גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עונת החגים תראה אם חברות התעופה עשו מספיק כדי לאלף נוסעים פרועים

שיעור ההתנהגות הרעה עלה ועלול להשפיע משמעותית על אנשי צוות בטיסות ועל נוסעים

נוסעים במטוס / צילום: Shutterstock
נוסעים במטוס / צילום: Shutterstock

עונת הנסיעות של החגים בארה"ב שמתחילה בשבוע הבא תבחן אם חברות תעופה, רגולטורים ושדות תעופה עשו מספיק על מנת להיאבק בעלייה בהתנהגות פרועה של נוסעים ויקלו את המתחים להם חשופים נוסעים אחרים.

נכון ל־9 בנובמבר היו 5,114 דיווחים על נוסעים פרועים, כך נמסר ממנהל התעופה הפדרלי, ויותר מ־970 חקירות נפתחו בנושא. ב־2019, פתח מנהל התעופה בפחות מ־150 חקירות לגבי התנהגות נוסעים בטיסות.

בין התקריות, מנהלת תפעול בחברה סאות'ווסט הוסעה לבית חולים בסוף השבוע האחרון לאחר שנוסעת אחרת נתנה לה אגרוף, כך נמסר ממשטרת דלאס.

כמעט שלושה רבעים מהדיווחים למנהל התעופה נוגעים לתקריות הקשורות למסכות, כך נמסר מהסוכנות. בכמה מקרים, התקריות שהחלו כוויכוח על מדיניות עטית המסכות יצאו משליטה.

תקריות של נוסעים פרועים יכולות להשפיע משמעותית על העובדים בחברת תעופה ועל הנוסעים - הם יכולים לגרום לעיכוב טיסות או לחזרות לא מתוכננות לשער בטרמינל, מצד אחד, ויכולות להיגמר בפציעות חמורות לעובדי חברות התעופה. דיילים אומרים שהם מודאגים שהמדים שלהם הופכים אותם ליעד למתקפות. תקריות בפרופיל גבוה גורמות לחרדות כלליים בקרב הנוסעים לגבי כל תחום הטיסות.

"עברנו מלומר לכולם לשמור על מרחק של שני מטר לדחיסתם במטוסים", אמר אנדרו תומאס, פרופסור עמית לשיווק ועסקים בינלאומיים באוניברסיטת אקרון, שכתב ספרים על התנהגות פרועה בטיסות ועל בטיחות בתעופה.

"נכנסת לזה בתקווה שהכל יפעל כשורה"

התנהגות רעה במטוסים אינה דבר חדש. הייתה עלייה בהתנהגות שלילית במטוסים בסוף שנות ה־90, אמר תומאס. הדברים השתפרו מעט לאחר התקפות 9/11, אבל בסופו של דבר המגמה החלה מחדש.

הפעם, חששות הקורונה, כללים חדשים בשדות תעופה ובמטוסים, ומספר עולה של עיכובים וביטולים של טיסות העלו את הסטרס של הנוסעים, אמר תומאס. הקהלים הגדולים הצפויים בטיסות החגים עלולים למתוח את העצבים עד קצה גבול היכולת.

חברות תעופה, כולל דלתא ויונייטד, אומרות שהן צופות שעונת חג ההודיה תכיל כמה מהימים העסוקים ביותר שלהן מאז תחילת המגפה, כשנפח הטיסות נמוך מנפחן ב־2019 רק ב11% או 12%. שתי החברות אמרו שיום ראשון שלאחר החג צפוי לקבוע שיא לתקופת המגפה מבחינת נפח הנוסעים.

ג'אינה מיסטי אמרה שהיא מתכננת לטוס עם סאות'ווסט מביתה בפניקס לסן פרנציסקו עם בעלה ביום שלישי כדי לבלות את חג ההודיה עם הגיס שלה. מיסטי, שהיא מנהלת שיווק בת 37, טסה לעתים קרובות לפני המגפה, אבל זו תהיה הטיסה הראשונה שלה מאז מרץ 2020.

היא אמרה שהיא חשה מעט חששות לקראת הטיסה לאחר שראתה בחדשות שחברות מבטלות עשרות טיסות באוקטובר ובגלל שנוסעי סאות'ווסט לא שומרים מושבים במטוס מראש. היא מתכננת לעטות מסכה כפי שנדרש על ידי החוק הפדרלי ומקווה שהנוסעים האחרים יעשו כמוה. "אני פשוט נכנסת לזה בתקווה שהכל יפעל כשורה".

מנהל התעופה הפדרלי והדיילים אומרים שאלכוהול שיחק תפקיד בתקריות לא מועטות. על פי נהלי מנהל התעופה כבר אסור לנוסעים בטיסות לצרוך אלכוהול שלא מוגש על ידי חברות התעופה. הקיץ, מנהל התעופה הפדרלי ביקש משדות התעופה להקשות על מכירות של משקאות אלכוהוליים שמותר לקחת. כמה חברות תעופה הפסיקו למכור אלכוהול בטיסות כדי להימנע מלהחמיר את הבעיה.

"אסור שמי שמבצעים פשע לא יחמקו מהחוק פשוט בגלל שאף אחד לא רוצה להגיש נגדם תלונה בגלל העלות"

בכירי מנהל התעופה הפדרלי פעלו ביצירתיות וביקשו מילדיהם לעזור בהסרטת הודעה לציבור. השבוע מצלם מנהל התעופה סרטון נוסף יחד עם מנהל הבטיחות בדרכים, מחלקת חברות תעופה ושדות תעופה. המסר החדש נועד להזכיר לנוסעים את האנשים האמיתיים - עובדי צוות, עובדי שדות תעופה ואחרים - שבזכותם יכולים הנוסעים לנסוע הביתה לחגים.

כשהסוכנות הציעה להטיל קנסות גדולים על נוסעים המתנהגים בפראות, מס' גדול של נוסעים שצברו קנסות יכלו להראות שאין להם האמצעים הכספיים לשלם את מלוא הקנס, כך אמרו בכירים במנהל. מנהל התעופה לא יכול לתבוע בעצמו תביעה פלילית, אם כי לאחרונה הפנה כמעט 40 מקרים לבולשת הפדרלית וביקש משדות התעופה להיות מתואמים יותר עם רשויות אכיפת חוק מקומיות.

הבעיה עלולה להיות חמורה ממה שמראים הנתונים. שרה נלסון, נשיאת איגוד הדיילות והדיילים, אמרה שתקריות רבות בהן הנוסעים מתנהגים בגסות, זלזול, או מעירים הערות גזעניות נותרות לא מדווחות.

מנהל הבטיחות בדרכים מציע לעובדים תוכנית הגנה עצמית בהדרכת אנשי חיל האוויר, אבל היא לא חובה. בעדויות שהוגשו לתת וועדה של בית הנבחרים לקראת שימוע ביום שלישי, אמרה נלסון שצריך להפוך את הכשרת ההגנה העצמית לאנשי צוות לחובה.

דיילות ודיילים הם אנשים חזקים, אמרה נלסון, "אבל כשזה ברמה הזו וישנו הלחץ הנוסף של תדירות האלימות, לקללות ולעלבונות האלה משקל נוסף".

מתוך תקווה לעזור לרשויות אכיפת החוק וחברות התעופה, ולצמצם את כמות התקריות, שדה התעופה הבינלאומי בסולט לייק סיטי הציע לשלם את העלות של נסיעה בחזרה לשדה של כל נוסע או עובד של אחת החברות שיסכימו להגיש תלונות או לשמש כעדים, כך אמר מנהל שדה התעופה ביל וויאט.

שדה התעופה קיבל את ההחלטה הזו באוקטובר, ובינתיים לא היה צורך בפעולה כלשהי.

"אנו חושבים שחשוב שאנשים שהם פרועים עד כדי כך שהם מבצעים פשע לא יכולים להתחמק פשוט בגלל שאף אחד לא רוצה להגיש נגדם תלונה בגלל העלות של חזרה לכאן", אמר וויאט.

בחברת יונייטד, מספר התקריות ירד מאז מוקדם יותר השנה, כך אמר לעיתונאים נשיא חברת התעופה ברט הארט מוקדם יותר החודש. הנוסעים מתרגלים לנהלים החדשים ודיילי הטיסות מנוסים בהרגעת מצבים מתוחים, אמר.

נוסעים שעדים לתקריות כאלה לא צריכים להתערב אלא אם הדייל או הדיילת מבקשים מהם או אם ישנה סכנה מידית לחיי אדם, אמרה נלסון. כל הנוסעים צריכים להודיע לדיילים ולדיילות על בעיות פוטנציאליות שהם רואים.

"כשהצוותים קטנים אנחנו עשויים לא לראות את זה במהירות בה רואים את זה הנוסעים", אמרה נלסון.

עוד כתבות

תחרות שכר המתמחים במשרדי עורכי הדין הגדולים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

עוד פירמה מצטרפת לטרנד העלאות השכר: באיזה משרד עו"ד גדול הכי משתלם לעבוד?

מ. פירון מצטרף לטרנד העלאות השכר במשרדי עורכי הדין, שנחשף לראשונה בגלובס ●  שורה של משרדים, בהם גורניצקי, הרצוג פוקס נאמן, מיתר ואגמון, כבר שיפרו את תנאי העובדים במטרה להיאבק בבריחת המוחות להייטק

מרכז ישפרו במודיעין / צילום: תמר מצפי

קניון המריבה במודיעין: ריט 1 רשמה הערות אזהרה, אדיב ודהרי עצרו השבת הערבויות

בעלי השליטה בישפרו אמורים היו לקבל מימון מקרן ארבל של אמיר הסל לצורך שחרור ערבויות ופירעון חוב בסכום של 230 מיליון שקל

חווה סולארית / צילום: Shutterstock, abriendomundo

מגדל תיכנס כשותפה בפרויקטים של טראלייט בהשקעה של 460 מיליון ש'

טראלייט חתמה על מזכר הבנות עם מגדל ביטוח לשם כניסתה כשותפה בשני פרויקטים: תשקיע עד 270 מיליון שקל בפרויקט הסולארי "התענך1" בצפון הארץ ועד 190 מיליון שקל בפרויקט Dunmore בקנדה

פרופ' אמנון שעשוע, מנכ''ל מובילאיי, בתערוכת CES / צילום: אינטל

הדרך להנפקה עוברת בתערוכה: כך מנסה מובילאיי לשכנע שהיא שווה עשרות מיליארדים

תערוכת CES הייתה תחנה חשובה בדרכה של החברה להנפקה הגדולה ביותר בתולדות ההייטק הישראלי ● כיצד מתכוונת מובילאיי לשכנע קרנות ענק ובתי השקעות שהיא שווה פי עשרה מאשר בהנפקה הקודמת? ● ומדוע זה מאיים עבור הרבה חברות אוטוטק צעירות?

פרופ' אש, פרופ' לוין, פרופ' בליצר, פרופ' גמזו, פרופ' מטות, פרופ' רהב / צילום: דוברות הכנסת, דמוקרט טיוי, איל יצהר, ראובן קסטרו, מירי גטניו - דוברות איכילוב, איליה מלינקוב

בין פרופ' עידית מטות למשרד הבריאות: כך מאתגר איכילוב את התפיסה הרווחת במערכת

המשק משותק בשל מאות אלפי מאומתים ומבודדים, והמומחים ממשיכים להתגושש ביניהם - האם האומיקרון הפחות-לים מצדיק הגבלות? החיצים כולם מופנים למשרד הבריאות שמנהל את ההתמודדות עם המגפה ● כך נראים יחסי הכוחות הסבוכים שמקשים על הציבור להבין את ההנחיות ולמשק לנשום

טראוויס קלניק, מייסד אובר, אדם נוימן, מייסד wework, אליזבת הולמס, מייסדת ת'ראנוס, ג'יימס מונסיס, ממייסדי ג'ול / צילום: שאטרסטוק,  AP-Susan Walsh, מתוך ויקיפדיה Heisenberg Media

"חדי הקרן צברו כוח רב מדי, צריך לרסן אותם": חוקרים מישראל ומארה"ב קוראים למהפכה

כוחם של חדי הקרן בשוק גדל בקצב מסחרר, בעוד שנתוני הביצועים מוסתרים מהציבור ● ניסיון השנים האחרונות מראה שחוסר השקיפות עשוי להוביל למהלכים פסולים עד כדי מעשי הונאה של ממש ● עם ריבוי הסקנדלים, החוקרים קוראים לשים קץ להתנהלות החשאית ולהחיל את כללי השקיפות על החברות

נשיא טורקיה ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

הלירה הטורקית בצלילה חופשית. איך הישראלים מרוויחים מזה?

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן מוביל במדינה ניסוי כלכלי מסוכן: במקום להעלות ריבית כדי לעצור את האינפלציה הגואה, הוא דווקא מוריד אותה עוד ועוד ● בשנה החולפת, הלירה הטורקית איבדה 44% מערכה לעומת הדולר ומיליוני טורקים ירדו אל מתחת לקו העוני ● עוד תופעה שצוברת תאוצה היא המרת המשכורת לביטקוין ולזהב ● והישראלים? הם דווקא נהנים מכל המצב ● האזינו 

מטוס ארקיע / צילום: תמר מצפי

בית הדין לעבודה נגד טייסי ארקיע שסירבו להטיס בדיקות אנטיגן מדרום קוריאה

ביה"ד לעבודה הוציא צו מניעה המורה לוועד טייסי ארקיע להשתבץ ל-6 טיסות מטען שאמורות להמריא לסיאול כדי להביא לארץ ערכות של בדיקות קורונה ● העובדים טענו כי אינם נוקטים עיצומים, אך ביה"ד קבע כי מדובר בפעולה קיבוצית מתואמת

אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המחיר האישי כבד, אבל הסדר הטיעון עם נתניהו נחוץ למדינת ישראל

האם הסדר הטיעון הנרקם טוב לבנימין נתניהו, ועד כמה הוא טוב ליועמ"ש אביחי מנדלבליט? ● איש לא ימחא למנדלבליט כפיים על ההסדר - לא אלה ששבו לכנותו "היועץ המשפחתי", ולא חסידי נתניהו שלעולם לא יסלחו לו על שלשיטתם הפיל והשפיל את ראש הממשלה שלהם ● אבל למדינת ישראל - ההסדר טוב, ואפילו מאוד

קרן אופק / צילום: רמי זרנגר

ועד העובדים של פרטנר דורש מינוי נציג בדירקטוריון

בנוסף לבונוס, העובדים מעוניינים שבדומה לסלקום ולבזק, אבי גבאי יאפשר נציג שלהם בדירקטוריון פרטנר ■ בנוסף דורשים העובדים להיכנס עימם למו"מ מיידי עוד לפני השלמת העסקה להעברת השליטה בחברה

בית חולים איכילוב / צילום: Shutterstock

״מאושפזים שיש להם גם קורונה״: האם בגל הנוכחי יש דבר כזה?

איכילוב, שטוען לאובססיה של המדינה בטיפול בקורונה, מביא נתונים שתומכים בתחלואה קשה הרבה פחות בגל הנוכחי ● לפי הנתונים, מבין 86 חולי קורונה שמאושפזים, 19 הגיעו בשל קורונה שהסתבכה, והיתר מסיבות אחרות ● בבתי חולים אחרים התמונה קצת שונה: בשיבא, למשל, מאושפזים כ-120 חולי קורונה. כשני שליש מהם מאושפזים בגלל הנגיף, וכשליש מאושפזים בגלל סיבות אחרות

לשכת התעסוקה בת''א. להעניק אבטלה לתקופה מוגבלת / צילום: שירות תעסוקה

לפני השפעת האומיקרון: שיעור האבטלה בדצמבר 2021 ירד ל-4.1%

שיעור האבטלה הרחב בסיכום הרבעון הרביעי אשתקד: 6.5% - טוב יותר מהתחזיות של בנק ישראל לרבעון האחרון של 2021

יהונתן כהן ויוסי לוי / צילום: יח''צ אינפין קפיטל

בחצי שנה: החתם יונתן כהן יצר לעצמו תשואה של 100% על רכישת השליטה בגיבוי אחזקות

כהן חולש על מניות חברת המימון החוץ-בנקאי, שאותן רכש מהאחים פרדו בדיסקאונט של כ-30% על מחיר השוק, בשווי נוכחי של כ-110 מיליון שקל ● והוא לא החתם היחיד שהרחיב בתקופה האחרונה את עסקיו בשוק ההון

אניית משא בנמל חיפה / צילום: Shutterstock

העומסים בדרך? ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בנמלי חיפה ואשדוד

הסיבה: כוונת המדינה לאפשר לנמל המפרץ ולנמל הדרום לפרוק גם אוניות מטען כללי, ולא רק אוניות מכולה כפי שלטענת ההסתדרות נקבע בין המדינה לוועדים ● ההסתדרות מאיימת להשבית את הנמלים החל מ-1 בפברואר

רון תומר , נשיא התאחדות התעשיינים / צילום: איל יצהר

מחיר האומיקרון לשוק העבודה: 5 מיליון ימי מחלה אבודים בחודש אחד

בהתאחדות התעשיינים מעריכים כי גם אחרי קיצור הבידוד ל-5 ימים, המעסיקים ישלמו בגל האומיקרון כ-2 מיליארד שקל בחודש על ימי מחלה לעובדים שנדבקו ● כעת הם עתרו לבג"ץ בדרישה שהמדינה תשתתף בתשלום למאומתים ללא תסמינים, אבל באוצר צפויים להתנגד

פרופ' גילי רגב יוחאי, מובילת המחקר / צילום: איליה מלינקוב

מחקר הסרולוגיה של שיבא: המנה הרביעית פחות יעילה נגד אומיקרון

רמת הנוגדנים לאחר החיסון הרביעי חוזרת לרמתה לאחר החיסון השלישי ואף יותר, אך הנוגדנים הללו לא מותאמים לוריאנט ● גובר הסיכוי לפיתוח חיסון ייעודי

אבנר מימון, ESET ישראל / צילום: מושיק ברין

בעלי ESET ישראל, רונן מואס, מסיים את תפקידו כמנכ"ל החברה. זה המחליף

חברת ההפצה קומסקיור, הנציגה והמפיצה של ESET בישראל, יצרנית האנטי וירוס Nod32 ו-ESET Internet Security - מחליפה את העומד בראשה אחרי שנים ● אבנר מימון נכנס לתפקיד עם ניסיון מחברות כמו אסם, יישום וחברת קאבאו ● "נתמקד בהרחבה של ערכי הליבה", אמר בתגובה על המינוי החדש

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

בדרך לרעידת אדמה במגדל: שופט העליון לשעבר מלצר יחליף את שלמה אליהו בתפקיד היו"ר

בעל השליטה בחברת הביטוח פורש מהתפקיד אך ימשיך לכהן כדירקטור בחברה ● דירקטוריון מגדל אחזקות יתכנס מחר לאשר את המהלך ● אליהו רשם לאחרונה רווחים מההשקעה במגדל, אחרי שנים ארוכות שבהן היה מופסד על ההשקעה

בני גנץ נואם במליאה, הערב / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

למרות תמיכת רע"ם: חוק הגיוס נפל

54 בעד, 54 נגד: חוק הגיוס נפל בקריאה ראשונה, לאחר שח"כ ג'ידא רינאווי זועבי ממרצ הצביעה נגדו ונגד המשמעת הקואליציונית ● לפי החוק, יעודכנו יעדי הגיוס בקרב החברה החרדית ויוצב יעד עלייה שנתי והגדרת השלכות כלכליות במקרה של אי עמידה בו ● ביום רביעי הקרוב הקואליציה תניח את הצעת חוק הגיוס מחדש עם בקשה לפטור מחובת הנחה

רות רונן / צילום: ענבל מרמרי

חברים הקימו בתיכון סטארט-אפ בלי הסכם והסתכסכו. מה פסק בית המשפט?

שני צעירים ייסדו חברה בתיכון, לא חתמו על הסכם שותפות ואחרי שנתיים הסתכסכו ● השופטת רות רונן קבעה כי הסכם שותפות בסטארט-אפ תקף גם אם לא נחתם בכתב: "סביר שהסכימו לפעול באופן לא פורמלי"