בדרך להעלאת מס הרכישה למשקיעים, סוכם על הקלות לרוכשי דירה ראשונה

המהלך של הממשלה שמסעיר את שוק הדיור נתקל בהתנגדויות בוועדת הכספים, עד שהושג דיל עם האופוזיציה: העלאת מס הרכישה מ-5% ל-8% לפחות אושרה כהוראת שעה לשלוש שנים עם אופציה להארכה • בנוסף, הוסכם להעלות את תקרת הפטור ממס רכישה לזוגות צעירים

חוק העלאת מס רכישה בוועדת הכספים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
חוק העלאת מס רכישה בוועדת הכספים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

אתם זוגות צעירים ששוקלים לרכוש דירות יקרות יחסית ומשקיעים שמעוניינים לרכוש דירות חדשות במחיר גבוה במסגרת חוק עידוד השקעות הון? כדאי לכם להמתין, כי אתם צפויים להטבות. ועדת הכספים של הכנסת, שאישרה את קידום העלאת מס הרכישה למשקיעים, צירפה גם שורה של שינויים, בעקבות דרישות של חברי האופוזיציה, שמשמעם הטבות לסקטורים שונים של רוכשי דירות, ובעיקר רוכשי דירה ראשונה.

עיקר ההטבה שעליה סוכם, לא באופן רשמי, הוא שתקרת הפטור ממס רכישה לרוכשי דירה ראשונה תועלה לכ-2 מיליון שקל, במקום 1.75 מיליון שקל כיום.

לפי ההצעה שאושרה בוועדת הכספים, משקיע ישלם מס רכישה של 8% על דירה במחיר  עד 5,843,565 שקלים חדשים, ומס רכישה בשיעור של 10% על חלק השווי העולה על סכום זה. כיום המיסוי על משקיעים מתחיל ב-5%.

להעלות את תקרת הפטור בהתאמה לעלייה במחירי הדירות

כבר לפני שבוע, בישיבה הקודמת של הוועדה, הצביעו ח"כים על כך שמשקיעי הנדל"ן מוכרים דירות בכמות שכמעט משתווה לזו שהם רוכשים. המשמעות של זה היא שהם אינם מורידים את היצע הדירות לזוגות הצעירים.

הח"כים העלו חשש כי העלאת המס על משקיעים לא תשפיע כלל על מחירי הדירות, ותגרור אחריה עליית מחירי שכירות. ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) אמר כי לא השתכנע שהצעד הזה ישפיע לטובה על ענף הדיור.

ח"כים שונים וגם נציגים שהשתתפו בשבוע שעבר בדיון מטעם לשכת עורכי הדין ולשכת רואי החשבון הביעו התנגדות לכוונה לקדם את העלאת המס במסגרת חקיקה, והציעו להעביר את הדברים במסגרת הוראת שעה לתקופה של 3 שנים, עם אופציה להארכה נוספת בשנתיים.

הדיון שהתקיים ביום שני החל באיחור ניכר, עקב מו"מ קדחתני שהתנהל בין יו"ר ועדת כספים אלכס קושניר לח"כ יואב קיש, נציג האופוזיציה, בנוגע לחוק מס רכישה. קיש הצביע על העובדה שתקרת הפטור ממיסוי לרוכשי דירה ראשונה מגיעה כיום ל-1.75 מיליון שקל וכי בשנה האחרונה מחירי הדירות עלו ב-10%, אולם תקרת הפטור נותרה באותה רמה. דבר זה הקפיץ מחירי דירות רבים אל מעבר לתקרת הפטור.

קיש דרש שלצד החוק הזה, במס הרכישה על רוכשי דירה ראשונה יעלה הפטור ל-2 מיליון בהתאם להעלאת מחירי הדירות. קיש גם חזר על הדרישה להעביר את העלאת המס במסגרת של הוראת שעה ולא חקיקה ראשית.

הדיון כאמור נפתח באיחור ולאחר זמן מה הופסקה הישיבה, כשיו"ר הוועדה אלכס קושניר התכנס שוב עם קיש ועם ח"כים נוספים ונציגים מהאוצר, כדי לגבש הסכמות, כדי להעביר את החוק לקריאות שנייה ושלישית.

בסופו של דבר הוסכם כי תתקבל דרישתו של קיש מהשבוע שעבר להתחשב ברוכשי דירה ראשונה במסגרת החוק ולהעלות עבורם את המחיר המינימלי שממנו ייגבה המס. עניין זה יקודם במסגרת חקיקה פרטית, שיקבל תמיכה ממשלתית.

במסגרת הישיבה סירבו לדבר על מדרגות המס החדשות לזוגות הצעירים, אך מקורות אומרים שתקרת הפטור תועלה לכ-2 מיליון שקל, במקום 1.75 מיליון שקל כיום. כאמור, אין מדובר במספרים רשמיים, וסביר ששינויים עוד יוכנסו במספרים. עם זאת, המשמעות היא חיסכון צפוי לזוגות צעירים ברכישת דירות במחירים של יותר מ-1.75 מיליון שקל; אם תועלה גם מדרגת המס השנייה, המשמעות היא שככל שמחיר הדירה שירכשו הצעירים יהיה גבוה יותר - הם ייהנו מהטבה גדולה יותר.

ח"כ קיש אמר בישיבת הוועדה, כי החקיקה תקודם במהירות, בתמיכת כל חברי ועדת הכספים והיא תקודם.

כמו כן הוחלט, כי המס החדש יקודם במסגרת הוראת שעה, בדומה למה שעשה שר האוצר לשעבר משה כחלון לפני שש שנים, לתקופה של שלוש שנים עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.

רוכשי דירות מרובות יתחייבו לשכירות ארוכת טווח

שינוי נוסף שיקדמו הוא שהחוק לא יחול על משקיעים שירכשו דירות מרובות במסגרת חוק עידוד השקעות הון. המשמעות של זה היא עידוד משקיעים לרכוש צבר גדול של דירות שמצויות בהליכי בנייה. בתמורה להתחייבות להסב אותן לשכירות ארוכת טווח, ייהנו המשקיעים מהטבות מס שונות שכלולות במסגרת חוק עידוד השקעות הון.

ח"כ קושניר העלה מצידו את עניין הטבת המס לעולים חדשים שממוסים היום יותר מדי. "אנחנו מתכננים לפטור אותם משתי מדרגות מס, כדי שירגישו שהמדינה תומכת בהם ומאפשרת להם לרכוש דירה", אמר.

ואילו ח"כ קיש אמר, כי "הגענו להסכמות אבל יש להבהיר שהאופוזיציה מתנגדת לחוק, ההסכמות הן לאור הישגים מסוימים של האופוזיציה, אנחנו מתנגדים לחוק ולא מאמינים שזה יעשה משהו".