תביעת הענק נגד מיטב דש בגין דמי ניהול עלולה לתפוח ב-66 מיליון שקל

בית ההשקעות נערך להגשת ערעור לבית המשפט העליון, בעקבות פסק הדין שחייב אותו לשלם 316 מיליון שקל לעמיתי קופת גמל שבניהולו

אילן רביב, מנכ''ל מיטב דש / צילום: תמר מצפי
אילן רביב, מנכ''ל מיטב דש / צילום: תמר מצפי

חודשיים חלפו מאז זעזעה שופטת בית המשפט הכלכלי מיכל אגמון-גונן את בית ההשקעות מיטב דש ואת תעשיית הגמל כולה, כשפסקה כי בית ההשקעות יחזיר לעמיתי אחת מקופות הגמל שבניהולו כ-316 מיליון שקל. כעת מתברר כי סכום זה אף צפוי לגדול, לאחר שמיטב דש  דיווח לבורסה כי ייתכן שיהיה עליו להחזיר 66 מיליון שקל נוספים.

פסק הדין ניתן במסגרת  תובענה ייצוגית שהגישו בשנת 2012 רו"ח ישראל גרינברג, שהצטרף לקופה בשנת 1969 וכיום הוא גמלאי; ומיכאל לוינרד, איש קבע בעברו שהצטרף לקופה בשנת 1984. השניים טענו כי מיטב דש גבה מהם דמי ניהול - בניגוד למה שהוסכם עימם עת הצטרפו לקופה.

סכום ההשבה שנקבע בפסק הדין עומד על כ-289 מיליון שקל בגין התקופה שעד לשנת 2015 (כולל), ובצירוף ריבית והצמדה מינואר 2016 עומד סכום זה על כ-316 מיליון שקל. בנוסף, ובהתאם לקבוע בפסק הדין, מיטב דש מדווחת כעת כי העבירה למומחה מטעם התובעים נתוני גביית דמי ניהול נומינליים בגין התקופה שבין 2016 ועד למועד פסק הדין באוגוסט השנה, בסכום העומד על כ-66 מיליון שקל נוספים.

בבית ההשקעות נערכים להגשת הערעור לבית המשפט העליון, שצפוי להיות מוגש בשבועות הקרובים. מאז פורסם פסק הדין, קיימו במיטב דש שיחות עם גורמים משפטיים רבים המאמינים כי סיכוייהם לשנות את פסיקת בית המשפט הכלכלי גבוהים.

ליקווידיטי: שיתוף-פעולה עם מיצובישי

בתוך כך, חברה-בת של מיטב דש, ליקווידיטי, מקימה קרן שתעסוק במתן אשראי לחברות יוניקורן (חברות טכנולוגיה בשווי של יותר ממיליארד דולר) עם קבוצת מיצובישי. במסגרת העסקה מיצובישי תשקיע בקרן סכום השקעה ראשוני של 300 מיליון דולר, כשותף מוגבל.

העסקה מצטרפת להשקעתה הקודמת של מיצובישי בקרן משותפת עם ליקווידיטי אשר הוקמה לפני כשנה, קרן מארס. מיצובישי התחייבה להשקיע בקרן מארס, כשותף מוגבל, סכום ראשוני של 80 מיליון דולר, ובחודש שעבר הגדילה את סכום ההשקעה הראשוני ב-120 מיליון דולר נוספים.

בדיווח שנמסר לבורסה הוסבר כי ליקווידיטי והקרנות המצויות בניהולה צפויות לסיים את שנת 2021 עם הקצאת אשראי לחברות טכנולוגיה ברחבי העולם בהיקף של כמיליארד דולר, מתוך ביקוש עודף של יותר מ-7 מיליארד דולר רק בשנה זו. היקף ההקצאה משקף גידול של כ-600% בהשוואה להיקף האשראי המיוחס לשנת 2020.