גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"בחיים לא ראיתי שוק כזה": בנקאי ההשקעות הוותיק בתחזית אופטימית

בנקאי ההשקעות קן מואליס טוען: "כמות ההון הקיים, במיוחד המיועד לטכנולוגיה ולחברות צמיחה, פתוח לגמרי, והשוויים הם הטובים ביותר שראיתי" ● "יש נכונות אמיתית של משקיעים לקחת סיכון, וגם העסקאות נעשות הרבה יותר מהר" ● "שוק הספאקים כאן להישאר, וזאת דרך טובה ומעניינת להגיע לשוק הציבורי, אם כי לא לכולם"

קן מוליס - מייסד ומנכ''ל בנק ההשקעות moelis & company / צילום: כדיה לוי
קן מוליס - מייסד ומנכ''ל בנק ההשקעות moelis & company / צילום: כדיה לוי

למרות הגבלות הקורונה - שהביאו איתן קושי לטוס ממדינה למדינה וצורך בבדיקות קורונה ובידוד בכניסה לישראל - קן מואליס, מייסד, יו"ר ומנכ"ל בנק ההשקעות Moelis & Company, לא נרתע, והגיע לאחרונה לביקור קצר בישראל.

נראה שהדבר מעיד על חשיבותה של ישראל לבנק האמריקאי, שמתמקד בייעוץ אסטרטגי ללקוחות עסקיים וממשלתיים, ומתמחה בתחומי המיזוגים והרכישות ובעולם ה-SPAC - חברות ללא פעילות עסקית, שמגייסות כסף בבורסה, במטרה לרכוש חברה קיימת תוך פרק זמן מוגבל. שוק הספאקים חווה הייפ משמעותי עד לפני כחצי שנה, ומאז התקרר, אך לא נסגר סופית - הנפקות עדיין מתבצעות בו, והחברות שכבר גייסו סכומים גדולים מחפשות יעדים לרכישה, גם בישראל.

מהפרספקטיבה שלך, איך נראה היום שוק ההון?
"מעולם לא ראיתי את שוק ההון כה חזק כמו היום. כמות ההון הקיים, במיוחד המיועד לטכנולוגיה ולחברות צמיחה, פתוח לגמרי. הריביות נמוכות ברחבי העולם, והשוויים הם הטובים ביותר שראיתי, גם בשוק הציבורי וגם בשוק הפרטי - יש נכונות אמיתית של משקיעים לקחת סיכון. עסקאות היום נעשות הרבה יותר מהר".

ומה יכול לשנות את התמונה?
"זה מעניין, כי כולם בוחנים מה יכול להשתנות. נקודת המבט שלי היא שאי אפשר לדעת; אף אחד לא ניחש שהקורונה תגיע, ולפני כן אני לא חושב שהרבה אנשים צפו את משבר המשכנתאות".

"האינפלציה כבר מגולמת בשוק"

לדברי מואליס, "היום מדברים על אינפלציה, אבל זה כבר מגולם בשוק, זו לא הפתעה. הפתעה היא משהו שלא רואים שהוא מגיע. אני פועל על בסיס זה, ומייעץ ללקוחות שלי לפעול בהתאם: משהו יגיע - לנסות לנחש מה הוא יהיה זה יותר מדי, אבל צריך להתנהל באופן שתהיה מוכן.

"אנחנו מנהלים את Moelis & Company ללא חוב, ללא מינוף, ועם האמונה שאף אחד לא יודע מה יהיה המשבר הבא. המפתח הוא להיות במצב שבו תוכל לנצל את היתרון בזמן המשבר".

איך עושים את זה?
"דבר ראשון, באמצעות המאזן - כדי שלא יקרה מצב שבדיוק בנקודה שבה תרצו להיפטר מהחוב, לא תוכלו לעשות את זה. אי אפשר לשנות את המאזן כשאתה בתוך המשבר.

"דבר שני זה לבנות חברה עם עמידות למשברים - אפילו משבר הקורונה הראה שהרבה מאוד חברות היו עמידות, בין היתר בזכות הטכנולוגיה. עסקים לא יכלו לעבוד מהמשרד, ועברו מהר מאוד לעבוד מהבית, לדוגמה".

שוק הספאקים התקרר בחודשים האחרונים. איך זה משפיע על הלקוחות שלכם ועליכם? מה צפוי להערכתך בהמשך?
"SPAC זה למעשה Special Purpose Acquisition Company, אבל אני חושב שיותר נכון להסתכל על זה כעל Special Purpose IPO Company (כלומר חברה ייעודית לצורך הנפקה, ולא לצורך רכישה, ש'ח'ו'). לתחושתי, חברות SPAC לא קונות חברות, אלא לוקחות אותן לשוק הציבורי.

"ב-IPO (הנפקה ראשונית) בדרך כלל מדובר בחברות מתעשיות צומחות, אבל יש הרבה חברות ללא הכנסות שהפכו לחברות ציבוריות דרך SPAC, זו רק דרך שונה להפוך לחברה ציבורית".

"החברה הפכה ציבורית בדרך המסורתית"

מואליס מספר, כי "Moelis & Company הפכה לציבורית בדרך המסורתית. בספטמבר 2013 אמרתי למי שהיה אז ה-COO שלנו 'בוא נעשה את זה כמה שיותר מהר', אבל התמחור של ההנפקה לא קרה עד אפריל 2014. זה זמן ארוך להיות חשוף ורגיש לשוק - אתה פותח את הספרים ואם קורה משהו בשוק, אתה מאוד פגיע.

"ב-SPAC קודם כל מתמחרים ואז עושים את כל השאר. לדעתי, זו שיטה ייחודית להפוך לחברה ציבורית. בתחילת השנה, השוק מאוד רצה חברות שצומחות במהירות, והייתה 'פאניקה' להיכנס לחברות האלה, בעיקר בתחומי הרכב החשמלי והחלל.

"עוד עניין בהקשר של SPAC זה שלפי חוקי ה-SEC, בהנפקות IPO אין פרסום של תחזיות לעתיד (projections). ב-SPAC, מכיוון שזה מיזוג, זה אפשרי. אם אתה מוביל חברה שעדיין אין לה הכנסות, אתה רוצה לדבר על איך המספרים ייראו בעוד כמה שנים, כי זה מאוד עוזר לדבר עם השוק.

 

"כל זה קרה בתחילת השנה, אבל כעת השוק שינה את דעתו על הוואלואציות של החברות האלה. לכן אומרים ששוק הספאקים לא טוב, אבל זה ישתנה שוב - אני לא יודע אם יעלה או יירד, אבל ישתנה בטוח. התפקיד שלנו הוא להתאים את מה שהציבור רוצה לחברות שרוצות גישה להון. זה דינמי ומשתנה במהירות, אבל שוק הספאקים כאן להישאר, וזאת דרך טובה ומעניינת להגיע לשוק הציבורי, אם כי לא לכולם".

לדעתך יש חברות שמוזגו ל-SPAC בשווי מנופח? המניות של רוב החברות הישראליות שהגיעו לשוק דרך SPAC בחודשים האחרונים נחלשו מאז המיזוג.
"אני לא חושב שהחברות היו overvalued (הוערכו ביתר). באותה עת הביקוש ממשקיעים היה גבוה מאוד, והשוק פשוט השתנה. הבעיה היא שכולם יודעים את זה בדיעבד. בתחילת השנה היו משקיעים רבים שרצו להיכנס לתחומים האלה, בין היתר תחומים כמו הרכב, שבו לוקח זמן רב עד שמגיע הרווח.

"ברגע שיש שינוי בתפיסה מתי הרווח אמור להגיע, זה משנה משמעותית את השווי של אותה חברה כבר היום. השוק משתנה גם במובן שהוא מתחיל לחזור לפתיחה מחדש של הכלכלה, ויש שינוי בתמחור של מניות 'כלכלת הקוביד'. המשקיעים מנסים להעריך כיצד ייראה השוק.

"בדרך כלל, משקיעים צריכים לנסות להעריך שיעורי ריביות ורווחים עתידיים. מעולם לא הייתי בשוק שבו צריך לנסות להעריך מה יקרה כשנתניע מחדש את הכלכלה; לאף אחד אין ניסיון בזה".

יש המון חברות SPAC שמחפשות יעדים לרכישה. לרוכשים אסטרטגיים קשה יותר היום לבצע רכישות?
"לא רק בגלל פעילות ה-SPAC, אלא גם כי שוקי ההון כה יעילים. לפני 7-10 שנים, אם היה לך נכס למכירה והיה רוכש אסטרטגי מול קרן פרייבט אקוויטי שהתעניינו ברכישה - בתהליך של מכרז, הרוכש האסטרטגי בדרך כלל זכה, בזכות הסינרגיות וכדומה.

"היום, קרן פרייבט אקוויטי יכולה לנצח רק בזכות מחיר ההון והשוויים, והיא בדרך כלל לא מודאגת ממחיר המניה בטווח הקצר, או אם יש צורך לעשות שינויים בעסק. כלומר, השוק היום הרבה יותר תחרותי. לכך צריך להוסיף כל מיני סוגיות שנוגעות לרוכשים האסטרטגיים, כמו החשש שממשל ביידן יעצור עסקאות גדולות בשל סוגיות של תחרות".

אם מסתכלים על שוק ה-IPO, הרבה חברות צומחות משיגות בהנפקות שווי טוב גם אם הן לא רווחיות, זה הגיוני? יש מי שרואה את הדמיון לימי בועת האינטרנט.
"התשובה היא כן, זה הגיוני. מובן שכל חברה היא משהו אחר, אבל אני מאוד בעד לצאת לשוק הציבורי, את Moelis & Company לקחתי לבורסה אחרי שבע שנות פעילות, והיינו רווחיים, אגב. שוק ההון הוא דרך נהדרת לגישה להון, לתמרץ את העובדים כשההצלחה משתקפת במניה.

"היום השוק הציבורי מוכן לממן אי-רווחיות לאורך זמן, כי החברות הראו שתפיסת נתח שוק מביאה לערך. זה לא היה כך לפני מספר שנים, אבל היום השוק הציבורי יכול לממן חברות, וזו אסטרטגיה נכונה להרבה מהן".

בהקשר דומה אומר מואליס, כי בניגוד לעבר, היום המשיקים לאו דווקא מצפים שיזם שהוא מנכ"ל של חברה ציבורית ילבש חליפה ועניבה. "לבסיס המשקיעים לא אכפת מהמראה, הם רוצים אותנטיות. כבר ראינו מנכ"ל שעישן מריחואנה בשידור בטלוויזיה והמניה עלתה מאז פי כמה וכמה, כי מה שחשוב זה הביצועים והאותנטיות; הרעיון הוא שאתה יכול להיות מנכ"ל טוב וגם להיות עצמך".

"כשהמשבר הפיננסי הגיע חשבתי 'מה לעזאזל אני עושה כאן'"

בנק Moelis & Company נסחר בשווי של כ-4.9 מיליארד דולר בבורסת ניו יורק ומנייתו קרובה לשיא. מואליס הקים את הבנק ב-2007, זמן קצר לפני משבר הסאב-פריים בארה"ב, ולאחר שנים ארוכות שבהן כיהן בתפקידים בכירים בבנקי השקעות אחרים. בתפקידו האחרון היה נשיא UBS investment banking.

הוא מספר שאחת הסיבות להקים בנק חדש הייתה הביורוקרטיה: "יכולתי לדבר עם לקוח וללחוץ יד, אבל אז מישהו בביורוקרטיה, שמעולם לא פגש את הלקוח, היה אומר 'אי אפשר' (לבצע את מה שהוסכם, ש'ח'ו'). לא הייתה לי שליטה ולא תמיד הבנתי למה, לכן התפטרתי. עולם הפיננסים זה עולם קטן, למרות שחושבים שהוא גדול - פוגשים את אותם אנשים כל הזמן, ואתה לא יכול לפגוע במוניטין שלך".

העובדה שאתה יזם שלקח חברה להנפקה עוזרת לך להבין טוב יותר את היזמים שאתה עובד איתם?
"כן. הייתי בנקאי 30 שנה ואז הפכתי ליזם/בנקאי. זה כל כך שונה, וזה הכי כיף שהיה לי. לבנות עסק, לקבל החלטות, לבנות את התרבות, להביא את האנשים. כשהקמתי את הבנק מיד הגיע המשבר הפיננסי, וחשבתי 'מה לעזאזל אני עושה כאן'. זה הפך להזדמנות כי לא היה לנו חוב, ושכרנו הרבה עובדים חדשים - לדוגמה, אנשי ליהמן ברדרס הגיעו יום אחד למשרדים ולא היה בנק, מריל לינץ' נמכר - כולם היו פתוחים לשמוע עלינו. בכל מקרה, כשאתה יזם שעבר משבר, יש לך הבנה שלא תמיד יש אותה לבנקאי שמייעץ".

22 סניפים בארבע יבשות

הבנק פעיל היום ב-22 סניפים - באמריקה, באירופה, באסיה, באוסטרליה ובמזרח התיכון (ת"א ודובאי). לפני שנה מונה אילן זיבוטופסקי, לשעבר שותף בקרן IBEX, למנהל הפעילות בישראל, ובין היתר דווח מאז על מעורבות הבנק בשתי הנפקות SPAC של חברות מישראל - מורינגה, שכבר גייסה 100 מיליון דולר ומחפשת חברה לרכישה, וקקטוס של כלל ביוטכנולוגיה, שמתכננת לגייס סכום דומה.

"אנחנו, כבנק, לא יכולים להיות בכל מקום, אבל ישראל חשובה לנו כי כמות האנרגיה וההזדמנויות פה היא ענקית. אם לפני כמה שנים הכול היה קטן יותר, ויותר לכיוון של סטארט-אפים, היום ישראל בנקודת פיתול; יש בה 60 יוניקורנים (חברות פרטיות בשווי מעל מיליארד דולר, ש'ח'ו') לעומת 70 במערב אירופה.

"אני חושב שהמוצרים שאנחנו מציעים מתאימים לכאן היטב: המומחיות שלנו והעובדה שאנחנו לא מוכרים לחברות חוב או מניות, אלא מהווים יועץ עצמאי. בישראל אנחנו פועלים כמו קרן הון סיכון עם הזמן שלנו - אנחנו משקיעים זמן בבניית יחסים עם חברות שעדיין לא בגודל המתאים לנו, אבל צומחות מהר. בארה"ב אנחנו לא עושים את זה, כי יש המון חברות, אבל בישראל אנחנו עובדים על פיתוח יחסים ואמון, ואם נשקיע היטב את הזמן, נצליח".

"כמו שרופא ימכור פלסטרים במקום לתת מרשם לתרופה"

לדבריו, המודל של Moelis & Company מבדל את הבנק מאחרים: "בנק בוטיק מוציא מהתמונה את הקונפליקט, כי אתה לא מנסה למכור ללקוח הפוטנציאלי עוד משהו, בעוד שבבנק גדול אתה אמור למכור הכול - אתה יכול ללכת לפגישה עם מנכ"ל בנוגע לעסקת רכישה, ושואלים אותך אם ניסית לדבר איתו על ניהול העושר שלו (wealth management).

"זה כמו שתלך לרופא לקבל מרשם לתרופה, והוא ינסה למכור לך פלסטרים. מעבר לזה אנחנו שונים גם מבוטיקים אחרים, כי אנחנו עובדים כקבוצה אחת, והמשמעות היא שאם מישהו מתקשר לאילן בת"א, אילן יכול להתייעץ עם מישהו שלנו בסן פרנסיסקו ולתת את המענה הטוב ביותר ללקוח. אני מאמין שאנחנו חברת הפיננסים (למעט תחום הדיגיטל) הצומחת ביותר בעולם היום". 

עוד כתבות

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה מזנקת בכ-14%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין