולה למלא את החוסר שנוצר בשוק הגז העולמי והאירופי?

"ב-2020 צפון אמריקה ייצאה גז נוזלי (LNG) בהיקף של 60 מיליארד מ"ק (BCM) והיכולת שלה עומדת על 92 BCM. השנה צפוי גידול של 30% בהיקף ייצוא הגז מארה"ב - וזה בשעה שמחירי הגז המקומיים (Henry Hub) נמצאים ברמה הגבוהה ביותר שלהם מאז 2007. האמריקאים לחצו על האירופים בנושא נורדסטרים 2 בין היתר כדי לקדם את הגז שלהם - אבל זה לא פתרון קסם. הבעיה היא שבשוק אספקת הגז העולמי יש לא מעט כשלים של חוסר תשתית שצריך לתקן".

אז האם מחירי הגז צפויים לחזור לרמות של לפני המשבר - ואם כן, מתי ובאלו תנאים?
"קשה מאוד לצפות כיצד יתנהגו המחירים ויש דעות שונות לגבי המשך הצפוי של המשבר הנוכחי. בתרחיש אופטימי חורף מתון באירופה והתאוששות באספקת הגז מנורבגיה יובילו לירידת מחירים", מעריכה כהן. "חורף קשה יותר ייאלץ את מדינות אירופה לרוקן את המלאים, ועלול להביא למחסור זמני ולהמשך עליות המחירים. ישנם מומחים המעריכים שהמחירים ב-HUB (מחירי TTF), יכולים לצנוח ב-50% מרמתם הנוכחית עד לחודש ספטמבר 2022, כלומר להגיע לאזור ה-15 דולר ליחידת חום".

"אני לא אסתכן בתחזיות מחירים אבל להערכתי, בשנתיים הקרובות אנחנו נראה את מחירי הגז נשארים ברמתם הגבוהה, וזאת כי הביקוש לגז עולה על ההיצע. גידול משמעותי בהיצע הגז צפוי רק לקראת אמצע העשור הנוכחי".

בישראל מאמינים שאם ניתן יהיה למצוא פתרונות מעשיים לאגירת החשמל המופק מהשמש - אפשר יהיה לוותר על הגז כדלק עיקרי. מה דעתך?
"צריך לזכור שהשמש מאפשרת לייצר חשמל רק 19% מהיממה. אפשר להקים מתקנים סולאריים בשטחים פתוחים אבל הפוטנציאל מוגבל ופתרונות אחרים כמו מתקנים סולאריים על גגות בתים, הרבה יותר יקרים מגז. ברור שיש צורך במתקנים שיאפשרו אגירה ממושכת ושיהיו יעילים, אמינים וזולים - אבל כיום אין עדיין טכנולוגיה כזו".

"בראייה גלובלית, אי אפשר להסתמך רק על שמש ורוח לייצור חשמל. מדינות העולם יצטרכו לפתח מקורות אנרגיה נוספים כמו גרעין, ביומסה והידרו (מים) לצד המשך השימוש בדלקים פוסיליים - עד שהתהליך יושלם".

"המעבר לשימוש בדלקים לא-מאובנים הוא כורח המציאות - ואיש לא יכול להתכחש לכך. העניין הוא שרוב הרעיונות שעולים הם לא מציאותיים ולעתים אפילו גורמים להרס ונזק סביבתי. 80% משוק האנרגיה העולמי עדיין מבוסס על דלקים מאובנים והפסקת השימוש בהם תדרוש מאמץ באמת חסר תקדים".

"יהיה מאוד קשה לשמור על האיזון בין היצע לביקוש בשוק שעובר לאנרגיה מתחדשת ולכן אני חושבת שצפויות לנו עוד הרבה מהמורות בדרך, גם אם לא בהכרח קיצוניות כמו המשבר הנוכחי".

עוד כתבות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?