משפט נתניהו: מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר אבי ברגר נחקר בחקירה נגדית

אבי ברגר נחקר בחקירה נגדית ע"י עו"ד ז'ק חן המייצג את שאול אלוביץ' • קו החקירה התמקד בנתונים שלטענת ההגנה בחר ברגר להצניע בעדותו הראשית, ובטענה כי היה בניגוד עניינים בתפקידו כמנכ"ל משרד התקשורת בשל עבודתו הקודמת בפרטנר • עדותו צפויה להימשך גם בשבוע הבא

אבי ברגר, מנכ''ל משרד התקשורת לשעבר, מעיד במשפט נתניהו / צילום: רפי קוץ
אבי ברגר, מנכ''ל משרד התקשורת לשעבר, מעיד במשפט נתניהו / צילום: רפי קוץ

עדותו של מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, אבי ברגר, נמשכת היום (ד') בבית המשפט המחוזי בירושלים, במשפטם של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ושאול ואיריס אלוביץ', לשעבר בעלי השליטה בבזק וב-yes.

ברגר נחקר בחקירה נגדית על-ידי עו"ד ז'ק חן המייצג את שאול אלוביץ'. קו החקירה התמקד בנתונים שלטענת ההגנה בחר ברגר להצניע בעדותו הראשית, ובטענה כי היה בניגוד עניינים בתפקידו כמנכ"ל משרד התקשורת בשל עבודתו הקודמת בפרטנר.

עו"ד חן הטיח בברגר בדיון כי היה בניגוד עניינים במשרד התקשורת, לאור עבודתו הקודמת בפרטנר שהייתה מתחרה של בזק; זאת לצד העובדה היועץ האסטרטגי אלי קמיר סייע לברגר להתמנות למנכ"ל משרד התקשורת, בעת שהיה לוביסט של פרטנר באותה עת. ברגר טען כי לא ידע שקמיר היה לוביסט של פרטנר באותה תקופה. לדבריו, "לא ידעתי בזמן המינוי, אבל אחרי שנכנסתי לתפקידי, למדתי שאלי קמיר הוא לוביסט של פרטנר".

ברגר היה סמנכ"ל הנדסה בפרטנר עד אפריל 2012 לפני שמונה למנכ"ל משרד התקשורת, ושם עסק בפתרונות להרחבת התחרות בתקשורת הנייחת וברפורמה השוק הסיטונאי. ברגר נכנס למשרד התקשורת בנובמבר 2014 ועסק במתן אישור לפרטנר להפעיל דור 4. לדבריו, לא היו לו מגבלות של ניגוד עניינים במשרד התקשורת. ברגר כמעט ולא הזכיר את עיסוקיו בפרטנר במסגרת החקירה ברשות ניירות ערך.

עו"ד חן אמר לברגר: "תסכים איתי שלעסוק בנושאים העלולים להשפיע על פרטנר, זה נושא שעלול להעמיד אותך במצב של חשש לניגוד עניינים". ברגר השיב: "לא". 

עו"ד חן הטיח בברגר: "הלוביסט של פרטנר מציג אותך לשר התקשורת כדי שלפרטנר יהיה פרטנר במשרד התקשורת, ולא חשבת להגיד בבית משפט".

לטענת ההגנה, ברגר שינה את עדותו בין החקירה ברשות ניירות ערך לבין העדות בבית המשפט בכל הנוגע לבקשה לזרז את עסקת בזק-yes בשיחה שנערכה עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה דאז, הראל לוקר. ברגר חזר על כך שהתבקש לקדם את העסקה.

בעדותו הראשית סיפר ברגר כי שר התקשורת דאז ארדן כרך את הטיפול באישור עסקת בזק-yes בשיתוף-הפעולה של בזק עם הרפורמה בשוק הסיטונאי. בחקירה הנגדית השיב ברגר לעו"ד חן כי מדובר באמירה של ארדן, וכי הדברים לא הועלו על הכתב. ברגר נשאל האם בשיחה עם נתניהו, בעת שהיה שר התקשורת, אמר לו על ההנחיה לכרוך את שני הנושאים. ברגר השיב כי לא ירדו לרזולציות אלה.

עו"ד חן שאל: "כאשר ראש הממשלה נתניהו חותם על 'מכתב ההתנעה', אין לך ידיעה, שום ידיעה, שהוא עשה את זה בסטייה ממדיניות או החלטה כלשהי?". ברגר השיב: "אני לא יודע למה הוא עשה את זה, ואין לי ידיעה חוץ ממה שאמרתי כאן". 

התביעה מנסה להוכיח באמצעות ברגר - לצד עדים נוספים ובהם שלמה פילבר שהיה מנכ"ל משרד התקשורת אחרי ברגר - את רכיב התמורה שקיבלו בני הזוג אלוביץ' מנתניהו בתמורה להיענות לדרישותיו מאתר וואלה.

אתמול (ג') העיד ברגר על הלחצים שהופעלו עליו להסכים לעסקת בזק-yes בתחילת 2015. ברגר העיד כי בזק התנגדה לרפורמת השוק הסיטונאי בשל ההשלכות הכלכליות כבדות-המשקל עליה, ואמר כי שר התקשורת לשעבר גלעד ארדן סירב לקדם את האישור למיזוג בזק-yes, בו היה מעוניין שאול אלוביץ'.

בסוף 2014 החליף נתניהו את השר ארדן במשרד התקשורת ומינה את עו"ד איתן צפריר לראש המטה. לפי עדותו של ברגר, נתניהו הודיע לו עם כניסתו לתפקיד כי הנחיותיו של צפריר הן הנחיותיו שלו. ברגר העיד אתמול כי צפריר הנחה אותו, תמיד בפגישות בארבע עיניים, להיות "חיובי ונחמד" לבזק ולקדם את האישור למיזוג. בנוסף תיאר ברגר שיחת ועידה עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה דאז הראל לוקר ועם גורמים במשרד ראש הממשלה, בה הופעל עליו ועל גורמים מקצועיים במשרדו לקדם את מיזוג בזק-yes.

במאי 2015, לאחר הבחירות ובסמוך לאחר כינון הממשלה, פוטר ברגר בשיחת טלפון על-ידי נתניהו, ופילבר, עד המדינה בתיק, מונה במקומו.

עדותו של ברגר צפויה להימשך גם בשבוע הבא. אחריו צפויים להעיד דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים; ופליקס כהן, סמנכ"ל הכספים של יורוקום.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ושאול ואיריס אלוביץ' מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.