גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסיפור העצוב של עדיקה: איך הפכה חלוצת האיקומרס הישראלי לשחקנית שולית

בזמן שהאיקומרס והריטייל הישראלי בפריחה, והמניות של חברות הריטייל הגדולות נמצאות בעלייה, רשת האופנה עדיקה שבבעלות גולף-סטימצקי מחקה יותר מ-250 מיליון שקל משוויה תוך מספר חודשים ● מה היא יכולה לעשות כדי לעצור את ההידרדרות, ולמה החלפת בעלים היא לא בהכרח רעיון רע

 

חנות עדיקה בדיזנגוף סנטר. החברה לא צריכה מנכ”ל אלא תוכנית אסטרטגית ושינוי מהותי / צילום: ערן סלם יח''צ
חנות עדיקה בדיזנגוף סנטר. החברה לא צריכה מנכ”ל אלא תוכנית אסטרטגית ושינוי מהותי / צילום: ערן סלם יח''צ

עצוב לראות מה שעובר על עדיקה בשנה ומשהו האחרונות - מהחברה המובילה בישראל באופנה אונליין לעוד שחקנית, יחסית שולית, באיקומרס הישראלי. זה התחיל כמובן בעזיבה המהדהדת של מנכ״ל ומייסד החברה, דדי שוורצברג (שהקים אותה יחד עם עדי רונן), ככל הנראה בשל חילוקי דעות עם בעלת השליטה בחברה, קבוצת גולף. אבל מאז נראה שהסכין ממשיכה ליפול, ולא רואים את הסוף.

הדבר הטרגי ביותר בסיפור הזה בעיניי הוא הרושם שקבוצת גולף-סטימצקי לא באמת מתעניינת בעדיקה, לפחות כך זה נראה מהצד. אחרת, לא ברור לי איך המצב הנוכחי של עדיקה לא מדיר שינה מעיניהם של קברניטי הקבוצה יום יום, שעה שעה. המניה של החברה צנחה ביותר מ-70% בשבעת החודשים האחרונים, ומחקה יותר מ-250 מיליון שקל שווי, וכל זה בתקופה שהאיקומרס והריטייל הישראלי בפריחה שלא נראתה כמוה.

רק לשם השוואה, החברה היום עומדת על שווי גבוה ב-174% ביחס לשווי שלה בתחילת הקורונה (מרץ 2020). לכאורה עלייה משמעותית, אבל אם נסתכל על הריטייל הישראלי, נראה שפוקס עלתה ביותר מ-300%, קסטרו-הודיס עלתה ביותר מ-300%, ואפילו החברה האם של עדיקה, קבוצת גולף, עלתה ביותר מ-550%. אני בכלל לא מדבר על טרמינל X, שהספיקה בתקופה הזו לצמוח משווי של 200-250 מיליון שקל (על פי פרסומים בנוגע לגיוסי החברה סביב התקופה הזו) להנפקה ומסחר בשווי מדהים של יותר מ-1.7 מיליארד שקל.

 

בקיצור, 174% עלייה בשווי למי שהייתה ספינת הדגל של הריטייל הישראלי, בוודאי בכל הנוגע לאיקומרס, בתקופה כזו הם לא פחות מכישלון - בפרט שבשיא (במרץ 2021) החברה הייתה שווה יותר מפי שלושה ממה שהיא שווה היום.

אבל המצב בעדיקה לא בעייתי רק בגלל מצב המניה. נהפוך הוא: מצב המניה הוא בבואה של מצב החברה (לכאורה טריוויאלי, אבל בשווקים של היום זה לאו דווקא משהו מובן מאליו). מדובר בחברה שהתנהלה במשך חודשים רבים ללא הנהלה קבועה, ללא מנכ"ל או מנכ"לית קבועים (שי עמיר מכהן כרגע כמנכ"ל זמני) וללא אסטרטגיה ברורה.

הפעילות בישראל מצטמקת, הפעילות בארה"ב מפסידה כסף, ובעיקר מתנהלת, לפחות בעיניי, ללא בידול או ערך מוסף אמיתי שיכול לאפשר לה להתחרות. בקיצור: צאן בלי רועה. במצב כזה, מן הראוי שלחברה יהיו מנכ"ל או מנכ״לית במשרה מלאה, אפילו מלאה מאוד, ורצוי גם שהם יהיו אנשים מצוינים ובשיעור קומה.

עם כל הכבוד למנכ"ל קבוצת גולף, אייל גרינברג, שמונה עכשיו להיות גם יו"ר הדירקטוריון של עדיקה, זה פתרון חלקי מאוד, ובוודאי לא משהו שיכול לתפוס את הסכין הנופלת. החברה לא צריכה מנכ"ל, מוכשר ככל שיהיה, שיעזור לה לשרוד - היא צריכה תוכנית אסטרטגית ושינוי מהותי.

4 צעדים לשינוי

הנה ארבעה דברים שעדיקה צריכה ליישם בהקדם האפשרי כדי לעצור את ההידרדרות במספרים ובחוזק של המותג, ולחזור חזרה לדרך המלך.

1. מינוי מנכ"ל במשרה מלאה, ובכלל הנהלה בכירה במשרה מלאה, שתגבש את כוכב הצפון של עדיקה. כוכב שלפחות מהתרשמותי בנוגע לפעילות החברה בעבר, היה מאוד ברור ובוהק.

2. יציאה מההרפתקה המוזרה בארה"ב (שלפי הדוחות האחרונים ממשיכה לדמם כסף, ואני בטוח שגם הרבה מאוד קשב), בוודאי בתצורה הנוכחית שלה. לעדיקה אין באמת מה להציע כעת לשוק האמריקאי - לא ברמת המוצר, לא ברמת השיווק ולא ברמת הטכנולוגיה או חווית המשתמש. אם היא רוצה בכל זאת לנסות את מזלה בארה"ב, היא חייבת לחשב מסלול מחדש ולהחליט מה הצעת הערך, הבידול ואסטרטגיית הצמיחה שלה שם, ולהתחיל מבראשית (או כמעט מבראשית).

3. רמונט כללי לאתר הישראלי - נכון להיום, האתר מספק חוויה יחסית מיושנת. היא אולי הייתה וואו לפני מספר שנים כשעדיקה של עדי ודדי הייתה חלוצת האיקומרס בתחום האופנה, אבל מאז השוק התבגר והתקדם, והחוויה בעדיקה לא התקדמה איתו. לא מבחינת חוויית המשתמש באתר והרמה הטכנולוגית שלו, ולא מבחינת חוויית האפטר סייל, הפרסונליזציה, המיילים או האפליקציה.

בעבר הטיקט של עדיקה היה האתר הצעיר, הבועט, המיוחד - זה שעשה מרקטינג אוטומיישן בלי מרקטינג אוטומיישן, הציע קופונים פרסונליים לפני שזה היה קטע, והביא לארץ את ה-Really Fast Fashion. אני אומנם פאשיניסטה קטנה מאוד, אבל מעורב בשוק כבר די הרבה זמן, ואני ממש זוכר שעדיקה הייתה סוג של Movement בקרב נערות ונשים, בעיקר צעירות.

4. חזרה לאסטרטגיה של מוצרים ולא הנחות - בזמנו היה נדיר מאוד למצוא הנחה בעדיקה. הקטע של האתר היה האופנה, הקניינות והמוצרים, ולא ההנחות. היום האתר פחות מקפיד על זה, וחבל. הרי זה היה חלק מהסיבות שצעירות אהבו את האתר הזה בזמנו - היה סוג של FOMO (fear of missing out) על המוצרים, ולא על עוד איזה קופון שהיום פג תוקפו ומחר יבוא חדש.

הרוכשות הפוטנציאליות

ומה יקרה אם המצב ימשיך ככה? אני חושב שהריטייל הישראלי כולו התנפח קצת יותר מדי בשנתיים האחרונות. התוצאות בהחלט מצוינות ויש הצדקה לעליות, אבל לא בהכרח כאלו. אם יבוא תיקון בשווקים, וזה רק עניין של זמן, מניות הריטייל הישראליות יהיו בין אלו שיחטפו יחסית חזק. למזלן, בשנה וחצי האחרונות הן רשמו הרבה עליות ש"ירפדו" את התיקונים.

במקרה של עדיקה, אני חושב שהיא ״תחטוף״ את הירידות כמו כולן, אבל מבלי ליהנות מריפוד העליות. או כמאמר המשל הידוע - גם אכלו את הדגים המסריחים, וגם יגורשו מהעיר. במצב כזה של המשך ירידות או תיקון אגרסיבי יחד עם כל השוק, ייתכן שהפתרון הטוב ביותר עבור המותג יהיה להיפרד מקבוצת גולף ולמצוא בית אחר.

אם הייתי צריך לחשוב על שלוש רוכשות פוטנציאליות שיכולות לעשות חיל עם רכישה כזו (בוודאי אם המניה תמשיך לרדת ותגיע לשווי של 100 מיליון שקל ומטה), הייתי מונה את טרמינל X שיכולה לבלוע את המותג לתוכה (אולי תוך שימור האתר העצמאי במקביל) בד בבד עם שימוש בחנויות של עדיקה כסוג של רגל לפעילות אופליין, קבוצת קסטרו-הודיס, ורנואר-טוונטי פור סבן. אם מרחיבים מעט את היריעה, אפשר להסתכל גם על קבוצת רבוע כחול של מוטי בן משה ואלקטרה מוצרי צריכה כשתי רוכשות פוטנציאליות, בשל פעילות הריטייל ההולכת ומתרחבת שלהן.

כך או כך, אני מאחל לאנשי עדיקה שיצליחו לצאת מהמצב הזה. למותג יש הרבה מאוד קרדיט בהתפתחות של האיקומרס הישראלי בשנים האחרונות, כמי שהייתה מהחלוצות שלו, וכמו שפתחתי - עצוב לראות את פספוס הפוטנציאל הזה, לפחות נכון לעכשיו.

הכותב הוא מנכ"ל ובעלים של חברת השיווק הדיגיטלי mihi.market ויוצר הפודקאסט והניוזלטר "Digital. Tech. Business"

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה יורדת ב-3%, TSMC ב-5%

דאו ג'ונס עולה ב-0.3% ● ירידה תלולה במכירות הבתים בארה"ב ● למה טראמפ מדיה מזנקת ב-15% גם היום ● ליתיום אמריקס צוללת ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות