גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי רוצה רכב חברה חשמלי? טסלה פוזלת לציי הרכב בהייטק. אבל לא כולם מתלהבים

עפ"י הערכות, גם ב-2022 טסלה תמשיך להיות שחקנית חזקה ברכב החשמלי, אבל לא תשפיע דרמטית על שוק הרכב בישראל ● בחברה שואפים לנצל את הבאזז כדי להיכנס למגזר ההייטק, אבל בחברות הליסינג לא ממהרים לאמץ את הרכב החשמלי

עומס של מכוניות טסלה במוסך של טסלה בפתח תקווה / צילום: בר - אל
עומס של מכוניות טסלה במוסך של טסלה בפתח תקווה / צילום: בר - אל

בשבוע שעבר פורסם תוצאות מדד ערך מותגים היוקרתי של חברת הייעוץ הגלובלית INTERBRAND, ואחד הממצאים הבולטים בו היה זינוק חד של ערך המותג של טסלה לצמרת. טסלה דורגה השנה במקום ה-14 בדירוג העולמי של כלל המותגים הבינלאומיים, והשלישי בסקטור יצרניות הרכב, לא רחוק ממרצדס וב.מ.וו. לשם השוואה, פולקסווגן דורגה במקום ה-47.

ההישג המרשים נובע במידה רבה מהצלחתה של טסלה לשכלל לכדי אומנות את שיטת השיווק "מפה לאוזן" באמצעות הרשתות החברתיות, ועל הדרך גם ליצור פולחן אישיות לעומד בראשה, אילון מאסק.

כמובן שטסלה לא הייתה החברה הראשונה שרתמה מנהיג כריזמטי שיוצר "רעש" בלתי פוסק של גימיקים ויראליים כדי ליצור ביקוש למוצר. אבל ליעילות שבה היא עושה זאת בעידן הפוסט קורונה אין תחרות. הנה דוגמה: בתחילת החודש השיק אילון מאסק בירה ממותגת של טסלה. האירוע צוטט ברשתות עשרות מיליוני פעמים וזכה למיליוני כניסות ביוטיוב. באותו חודש הציג אקידו טויודה, יו"ר חברת טויוטה שמוכרת פי 20 מכוניות מטסלה, את תפיסתו האסטרטגית לגבי עתיד הרכב החשמלי והדברים כמעט לא הגיעו לקהל הרחב.

נתון חדירה מכובד

"הרעש" לא פוסח גם על ישראל, שבה הצליחה טסלה להפוך תוך כמה חודשים חלק מהשיח הציבורי. לפיכך לטובת קוראינו, שמציפים אותנו בשאלות בנושא טסלה השכם והערב, הנה מדריך נבוכים עדכני קצר בנושא "השנה הראשונה של טסלה בישראל".
איך משפיעה טסלה על מפת מכירות הרכב בישראל?

טסלה פועלת בישראל ישירות ולא מייבאת מכוניות למלאי אלא אוספת הזמנות מקוונות ומעבירה אותם ישירות לפס הייצור. החברה שולחת לישראל את כלי רכב בסבבים בהפרש של כמה חודשים ביניהם, בהתאם ליכולת הייצור, ועד כה הגיעו לישראל שלושה סבבים כאלה, אחד מארצות-הברית ושניים מסין. בסך-הכול מסרה טסלה בישראל 4,706 כלי רכב בשלושת הרבעונים הראשונים. הסבב רביעי, שכולל כ-1,600 כלי רכב, ייפרק בנמל אשדוד לקראת אמצע/סוף נובמבר.

נכון לעכשיו מזמינים חדשים יקבלו את הרכב רק בסוף מרץ 2022 (מועד משוער), ולכן אפשר כבר לסכם שטסלה תסיים את שנת המכירות הראשונה שלה בישראל בסביבות המקום ה-12 בדירוג המסירות לפי מותגים, פלוס מינוס, עם כ-6,300 מסירות בסיכום שנתי.

זהו נתון חדירה ראשוני מכובד למותג חדש עם דגם חשמלי בודד (בפועל), שמחירו הממוצע הוא בסביבות 220 אלף שקל ליחידה, כולל תוספות נפוצות, ושאין לה מסירות לציי רכב ואפילו לא אולם תצוגה ובוודאי לא פעילות שיווק גלויה. בקיצור, המחשה מרשימה לשיטת השיווק מפה לאוזן.

אבל צריך לראות את נתוני המסירה ל-2021 בפרופורציה. מכירות טסלה השנה עדיין מהוות פחות מ-2.5% מכלל מסירות הרכב הצפויות השנה בישראל, והיא עדיין משחקת בפלח מחיר שתופס בישראל פחות מ-15% מכלל המכירות. יתרה מזאת, יכולתה לספק את ההיצע מוגבלת כרגע בשל עודפי ביקוש גלובליים ומחסור בחלפים, שמביא לדחיות משמעותיות במועדי האספקה אפילו בשוק האמריקאי הביתי שלה.

אייפון על גלגלים

סביר להניח שגם ב-2022 טסלה תמשיך להיות שחקנית חזקה בנישה של הרכב החשמלי, אבל לא תשפיע דרמטית על שוק הרכב בישראל.

מתי נראה רכבי טסלה בציי רכב?
בישראל יש כ-300 אלף כלי רכב צמודים לעובדים, רובם מסופקים בליסינג תפעולי, והענף רוכש בסביבות 80 אלף כלי רכב בשנה. בשוק הציים קיים כיום "באזז" גדול סביב טסלה, במיוחד בציים של חברות ממגזר ההיי-טק והביו-טכנולוגיה, ולא בכדי. טסלה "תפורה" על הקהל המבוסס והמתוחכם הזה, בזכות הדימוי של "אייפון על גלגלים", כלומר מותג עתיר טכנולוגיות עתידניות עם הילה יוקרתית. בנוסף, כמו כל רכב חשמלי, רכבי טסלה מציעים חיסכון בשווי השימוש לעובדים וחיסכון משמעותי בהוצאות הדלק למעסיקים.

מנגד, עובדים רבים עדיין אדישים למחירי הדלק בשל הטבת "דלק חינם" על רכבם הצמוד, ורכב חשמלי בכלל אינו אהוד על חברות הליסינג בשל חוסר הוודאות ביחס לערכי מכירת הרכב המשומש בסוף תקופת הליסינג. טסלה גם אינה נוהגת להעניק את ההנחות המקובלות לציים וממילא אין לה כרגע יכולת או מוטיבציה לספק את הכמויות הנדרשות על ידי ציי הרכב בישראל ואת רמת השירות הנדרשת שאליה הם מורגלים, בשל מגבלות רשת השירות "הרזה" שלה. סביר להניח שהחברה תבצע ב-2022 חדירה ניסיונית לפלח הזה בכפוף למגבלות הייצור והאספקה אבל לא תספק את כל הביקוש.

מתי יתרחב מגוון הדגמים בישראל?
כמעט כל המכירות של הטסלה בישראל מתרכזות כיום בדגם ה-3, ששייך לקטגוריה של "משפחתיות סדאן מקבוצה D", מה שכונה פעם בישראל "מכוניות מנהלים". הפלח הזה כמעט נכחד בשנים האחרונות לנוכח חדירת דגמי הקרוסאובר למיניהם.

טסלה 3 הפכה אמנם למעין "שגרירה של המותג" עם יחס חסר תחרות של טווח/ביצועים והיא אפילו נהנית מהילה ספורטיבית. אבל היא לא מספקת את הרב-שימושיות של דגמי הקרוס-אובר בכל הנוגע לחלל מחייה משפחתי, ישיבה "גבוהה" ויכולת לרדת לעיתים מהכביש הסלול.

את כל אלה אמור לספק דגם ה-Y, הקרוסאובר של טסלה. אבל ברוב השווקים הוא יקר יותר בכ-10% מדגם ה-3, מה שמצמצם מאד את פוטנציאל השוק שלו בישראל. אפילו אם טסלה תשלוף שפן מהכובע עם מחיר בסיס שיתחיל בפחות מ-230 אלף שקל סביר מאוד להניח שעיקר הביקוש הראשוני לרכב יגיע מתוך קהל הלקוחות "השבוי" של טסלה. כלומר, המכירות יבואו על חשבון מכירות טסלה 3 ולאו דווקא במתכונת של הרחבת כלל נתח השוק של המותג.

בינתיים, הסוגייה הזו די תיאורטית: ה-Y הוא כיום הדגם המבוקש ביותר של טסלה בעולם, רשימת ההמתנה אליו ארוכה מאד וייקח עוד זמן רב עד שהמפעל החדש בברלין, שאמור להגדיל את תפוקת הדגם, יתחיל לייצר כמויות משמעותיות.

בלימת מחירים

ברשתות החברתיות יש כיום לא מעט "רעש סטטי" על הכוונה של טסלה לייצר דגם חשמלי קומפקטי, שמחירו יתחיל בסביבות 25 אלף דולר, כמעט 15 אלף דולר מתחת למחיר הבסיס של טסלה 3. בתיאוריה לרכב כזה יש פוטנציאל משמעותי בישראל אבל במצב הלוגיסטי של תעשיית הרכב ובעובדה, ששולי הרווח על רכב כזה מאוד מצומצמים, ספק רב אם נראה רכב כזה יוצא לשוק בשנה-שנתיים הקרובות.

מה יקרה למחירים?
בכל השווקים הגלובליים מתעדכנים מחירי הרכב של טסלה במועדים אקראיים, לרוב כלפי מעלה, בשיעור של כמה מאות עד כמה אלפי דולרים בכל פעם, ללא הודעה רשמית וללא הסבר. בישראל זה כבר קרה ארבע פעמים אך בחצי השנה האחרונה הקפיצות נרגעו, לפחות בדגם טסלה 3.

שני גורמים בישראל בולמים עליות מחירים נוספות כמו אלה שפקדו לאחרונה את השוק בסין ובארה"ב: שער השקל הנמוך ביחס לדולר והטבת המס הנדיבה מאוד של ישראל שכנראה מאפשרת לטסלה לגזור בישראל שולי רווח משמעותיים יחסית לשווקים אחרים. אפשר ללמוד על כך מהעובדה שחלק מהמתחרים מקוריאה ומאירופה, שמחירם בחו"ל לצרכן זהה למחיר של דגמי טסלה המקבילים, נכנסים לישראל במחירים דומים לאלה של טסלה. זאת, למרות שולי הרווח של היבואנים בארץ ולמרות הנחות לציים, שחלק מהמתחרים נותנים לציים. כך או כך במצב הנוכחי של דלילות האספקה שאלת המחירים היא די תיאורטית.

מתי תרחיב טסלה את השירות שלה בישראל?
אם לפני שנה מישהו היה מספר לנו, שיבואן רכב, כל שכן יצרן רכב, יוכל למכור ב-2021 אלפי כלי רכב, שעולים 60-80 אלף דולר ליחידה, בלי אולם תצוגה קבוע, בלי אתר מסירה, בלי אתר חלפים לוגיסטי ועם מוסך אחד וסדנה אחת לתיקוני פח, קרוב לוודאי שהיינו פורצים בצחוק מתגלגל.

ובכן, מה אנחנו יודעים. צוחק מי שצוחק אחרון. מסתבר, שללקוחות טסלה בישראל אין בעיה לקבל את רכבם היקר במתקן מאולתר במגרש חניה ליד נמל אשדוד. גם אין להם בעיה לתאם תור במוסך הבודד של טסלה שבועות מראש, להקריב יום עבודה כדי לעלות לרגל למוסך בפתח תקווה מהקצוות המרוחקים ביותר של הארץ, או להמתין עד אין קץ לתשובה על מיילים ו/או להתקשר למוקד שירות הלקוחות של החברה רק כדי לדבר עם CALL CENTER בהולנד או בקליפורניה.

אבל כנראה שגם טסלה מפנימה, שמה שהצליח לעבוד, איכשהו, עם 4,000 כלי רכב בישראל, יתקשה מאד להצליח כאשר יהיו כאן 7,000 כלי רכב והרבה יותר מכך בשנה הבאה.

חלק מצווארי הבקבוק של השירות אמורים להשתחרר בקרוב. בחודשים האחרונים פעלו צוותים של החברה מארצות-הברית כדי להרחיב את הסמכת מערך השירות של "שגריר" לטיפול בטסלה, ובעתיד הנראה לעין יוכלו לקוחות לקבל שירות, בינתיים תיקוני פח וצבע, במוסכי הרשת של שגריר בחיפה, נתניה, אשדוד וירושלים. השירות הזה כבר פועל לתקופת הרצה בחלק מהמיקומים.

המיקום ועיתוי הפתיחה של אולם התצוגה המרכזי של טסלה בישראל הוא עדיין בחזקת נעלם אבל אין ספק, שכאשר החברה תתחיל את המסירות בפועל של הדגמים היקרים יותר שלה, החל מהדגם Y ואילך, היא תתקשה להמשיך ולשווק אותם מדוכן "פופ-אפ" בקניון. בינתיים מי שלא יכול להתאפק יכול לקפוץ קפיצה קטנה לעמאן, בירת ירדן, שם פועל אולם תצוגה מפואר כבר מ-2017.

מה חדש בחזית הטכנולוגית של טסלה?
קצת קשה לעקוב אחרי המסלול המפותל שבו מתקדמת הטכנולוגיה של טסלה ובעיקר קשה לגשר, לפחות בינתיים, על הפער בין ההצהרות למציאות. קחו למשל את נושא הסוללות. בספטמבר אשתקד הכריזה טסלה על פריצת דרך בפיתוח סוללות ליתיום-איון עם תאים גדולים, שיפחיתו את העלות לקילוואט-שעה, יספקו עד פי 5 יותר אנרגיה, יגדילו את הטווח ב-16% ואת הכוח פי שישה.

החודש, לעומת זאת, היא הודיעה כי כל דגמי הבסיס של טסלה 3 וטסלה Y בכל העולם יעברו לטכנולוגיה של ליתיום-ברזל-פוספט, שנחשבת לטכנולוגיית דור קודם בשל דחיסות האנרגיה הנמוכה יותר שלהם. כלומר, צריך סוללה יותר גדולה וכבדה כדי לייצר את אותו הספק.

בטסלה טוענים שאלה סוללות עם כימיה יציבה יותר בתנאי מזג אוויר שונים ובתאונות שלא נדע. אבל אפילו הסינים, שמייצרים סוללות כאלה, מודים שיתרונן הגדול הוא עלות ייצור נמוכה משמעותית ליצרן בשל שימוש מופחת בחומרים נדירים ויקרים כמו קובלט.

גם לוח הזמנים של טסלה ליכולות נהיגה אוטונומיות מלאות במערכת ה-FSD שלה רצוף בסימני שאלה. לא רק בגלל תזוזות תכופות בלוח הזמנים וההשקה של גרסאות הפיתוח אלא בעיקר לאור העובדה שהרגולציה שאמורה לאפשר שימוש במלוא היכולות הללו, עדיין רחוקה מאוד ממימוש - בכל העולם. אבל לפחות בתחום אחד, שכלול הייצור הסדרתי ההמוני של כלי רכב חשמליים, אין ספק כי

טסלה נמצאת במרחק של שנתיים לפחות לפני כל תעשיית הרכב.

עוד כתבות

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?