דוחות טבע: לא עמדה בצפי ההכנסות והרווח; המניה צונחת בת"א

מניית טבע יורדת ביותר מ-4% בבורסה • אנליסטים המסקרים את יצרנית התרופות ציפו לרווח נקי בגובה 65 סנט למניה, אך החברה רשמה רווח של 59 סנט למניה בלבד • ההכנסות עמדו על 3.9 מיליארד דולר, כאשר בשוק צפו שתגיע ל-4 מיליארד דולר

קאר שולץ, נשיא ומנכ"ל טבע / צילום: כדיה לוי
קאר שולץ, נשיא ומנכ"ל טבע / צילום: כדיה לוי

תוצאות הרבעון השלישי של חברת התרופות טבע  היו נמוכות מתחזיות השוק, אך במקביל החברה אשררה את התחזית השנתית שלה. טבע דיווחה היום (ד') על הכנסות של כ-3.9 מיליארד דולר ברבעון השלישי, בעוד שתחזיות האנליסטים היו לקצת יותר מ-4 מיליארד דולר, ובשורה התחתונה היא הציגה רווח נקי (Non-GAAP) בגובה 59 סנט למניה, שנמוך ב-6 סנטים מתחזיות האנליסטים. ההכנסות הרבעוניות משקפות ירידה של 2.3% לעומת הרבעון המקביל, בעוד שלפי תחזיות האנליסטים, הצפי היה לצמיחה מתונה.

לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), טבע עברה לרווח נקי רבעוני של 292 מיליון דולר, בהשוואה להפסד נקי של 4.3 מיליארד דולר ברבעון המקביל. נזכיר שברבעון המקביל טבע נאלצה להכיר בירידת ערך מוניטין גדולה של 4.6 מיליארד דולר הקשורה להליכים המשפטיים בהם היא מעורבת. הרווח הנקי Non-GAAP, בניכוי סעיפים חשבונאיים שונים (בהם הפחתות של נכסים בלתי מוחשיים, ירידת ערך נכסים בפיתוח ועוד) הסתכם ב-651 מיליון דולר, עלייה קלה לעומת 637 מיליון דולר ברבעון המקביל.

מתחילת השנה, הכנסות טבע הגיעו ל-11.8 מיליארד דולר, ירידה של 3.5% מהתקופה המקבילה. הרווח הנקי (GAAP) המיוחס לבעלי המניות הגיע ל-576 מיליון דולר לעומת הפסד של 4.1 מיליארד דולר בתקופה המקבילה, והרווח הנקי Non-GAAP הסתכם ב-2 מיליארד דולר, שהם 1.81 דולר למניה.

בעוד שבעת פרסום הדוחות הקודמים טבע הפחיתה את תחזית ההכנסות השנתית שלה ואשררה את שאר הפרמטרים בתחזית, הפעם התחזית כולה מאושררת - טבע ממשיכה לצפות להכנסות של 16-16.4 מיליארד דולר (ירידה לעומת 2020), EBITDA מתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) בסך 4.8-5.1 מיליארד דולר, רווח נקי Non-GAAP של 2.5-2.7 דולר למניה ותזרים מזומנים חופשי בגובה 2-2.3 מיליארד דולר. במהלך הרבעון השלישי, התזרים החופשי הסתכם ב-795 מיליון דולר והיקף החוב ירד בכמעט 1.4 מיליארד דולר לעומת רבעון קודם, ל-23.7 מיליארד דולר, בשל פירעון סדרת אג"ח.

תנפיק סדרת אג"ח צמודות יעדי קיימות

במקביל הודיעה טבע על כוונה להנפיק סדרת אג"ח צמודות יעדי קיימות בסך 4 מיליארד דולר, במה שלדבריה משקף את מחויבותה לאיכות הסביבה, חברה וממשל תאגידי (ESG). טבע הציבה יעדים להגברת הגישה לתרופות במדינות עם רמות הכנסה נמוכות ובינוניות וכן יעדי הפחתת פליטת גזי חממה. במקביל דווח על רכישה עצמית של אג"ח תמורת עד 3.5 מיליארד דולר.

בחזרה לדוחות, ברמה הגיאוגרפית נרשמה ברבעון ירידה של 7% בהכנסות מצפון אמריקה לכ-1.9 מיליארד דולר, וברווחיות האזור הירידה הייתה של 18.2% ל-458 מיליון דולר. טבע מציינת שיש השפעה מנוגדת למגפה כאשר הנוכחות של רופאים יורדת וכך ישנה ירידה בהיקפי מכירות של מוצרים מסוימים, ומנגד עולה הביקוש מוצרים אחרים המטפלים בתסמיני הקורונה. מכירות המוצרים הגנריים ירדו ב-7% ל-859 מיליון דולר, בעוד שהמוצרים המקוריים אג'ובי ואוסטדו עלו בשיעור דו-ספרתי והקופקסון נחלש כצפוי ב-44%.

באירופה הייתה עלייה של 9.3% במכירות ל-1.2 מיליארד דולר, ושל 26.3% ברווחיות ל-394 מיליון דולר. בשווקים הבינלאומיים המכירות הסתכמו ב-530 מיליון דולר, כמעט ללא שינוי מהרבעון המקביל, והרווחיות עלתה ב-21.6% ל-152 מיליון דולר.

קאר שולץ, נשיא ומנכ"ל טבע, אמר: "אני שמח מאוד מהביצועים היציבים שלנו ברבעון השלישי, במיוחד מתזרים המזומנים הגבוה והמשך המומנטום בקרב המוצרים המובילים שלנו. התוצאות מונעות מביצועים חזקים של אג'ובי בארה"ב, באירופה וביפן, וכן ממכירות בארה"ב של אוסטדו, הטיפול החדשני שלנו בחולים המתמודדים עם מחלת הנטינגטון ודיסקינזיה מאוחרת". שולץ הוסיף כי בחברה "גאים מאוד בהשקת אג"ח צמודות ליעדי קיימות שממחישה פעם נוספת את המחויבות שלנו לסביבה ולהנגשת תרופות במדינות בעלות רמת הכנסה נמוכה ובינונית, שניים מהאתגרים הגדולים ביותר של ימינו. טבע היא החברה הגנרית הראשונה שהנפיקה אג"ח מסוג זה, ובכך מחזקת את מובילותה בהנגשת תרופות לחולים ברחבי העולם".

בשיחת הוועידה שנערכה לאחר פרסום הדוחות נשאר שולץ בנוגע להליכים המשפטיים הקשורים לשיווק משככי כאבים אופיואידיים ממכרים. לדבריו, במגעים לפשרה אין כל שינוי כרגע, ומדובר בהליך מורכב שבו הרבה צדדים מעורבים. שולץ הביע אופטימיות והעריך שטבע תוכל להגיע להסדר פשרה בשנה הקרובה.

באשר לאג"ח החדשות אמר שולץ שטבע תדווח באופן קבוע על ההתקדמות ביעדי הקיימות.

לא מפרסמת תחזיות רבעוניות

אנליסטים שמסקרים את מניית טבע ציפו ממנה להציג הכנסות של קצת מעל 4 מיליארד דולר (גבוה מעט מהכנסות הרבעון המקביל ב-2020) ורווח נקי Non-GAAP בגובה 65 סנט למניה (בהשוואה ל-58 סנט ברבעון המקביל).

טבע אינה מפרסמת תחזיות על בסיס רבעוני אלא רק ברמה השנתית. בחודש יולי השנה, עם פרסום דוחות הרבעון השני, החברה הפחיתה את תחזית ההכנסות השנתית שלה, והיא מצפה לסיים את 2021 עם הכנסות של 16-16.4 מיליארד דולר, לעומת התחזית הקודמת שהייתה ל-16.4-16.8 מיליארד דולר.

בשנת 2020 ההכנסות היו גבוהות יותר והסתכמו ב-16.7 מיליארד דולר. הורדת התחזיות אז כללה הפחתה בתחזית מכירות התרופה המקורית אוסטדו, לטיפול בהפרעות תנועה, שתימכר השנה ב-850 מיליון דולר, כאשר שתי התרופות המקוריות הבולטות האחרות של טבע - קופקסון לטיפול בטרשת נפוצה ואג'ובי לטיפול במיגרנה - יימכרו ב-2021 ב-1.05 מיליארד דולר וב-300 מיליון דולר, בהתאמה.

המשקיעים ציפו לאשרור התחזית השנתית עם פרסום הדוחות היום, שאכן הגיע כאמור. 

דגש על ההתפתחויות המשפטיות

כרגיל בטבע, הדגש בשוק יהיה גם על ההתפתחויות המשפטיות. טבע מעורבת במספר הליכים משפטיים בפרופיל גבוה בארה"ב. במהלך הרבעון השלישי דווח על פשרה שטבע חתמה במדינת לואיזיאנה בהקשר של ההליכים הנוגעים לשיווק משככי כאבים אופיואידיים ממכרים, מהלך שעשוי להוות סנונית ראשונה בחתימת פשרה נרחבת יותר בהמשך. פשרה כללית שהייתה אמורה לסיים את כל ההליכים המשפטיים בנושא זה סוכמה כבר לפני שנתיים, אך לא נחתמה סופית.

הליך משפטי אחר שבו היה עדכון במהלך הרבעון הוא הליך שבו משרד המשפטים האמריקאי טוען כי טבע נתנה תמריצים לא חוקיים לעודד את רכישת תרופת הקופקסון, ובית משפט בבוסטון דחה את בקשת טבע לדחות את התביעה על הסף.

עוד חדשות שהגיעו מכיוונה של טבע לאחרונה הן על פיטורים צפויים של 200 עובדים במפעל בכפר סבא.

מניית טבע  נפלה אמש (ג') ב-7.2% במסחר בניו יורק, ושווי החברה עומד על 10.8 מיליארד דולר. 

שיתוף-פעולה חדש

טבע הודיעה אתמול על שיתוף-פעולה חדש עם חברת MODAG מגרמניה לרישוי ופיתוח תרופה ייעודית למחלות ניווניות של מערכת העצבים.

"הסכם שיתוף-הפעולה מוסיף תרכובת חדשה ומבטיחה לצבר המוצרים העתידיים של טבע ומצטרף לתשתית האיתנה של טבע בתחום מדעי המוח ולמומחיות הארגונית שלנו בתחומי הנוירולוגיה והפסיכיאטריה. התרכובת החדשה עשויה, פוטנציאלית, להוות טיפול למחלות יתומות עבור אוכלוסייה הולכת וגדלה של חולים החיים עם ניוון רב-מערכתי, כמו גם אופציה פוטנציאלית עבור חולים הסובלים ממחלת פרקינסון", אמרה הפרון פרידריקסדוטיר, סמנכ"לית בכירה ומנהלת המו"פ הגלובלי בטבע.

לדבריה, "אנו בחברת טבע נרגשים משיתוף-הפעולה עם צוות MODAG וממשיכים ללכת בציפייה בעקבות המדע ולחקור אינדיקציות נוספות לשתי התרכובות המשותפות".