גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוחות מאכזבים: אמזון החמיצה בגדול את התחזיות, באפל מאשימים את משבר הסחורות

אפל עמדה בתחזית הרווח של 1.24 דולר למניה, אך ההכנסות נמוכות במעט מהצפי ● ענקית המסחר האלקטרוני אמזון רשמה רווח של 6.12 דולר למניה בלבד - 30% פחות מהצפי בשוק ● שתי חברות הטק צונחות ב-5% במסחר המאוחר ● טים קוק: "שיבושי האספקה עלו לאפל 6 מיליארד דולר"

מנכ''ל אפל טים קוק מציג את האייפד החדש / צילום: צילום מסך
מנכ''ל אפל טים קוק מציג את האייפד החדש / צילום: צילום מסך

אפל פרסמה הלילה את דוחותיה לרבעון הפיסקלי הרביעי (שהסתיים בספטמבר) ועמדה בציפיות הגבוהות שהציבו לה בשוק - רווח של 1.24 דולר למניה. בשורת ההכנסות רשמה מעט פחות מהתחזית - 83.36 מיליארד דולר מול צפי להכנסות של 84.85 מיליארד דולר. מנכ"ל אפל טים קוק טוען ששיבושי האספקה בעולם והמחסור בשבבים עלו לחברה 6 מיליארד דולר במהלך הרבעון.

המניה נפלה בתגובה בכ-5% במסחר המאוחר בוול סטריט, אך הירידה התמתנה ועומדת על כ-4%.

מכירות החברה מאייפונים עמדו על 38.8 מיליארד דולר, זינוק של 47% בהשוואה לאשתקד אך פחות מהתחזיות בשוק, שעמדו על 41.5 מיליארד דולר. הכנסותיה משירותים עלו על התחזיות (18.2 מיליארד דולר לעומת 17.6 מיליארד) ושיקפו צמיחה של 25% בהשוואה לשנה שעברה. בגזרת ההכנסות ממחשבי מאק פספסה במעט את התחזית עם מכירות בהיקף של 9.18 מיליארד דולר, שהיוו עלייה של 1.6% בלבד בהשוואה לשנה שעברה.

"היו לנו ביצועים חזקים מאוד למרות שיבושי האספקה הגדולים מהצפוי, שאנו מעריכים שעלו לנו בסביבות 6 מיליארד דולר", אמר המנכ"ל טים קוק ל-CNBC. "אילוצי האספקה נבעו ממחסור בשבבים ובשיבושים בתעשייה בעקבות המגפה בדרום מזרח אסיה".

אמזון: הרווח הנמוך ביותר מאז מרץ 2020

הענקית השנייה שפירסמה דוחות הלילה, אמזון, פספסה בגדול את התחזיות: החברה רשמה ברבעון השלישי רווח נקי של 6.12 דולר למניה לעומת תחזיות של 8.92 דולר למניה. הכנסותיה עמדו על 110 מיליארד דולר, מיליארד דולר פחות מציפיות השוק. מדובר ברווח הנמוך ביותר של החברה מאז הרבעון שהסתיים במרץ 2020, שיא מגפת הקורונה, אז רשמה רווח של 5.01 דולר למניה בלבד.

ברבעון השני של השנה החברה רשמה רווח של 15.12 דולר למניה, וברבעון המקביל אשתקד רווח של 12.37 דולר למניה - כך שמדובר באכזבה לא רק ביחס לתחזיות אלא ביחס לביצועים שלה השנה ובשנה שעברה.

החברה סיפקה תחזיות לרבעון האחרון של השנה, שלפיהן ההכנסות יעמדו על 130-140 מיליארד דולר, המייצגות צמיחה של 4% עד 12%. הערכות האנליסטים היו שההכנסות יעלו ב-13.2% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד ויעמדו על 142 מיליארד דולר.

מנכ"ל אמזון, אנדי ג'סי, אמר שהחברה מצפה לזינוק של "כמה מיליארדי דולרים" בהוצאות שלה ברבעון הבא בעקבות מחסור בכוח אדם, עלויות עובדים גבוהות יותר, שיבושים בשרשרת האספקה העולמית והתייקרות שירותי ההובלה.

