גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תרופה אמריקאית לאינפלציה: קצת דלק זול ועוד ארבע שנים לנגיד

שבוע כלכלי עובר על ג'ו ביידן: הוא מאשים את חברות הנפט הגדולות בהפקעת מחירים, ומזרים 50 מיליון חביות מהעתודות האסטרטגיות של ארה"ב ● וזאת רק זמן קצר אחרי שהוא דחה את הפצרות השמאל במפלגתו ומאריך את כהונת הנגיד הרפובליקאי שמינה טראמפ

משאבות נפט בלאבינגטון, ניו מקסיקו / צילום: Associated Press, Charlie Riedel
משאבות נפט בלאבינגטון, ניו מקסיקו / צילום: Associated Press, Charlie Riedel

זה היה חצי שבוע של החלטות כלכליות חשובות מאוד בשביל הנשיא ביידן. ביום ב' הוא האריך בארבע שנים את כהונתו של נגיד הבנק המרכזי, ג'רום פאוול, לא עניין מובן מאליו. ביום ג' הוא שלף נשק נואש למדי מן האמתחת, והודיע שיזרים נפט מהעתודות האסטרטגיות של ארה"ב, כדי להוריד את מחירי הדלק.

הקשר בין שתי ההחלטות הוא אמנם בעיקר נסיבתי: כהונת פאוול מתקרבת אל קיצה, ואי-ידיעה אינה מועילה לביטחונם העצמי של השווקים. אבל הקשר אינו מקרי בהחלט.

האינפלציה בארה"ב גבוהה עכשיו ממה שהייתה זה 39 שנה, והסימנים הם שהיא תוסיף ותעלה. החישוב האחרון ל-12 החודשים שבין אוקטובר לאוקטובר, היה 6.2%. בחלקים של ארה"ב, שיעורה גבוה מ-7%. הבנק המרכזי יצטרך להתחיל בקרוב להעלות את הריבית קצרת-המועד. הנשיא מקווה שירידה במחירי הדלק תמתיק את רוע גזרתו של הבנק.

המחירים במשאבות האמירו בשנה האחרונה ב-60%. הנשיא משוכנע שתאוות בצע של תעשיית הנפט האמריקאית עומדת ביסוד העלייה הזו. בשבוע שעבר, ביידן קרא לוועדת הסחר הפדרלית (FTC), הרשות המופקדת על הגנת הצרכן, לחקור התנהלות "בעלת פוטנציאל לא-חוקי" של ענקיות הנפט, ו"ראיות מצטברות של התנהגות המנוגדת לאינטרסים של הצרכן". שרת האנרגיה של ביידן, ג'ניפר גרנהולם, דיברה ביום ג' על "רווחים עצומים" של חברות הנפט. הממשל טוען, שהן מפקיעות מחירים בשעה שהוצאות התפעול שלהן פוחתות.

השימוש בעתודות הנפט כדי להשפיע על המחירים הגלובליים לא חדש. הנשיא אובמה ניסה אותו, בהצלחה מוגבלת, ב-2011, כאשר מלחמת האזרחים בלוב איימה על האספקה הגלובלית. הכמויות קטנות-יחס. ארה"ב תזרים 50 מיליון חביות "בחודשים הבאים". הודו תצטרף עם חמישה מיליון חביות, ובריטניה - מיליון וחצי. גם סין שותפה למהלך. היא השתתפה במהלכים דומים בעבר. הכמות שארה"ב תזרים שווה ל-137,000 חביות ביום. חברות אופ"ק + (כולל רוסיה) מפיקות 40 מיליון חביות ביום.

"לחטוף את קערת הפונץ'"

ארה"ב התפנקה ב-40 השנה האחרונות, לפחות במובן הזה שהיא לא התנסתה באקט הפונץ' המפורסם: התערבות של הפדרל ריזרב, כדי "לחטוף את קערת הפונץ'" מן השולחן מבעוד מועד, זאת אומרת לפני שמשתתפי ה"מסיבה" של הגאות הכלכלית ישתכרו. שיכרון במשוואה הזו הוא כמובן אינפלציה.

הפעם האחרונה שבה נחטפה הקערה הייתה בין 1979 ל-1981. האינפלציה הגיעה אז כמעט עד 15%, השיעור הגבוה ביותר בארה"ב מאז ומעולם; וגם הריבית שהטיל הבנק המרכזי רשמה שיא היסטורי והגיעה בשלב אחד עד 20%. למען האמת לא הייתה אז שום מסיבה. ארה"ב הייתה בעיצומו של 'העשור המבוזבז' של שנות ה-70. שני משברי אנרגיה הולידו מיתון חריף, והצירוף הלא-שכיח של מיתון ושל אינפלציה העניק צירוף חדש ללקסיקון הכלכלי: סטגפלציה.

הוא גם העניק לאמריקה את הנגיד הכוכב הראשון בתולדותיה, פול וולקר. עד אז רק יודעי ח"ן ידעו מי זה בכלל יו"ר הפד. תהליך מינויו היה בדרך כלל נטול מחלוקות, בין השאר מפני שפוליטיקאים ותקשורת לא העריכו את מלוא כוחו. הסנאט ערך את השימוע הראשון על מינוי הנגיד רק ב-1978. ב-66 השנה הראשונות של הפדרל ריזרב, הנשיא היה חופשי למנות את הנגיד מתוך 12 החברים במועצת המנהלים של הבנק, שהסנאט אישר.

אין זאת אומרת שלא היו נגידים עצמאים, שמיררו את חיי הנשיאים. וויליאם מרטין, שכיהן כמעט 20 שנה (1970-1951), הוא אבי המטאפורה של קערת הפונץ'. ריצ'רד ניקסון, אז סגן הנשיא בממשל רפובליקאי, הטיל על מדיניות הריבית של מרטין את אשמת תבוסתו בבחירות של 1960.

הנגיד אינו כול-יכול. עליו לשכנע את 'ועדת השוק הפתוח', הפורום הקובע של הבנק. אבל השפעתו נוטה להיות מכריעה בקביעת סדרי העדיפויות.

מעניין שארה"ב לא הרגישה צורך להקים בנק מרכזי עד ערב מלחמת העולם הראשונה, בה בשנה שהיא הפכה בפעם הראשונה לאומה נושה, והדולר האמריקאי נעשה הילך התשלום החשוב ביותר עלי אדמות.

מקסימום תעסוקה, מינימום אינפלציה

החוק העומד ביסוד פעולתו של הבנק מעמיד את תפקידו על קידום היעדים של "תעסוקה מקסימלית, יציבות מחירים, ושערי ריבית ארוכת-טווח מתונה". הנוסח הזה נוסף רק ב-1977, בעיצומה של הסטגפלציה, וערב לאוזניהם של נשיאים, שהתרגלו להמתין בדחילו ורחימו להודעה השש-שבועית של הבנק על מצב הריבית קצרת-הטווח.

הנשיא ביש המזל, ג'ימי קרטר, ירש את הסטגפלציה, וקיווה ליישב אותה בעזרת נגיד שיזכור את סדר היעדים בחוק, ויקדים תעסוקה לכול. הנגיד הראשון שהוא מינה, איש עסקים ללא כל רקע במקרו-כלכלה או בבנקאות, נכשל. השני רכש את מלוא תשומת הלב שבה לא הצליחו קודמיו לזכות. זהו אותו פול וולקר. בהנהגתו, הבנק המרכזי העלה את הריבית קצרת-הטווח עד 20%. האבטלה עמדה על 10%. הטיפול-בהלם של וולקר החזיר את המשק האמריקאי למסלול של צמיחה מהירה ושל אבטלה נמוכה בתוך שלוש שנים. אבל זו הייתה אחת התקופות הקשות ביותר בהיסטוריה האמריקאית מאז מלחמת העולם השנייה.

מאז לא סרה מן המערכת האמריקאית השאלה של סדר העדיפויות, היינו איך הנגיד יגלגל את כל הכדורים האלה באוויר בעת ובעונה אחת. למרבה המזל לא היה צורך בחטיפה של קערת הפונץ', כי כלכלת ארה"ב הערימה על המשוואות האקדמיות, והצליחה למזג צמיחה מהירה עם אינפלציה נמוכה ועם תעסוקה כמעט מלאה (רוב הזמן).

עצמאות חד משמעית למדי

דונלד טראמפ הוא שמינה את ג'רום פאוול לנגיד ב-2018, יותר מתוך הרגל מאשר מתוך צורך. קודמתו של פאוול הייתה דמוקרטית, ג'נט יילן, שקצרה שבחים מכל עבר. לרועץ עמד לה ייחוסה המפלגתי. היא עכשיו שרת האוצר של ביידן. טראמפ התלונן אחר כך על פאוול, ורמז שהוא עשוי להדיח אותו, משהו ששום נשיא לא עשה לפניו. אבל פאוול החזיק מעמד, ונשיא דמוקרטי מאריך עכשיו את המנדט שלו.

יו''ר הפד לשעבר פול וולקר / צילום: Associated Press, Charles Harrity

לרקע המפלגתי יש רקע מוגבל בהיסטוריה של הבנק המרכזי. וולקר, לפני 40 שנה, סלל את הדרך לעצמאות חד-משמעית למדי של נגידים מנשיאים, אם כי הניסיון מראה שיורשיו של וולקר נטו פחות ממנו לעימות חזיתי (הוא עצמו הכעיס נשיאים משתי המפלגות, לפני שזכה בהערצה כללית).

פאוול חוזר ומתאר את האינפלציה כ"זמנית", וכתופעת לוואי של ההתאוששות המהירה מן ההתמוטטות המהירה של חודשי הקורונה הראשונים.

השמאל במפלגה הדמוקרטית קיווה שביידן ימנה נגיד עם תודעה חברתית מפותחת יותר. המועמדת המועדפת של השמאל הייתה לייל בריינרד, לשעבר סגנית שר האוצר לעניינים בינלאומיים בממשל אובמה. ביידן מינה אותה השבוע למשנה לנגיד, תפקיד שבו החזיקה גם ילן לפני קידומה לכהונת הנגידה.

בריינרד חזרה ודיברה בשנים האחרונות על הצורך שהבנק המרכזי יתאים את החלטותיו למשבר האקלים, והתנגדה להקלות בפיקוח על הבנקים. ספק אם היה נמצא הרוב המיוחס בסנאט לאישור מינויה לנגידה. הנשיא והשמאל של מפלגתו חוזרים ומגלים בזמן האחרון שאין להם מנוס מלהכיר בחולשותיהם הפוליטיות הגוברות.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes
ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

המייסד של החברה בעלת הצמיחה המהירה בעולם מגלה את הסוד

הסטארט-אפ הראשון שהקימו נמכר למיקרוסופט, חברת אבטחת הענן שלהם מכניסה 350 מיליון דולר בשנה, ורק החודש הם עשו עסקת ענק נוספת ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

רה"מ אישר: ראש השב"כ ייצא לשיחות בקהיר, ראש המוסד לקטאר

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה ● בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות