מבקר המדינה יזם דיון באו"ם בנושא ביקורת המדינה ומשבר האקלים

לאחר שאתמול פרסם מבקר המדינה מתניהו אנגלמן דוח חמור במיוחד העוסק בחידלון הממשלתי בטיפול בנושאי משבר האקלים ובמימוש יעדי האנרגיה המתחדשת, היום הודיע המבקר על יוזמה שלו בעקבות העיסוק בדוח: דיון רחב ראשון מסוגו של מבקרי מדינה מרחבי העולם בתפקיד ביקורת המדינה בנושאי משבר האקלים

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן. ינהל פאנל מיוחד / צילום: יוסי זמיר
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן. ינהל פאנל מיוחד / צילום: יוסי זמיר

לאחר שאתמול פרסם מבקר המדינה מתניהו אנגלמן דוח חמור במיוחד העוסק בחידלון הממשלתי במשך יותר מעשור בטיפול בנושאי משבר האקלים ובמימוש יעדי האנרגיה המתחדשת, היום (ד') הודיע המבקר על יוזמה שלו בעקבות העיסוק בדוח: דיון רחב ראשון מסוגו של מבקרי מדינה מרחבי העולם בתפקיד ביקורת המדינה בנושאי משבר האקלים.

אנגלמן, שמשמש כסגן נשיא מוסדות הביקורת באירופה (EUROSAI), יטוס בשבוע הבא לוועידת האקלים של האו"ם בגלאזגו, סקוטלנד, שם ינהל פאנל מיוחד בעניין. אל אנגלמן יצטרפו מבקר המדינה של לטביה ומבקרת המכהנת במוסד הביקורת הראשי של האיחוד האירופי.

אירוע זה הוא ראשון מסוגו בוועידת האקלים, והוא מהווה פריצת דרך לחיבור בין הרשות המבצעת למוסדות ביקורת המדינה בהתמודדות עם משברים וסוגיות רחבות-היקף.

מטרת המבקר היא לרתום מבקרי מדינה ממדינות אחרות לעיסוק דומה ולמעקב רצוף אחר ביצוע הצהרות והחלטות מדינה בתחום האקלים בפועל, תוך שימוש בכלים משותפים ואחידים. זאת, כאשר מדובר בנושא אינטרדיסיפלינרי, המשלב ידע מדעי הכרחי, השוואות גלובליות וכן היכרות מיטבית עם גופי בירוקרטיה ומאפיינים מקומיים.

באירוע, שיתנהל באופן היברידי, יציגו הנציגים השונים את פעילות מוסדות הביקורת בבדיקת היערכות ממשלות העולם למשבר האקלים. מוסדות הביקורת של ישראל ובריטניה יציגו את דוחות הביקורת שנכתבו בנושא, ונציגי משרדי מבקרי מדינה מכל אירופה ישתתפו בו. 

"האיום הגדול ביותר של המאה ה-21" 

לגלובס אומר אנגלמן כי "משבר האקלים הוא האיום הגדול ביותר של המאה ה-21 ברמה הגלובלית. חשוב היה ליזום את הפאנל הזה ולייצר הובלת ישראלית בתחום משבר משמעותי כל-כך. המשבר הזה מייצר גם הזדמנות, כמו הובלה בעולמות הקלינטק.

"לביקורת המדינה יש תפקיד מרכזי בהנעת הממשלות לפעולה לשם היערכות מיטבית למשבר האקלים שעלול לפגוע בכל אחד מהיבטי החיים. ההתחממות הגלובלית לא מבחינה בגבולות בין המדינות, האטמוספרה משותפת לכולנו. לכן היה חשוב לי להוביל את התהליך הזה וליצור שותפויות עם מבקרים מרחבי העולם. קיימת חשיבות לשיתופי-פעולה בין מבקרי המדינה בעולם כדי לוודא שממשלותיהן מיישמות את התכניות למלחמה בהתחממות הגלובלית".

כאמור, המבקר אנגלמן פרסם אתמול (ג') דוח ביקורת נרחב וחמור על היערכות המדינה למשבר האקלים. למרות שישראל חתומה על הסכם פריז מאז שנת 2016 ומחויבת לסטנדרטים בינלאומיים להפחתת פליטות, ולמרות שמדובר בנושא המשפיע על איכות החיים של כל אדם ואדם, קבע המבקר בדוח כי ההתקדמות והעשייה של ישראל בתחום ההסתגלות למשבר האקלים והפחתת הפליטות "נעה בטווח שבין פיגור לאפס".