גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההצלחה של קרן הסל על הביטקוין עשויה לבוא על חשבון המשקיעים בה

Proshares Bitcoin Strategy, הקרן הראשונה הסוחרת בחוזים עתידיים על הביטקוין, הולכת וצוברת נכסים, אבל בשוק טוענים כי המבנה שלה הופך אותה למטרה קלה למניפולציות של סוחרים - שהעלות שלהן תגולגל למשקיעים בקרן

הנפקת קרן הסל של Proshares, שעוקבת אחרי חוזי הביטקוין / צילום: Reuters, Brendan McDermid
הנפקת קרן הסל של Proshares, שעוקבת אחרי חוזי הביטקוין / צילום: Reuters, Brendan McDermid

ישנם סימנים לכך ששוק החוזים העתידיים על הביטקוין אינו גדול מספיק עבור הגל הצפוי של קרנות סל על מטבע הקריפטו. מאז שהושקה ביום שלישי האחרון, צברה קרן הסל Proshares Bitcoin Strategy ETF סכום של 1.2 מיליארד דולר בנכסי משקיעים, הגיוס המהיר ביותר של מיליארד דולר שנרשם אי פעם.

אבל אנליסטים אומרים שההצלחה הזו תבוא כמעט בוודאות על חשבון המשקיעים בקרן, בגלל שהרווחים הופכים את קרן הסל Proshares למטרה ברורה לסוחרים שמנסים לנצל את עקב אכילס של קרנות הסל: הצורך שלהן להיכנס לפוזיציות גדולות בחוזים עתידיים בעתיד הקרוב, ולעתים קרובות "לגלגל" אותן לחודש הבא, במקום לקבל מזומנים עם פקיעת החוזים.

קרן Proshares, הקונה חוזים עתידיים של ביטקוין במקום את מטבע הקריפטו עצמו, חולשת כעת על יותר מחמישית מהחוזים העתידיים בביטקוין שתוקפם פג החודש, וכמעט בשליש מהחוזים הפוקעים בחודש הבא. היקפן של ההחזקות האלה יפעיל לחץ על ההחזרים מקרנות סל המבוססות על חוזים עתידיים שכבר הושקו, ויאט את הקצב של השקות נוספות, אומרים אנליסטים.

"בשבילנו זה יוצר יותר אפשרויות מסחר", אמר ג'יימס קוטולאס, מנכ"ל Typhon Capital Management, קרן הון גידור של כמעט 200 מיליון דולר, הסוחרת בחוזים עתידיים, כולל ביטקוין.

חייבת לגלגל את החוזים לחודש הבא

ב־Proshares אומרים שהקרן מציעה למשקיעים הזדמנות לקבל חשיפה לביטקוין. כדי לשמור על החשיפה הזו, Proshares לוקחת את כספי המשקיעים מרכישות קרן הסל על החוזים העתידיים, ומשתמשת בחלק ממנו לרכישת חוזים עתידיים על ביטקוין, בעיקר את החוזים העתידיים לחודש הקרב, מאחר שאלה בדרך כלל מציעים את הקורלציה הקרובה ביותר למחיר הספוט של מטבע הקריפטו.

זו גם הנקודה שבה העניינים מסתבכים. כשתוקף החוזה פג, הקרן חייבת לגלגל את החוזים הקיימים שלה לחודש הבא. משקיעים אחרים יודעים את זה, אז הם קונים את החוזים העתידיים של החודש הבא ראשונים - צעד שמעלה את מחירם, ומאפשר לסוחרים להרוויח על ידי מכירה בעקבות הביקוש שנוצר כשהקרן מגלגלת הלאה. המחיר הגבוה יותר שמשלמת קרן הסל יוצא מכיסם של המשקיעים.

"זה יכול לעלות הרבה כסף לגלגל חוזים עתידיים על ביטקוין", אמר פרנציסקו בלאנש, אנליסט בבנק אמריקה. "ישנו אלמנט של סוחרים שמנצלים את זה, ומשקיעים שבאופן פוטנציאלי יפסידו מזה".

עניין נוסף: מגבלות פוזיציה שנאכפות על ידי CME Group כבר גרמו ל־ProShares להשקיע בחודש הבא, אמרו אנליסטים, החלטה שיכולה להקטין את הלחץ לגלגל את החוזים של החודש הזה לחודש הבא, אבל יוצרת סכנה של הגדלת הפער בין ביצועי הקרן וביצועי הביטקוין. מגבלות הפוזיציה האלה יוכפלו בחודש הבא, וזה אולי יקל על הנושא הזה.

"זה שוק מתפתח", אמר מנכ"ל ProShares מייקל ספיר. "אנו מצפים שהשוק ימשיך לגדול משני צדי המסחר ויהפוך ליותר ויותר יעיל".

היעדר נזילות בחוזים על הקריפטו

בתשקיף שלה מבליטה הקרן את היעדר הנזילות בשוק החוזים העתידיים של הקריפטו, ומוסיפה שפוזיציות גדולות מגבירות את סיכון האי־נזילות, עשויות להקשות על מכירת פוזיציות ועשויות להשפיע על מחיר החוזים העתידיים על הביטקוין. לעשות זאת "עשוי להגדיל את ההפסדים שנצברו", כתוב בתשקיף.

מחיר קרן הסל על הביטקוין Proshares ירד ב־1.2% בין פתיחת השוק ב־9:30 ביום שלישי האחרון, היום הראשון שבו נסחרה, ובין 16:00 ביום רביעי. במהלך היומיים האלה ירד הביטקוין ב־2.4%.

מנהלי נכסים וסוחרים בחוזים עתידיים אומרים שהאפשרות שקרנות סל אחרות יקנו את אותם חוזים עתידיים עשויה להחריף את הבעיה. הקרן Valkyrie Bitcoin Strategy ETF שהושקה ביום שישי תגרום בסופו של דבר לגלגול החוזים להתייקר, ותפגע בביצועים של שתי הקרנות, אומרים אנליסטים.

אחת מהחברות הגדולות ביותר במדינה המנפיקות קרנות סל, אינווסקו, כבר הודיעה שלעת עתה היא נסוגה מהרעיון ללכת בעקבות ProShares, עם קרן סל על חוזים עתידיים של ביטקוין משלה. החברה לא פירטה לגבי ההחלטה, אבל אנשים המכירים את הנושא אמרו שנושאים של יכולת ספיקה בתוך שוק החוזים העתידיים על הביטקוין היוו גורם בהחלטה.

בשנה האחרונה, תשואת הגלגול (roll yield) של החוזים העתידיים על ביטקוין בחישוב שנתי - המשקפת את הפער בין החוזים העתידיים לחודש הקרוב ובין מחיר הביטקוין - עמדה על 8.4% בממוצע, כך אמר צ'רלי מוריס, מייסד ומנהל השקעות ראשי ב־ByteTree Asset Management.

המשמעות של זה היא שמשקיע בקרן סל על חוזים עתידיים היה מקבל 91.6 דולר לפני עמלות בחישוב שנתי על כל 100 דולר שהביטקוין מטפס. הפער הזה צפוי להתרחב עם התנודתיות, שעלתה לאחרונה לאחר שהיו קפיצות מחיר גדולות בביטקוין. בחישוב שנתי הגיעה תשואת הגלגול ל־17% ביום חמישי, אמר מוריס, כלומר משקיעים בקרן המבוססת על חוזים עתידיים יקבלו החזר של 83 דולר (לפני עמלות) על כל 100 דולר שהביטקוין מטפס.

"הטרמה" והשפעותיה על המסחר

מצב כזה אינו חסר תקדים. קרן סל פופולרית הנקראת United States Oil Fund, או בקיצור USO, גדלה עד כדי כך שלעתים קרובות היא שולטת בחלק ניכר מהחוזים העתידיים הפעילים ביותר בשוק הנפט. למרות שהשוק הזה הרבה יותר עמוק ונזיל משוק החוזים העתידיים על הביטקוין, סוחרי נפט לעתים קרובות החליטו לקנות את החוזים העתידיים לחודש הקרוב לפני ש־USO הספיקה לעשות זאת, נוהג שמכונה הטרמה (front-running). נוהג זה גרם לכך שהקרן שילמה יותר על החוזים העתידיים שלה, והדבר פגע בהחזרים למשקיעים בקרן.

לא מדובר במקרה בודד. בעשר השנים האחרונות הפסידה USO הפסידה כמעט 80% מערכה, בזמן שמחירי הנפט הגולמי עלו וירדו לעתים בחדות, אבל בסופו של דבר הגיעו בערך למחיר שבו התחילו.

שלא כמו USO, הקרנות המנוהלות על ידי ProShares ו־Valkyrie מנוהלות באופן פעיל, מה שמעניק למנהלי הקרנות מרחב תמרון רב יותר, ובאופן פוטנציאלי מגביל את ההשפעה של מסחר הטרמה. "המטרה שלנו הוא להקטין כל חיכוך אפשרי בתהליך ביצוע גלגול החוזים", אמר ספיר מ־ProShares.

עדיין, שתי הקרנות מפרסמות את ההחזקות היומיות שלהן, בדיוק כפי שעושה USO וקרנות סל אחרות, וזה נותן לסוחרים תמונה ברורה לגבי הפוזיציות שלהן. "זה כמו פוקר", אמר קוטולאס מ־Typhon Capital Management. "אתה מפסיד יתרון כשכל השוק יודע מה הפוזיציה שלך".

עוד כתבות

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

בלינקן מבהיר: "ארה"ב לא הייתה מעורבת בתקיפה באיראן"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל • עדכונים בולטים 

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט