גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך SHEIN הפכה ליצרנית הביגוד הסינית שקונות אמריקאיות בגיל העשרה אוהבות

החברה ממנפת את תעשיית הטקסטיל החזקה במדינה שלה על-מנת לייצר בגדים במחירים זולים המושכים קונות וקונים צעירים

אתר חברת הביגוד הסינית Shein / צילום: Shutterstock
אתר חברת הביגוד הסינית Shein / צילום: Shutterstock

עם חולצות קצרצרות ב־5 דולר ושמלות ארוכות ב־15 דולר, חברת הביגוד הסינית שי־אין (Shein) כובשת את ליבן של קונות אמריקאיות צעירות ומספקת הוכחה לכך שחברת ביגוד סינית יכולה לתפוס תאוצה במערב.

בתוך שנים בודדות, חברת האפנה המהירה שי־אין מצאה לה מעריצות בקרב בנות עשרה אמריקאיות ונשים בשנות ה־20 שלהן עם מחירים זולים, מגוון המשתנה ללא הרף ושיתוף-פעולה עם משפיעניות אינסטגרם וסלבס כמו קייטי פרי וליל נאס X.

"הייתי אומרת ש־90% מהבגדים שלי מגיעים משי־אין", אמרה ג'ניפר קובו, בת 20 מאשבורן, וירג'יניה, שהחלה לעשות קניות באפליקציה ב־2018. מאז, הביאה את הבשורה של שי־אין לחברי משפחה אחרים, כולל אביה בן ה־51, שקונה את הג'ינס שלו באפליקציה. "כעת המשפחה שלי רוכשת באותן כמויות כמוני", אמרה קובו, שהעריכה שהיא מוציאה בממוצע 250 דולר בחודש באפליקציה.

ספקיות צד שלישי אומרת שלשי־אין שרשרת אספקה מתוחכמת בה ההזמנות נשלחות לאלפי מפעלים בסין, מה שמאפשר לחברה להוציא לשוק כמות גדולה של מוצרים במחירים נמוכים. מה שפחות ברור הוא נפח המכירות או הרווחיות של החברה. שי־אין היא חברה פרטית ולא מגלה נתונים פיננסיים.

בפוסטים ברשתות החברתיות, אמרה שי־אין שמכירותיה עברו 3 מיליארד דולר ב־2019 והכפילו עצמן לפחות משנה לשנה. עם זאת, הפוסט שחשף נתוני מכירות של 2019 כבר לא זמין ברשת. בשי־אין אמרו שהורידה את הפוסט בגלל שהחברה מעדכנת פוסטים פומביים ונתונים לגבי החברה. בחברה סירבו להגיב על השאלה אם נתוני המכירות ל־2019 היו מדויקים.

איכות המוצרים של שי־אין גם היא הוטלה בספק על-ידי אנשים מתעשיית הביגוד וצרכנים, בפוסטים ברשתות חברתיות ובראיונות.

החברה מקבלת תמיכה ממשקיעים ב־Sequoia Capital China ויש לה משרדים בגואנגז'ו ובסינגפור, כך מסרו בחברה. אין לשי־אין חנויות פיזיות והיא מייצאת מוצרים ללקוחות ביותר מ־220 מדינות, אבל לא מוכרת בתוך סין, שם התחרות בין יצרניות ביגוד זול אינטנסיבית.

כמו מותגים סיניים אחרים שלאחרונה הצליחו למצוא חן בעיני צרכנים אמריקאים - כאפליקציית הסרטונים הקצרצרים טיקטוק של החברה מבייג'ינג ByteDance - השורשים הסיניים של שי־אין לא ברורים ללקוחות באופן מיידי. באפליקציה ובאתר שלה, שי־אין לא כותבת איפה היא מבוססת, אבל החברה מנצלת את החוזקות של מדינת האם שלה.

מותג האופנה המהירה ממנף את תעשיית ייצור הביגוד המפותחת של סין ואת מערכת הלוגיסטיקה היעילה, מה שמאפשר לה למכור ברשת ולשלוח מוצרים ללקוחות סביב העולם בעלות נמוכה. בשי־אין מסתמכים על אלפי יצרניות ביגוד מצד שלישי בעיקר במחוז הדרומי גואנגדונג, הלב של הייצור והייצוא הסיני, כך אומרים ספקים של שי־אין ומודעות דרושים של החברה לעובדי מפעלים.

הזמנות יוצאות בכמויות קטנות של 100 עד 500 פרטים, כשכמה מפעלים מייצרים על-פי עיצובים של שי־אין ואחרים מציעים עיצובים משל עצמם, כך אומרים ספקים. המערכת הזו מאפשרת לאפליקציה להחזיק מלאי עצום שיש בו אלפי מוצרים חדשים כל יום, כולל תיקים ומוצרים לחיות מחמד.

ספק אחד משער שלפחות 5,000 מפעלים עובדים באופן ישיר עם המותג. במחוז פאניו, שם נמצאים המשרדים הראשיים של שי־אין בגואנגז'ו, "כמעט כל החברות מספקות מוצרים לשי־אין", אמרה ג'ין פינג, מעצבת בחברת הלבשה תחתונה ששי־אין היא הלקוחה העיקרית שלה.

המספר הגדול של ספקיות צד שלישי של שי־אין הפך את התחרות לעזה במיוחד, כשכמה ספקים צריכים להוריד מחירים על-מנת לזכות בהזמנות, אמרה ג'ין. למרות זאת, המותג הצליח לזכות בליבם של המפעלים בכך שהוא מעביר תשלומים חודשיים בזמן ומספק נפח הזמנות גדול, אמרה המעצבת בת ה־25, שהעריכה שהחברה בה היא עובדת מרוויחה פחות מדולר בודד על כל פריט. דובר של שי־אין אמר שמודל הרכישה של החברה מבטיח תמחור הוגן לכל הספקים.

לין ג'יאשיאן, המנהל מפעל שמייצר חצאיות ומכנסיים עבור שי־אין, אמר שהחברה שלו מרוויחה רק כמה סנטים על כל פריט ביגוד לגבי חלק מהעיצובים אבל הסכומים מצטברים בגלל שהעובדים שלו מייצרים מאות אלפי פריטי ביגוד כל חודש. הביקוש מצד שי־אין כל כך גבוה שהמפעל שלו היה צריך לגדול ולא יכול לקבל לקוחות חדשים, אמר לין, שמספק מוצרים לשי־אין כבר במשך חמש שנים.

אנשי התעשייה תהו כמה היטב יכולה חברה לנהל כזה מאגר עצום של ספקיות מצד שלישי ועדיין לשמור על בקרת איכות סבירה. חלק מהלקוחות התלוננו באתרים שונים ובפני הוול סטריט ג'ורנל לגבי המוצרים, כולל איך לעתים הם לא תואמים לתמונות באפליקציה.

דובר של שי־אין אמר שהחברה מטמיעה בקרת איכות קפדנית לאורך שרשרת האספקה, כולל ווידוא שאין פערים בין המוצרים והתמונות באפליקציה.

שי־אין גם הואשמה בהפרת זכויות יוצרים בתביעות שונות, כולל תביעה אחת שהוגשה בשנה שעברה על-ידי AirWair International, היצרנית הבריטית של נעלי דוקטור מרטנס. ב־AirWair סירבו להגיב והמשפט צפוי בהמשך השנה. בשי־אין הכחישו טענות של AirWair ואמרו שמכבדים את זכויות הקניין הרוחני של מעצבים אחרים.

שי־אין נוסדה בשנת 2008 ומכרה בתחילה בגדי נשים תחת השם "Sheinside". בארה"ב, זכתה שי־אין לחיבה בקרב סטודנטיות, שם רוכשות עם מעט כסף היו קהל מוצלח לביגוד הזול שהחברה מייצרת.

"זה העתיד", נזכרת קתרינה גליאנו, בת 29, שחשבה כששמעה לראשונה על שי־אין כסטודנטית ב־2014. אפילו כשהאנגלית באתר באותה תקופה הייתה משובשת והיא הייתה ספקנית לגבי איכות המוצרים, המחיר הזול וה"מגוון המטורף" - ניתן היה למצוא שם הכל - היו מלהיבים, אמרה גליאנו, המתגוררת במנסס, וירג'יניה.

כמו חנויות אחרות שפועלות רק ברשת, שי־אי זכתה ברוח גבית במהלך מגפת הקורונה. בשוק האפנה המהירה בארה"ב, נתח השוק של שי־אין זינק מ־7% בינואר 2020 לכמעט 30% ביוני, לפי נתוני כרטיסי אשראי שנותחו על-ידי החברה Earnest Research.

גליאנו אמרה שרוכשות היו מוכנות להתעלם משאלות לגבי העמידות של בגדי אופנה מהירה ותביעות זכויות היוצרים נגד שי־אין. "כל הדברים האלה די נופלים לצד הדרך בגלל שפשוט מקבלים כל כך הרבה בשביל הכסף", אמרה.

עוד כתבות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה