גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מגרשים ריקים, דירות Airbnb: המיסוי הוא כלי הנשק העיקרי של הממשלה לבלימת עליית המחירים

החייאת מס הרכוש, מס עסקי על דירות Airbnb וקיצור הזמן למכירת דירות הם רק חלק מהשפנים שהממשלה שולפת מהכובע כדי להילחם במחירי הדיור ונועדו לטפל בבעיית ההיצע ● האם הם יחוללו את השינוי? המומחים עונים

איילת שקד, אביגדור ליברמן, זאב אלקין / צילום: שלומי יוסף, רפי קוץ, דני שם טוב דוברות הכנסת
איילת שקד, אביגדור ליברמן, זאב אלקין / צילום: שלומי יוסף, רפי קוץ, דני שם טוב דוברות הכנסת

אם מישהו סבר שלממשלה קלפים סודיים בשרוול בכל הקשור להתוויית מדיניות דיור, חשיפת גלובס משבוע שעבר אודות התוכנית שרוקמים שרי האוצר, הפנים והשיכון, העלתה שמדובר בגיבוש סל של אמצעי עזר לצעדים העיקריים שכבר פורסמו בעבר, והם מקודמים בכנסת. חלק מאותם אמצעים נועדו גם להשיג מטרות אחרות.

ככלל, מדיניות הדיור הממשלתית מדברת על הגדלת היצע הדירות על כל שלביו: בתחום התכנון מתוכננים שינויים בכללי ההתחדשות העירונית, כגון הורדת שיעור ההסכמות בין הדיירים בפרויקטים של התחדשות עירונית וקידום המתווה של שרת הפנים איילת שקד לחלופה לתמ"א 38; המרת שטחי משרדים באזורי תעסוקה למגורים; החייאתה של הוותמ"ל, והאצת הפעילות בוועדות המחוזיות לתכנון ולבנייה.

בתחום הבנייה ושיווקי הקרקעות מתוכננים (ובימים אלה כבר מבוצעים) האצת שיווקי הקרקעות על ידי רמ"י, קידום הקמת פרויקטים שיוקצו לשוק השכירות ארוכת הטווח, ותוכנית ממשיכת דרך למחיר למשתכן.

האם הצעדים הללו יצליחו? הניסיון של השנים האחרונות מלמד שכל הממשלות בעשור האחרון הלכו באותו כיוון, ונחלו הצלחות מוגבלות. אולי משום שהמנוע למדיניות הדיור בעשור האחרון הוא עליית מחירי הדירות (כלומר אם המחירים לא היו עולים, הממשלה לא הייתה נוקטת מדיניות) והגישה השלטת היא שקיימת בעיית מחירים שמצריכה תכנון ובניית מתוגברים של יחידות דיור.

ואולם הבעיה האמיתית היא בעיה עקרונית של תכנון לאומי. מי שמכריז שבאר שבע תהפוך לעיר של חצי מיליון איש עד 2027 (בנימין נתניהו לפני שש שנים), או מי שמכריז על הכפלת התושבים ברמת הגולן (זאב אלקין בשבוע שעבר) - לא מפנים ואולי לא רוצה להפנים, שעיקר התכנון והמשאבים הלאומיים משועבדים כיום לפיתוח מטרופולין תל אביב.

למדיניות הזו עתידים, כאמור, להתווסף כמה צעדי עזר, שהממשלה תכריז עליהם בהמשך החודש, אולי כבר בימים הקרובים. גלובס מפרט חלק מהאמצעים שנדונים בימים הללו, שעיקרם צעדי מיסוי.

לא בנית? תשלם ארנונה כפולה

זה שנים קיימת טענה שיש קרקעות בבעלות פרטית שאפשר לבנות עליהן, אך בעלי הקרקע והיזמים מסיבותיהם שלהם נמנעים מליזום תב"ע ולהתחיל לבנות. כדי לתמרץ אותם לממש את הקרקעות שלהם הוטל עליהם בעבר (עד 2000) מס רכוש, וכיום מוצע להטיל עליהם ארנונה כפולה על קרקעות.

עו"ד ורו"ח שי עינת: "בהחלט יש לשקול את השבת מס הרכוש בשיעור של 2.5% על בעלי קרקעות אשר אינם מממשים את פוטנציאל הבנייה, או שיעור של 1.2% בידי קבלנים. אלו שיעורים שקיימים בחוק מס רכוש קודם להפחתה. השבת מס הרכוש לחיים תהווה תמריץ שלילי להמשך החזקת קרקעות לבנייה, תגדיל את עקומת ההיצע של קרקעות לבנייה ותוזיל אותן.

