גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חצי מיליון שקל, לציור אחד: אוסף האמנות של אליעזר פישמן מוצע למכירה במסגרת הליך פשיטת הרגל

במכירה פומבית יוצאו למכירה 5 ציורים שבהם החזיק הטייקון פושט הרגל, הצפויים להניב תמורה של כמה מאות אלפי שקלים ● אוספי אמנות גדולים בהרבה הניבו בעבר תמורות של מיליוני שקלים (אי.די.בי) ויותר מ-100 מיליון שקל (הפניקס)

אליעזר פישמן / צילום: תמר מצפי
אליעזר פישמן / צילום: תמר מצפי

לאחר מימוש מרבית הנכסים המשמעותיים במסגרת פשיטת הרגל של איש העסקים אליעזר פישמן, לגלובס נודע כי על הפרק ניצבת מכירה של כמה מיצירות האמנות המרכזיות מתוך האוסף שבו החזיק. זאת במסגרת מכירה פומבית המתוכננת בסוף החודש, הצפויה, על-פי ההערכות, להניב תמורות של כמה מאות אלפי שקלים - "פירורים" מחובות בהיקף של מיליארדי שקלים שהותיר אחריו איש העסקים.

ככל הידוע, מדובר בחמישה ציורים מאוסף שבו החזיקה חברת "השקעות כדאיות" של פישמן, הבולט מהם הוא ציור בשם "השכינה חוזרת לירושלים" של ראובן רובין, שצויר לאחר מלחמת ששת הימים וצפוי, על-פי ההערכות, להכניס לבדו מעל חצי מיליון שקל. מדובר בציור שנרכש במכירה פומבית בשנת 2001 במחיר של 215 אלף דולר, ומחירו ההתחלתי במכירה הנוכחית, שתתבצע בבית המכירות הפומביות תירוש, יעמוד על כ-120 אלף דולר.

''השכינה חוזרת לירושלים'', של ראובן רובין. הציור הבולט ביותר באוסף / צילום: באדיבות בית המכירות הפומביות תירוש

שלושה ציורים נוספים העומדים למכירה הם של האמן הנודע יוסל ברגנר, שעל-פי ההערכות צפויים להניב תמורות של כ-150 אלף שקל, וציוד אחד של האמן הבינלאומי אייזק סנומן, הצפוי להניב כמה עשרות אלפי שקלים נוספים.

"לא כל היצירות באוסף היו חשובות"

לדברי אמיתי חזן, מנכ"ל בית המכירות הפומביות תירוש, "לחברה של פישמן היה אוסף גדול, אבל לא את כולו החלטנו לקחת למכירה, כי לא כל היצירות שם חשובות. למכירה בחרנו את הדברים המעניינים יותר, בראשם 5 העבודות שיימכרו בסוף החודש".

למה המחיר ההתחלתי נמוך יחסית?
חזן: "נהוג להתחיל את המכירה מתחת למחיר השוק, ואז כשמתחילה התמחרות המחיר עולה. קשה להעריך בסופו של דבר בכמה יימכרו הציורים. לעיתים מכירה פומבית מתחילה ב-100 ומסתיימת ב-110, ולעיתים מתחילה ב-100 ומסתיימת ב-400".

עוד מספר חזן לגבי היצירות המועמדות למכירה, כי "מחירי הציור של רובין קצת יותר נמוכים ממה שהיו לפני 10-15 שנה. מצד שני, זה הציור הכי גדול של רובין שיצא למכירה אי-פעם ומדובר בשיר הלל לניצחון ישראל במלחמה, ויש לכך ערך עבור אנשים שאוספים אמנות".

איך הציורים הגיעו אליכם?
"עורכי הדין יצרו איתנו קשר. מי שיש לו דברי אמנות רציניים ואוספים חשובים בדרך כלל מגיע איתם למכירה פומבית, כי זו הדרך למקסם את הערך של הפריטים. עם השנים מכרנו כבר הרבה אוספים משמעותיים של בעלי הון. אנחנו כיום בית המכירות הפומביות הגדול בישראל. היו שנים שבהן הגיעו לישראל סותביס וכריסטיס, שהם שמות בולטים בעולם, אבל בינתיים הם הורידו פה פרופיל ונותרנו כבית המכירות הוותיק בישראל, עם ותק של 29 שנה".

"דנקנר מכר בתקופת הסדר החוב" 

פשיטת הרגל של אליעזר פישמן, שהוכרזה רשמית ב-2017, הוערכה אז כגדולה ביותר בישראל אי פעם, עם חובות בהיקף של כ-4 מיליארד שקל לבנקים, מתוכם הוחזרו כשליש, בעקבות מכירת נכסים, בעיקר החזקות בתחום הנדל"ן, כך שיתרת 2.7 מיליארדי השקלים נמחקה.

