גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פורסם פרק נוסף ב"תיקי פייסבוק": כך כשלו מנגנוני הבקרה העצמית

פייסבוק הודיעה כי עד סוף 2019 תאכוף את חוקיה ברשת באמצעות בינה מלאכותית שתדע לזהות תכנים בעייתיים כמו שיח שנאה, אלימות קשה ומשתמשים קטינים ● אלא שבפועל האלגוריתם שפותח לא מצליח אפילו להבדיל בין קרבות תרנגולים לתאונות דרכים

מנכ''ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: Associated Press
מנכ''ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: Associated Press

בוול סטריט ג'ורנל מפרסמים פרק נוסף בתחקיר הענק שלהם על פייסבוק, "The Facebook Files", והפעם על השימוש של החברה בבינה מלאכותית בשביל לאכוף את החוקים שלה ברחבי הזירה. למעשה, בכירי פייסבוק אמרו בעבר כי בינה מלאכותית אמורה לטפל ברשת החברתית בתכנים בעייתיים כמו שיח שנאה, אלימות קשה ומשתמשים קטינים.

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, אמר בעבר שהוא מצפה שפייסבוק תשתמש בבינה מלאכותית כדי לזהות את "הרוב המכריע של תוכן בעייתי" עד סוף 2019. עם זאת, עובדי החברה אומרים כי החברה מצליחה להסיר רק שבריר מהפוסטים שמפרים את מדיניות שיח השנאה של החברה, כשמדברים על אחוז נמוך בעל ספרה אחת. על פי התחקיר, אם האלגוריתם לא בטוח מספיק שהתוכן מפר את הכללים, התוכן יוצג למשתמשים בתדירה נמוכה, וחשבונות שפרסמו את התוכן לא ייענשו.

על פי המסמכים הפנימיים של פייסבוק, הבינה המלאכותית לא מצליחה לזהות בעקביות סרטוני יריות בגוף ראשון, גזענות ואפילו - הבינה המלאכותית לא הצליחה להבדיל בין קרבות תרנגולים לתאונות דרכים. על פי הדוגמאות - הבינה המלאכותית החמיצה סרטוני ירי וסרטונים של תאונות דרכים עם מחזות קשים. הבינה המלאכותית אף החמיצה איומי אלימים שהופנו כלפי ילדים טרנסג'נדרים. הבינה המלאכותית סימנה סרטון של שטיפת מכוניות כסרטון יריות בגוף ראשון.

פייסבוק קיצצה בודקי תוכן אנושיים 

כדי להבין את העניין, לפייסבוק יש אלגוריתמים שעושים את החיפוש והבדיקה בתכנים השונים והם נקראים classifiers - מסווגים. אם פייסבוק בטוחה שהתוכן מפר את החוקים שלה, אפשר להסיר את התוכן המדובר. על פי התחקיר, בתחומים כמו ספאם, המסווגים האלו עובדים טוב. אבל לעיתים קרובות בבעיות רגישות או מורכבות מבחינה תרבותית - המסווגים עובדים פחות טוב. "המסווגים דומים לתלמידי בית ספר יסודי והם זקוקים למורים (בודקים אנושיים) כדי לצמוח לדוקטורט", כתב מהנדס פייסבוק בדיון במערכת הפנימית של פייסבוק בדיון על עליית שיח השנאה בזירה.

המסמכים מצביעים על כך שפייסבוק קיצצה לפני שנתיים את הזמן שבודקי תוכן אנושיים בחנו בתלונות משתמשים על שיח שנאה ואף ביצעה כמה שינויים שהפחיתו את מספר התלונות באופן כללי. אז, בשנת 2019, פייסבוק עשתה בקרת עלויות על שיח שנאה, כדי לחסוך כסף. היא גילתה שהצוותים האנושיים עולים לה 104 מיליון דולר בשנה, כך על פי מסמך פנימי. "במסגרת התקציב הכולל שלנו, שיח שנאה הוא ללא ספק הבעיה היקרה ביותר". מהלך כזה כמובן מוביל את פייסבוק להיות תלויה יותר באכיפה מצד בינה מלאכותית.

דובר פייסבוק אמר שהכספים שהועברו יועדו כדי להעסיק אנשים נוספים להכשרת האלגוריתמים של פייסבוק וכי התקציב הכולל נשאר יציב ודומה.

המסמכים מראים שכ-75% מהעלויות נבעו מהעסקת אנשים לבדיקת תלונות של משתמשים, שרובם המכריע לא נחשב כשיח שנאה לאחר הבדיקה. בשנת 2019, מעבר לקיצוץ השעות הדובר, החברה החלה להשתמש באלגוריתם בינה מלאכותית שהוביל אותה להתעלם מאחוז גדול יותר של דיווחי משתמשים. לפי הדיווח, פייסבוק הוסיפה כל מיני מכשולים לתהליך הדיווח על התלונות. במענה לכך, דובר החברה סטון אומר שהם לא עשו זאת כדי לשנות את שיעור הדיווחים או להגביל, אלא כדי להפוך את מערכת הדיווחים ליעילה יותר.

מדען בכיר בפייסבוק, שאחראי לשמור על פייסבוק מתכנים בעיתיים, כתב ב-2019 שהחברה לא באמת קרובה להצליח להתמודד עם כל התוכן בצורה מהימנה. "הבעיה היא שאין לנו ואולי אף פעם לא יהיה לנו מודל שתופס אפילו את רוב הפגיעות, במיוחד בתחומים רגישים", כתב. הוא העריך שהמערכות האוטומטיות הסירו פוסטים שהפרו את הכללים, אך יצרו רק 2% מהצפיות על שיח שנאה ברשת החברתית. "ההערכות האחרונות מצביעות על כך שאם לא יהיה שינוי משמעותי באסטרטגיה, יהיה קשה מאוד לשפר זאת מעבר ל-20%-10% בטווח הקצר", הוסיף.

במרץ השנה, כל על פי התחקיר, צוות אחר של עובדי פייסבוק הסיק מסקנה דומה. המערכות הללו מסירות פוסטים שהניבו בין 5%-3% מהצפיות בשיח שנאה בזירה, ו-0.6% מכלל התכנים שמפרים את מדיניות פייסבוק בנושאי אלימות והסתה.

דובר החברה, אנדי סטון, אומר שהאחוזים המדוברים התייחסו לפוסטים שהוסרו באמצעות בינה מלאכותית, אבל לא כללו פעולות אחרות שהחברה נוקטת כדי לצמצם את מספר האנשים שצופים בדיבור שנאה. פייסבוק אומרת שכיום חמש צפיות מתוך כל עשרת אלפים צפיות - כללו דיבור שנאה, שיפור מכ-10 מתוך עשרת אלפים באמצע 2020. עוד הוסיפה פייסבוק שהיא מסירה פי 15 יורת תכנים בעייתיים מאשר בשנת 2017.

החברה נזהרת מאכיפת יתר

גיא רוזן, בכיר בחברה האחראי על תחום היושרה, פרסם פוסט בבלוג החברה שבו נכתב כי מבחינתם זה המדד החשוב ביותר - כי זה מייצג "את מה שפספסנו ואת מה שאנשים ראו, וזה המדד העיקרי שאנו נותנים לו דין וחשבון. והצלחנו להקטין אותו וזהו הדרך שבה אנו מתקדמים". רוזן אמר שהמסמכים שנבדקו בג'ורנל הם מיושנים, אבל הם עזרו לחברה לחשוב בצורה רחבה יותר על איך מנהלים את הבינה המלאכותית וההשפעה על התוכן.

לפי המסמכים, פייסבוק עשתה סקר וגילתה שמשתמשים ברחבי העולם מעדיפים שיורידו להם את התוכן בטעות, מאשר שיצפו בתוכן בעייתי כמו שיח שנאה. עם זאת, למרות פעולות האכיפה המינימליות של פייסבוק, החברה נזהרת מאכיפת יתר - משמע שלא לאכוף יותר מדי פוסטים, כדי לא להסיר בטעות פוסטים שלא עוברים על החוקים. על פי אנשים שמכירים את הנושא, מהנדסי החברה מעדיפים להכשיר מודלים שיאפשרו יותר שיח שנאה מאשר לקבל תגובות שווא.

בשנת 2018, מייסד ומנכ"ל פייסבוק מארק צוקברג אמר בוועדה בסנאט שהוא אופטימי כי בתוך עשר שנים יהיו לפייסבוק כלי AI מפותחים לאיתור פרואקטיבי של רוב שיח השנאה. שנתיים לאחר מכן, בחודש יולי, הוא אמר: "מבחינת המאבק בשנאה, בנינו מערכות מתוחכמות באמת".

בנוסף, הבינה המלאכותית צריכה להיות יעילה גם בשפות אחרות שהן לא אנגלית. על פי תזכיר מ-2020, עובדי פייסבוק דנו על יצירת מסווג של דיבור שנאה לניבים בערבית. אבל המערכת התקשתה בערבית סטנדרטית בגלל חוסר במידע שאפשר ללמוד ממנו. "אין להם מספיק תוכן כדי להכשיר ולתחזק את המסווג הערבי כרגע, שלא לדבר על תקלות", כתב אחד העובדים בנושא.

בחודש ינואר, עובד בפייסבוק דיווח ששיח שנאה הוא אחת מקטגוריות ההתעללות באפגניסטן, אבל החברה נקטה צעדים נגד 0.23% בלבד ממה שמעריכים כתוכן שיח השנאה במדינה. במרץ, עובדים שעבדו על הבחירות בהודו אמרו ששיח שנאה מהווה סיכון גדול באסאם, שם גוברת האלימות כלפי מוסלמים וקבוצות אתניות אחרות. על פי מסמך תכנון, "אסאם מעוררת דאגה מיוחדת מכיוון שאין לנו מסווגי שיח שנאה שם", כך נכתב.

תגובה לפרסום כתב רוזן בבלוג החברה: "נעשה שימוש בנתונים שנשלפו ממסכים שהודלפו ליצירת נרטיב שהטכנולוגיה שבה אנו משתמשים כדי להילחם בשיח שנאה אינה מספקת וכי אנו לא מייצגים בכוונה את ההתקדמות שלנו. זה לא נכון. אנחנו לא רוצים לראות שנאה בזירה שלנו, וכך גם המשתמשים והמפרסמים, ואנחנו שקופים לגבי עבדותנו להסיר אותה. מה שהמסמכים מדגמים הוא שעבודת היושרה שלנו היא מסע רב שנתי. אף שלעולם לא נהיה מושלמים, הצוותים שלנו עובדים ללא הרף על פיתוח מערכות, זיהוי בעיות ובניית פתרונות.

"כשהתחלנו לדווח על המדדים שלנו על שיח שנאה, רק כ-24% מהתכנים שהסרנו זוהו באופן יזום על ידי המערכות שלנו. רוב מה שהסרנו נמצא על ידי המשתמשים. כעת המספר הזה הוא מעל ל-97%".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רונן בר, ראש השב''כ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המו"מ לעסקת חטופים: משלחת מצרית תגיע לישראל מחר

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"