"הטלת ארנונה עירונית היא מיותרת ומסורבלת לחלוטין כאשר קיים כלי רב עוצמה כמו חוק מס רכוש".

עו''ד שי עינת / צילום: מיכל קושרוב

עו"ד ורו"ח ורד אולפינר-סקל, ראש תחום מיסוי נדל"ן ב-EY ישראל, ולשעבר מנהלת מחלקת מקרקעין ברשות המסים, אומרת לגלובס: "הנושא עלה לפני כמה שנים, שעה שנתקלנו ברשות המסים בדרישה לקבוע 'היטל עיכוב בנייה'. בדיקות העלו שיש הרבה בעיות לממש אותו, שרובן התגלו עוד בתקופת מס רכוש.

"כשאדם לא בונה על קרקע שלו, יכולות להיות לכך סיבות שונות. ייתכן שהוא באמת רוצה להפיק ממנה רווח גדול יותר, אבל יש גם נסיבות אובייקטיביות כמו תשתיות חסרות, תב"ע שתקועה ובעיות משפטיות שאין לו שליטה עליהן. אז איך אפשר להטיל עליו סנקציה כזו?
"לא לגמרי ברור מה רוצים לעשות עם הארנונה, אבל אם לא יכניסו למנגנון הזה מבחנים ברורים, הדבר עלול להיות קטסטרופה כמו שהיה מס רכוש".

מכרת מהר? חסכת מס

כיום משפר דיור שרכש דירה בטרם מכר את דירתו הקודמת, נדרש להשלים את המכירה בתוך שנתיים, כי אחרת ישלם מס כמשקיע. באוצר ממליצים לוותר כליל על המיסוי הקשור לדירה, אם המוכר ימכור אותה בתוך שנה, או במילים אחרות - מדובר בקיצור לוח הזמנים שניתן לו.

עו"ד ורו"ח שי עינת: "משפר דיור אשר רוכש דירה חליפית יכול למכור את דירת המגורים שלו תוך 24 חודשים ורבים ממשפרי הדיור אינם ממהרים 'להיפטר' מדירת המקור, אלא במקרים שהם זקוקים למימון הדירה חלופית מכספי מכירת דירת המקור.

"ברור לחלוטין כי על מנת לתמרץ משפרי דיור למכור את דירת המקור יש לקצר את תקופת ההחזקה ככל הניתן. לדעתי קיצור התקופה לתקופה של שנה אחת בהחלט סביר בשוק דירות פעיל באזורי ביקוש. אך בשוק החווה האטה, כפי שהיה בראשית תקופת הקורונה, או באזורים עם היצע דירות רב למכירה, תקופה של שנה היא קצרה מדי ועלולה לחשוף משפרי דיור לתשלום מס שבח בעת מכירת דירת המקור ובתשלום מס רכישה כדירה נוספת במקום דירה יחידה.

"במקרים אחרים מהלך זה עלול להאיץ את תופעת העברת הדירות ב'מתנה' לילדים או להורים.

"בכל מקרה, ברכישת דירה 'על הנייר' מקבלן השינוי המוצע לא יועיל שכן גם כיום משפר דיור הרוכש דירה חלופית על הנייר נהנה מאפשרות של מכירת דירת המקור תוך שנה ממועד קבלת טופס 4 בדירה החדשה".

עו"ד ליאת גרבר, שותפה במחלקת מסים גולדפרב זליגמן, מוסיפה: "צעד כמו הפחתת הזמן שבו משפרי דיור יכולים למכור את דירתם הראשונה ל-12 חודשים במקום 24 (כאשר רק לאחרונה התקופה הוארכה ל-24 חודשים מ-18 חודשים), עלול לגרום לציבור משפרי הדיור להיות חבים במסים של כ-25% מהתמורה, אם לא יוכלו למכור את דירתם במועד שנקבע, ובייחוד לאחר תקופה של משבר גדול במשק בשל הקורונה, סגרים ממושכים ועוד.

עו''ד ליאת גרבר, שותפה במחלקת מסים גולדפרב זליגמן. / צילום: אופיר אייב

"בנוסף, תיקונים תכופים של החוק גורמים לבהלה ובלבול בקרב הציבור, ועל כן מתבקש כי שינויים בתחום מיסוי המקרקעין ייעשו בזהירות, בשום שכל ותוך בחינת התמונה הרחבה לא רק בצד הביקוש אלא גם בצד ההיצע".

השקעת? שילמת מס גבוה

באוצר סבורים כי למשקיעים חלק משמעותי בעליות המחירים. ביולי בשנה שעברה הוריד שר האוצר לשעבר ישראל כ"ץ את מס הרכישה, ומאז מספר הדירות שהם רוכשים נמצא בעלייה. לפיכך הנטייה היא להעלות את מס הרכישה ממדרגה נמוכה של 5% למדרגה של 8%, כפי שעשה כחלון לפני שש שנים.

עו"ד גרבר אומרת כי "ב-2015 בחוק ההסדרים, בתקופתו של משה כחלון כשר האוצר, נקבעה הוראת שעה שהנחיתה מכה קשה על הציבור, בדמות העלאה של מס הרכישה על משקיעים למינימום של 8% ועד 10%. שינוי זה הצטרף לשורה של גזירות על המשקיעים, כמו הגבלת המשכנתה על ידי בנק ישראל, תוכנית מחיר למשתכן שהגבילה את שיווקי הקרקע למחוסרי דיור, ועוד.

"הוראת השעה פקעה בסוף השנה שעברה ולא הוארכה עד כה על ידי הממשלה והכנסת, בין היתר בשל המצב הפוליטי שלא אפשר הסכמות והליכי חקיקה תקינים.

"המציאות בשטח מלמדת כי המשקיעים חזרו לשוק, ועל כן העלאת מס הרכישה למדרגה של 8% היא למעשה חזרה למצב הקודם של מס הרכישה הגבוה, שצינן את שוק המשקיעים. המטרה היא כמובן הכוונת התנהגות והרחקת המשקיעים משוק הדירות (על הדרך המדינה כמובן תגזור קופון נאה ממי שבכל זאת יחליט לרכוש), ונדמה כי מבחינת הממשלה מדובר בצעד מתבקש שכאמור נעשה רק לאחרונה והוכיח את עצמו".

השקעת בפריפריה? תשלם פחות

עוד רעיון מתחום מס הרכישה הוא למסות את המשקיעים בדירות בפריפריה במס רכישה נמוך מזה שימוסו משקיעים באזורי הביקוש. מדובר ברעיון שהועלה לפני כשנה על ידי שר השיכון לשעבר יעקב ליצמן, אך לא זכה לתגובה מהאוצר. כיום נראה שיש באוצר גורמים שקונים אותו.

עו"ד גרבר: "ככלל, מס הרכישה מוטל באופן זהה על מקרקעין ללא דיפרנציאליות לגבי מיקומם. בכך מושגת פשטות ויעילות בגביית המס, בדומה למע"מ שמוטל ככלל באופן אחיד ולמס חברות שמוטל ללא קשר לגודל החברה. ואולם, לשם הכוונת התנהגות ועידוד של פעולות מסוימות, הממשלה לעתים מבקשת לעצב את מדיניות המס כך שהיא תעודד פעולה מסוימת, כמו רכישת דיור בפריפריה, שאפילו ניסיונות של הממשלה לשווק מגרשים לבנייה באזורים אלה נתקלו בחוסר ביקוש.

דימונה. ''רוצים להפנות את המשקיעים לפריפריה?'' / צילום: Shutterstock

"גם כיום קיימות הטבות בפריפריה כמו שיעורי מס הכנסה מופחתים לתושבים ולמעסיקים, שיעור מס חברות מופחת לחברות הפועלות בפריפריה במסגרת חוק לעידוד השקעות הון, הטבות לריטים על רכישת נכסים בפריפריה ועוד.

"הרעיון ככלל הוא מבורך, ואולם חשוב לשמור שהשיקולים הפוליטיים לא יכתיבו את התוצאה, כפי שראינו בחקיקה של הטבות מס ליישובים בפריפריה, שיצרה ויכוחים רבים ודרישות סקטוריאליות ופוליטיות.

"בנוסף, בחקיקה מסוג זה יש לזכור את הזוגות הצעירים ומשפרי הדיור ולא ליצור מצב של תשלום מס רכישה גבוה דווקא להם, וכמובן לבחון את התסריט הסביר של עליית מחירים שתפגע דווקא בהם בשל כניסת משקיעים לאזורים אלה. כמובן שיש גם לזכור כי הפחתת שיעורי מס הרכישה בפריפריה תקטין את הכנסות המדינה ממסים, בתקופה שבה הגירעון נמצא במצב כל כך בעייתי".

אולפינר-סקל: "קשה לי להבין את הרעיון. האם רוצים להפנות את המשקיעים לפריפריה? הרי גם בפריפריה יש עליות מחירים משמעותיות, והצעד הזה נשמע לי כמו פופוליזם להראות לפריפריה, ש'הנה לא דפקנו אתכם'. אבל אם רוצים להרגיע את השוק ממשקיעים, אני לא מבינה לאן צעד כזה יכול להוביל".

בעל דירת Airbnb? שלם מס כמו מלון

בעל דירה לשכירות קצרת טווח שיפרסם שיש לו יותר מ-100 לינות בשנה, ישלם מס תיירות, כמו אתרי מלונאות. הדבר בא כדי לחזק את המלונאים שמתלוננים שבמצב הקיים אין תחרות הוגנת בין בעלי הדירות הללו לבינם, שכן הם מחויבים בעלויות מיסוי וניהול בתי המלון שלהם, בעוד שבעלי הדירות משלמים מס כדירות רגילות.

עו"ד כפיר ידגר, שותף מנהל במשרד גורניצקי ושות': "יש לשמוח על ניצניהם של צעדים ראשוניים (גם אם מצומצמים ולא מספקים) להתייחסות הגורמים המאסדרים בישראל לבעיית Airbnb. בעיה זו מונחת לפתחם זה שנים וההתעלמות ממנה אינה הולכת ואינה מתיישבת עם מינהל תקין ועם מיסוי שוויוני ואפקטיבי. מס התיירות החדש, ככל ויש אמת בפרסומים אודותיו, מצביע כי גם רשות המסים מוטרדת מבעיית תת-המיסוי של שוק ההשכרה לטווח הקצר ואיננה יכולה להתעלם ממנה עוד. ייתכן (ויש לקוות) שגם השם 'מס תיירות' נועד סוף סוף לשקף את ההבנה כי דירות מגורים - אשר נגרעות משוק הדיור למגורים והופכות לדירות אירוח קצר טווח - הן עסק תיירותי לכל דבר בדומה לכל מלון, צימר, אכסניית נוער וכדומה.

עו''ד כפיר ידגר / צילום: איל יצהר

"עם זאת, דומה בעינינו (והדברים נאמרים בזהירות היות שהתנאים והשיעורים לתחולת המס החדש טרם פורסמו, כאמור), כי מיסוי במתווה שפורסם בתקשורת רחוק מלספק פתרון מקיף לבעיה מבנית ומושרשת. קשה לדעת מה מתוכנן בישראל, אך על פי רוב 'מס תיירות' הוא מס 'שטוח' ובשיעורים נמוכים יחסית, אשר לרוב רחוקים מלהיות דומים לשיעור המס על הכנסה מעסק. על כן, אם זהו המס החדש שרשות המסים מתכננת להטיל על בעלי נכסים שדירותיהם מושכרות ב-Airbnb כשלושה חודשים בשנה או יותר, הרי שמדובר בסוג של פלסטר זעיר במקום שבו נדרש טיפול שורש מעמיק ויסודי".

"ראוי היה כי הטיפול במיסוי שוק ההשכרה לטווח קצר ייעשה כחלק ממערכת גביית מס ההכנסה בישראל (שלתוכה מוטמעים כבר מנגנונים רבים שנועדו לשפר את הדיוק ואת האפקטיביות של מערכת המס, כגון מדרגות, פטורים וכדומה). ראוי היה כי רשות המסים תשכיל סוף סוף להעביר מסר ברור כי הפעלת דירות מגורים כעסק תיירות ואירוח היא הכנסה מעסק לכל דבר ועניין ומצריכה מיסוי בהתאם. תפיסה כזו הייתה יוצרת שוויון למול ענפים מסורתיים של תיירות ואירוח, שאין שום מקום או הצדקה להפלות אותה לרעה.

"במקום לפעול באמצעות מערכת מס ההכנסה המפותחת של מדינת ישראל, חותרת רשות המסים לפתרון "קל" יותר של יצירת מס חדש, ואגב - זהו גם פתרון שאותו יוכלו השרים והממשלות הבאים לבטל בקלות רבה לפי רוחות ציבוריות הנושבות לכאן או לכאן. על כן, יש מקום להצטער על כך שהרשות אינה בוחרת בפתרון מבני יציב וקבוע של אסדרת שוק ה-Airbnb באמצעות מערכת מס ההכנסה המשוכללת שעומדת לרשותה".
אולפינר-סקל: "אני מתחברת למס הזה, כי אם בוחנים את ה-Airbnb מבחינת מיסוי - אין ספק שמדובר בעסק יותר מאשר בדירת מגורים. יש החלטה של רשות המסים לחייב את הענף הזה במע"מ, בניגוד לשכירות דירה רגילה, אך אני לא בטוחה עד כמה רשות המסים אוכפת את הנושא.

עו''ד ורו''ח ורד אולפינר-סקל / צילום: איל יצהר

"אין ספק שענף השכירות קצרת הטווח מהווה תחרות לא הוגנת לענף המלונאות, ובנוסף, גורם לפגיעה גם אצל השכנים, שנאלצים להתגורר בסמוך לדירה שכל הזמן מחליפה דיירים. לכן הרעיון של הטלת מס כזה נראה לי מוצדק". 

זווית אחרת / מחכים לתקציב בשביל לזוז

ניסיונות להבין ממשרדי השיכון והפנים מה עולה בגורל ההצעות שנזרקות לאוויר, נתקלים בתשובה הבאה: אחרי התקציב. למעשה גורל הממשלה, כמו גורל תוכניות השרים שבה, שזור בגורל התקציב - אם יעבור, השרים יוכלו לנשום לרווחה, הכסף יזרום והתוכניות הגדולות יצאו לביצוע. כל עוד העברת התקציב תלויה ברוב זעום של שתי אצבעות בקואליציה על האופוזיציה - אף אחד לא מוכן לרדת לשטח ולהפעיל את הדחפורים.
בינתיים שרי האוצר, הפנים והשיכון מקיימים פגישות, דנים בהצעות והפקידים מכינים את התוכניות לביצוע. השת"פ ביניהם מוגדר מצוין למעט חריקות הנוגעות בהדלפות - בכל משרד מחפשים את הגורם האחראי להדלפות מהדיונים, שיוצרות ציפיות בשטח ומגדילות את חוסר האמון בשרים.
לקראת סוף החודש, סמוך להעברת התקציב, אמורים השרים להכריז על התוכנית הכוללת לטיפול בשוק הדיור. נותרו שבועות בודדים כדי לראות איך סך ההדלפות הופכות לתוכנית ביצועית.
שירית אביטן כהן

עוד כתבות

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אילוסטרציה: Shutterstock

יותר מחצי מהתשואה נמחקה: הסיבות לירידות החדות בוול סטריט, ומה קרה לאנבידיה?

מדד הפחד מתקרב לשיא, S&P 500 נמצא ברצף הירידות הארוך ביותר מאז 2022, והשבוע האחרון היה הגרוע ביותר של הנאסד"ק מאז 2022 ● מה עומד מאחורי המגמה? האינפלציה, המצב הגיאו-פוליטי המורכב וגם הפסימיות בנוגע לענף השבבים

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

10 המניות היקרות ביותר בוול סטריט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

אלה הן 10 המניות הכי יקרות בוול סטריט

הן נחשבות למניות לוהטות במיוחד, אבל האם הן התחממו מדי? ● לאחרונה הצביע מגזין ביזנס אינסיידר על עשר חברות בשווי 10 מיליארד דולר לפחות הנסחרות בתמחור יקר במיוחד ביחס להכנסותיהן ● לרשימה נכנסו אנבידיה, מיקרוסטרטג'י ומניות טכנולוגיה נוספות, אבל גם רשת מזון מהיר ● לאחרונה, כשמשקיעים הופכים סלקטיביים יותר ואנליסטים חוששים מבועה חדשה, גם המניות היקרות חוטפות

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אילוסטרציה: shutterstock

הסעיף "הקטן" בעסקת נדל"ן שיתחיל לסבך אתכם עם רשות המסים

באילו מקרים השחקנים בשוק הנדל"ן "בני חורין" מהקשר שנכפה עליהם ככלל עם רשות המסים? ● גלובס עושה סדר בזכויות החוזיות והתנאים שמשחררים אתכם מחובת הדיווח לרשויות המס, לפחות בשלב עריכת החוזה

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

תקיפת צה''ל בלבנון / צילום: ap, Hussein Malla

בצה"ל מאשרים: חוסלו שני מחבלי חיזבאללה מרכזיים

בכיר במערך ההגנה האווירית של חיזבאללה חוסל בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● צה"ל תקף מבנה צבאי של ארגון הטרור במרחב יארון שבדרום לבנון ● ארבע רקטות שוגרו לאזור שדרות, מחסן עלה באש בעקבות נפילת רסיסי מיירט ● כל העדכונים