הנכס המשמעותי ביותר שנותר ככל הידוע למשפחת פישמן היא חברת פישמן רשתות, הפועלת בתחומי הקמעונאות, האשראי והפארמה, ואשר הוערכה בחודשים האחרונים לצורך מכירתה בכ-350 מיליון שקל.

מכירה זו, הניצבת על הפרק כמה חודשים, מתעכבת בשלב הנוכחי, ככל הידוע בשל חוסר הסכמות בין עו"ד יוסי בנקל, נאמן בית המשפט בפשיטת הרגל של פישמן, לבין ילדיו של פישמן - הבן אייל והבנות רונית וענת - הזכאים למחצית התמורה בעסקה - בקשר לשווי החברה במימוש.

 

אוסף האמנות של פישמן אינו הראשון שנמכר במסגרת קשיים עסקים של איש עסקים מוכר. תירוש היה גם בית המכירות שביצע לפני מספר שנים את מכירת האוסף של קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, בעקבות קריסתה. לדברי חזן, "המכירה ההיא, עשתה רעש בכל התקשורת משום שהיא בוצעה בתקופת הסדר החוב, והיו שם יצירות טובות של אמנים חשובים". בחלק מהמכירות, הוא מוסיף, נתקבלו מחירים גבוהים מהמצופה "בין היתר בגלל שהיצירות הגיעו מהאוסף של דנקנר, משום שלעיתים אנשים מעוניינים לרכוש יצירות עם ייחוס משמעותי". 

האוסף שהחזיקה אי.די.בי כלל כמה עשרות יצירות, שבסיסו היה יצירות שנותרו בידי הקבוצה מבעליה ההיסטוריים, משפחות רקנאטי וקרסו. מכירת האוסף, שבוצעה בשנת 2014 הניבה סכום של כ-3 מיליון שקל, ומכירה נוספת שבוצעה השנה ל-15 מהיצירות שנותרו ממנו, הניבה כ-80 אלף דולר.

מכירות של יצירות אמנות נוספות של שמות מוכרים שביצע בשנים האחרונות בית המכירות הפומביות תירוש, היו אוסף האמנות של משפחת הוניגמן, לאחר כניסת רשת האופנה לפשיטת רגל ואוסף האמנות שהיה בביתו בסביון של שאול אייזנברג.

הפניקס - אוסף האמנות הגדול בשוק ההון

אוסף האמנות גדול ביותר בשוק ההון, שייך לקבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס . את האוסף של הפניקס, הישראלי והבינלאומי, יצר בשנות ה-70 של המאה הקודמת יוסי חכמי, לשעבר בעלי הפניקס ואספן אמנות נלהב.

חכמי החל לטפח את אוסף האמנות הישראלית של הפניקס לאחר שמונה למנכ"ל החברה בשלהי שנות ה-70, עקב הערכה לפיה ההשקעה ביצירות אמנות תניב תשואה גבוהה לחברת הביטוח עתירת הנזילות. עם השנים, הפך חכמי לאספן הפרטי הגדול בישראל ובהמשך, החל לרכוש גם אמנות בינלאומית במחירים אטרקטיביים. בתחילת שנות ה-2000, הוערך שווי האוסף במאות מיליוני שקלים.

עם העברת השליטה בהפניקס מידי חכמי לידי יעקב שחר וישראל קז, בשלהי שנת 2002, מיהרו בעלי הבית החדשים למכור חלק נכבד מהאוסף הבינלאומי ברווח עצום. באמצעות בית המכירות כריסטיס נמכרו 16 יצירות מהאוסף (יצירות של קנדינסקי, פול קליי, פיקאסו, ג'ספר ג'ונס, רוברט ריימן ועוד) תמורת כ-30 מיליון דולר וברווח (לפני מס) של קרוב ל-80 מיליון שקל.

בהמשך, כשעברה השליטה בהפניקס פעם נוספת, לידי קבוצת דלק של יצחק תשובה, נבחנה האפשרות למכור את יתרת האוסף, אולם רובו הגדול נמצא עד היום בבעלות החברה שכיום השליטה בה נמצאת בידי קרנות ההשקעה הזרות סנטרברידג' וגלטין פוינט. בדוחותיה השנתיים ל-2020 של הפניקס רשום אוסף האמנות של החברה בשווי של כ-74 מיליון שקל.

*** גילוי מלא: אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בחברת גלובס פבלישר עיתונות - הבעלים של עיתון גלובס.

עוד כתבות

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

מגמה מעורבת בוול סטריט; רשת הרהיטים RH מזנקת ב-16%, שיאומי ב-12%

נאסד"ק יורד ב-0.2% ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר באנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?