המניה נחתכת ביותר מ-5% במסחר המאוחר בוול סטריט.

הציפיות בשוק לא התממשו במלואן

מניית אפל  עלתה היום ב-2.5% בעוד המשקיעים המתינו לפרסום התוצאות. מתחילת השנה עלתה המנייה ב-18%, ובשנה האחרונה הזינוק מגיע כבר ל-37%. שווי השוק שלה עומד כבר על יותר מ-2.5 טריליון דולר.

אמזון  התחזקה בשיעור נמוך יותר של 1.5%, וגם בטווח הרחוק יותר היא מציגה צמיחה פחות מלהיבה משל אפל. מתחילת השנה מנייתה עלתה בפחות מ-9%, ובמבט על 12 החודשים האחרונים העלייה גבוהה רק במעט - כ-9.8%. שווי השוק של החברה עומד על כ-1.7 טריליון דולר.

האנליסטים העריכו שאפל תרשום רווח של 1.24 דולר למניה ומכירות בסך 84.8 מיליארד דולר, וכאמור עמדה בתחזית השורה התחתונה אך פספסה בעליונה. בתקופה המקבילה בשנה שעברה רשמה רווח של 73 סנט למניה כך רווחיה זינקו ב-68%. מכירותיה ברבעון השלישי של 2020 עמדו על 64.7 מיליארד דולר, כך שבגזרה זו מצופה ממנה צמיחה של יותר מ-30% - והיא פספסה רק במעט.

את הרבעון הקודם סיימה אפל עם תוצאות חזקות שעקפו את התחזיות בשוק. בחודש יולי דיווחה כי ברבעון הפיסקלי השלישי רשמה רווח למניה של 1.3 דולרים, לעומת תחזיות שעמדו על 1.01 דולרים. הכנסותיה הסתכמו ב-81.4 מיליארד דולר לעומת תחזיות של 73.3 מיליארד דולר. המכירות עלו ב-36% ומכירות האייפונים זינקו ב-50%, כאשר ההכנסות ממכירת אייפונים הסתכמו ב-39.57 מיליארד דולר.

השקת האייפון והאייפד החדשים לא צפויה להשתקף בדוחותיה של אפל הפעם, שכן הם יצאו לחנויות יומיים לאחר סוף הרבעון לפי הדוחות שלה. יחד עם זאת, החברה ציינה בעבר שבעקבות המחסור הגלובלי בשבבים היא תמכור 10 מיליון פחות אייפונים משהעריכה.

לאפל היו לא מעט התמודדויות קשות במהלך הרבעון, בהן הליך משפטי פעיל מול חברת המשחקים Epic Games. לפני כמה חודשים בית המשפט קבע לטובת אפל ב-9 סעיפים מתוך ה-10, אך השופטת איבון גונזלס רוג'רס קבעה כי אפל לא תהיה רשאית לאסור על מפתחים לספק קישורים או הפניות עבור משתמשים על מנת לשלם על מוצרים ושירותים מחוץ לאפליקציות. השינוי ייכנס לתוקפו בחודש דצמבר.

בנוסף, רגולטורים ומחוקקים ברחבי העולם בודקים את אפל במובנים רבים. רק באיחוד האירופי לאחרונה, בוחנים להאשים את אפל בכך שהיא חוסמת באמצעות טכנולוגיית שבבי ה-NFC שלה ממתחרותיה גישה למכשיריה, כך שכל משתמשי אפל חייבים להשתמש רק באפל פיי. בנוסף, הנציבות האירופית בוחנת לאלץ את אפל להשתמש במטען USB-C בדומה למתחרות שלה, כדי ליישר קו בין כל היצרניות.

צפי לירידה משמעותית ברווחי אמזון

גם אפל וגם אמזון צפויות להיפגע מרפורמת המס הגלובלי המתקרבת. בתחילת החודש נעשתה היסטוריה כאשר 136 מדינות הסכימו על הרפורמה, שלפיה המס על רווחיהן של ענקיות הטכנולוגיה והתרופות יחולק ב"אופן צודק יותר". במקום תרגילי מס שזכו לכינויים כמו "האירי הכפול" או "הסנדביץ' ההולנדי" - תרגילים שנקטו ענקיות הטכנולוגיה כדי להעביר את רווחיהן ממדינות אירופה למקלטי מס בקריביים וביבשת אמריקה - מעתה ישולם המס באופן פרופורציונלי בהתאם להיקף המכירות במדינות היעד. כן, גם בישראל.

שיעור המס העולמי מכלל ההכנסות ששילמה אמזון בין השנים 2011 ועד 2020 עמד על 0.4% בלבד, בעוד שאפל שילמה 4.8%. את השיעור הגבוה ביותר מבין ענקיות הטכנולוגיה שילמה מיקרוסופט , והוא עמד על 5.7% מהכנסותיה.

לענקית המסחר האלקטרוני אמזון יש לא מעט על הצלחת ברבעון האחרון, והאנליסטים בשוק לא צופים ממנה לצמיחה חזקה כמו של אפל. לפי התחזיות מכירות החברה יגיעו ל-111.6 מיליארד דולר והיא תרשום רווח של 8.91 דולר למניה. כאמור, היא פספסה בגדול את התחזיות כאשר רשמה רווח של 6.12 דולר והכנסותיה של 110 מיליארד דולר.

מדובר במספרים נמוכים משל הרבעון הקודם, שבמהלכו, נזכיר, אמזון אמנם רשמה בפעם השלישית ברציפות הכנסות של מעל מאה מיליארד דולר (113 מיליארד לשם הדיוק), אך החמיצה את התחזיות ב-2 מיליארד דולר. בשורת הרווח האנליסטים העריכו כי הרווח למניה יגיע ל-12.28 דולר אך בפועל הוא עקף משמעותית את התחזיות ועמד על 15.12 דולר למניה. 

ברבעון המקביל בשנה שעברה אמזון רשמה הכנסות בהיקף של 96 מיליארד דולר ורווח נקי של 12.37 דולר למניה, כך שאמנם הכנסותיה צמחו ביחס לאשתקד - אך הרווחים ירדו משמעותית.

בחודשים האחרונים מספר דברים מעיבים על החברה. בין השאר, פורסם בסוכנות הידיעות רויטרס תחקיר נרחב הכולל מסמכים פנימיים של החברה, כי אמזון דחקה מוצרים של מתחרים בזירה כדי לקדם את הסחורה של עצמה על חשבון האחרון. על פי המסמכים, לחברה היה קמפיין שיטתי של שינוי תוצאות החיפוש ויצירת knockoffs כדי להגביר את קווי המוצרים שלה בהודו, אחד השווקים החזקים ביותר של החברה. המסמכים חושפים איך צוות המותגים הפרטיים של אמזון בהודו ניצל בחשאי את הנתונים הפנימיים של החברה כדי להעתיק מוצרים שנמכרו על-ידי חברות אחרות ולהציע אותם בזירה של אמזון.

בנוסף, עובדים בחברות גוגל ואמזון פרסמו בתחילת החודש מאמר בעיתון הגרדיאן הבריטי ובו הם קראו להנהלות שתי החברות לסגת ממעורבותן בפרויקט הענן של ממשלת ישראל נימבוס. "אנחנו לא יכולים לתמוך בהחלטה של מעבידנו לספק לצבא הישראלי ולממשלה טכנולוגיה שתשמש לפגיעה בפלסטינים", כתבו העובדים.

עוד כתבות

אחד משני כטב''מי נפץ שחדרו מלבנון והתפוצצו באזור בית הלל / צילום: מתוך תיעוד שעלה ברשתות החברתיות, לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל

באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • רב-אלוף הרצי הלוי אמר אחרי המתקפה האיראנית כי "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • עדכונים שוטפים

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

"נמצאים רק בתחילת הדרך": מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם לראשונה על במה אחת

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס Tech IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"