גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אבו דאבי פוזלת לקהיר: באמירויות מגששים אחר חלופה להסכם קצא"א

העתירות בבג"ץ וההתנגדויות בממשלה מדאיגות בכירים באיחוד האמירויות, שכבר שוקדים על תוכנית מגרה למקרה שתבוטל עסקת הנפט עם קצא"א, שנחשפה בגלובס ● האלטרנטיבה המתוכננת באבו דאבי היא הקמת קו לשינוע נפט במצרים, בסמוך לצינורות הגז הקיימים שם

החתימה על הסכם קצא''א. מימין לשמאל: השאם עבד אחמד, ומנכ''ל קצא''א, איציק לוי / צילום: דוברות קצא''א
החתימה על הסכם קצא''א. מימין לשמאל: השאם עבד אחמד, ומנכ''ל קצא''א, איציק לוי / צילום: דוברות קצא''א

האפשרות לביטול, צמצום או הקפאה של הסכם קצא"א עם החברה האמירתית Med-Red L.B מעיבה על היחסים בין ירושלים לאבו דאבי. לישראל כבר הועברו מסרים שביטול העסקה לשינוע נפט ומוצריו בקו אילת-אשקלון, ישפיע לרעה על היחסים בין המדינות ולגלובס נודע כי באמירויות שוקלים גם תוכנית ב'. אם אכן יהיה ביטול, נוכח התנגדות חלק משרי הממשלה ו/או פסיקת בג"ץ, באמירויות דנים באפשרות להקמת קו צינור נפט חליפי בשטח מצרים. קו טאבה-אל עריש, שיוקם על תשתית צינור הגז הקיים במצרים. לפי גורם המעורב בנושא, האפשרות עלתה הן בשיחות פנימיות באמירויות וגם בגישורים ראשוניים עם המצרים.

הזיהום ישאר, הכסף ילך

המשמעות הכלכלית של ביטול ההסכם היא אובדן של מאות מליוני שקלים רווח לחברה הממשלתית קצא"א (קו צינור אירופה-אסיה), וגם לאמירתיים. בניית הצינור והוספת נמלים בתחנות קצה ומסופי העברת דלקים, אלו צעדים שאמורים להימשך לא מעט שנים ומשאבים. ולא זאת בלבד, ההתנגדויות בישראל לעסקת הנפט נובעות בעיקרן מסכנת הזיהום למפרץ אילת. אם העסקה תעבור למצרים, מסוף המיכליות יועבר רק מרחק קצר דרומה מעבר לגבול, כך שהסכנה תישאר בעינה.

האמירתיים מאבדים אמון

האמירתים לא מתייחסים לנושא רשמית, אך לפי אחד מהגורמים המעורים בנושא הם בהחלט מוטרדים מאפשרות הביטול, ורואים בה אי עמידה בהסכם בין מדינתי הפוגעת באמינותה של ישראל וממשלתה. "ההשלכות עשויות להתרחב לתחומים נוספים", מזהיר אותו גורם. "ולכל הפחות כל הסכם מעתה ואילך יחוייב בהרבה יותר בטוחות מצד ישראל כדי לוודא עמידה בתנאיו".

נזכיר כי לפי ההסכם, שפורסם לראשונה בגלובס, החברה האמירתית תשתמש בקצא"א בהפעלת גשר יבשתי להובלת ואחסון נפט ומוצריו. הנפט יעבור מאיחוד האמירויות ושוקים אסיאתיים אחרים דרך התשתית של קצא"א באילת ובאשקלון לשוקים מערביים, ובין אזור הים התיכון לשוקי המזרח הרחוק. המשמעות של ההסכם היא לא רק כספית. MRLB, היא חברה פרטית בבעלות משותפת של חברת Petromal - זרוע הנפט והגז של התאגיד NATIONAL HOLDING שבסיסו באבו-דאבי; היא מחוברת למשפחת השלטון באמירויות וההסכם קיבל את ברכת ההנהגה האמירתית.

האמירתים יהיו רשאים להעביר למפרץ אילת עד 70 מיכליות נפט בשנה בעוד חמש שנים (פי 10 מהממוצע השנתי בקצא"א בשנים האחרונות). ההסכם למעשה מיושם כבר היום, ועד לסוף השנה צפויות לעבור בנמל אילת יותר מ-20 מיכליות. המיכליות יפרקו את הדלקים בנמל קצא"א באילת ומשם יועברו לאחסון או שישונעו בצינור היבשתי לנמל אשקלון ומשם לשווקי אירופה. העסקה מאפשרת לאמירתים להעביר דלקים גם בכיוון ההפוך מאשקלון לאילת ולפי ההערכות תניב לקצא"א תזרים של עד כ-700 מיליון דולר בשמונה שנים.

הגידול בכמות המיכליות הוא אחת הסיבות המרכזיות לחשש של ארגוני הסביבה מפני דליפות נפט, אבל בחברה הזכירו כי מספר גדול יותר של מיכליות עבר בנמל אילת בעבר, נפט שנרכש ממצרים וזאת בעת שהמסוף היה בטיחותי פחות ולפני שעבר שדרוג בהגנות מפני הדליפות.

הדיון בבג"ץ ובממשלה

גורל ההסכם עומד כעת בבג"ץ ובממשלה. החברה להגנת הטבע, יחד עם ארגוני אדם טבע ודין וצלול, הגישו לפני מספר חודשים עתירה לבג"ץ בה הם דורשים לבטל את עסקת קצא"א. לטענתם, ההסכם לא תקף מפני שלא אושר בממשלה ולא נידון במשרדים הרלוונטיים (כמו האנרגיה והגנת הסביבה). בנוסף, הארגונים הירוקים טוענים שההסכם מעורר חשש כבד מפגיעה אנושה בים ובחופי אילת. זאת כתוצאה מדליפת נפט שתיגרם מתקלה, תאונה, או פגיעה מכוונת של אויבים בטחוניים. הטיעון האחרון קיבל משנה תוקף עם התרבות מקרי הפגיעות בספינות במזרח התיכון כחלק מהמאבקים בין המדינות באזור.

חבר הכנסת יובל שטייניץ, שהיה שר האנרגיה בעת חתימת ההסכם, אומר לגלובס כי שמע על העסקה המדוברת רק בתקשורת, אף שהנושא נמצא בתחום משרדו. הסיבה לכך היא שחברת קצא"א נמצאת משום מה תחת אחריות משרד האוצר, ולכן לא נדרשה לאישור של משרד האנרגיה.

המדינה צפויה להשיב את עמדתה לעתירה הזו עד תחילת נובמבר, אבל ספק אם זה יהיה כל כך פשוט כשגם בממשלה עצמה יש חילוקי דעות מהותיים בנוגע לעסקה.

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג מתנגדת נחרצות ומשרדה דחה את סקר הסיכונים של קצא"א להסכם, מה שמעכב את המשך היערכות החברה להגדלת הפעילות במסוף. זנדברג מקבלת את תמיכת יו"ר מפלגתה השר ניצן הורוביץ ושרים נוספים והיא הודיעה כי תקיים דיון אסטרטגי בממשלה בנוגע לנחיצות ההסכם, שלדבריה "ספק שתורם בכלל למשק הישראלי, ומנגד, מסכן דרמטית את שונית האלמוגים הצפונית בעולם ואת כלל תיירות אילת". דיון כזה טרם התקיים ולא ברור אם יקרה לפני ההתקדמות בבג"ץ.
מנגד, ראש הממשלה נפתלי בנט מתלבט, בעיקר בשל החשש מפגיעה ביחסים עם האמירויות. גורם מפתח בעניין יהיה שר החוץ יאיר לפיד שבימים האחרונים נפגש פעמיים עם שר החוץ מהאמירויות.

שר החוץ יאיר לפיד / צילום: רונן טופלברג

תגובות

מחברת קצא"א נמסר בתגובה: "תמר זנדברג גוררת את ממשלת ישראל למחוזות הזויים מאינטרסים פוליטיים, תוך התעלמות משיקולים כלכליים גיאו-פוליטיים וביטחוניים. קצא"א עומדת ותעמוד בכל דרישות המשרד להגנת הסביבה, כולל דרישות שאין בשום מקום אחר בעולם.

"קומץ המפגינים, שמפיץ "פייק ניוז" ללא כל ביסוס מקצועי, שכל מטרתו להטעות ולזרוע פחד בציבור, על מנת להוביל לביטול ההסכם - דבר שיפגע ביחסי החוץ של ישראל, בביטחון האנרגטי ויביא לעליית מחירי הדלק בישראל.

"הקמת חלופה בטאבה, בשטח מצרים, מרחק של כ-100 מטר מקצא"א - מדגימה את גודל האבסורד, גם אזרחי ישראל ומדינת ישראל לא ייהנו מהיתרונות הכלכליים, הגיאופוליטיים והביטחוניים האדירים של ההסכם וגם לא יוכלו לפקח או להשפיע על המתקן המצרי במפרץ אילת.

"אנו בטוחים כי ממשלת ישראל לא תאפשר כל פגיעה בהסכם, שאינו שונה ממאות הסכמים שנחתמו ב-50 שנה האחרונות והינו חלק מפעילותה השגרתית של החברה".

ממשרד האוצר, שקצא"א נמצאת תחת חסותו, נמסר בתגובה: "עמדת המדינה תוצג במלואה במסגרת תגובתה לעתירה בבג"ץ אשר תלויה ועומדת לפני בית המשפט העליון".

עוד כתבות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

מדד S&P 500 סגר את הרבעון הטוב ביותר שלו מאז 2019 ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מבהירים כי בכוונתם ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב