בצל החשד לשחיתות במשרד הבריאות: מהלך להגברת השקיפות בתרומות

רשות התאגידים שוקלת לחשוף את רשימת התרומות של התאגידים לעמותות • במקביל, נשקל תיקון חקיקה שיאפשר פרסום שמות תורמים לעמותות באינטרנט

מוטי בבצ'יק / צילום: משרד הבריאות
מוטי בבצ'יק / צילום: משרד הבריאות

פרשת השוחד במשרד הבריאות, בה חשודים עוזרי השר לשעבר יעקב ליצמן, התפוצצה ביוני השנה והציפה את הבעייתיות במתן תרומות על ידי תאגידים לעמותות המקורבות לרגולטורים. החשש הוא כי תרומות עשויות לסלול דרך עוקפת להשפעה על עיצוב הרגולציה בהתאם לאינטרסים של התאגידים, כפי שחושדת המשטרה בפרשה, שעודנה בחקירה.

מכאן החשיבות לשקיפות מירבית בנוגע לתרומות תאגידים ופרסום פרטי התרומות לציבור. כיום קיימת שקיפות חלקית בלבד. שמות תורמים לעמותות לא מופיעים במערכת הגיידסטאר המספקת פרטים לציבור על אודות העמותות. ניתן לעיין בתשלום בתיקי העמותות ולקבל את המידע, אך הפעולה כאמור כרוכה בתשלום וטרחה רבה בשל הצורך לקרוא מאות ולעיתים אלפי מסמכים וחלק משמות התורמים חסויים לבקשתם. בנוסף, השיטה הנוהגת ברשם התאגידים לא מאפשרת לקבל מידע לפי תאגיד מסוים. כלומר ניתן לבדוק לפי עמותה מי הם התורמים (באופן חלקי בלבד), אך לא ניתן לדעת לאיזה עמותות תורם תאגיד מסוים.

כפי שפרסמנו ביוני השנה, בעקבות חקירת השחיתות ופנייה של לובי 99, הודיעה רשות התאגידים, האחראית גם על העמותות, כי היא תשקול את הנגשת המידע. 5 חודשים חלפו, רשמת העמותות קארן שוורץ נפגשה עם נציגות לובי 99 בעניין, ובימים האחרונים חלה התקדמות בכיוון.

חשש לפגיעה בתרומות

רשות התאגידים פרסמה פנייה לציבור שכותרתה "בחינת הצורך בהגברת השקיפות ביחס לתאגידים התורמים לעמותות וחברות לתועלת הציבור". בפנייה מבקשת רשות התאגידים מהציבור להתייחס לשאלה האם יש מקום לשינוי המדיניות הקיימת. הרשות מעלה חשש בפנייה לציבור, לפיו מתן המידע יפחית את היקף התרומות. זאת, עקב חשש שחשיפת התרומות של התאגיד יוביל להפעלת לחצים על התאגידים התורמים וכך ייפגעו משאבי העמותות.

רשות התאגידים גם מבקשת לברר עם הציבור אם יש לאפשר לתאגידים לחסות את שמותיהם; האם יש להבחין בין תרומות של סוגי תאגידים למשל בין תאגידים הפועלים למטרות רווח לבין תרומות של קרנות שאינן פועלות למטרת רווח; האם נכון לדרוש תשלום אגרה עבור העיון במידע או להעמידו לדיון ללא תשלום; והאם נכון לאפשר שקיפות לכלל הציבור או שיש להעדיף נגישות מצומצמת יותר, למשל לעיתונאים ולחוקרי אקדמיה.

הציבור, בהם התאגידים העומדים בפני חשיפת מידע רב, יכולים להעביר את ההתייחסות עד ל-18 בנובמבר. נציין שחוק העמותות אוסר כיום פרסום שמות התורמים לעמותה כך שאם רשות התאגידים תחליט לשנות את המדיניות - המהלך כרוך בתיקון חקיקה.

"כסות אחריות תאגידית"

מלובי 99 נמסר כי הם "מברכים על החלטת רשמת העמותות. המצב כיום מאפשר לחברות הגדולות והחזקות במשק לתרום לעמותות המקורבות למקבלי ההחלטות, בכסות נוחה של ‘אחריות תאגידית', ובכך להשפיע על החלטות ממשלתיות לטובת האינטרס שלהן. זו לא תרומה אלא השקעה מחוכמת, ואת הפרצה הזו בחוק חייבים לסגור".

במסגרת החקירה שעודנה נמשכת בלהב 433, נחקר חשד למערכת קשרים מושחתת בין עוזרו של השר יעקב ליצמן מוטי בבצ'יק, לחברת הלובינג פוליסי וחברות מסחריות - בהן תנובה. מנכ״לפוליסי נחקר בחשד שתיווך בין לקוחותיו לבין עוזר השר בנוגע לתרומות לעמותות השייכות לחסידות גור ורכישת מודעות בעיתון החרדי המודיע. זאת על מנת שיקדמו את האינטרסים של החברות.

נזכיר כי כיום לפי תקנות העמותות, עמותה נדרשת לנהל רישום של שמות התורמים שתרומתם השנתית המצטברת עולה על 20 אלף שקל. הן מחויבות לדווח על התורמים רק מעל תרומה של 100 אלף שקל או מעל 50 אלף שקל אם היא מהווה מעל 20% ממחזור הכספים השנתי של העמותה. לובי 99 ביקשו כי כל התורמים מעל 20 אלף שקל במצטבר בשנה יהיו חשופים לעיון הציבור.