הגיע הזמן לראות יותר נשים משקיעות בבורסה

נשים, בורסה, שוק ההון ומניות - עד לא מזמן וגם כעת נדמה, שאלו מילים שלא הולכות ביחד - בעולם זה משתנה, הגיע הזמן שגם כאן

הגיע הזמן שכשאנחנו חושבים על מניות, שוק ההון ובורסה, נחשוב על דימויים של נשים / צילום: Shutterstock, photofriday
הגיע הזמן שכשאנחנו חושבים על מניות, שוק ההון ובורסה, נחשוב על דימויים של נשים / צילום: Shutterstock, photofriday

לפני מספר שנים לאחר שנפרדנו מאבא שלי, אמי, אז בת 78, לקחה לידיה בעל כורחה לנהל את תיק המניות המשפחתי. בתחילה בחשש רב ובהמשך בהנאה הולכת וגוברת, תוך כדי שהיא לומדת את התחום.

כשהחלה מגפת הקורונה התפנה לי זמן. החלטתי שהפעם אני מפשילה שרוולים והולכת בעקבותיה, ומתחילה לנהל את תיק המניות של היחידה המשפחתית שלי. מכרתי את כל המניות שהיו לנו והתחלתי לקנות בעצמי, תוך כדי שאני בונה לי רשת תמיכה של יועצים ויועצות, חברים וחברות שתעניינו בתחום. מהר מאוד גיליתי שזה לא כל כך מורכב. לאחר כשנה וחצי לימדתי את בתי, סטודנטית בת 25 את העקרונות הבסיסיים, והיא (בסיוע הסבתא) התחילה לנהל בעצמה את תיק המניות שלה. נשים, בורסה, שוק ההון, מניות - עד לא מזמן וגם כעת נדמה, שאלו מילים שלא הולכות ביחד.

כמעט ולא נתקלים ביועצות השקעות

בבנקים כמעט ולא נתקלים בנשים שהן יועצות השקעות, אלא בעיקר ביועצי השקעות גברים. מספר יועצות ההשקעות עומד על כ-15-10% מכלל היועצים/ות וחברות ההשקעות בארץ ובעולם רובן מנוהלות על-ידי גברים. בבורסות בארץ ובעולם יש מעט מאוד דילריות. על פי הנתונים, נשים הן רק 12-15% מהדילריות, כאשר נשים שעובדות בוול סטריט בארה"ב מדווחות על חוויה של עבודה בסביבת עבודה גברית ביותר. כשהן מגדירות את שוק ההון כ"זירה של זכרי אלפא".

בדומה לסיפור המשפחתי שלנו, מחקרים מראים שככל שנשים מתבגרות הן צוברות יותר ביטחון בטיפול בנכסים והשקעות בבורסה. חשוב שידע זה יעבור בגיל הרבה יותר צעיר לדור הבא. למרות העלייה בהשקעות בגיל בוגר, נשים עדיין משקיעות בשוק ההון פחות מגברים, הן נמצאו כלוקחות פחות סיכונים בהשקעות, כעושות פחות פעולות בתיק ההשקעות וכמשקיעות פחות אימפולסיביות ונמהרות.

למרות ההימנעות מהבורסה ושוק ההון, נתונים של חברות ההשקעות וחברות נסחרות כמו S&P מראים שנשים משיגות תשואות גבוהות יותר על הכסף שהן משקיעות ומפסידות פחות מגברים על התיקים שלהן. מחקרים שונים מאוניברסיטת ווריק באנגליה ודוחות מהנאסד"ק בארה"ב מראים שנשים עולות על הגברים ברווחי ההשקעות שלהן בבורסה. חלק מהסיבות המצוינות לכך זה שהן סבלניות יותר בקניה ובמכירה שלהן, מהמרות פחות ונוטות פחות למכור מיד כשיש רווח. לדברי אחד מיועצי ההשקעות בארה"ב: "גברים בשוק ההון פועלים כאילו הם במשימה - והנשים הן במסע".

לייצר שינוי בייצוג

כדי לנסות לשנות את הייצוג המגדרי בשוק ההון בארה"ב פועלים כיום כ-17,000 מועדוני נשים, בהם הן לומדות להשקיע ומשקיעות ביחד. בארץ גם החלו קבוצות כאלו, כאשר אני משתתפת באחת מהן הקרויה "She-Invest" - כדי ללמוד בצורה מסודרת יותר את מה שעשיתי עד כה באופן אינטואיטיבי.

בקורס יש נשים במגוון גילאים מטווח רחב של תחומי עיסוק. בנוסף, חברות ההשקעות השונות בעולם מודעות למצב, וכדי לייצר שינוי בייצוג המגדרי בקרב יועצי ההשקעות והדילריות, הן פותחות תוכניות והכשרות לנשים דילריות. למשל גולדמן זאקס פתחו תוכניות בלונדון בשם "Trader Academy’", כדי להכשיר סטודנטיות מצטיינות לכלכלה להיות דילריות וחברת ג׳י פי מורגן-צייס פתחה תוכנית בשם "Women Who Trade" לייצר הכשרה ייחודית לנשים ומתוכן הם שכרו כ-30 נשים לעבוד כיועצות השקעה בחברה.

בסרט "הזאב מוול סטריט" רואים את סביבת העבודה הגברית של העובדים בבורסה בארה"ב - ואלו עדיין הדימויים שיש לנו בראש. הגיע הזמן שכשאנחנו חושבים על מניות, שוק ההון ובורסה, נחשוב על דימויים אחרים של נשים - צעירות ומבוגרות - משקיעות ומרוויחות.

הכותבת היא ראשת המגמה החברתית-ארגונית במחלקה לפסיכולוגיה ומייסדת מסלול "מגדר בשטח", לתואר שני באוניברסיטת בר-אילן, היא חוקרת מנהיגות ומגדר בהקשר הארגוני ופסיכולוגית אירגונית שעובדת עם חברות במשק על גיבוש אסטרטגיה לקידום מגוון ושוויון מגדרי