גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בין הפיזי לדיגיטלי: החסמים המרכזיים של המטא-וורס בעידן הנוכחי

כדי שנוכל להגיע לחוויה שמרגישה אמיתית לחלוטין במטא-וורס נדרשת לא מעט התקדמות ברמה הטכנולוגית והחברתית, ונדרש גם שיתוף-פעולה בין כל שחקניות הטק הגדולות – שמשקיעות בכך תקציבי ענק ● המהפכה הבאה של האינטרנט, כתבה רביעית ואחרונה בסדרה

המטא–וורס בעידן הנוכחי / איור: Shutterstock
המטא–וורס בעידן הנוכחי / איור: Shutterstock

במסגרת מורה הנבוכים למטא-וורס שפרסמנו בחודש האחרון בסדרת כתבות, הסברנו במה בעצם מדובר, מה החששות והיתרונות שנלווים להקמה של עולם דיגיטלי-פיזי כזה, ומיהן השחקניות המובילות במרוץ נכון להיום. לסיכום, הפעם נדון בחסמים השונים שעומדים בינינו לבין המטא-וורס.

מטא-וורס זה לא רק פייסבוק: כשהעולם האמיתי יתערבב עם העולם הווירטואלי 
היום שבו ילדים יפסיקו לחכות לצלצול כדי לברוח מהכיתה
המרוץ לעולם החדש: מי החברות שיובילו את כניסת המטא-וורס לחיינו?  

חסם 1: עולם החומרה

נכון להיום, הטכנולוגיות השונות בתחום ה-VR (מציאות מדומה) נמצאות ברמה יחסית מתקדמת. משקפי VR איכותיות כמו אוקולוס קווסט 2 של מטא (לשעבר פייסבוק) מגיעות לרזולוציות גבוהות, חוויה טובה ומחיר נגיש (יחסית) של 300 דולר. זה אומנם שיפור משמעותי מהמקום שבו היינו לפני חמש שנים ויותר, אבל רחוק מהמקום שאנחנו צריכים להיות בו על מנת שהמטא-וורס יהפוך להיות גדול כמו שאנחנו מדמיינים אותו.

מבחינת קצב הריענון של המשקפיים - כלומר, כמות הפעמים שהתמונה מתעדכנת פר שנייה: קצב גבוה נותן חוויה חלקה, וקצב נמוך נותן חוויה לא חלקה וריצודים - אנחנו במצב די טוב. על מנת לייצר חוויה זורמת ללא ריצודים, יש צורך במשקפיים עם קצב ריענון של מינימום 120, וחלק גדול מהמשקפיים כבר שם.

מבחינת מפתח העדשה, ברוב המשקפיים אנחנו עומדים על 90-100 מעלות. במשקפיים יקרים יותר (כמו Pimax לדוגמה) אנחנו עומדים על 150 ואפילו קצת יותר, אבל זה עדיין לא שכיח ועדיין לא מפתח עדשה של 200-210 מעלות (המפתח הרגיל של ראייה אנושית). הגברת קצב הריענון והגדלת מפתח העדשה יאפשרו למשתמשים במשקפי VR להרגיש שהם צופים במציאות ולא בעולם וירטואלי, וינטרלו אלמנטים כמו תחושת סחרחורת או כאבי עיניים.

בנוסף לקצב הריענון ומפתח העדשה, ישנן כמובן יכולות העיבוד שצריכות להשתפר. נניח שנצליח להעביר כמות מידע מספקת, באיכות מצוינת, במפתח ראייה מקסימלי ובקצב ריענון גבוה - בקצה צריך להיות מעבד מספיק חזק במשקפיים עצמן שיידע לקבל את המידע, לעבד אותו ולהציג לנו את התמונה. וכל זה במשקפיים כמה שיותר זולות, קטנות ועם סוללה שמחזיקה הרבה זמן.

היום פלטפורמות וירטואליות כמו פורטנייט או רובלוקס מתקשות להתמודד עם זה, גם בהינתן מכשירים חזקים יחסית. הדרך שלהן להתמודד היא באמצעות "טריקים" כמו בניית המשחק באופן שבו יחסית מעט שחקנים ישחקו אחד נגד השני (זו הסיבה האמיתית שבפורטנייט באטל רויאל לדוגמה יש 100 שחקנים בסיבוב, ולא 1,000 או 10,000) או באמצעות פריסה של השחקנים על שטח גדול במשחק עם מרחק גדול בין השחקנים (זו הסיבה שבפורטנייט השחקנים נפרסים על מפה גדולה מאוד).

מה עוד יש לעשות? כמובן, להקטין עוד את המשקפיים עצמן, לשפר את חיי הסוללה, לשדרג את איכות השמע, להקטין את המשקל ועוד - אבל אלו שדרוגים רציפים שכמעט תמיד נרצה לעשות במוצרים אלקטרוניים.

חשוב לציין שעל מנת להגיע לחוויה שבאמת "מרגישה אמיתית", לא די בכך שהראייה תהיה כמה שיותר קרובה למציאות, אלא נדרשים חושים נוספים שיפעלו בזמן שהמשתמש נמצא ב-VR. את הראייה והשמיעה אנחנו פותרים עם המשקפיים, אבל מה לגבי המישוש? יש מספר פרויקטים שמנסים לייצר כפפה הפטית, שתאפשר למשתמשים להניע את הידיים של האווטאר שלהם בצורה חלקה, וגם תאפשר "להרגיש" במציאות דברים שבהם האווטאר שלנו נוגע במרחב הווירטואלי. הפיתוחים האלו כנראה לא יושמשו בחודשים הקרובים, אבל הם "על האש".

החושים הבאים שנותרו לנו הם הריח והטעם. טרם נתקלתי בפרויקטים משמעותיים שמנסים לשלב חוויה של הרחה או טעימה שמשתלבים עם VR, אבל הנחת היסוד היא שחושי המישוש, השמיעה והראייה יספקו חוויה כמעט מציאותית לחלוטין ובכל מקרה - אני בטוח שברבות השנים יימצא פתרון גם לטעם ולריח.

לצערי, בצד של ה-AR המצב פחות מתקדם. בכל מה שקשור ליכולות AR "להמונים" עשינו כברת דרך בשנים האחרונות, ובחלק לא מבוטל מהסמארטפונים (בפרט אייפונים) יש היום יכולות AR מתקדמות יחסית, כנ"ל בטאבלטים. יחד עם זאת, תעבור עוד שנה ואולי אפילו יותר עד שנראה משקפי AR או מכשיר לביש אחר באיכות גבוהה ופריסה רחבה.

ההערכה שלי היא שהבשורה בגזרה הזו תגיע מאפל, ככל הנראה בדמות משקפי AR משולבות עם VR, אבל מי יודע? אולי ההברקה ב-AR תגיע דווקא ממוצר לביש שהוא לא משקפיים. תחשבו איזה מטורף זה היה אם מישהו היה משלב יכולת AR ב-Airpods?

חסם 2: רשת התקשורת

המטא-וורס מתבסס על התשתיות של האינטרנט כפי שאנחנו מכירים אותן כיום - כבלים תת ימיים, סיבים, ראוטרים, אנטנות תקשורת, 5G וכן הלאה. ולכן, על מנת שנוכל ליהנות ממנו באמת, האינטרנט יצטרך גם הוא להשתפר משמעותית במספר אלמנטים.

האלמנט הראשון הוא רוחב פס, כלומר כמות המידע שניתן להעביר על גבי הרשת. נכון להיום הכמות הזו מוגבלת ביחס למה שצריך כדי להעביר מידע איכותי מצד לצד בהיקפים שהמטא-וורס ידרוש מאיתנו. לדוגמה, אם אני ב-Workrooms של מטא, ואני רוצה לראות את שאר העובדים (את האווטארים שלהם) שאיתי בחדר ישיבות הווירטואלי, אז מטא תצטרך להעביר למשקפי האוקולוס שלי דאטה סופר איכותי ורציף, לא רק של הפרצוף של מי שמדבר איתי אלא של כל החדר בכל רגע נתון, כי אני רוצה לשמוע ולראות כל מי שמדבר, זז וכל דבר אחר שקורה - אחרת זה לא ירגיש אמיתי.

זה נכון כמובן גם ליישומים אחרים כמו משחקים, הופעות או כל יישום אחר שאפשר לדמיין. אם, לדוגמה, הלכנו להופעה ב-VR, אז אנחנו נראה את כל הקהל. אם מישהו 50 שורות מלפנינו קפץ לבמה, כל המשתתפים צריכים לראות את זה. זה אומר שכולם צריכים לקבל את כל המידע למשקפיים שלהם באופן רציף, וזה המון דאטה - הרבה יותר ממה שהאינטרנט יודע להעביר במבנה הנוכחי שלו.

היום פלטפורמות כמו פורטנייט ואחרות לא עושות את זה - בכל רגע נתון כל אחד רואה רק את הסביבה הקרובה שלו באמת וגם זה מאוד מוגבל, כי סט התנועות שיש בפורטנייט הוא מוגבל. כך גם בנוגע לרמת הפירוט שמשתמשים אחרים רואים לרחוק - כל אלו יצטרכו להשתפר בדרך למטא-וורס המלא.

להתמודדות עם בעיית רוחב הפס יש מספר רב של פרויקטים שמנסים לספק מענה, אחד מהם הוא פריסה של לוויינים בגובה נמוך לשיפור תעבורת הרשת והנגשתה באיכות גבוהה גם למדינות נחשלות (כמו פרויקט Starlink של חברת ספייס X של אילון מאסק), אבל אנחנו עדיין רחוקים יחסית מפתרון מספק.

חסם נוסף מלבד רוחב הפס הוא זמן ההשהיה של המידע. יש מגבלות פיזיות לעובדה שהמידע נמצא רחוק מהמשתמש עצמו. המידע אומנם עובר מהר (במהירות האור), אבל זה עדיין לוקח זמן. לפעמים ישנה שהות של כמה מאות מילישניות בין הרגע שמשהו יוצא לכיוונך ועד הרגע שהוא אכן מגיע, אבל לעיתים זה גם יכול לקחת כמה שניות - תחשבו על כמות הפעמים שהייתם בפגישת זום שאחד הצדדים נתקע לכמה שניות.

אומנם בשיחת זום זה בדרך-כלל לא יהיה קריטי, אבל בהופעת לייב ב-VR, במשחק רב משתתפים או אפילו בדייט וירטואלי, לא בטוח שנהיה סבלניים כלפי דיליי שכזה. הבעיה נהיית אפילו חמורה יותר ככל שאנחנו הופכים את התקשורת הזו לגלובלית - אם בהופעה המדוברת ב-VR צופים אלף אנשים אבל כולם באזור צפון אירופה, יהיה קל יותר להעביר מאחד לשני מידע. אבל מטא-וורס אמיתי הוא גלובלי לגמרי, וזה אומר שבהופעה יהיו אנשים מכל קצוות תבל - מה שמן הסתם מסבך את בעיית השהיית המידע ומעמיק את הדיליים.

כמובן שאותן בעיות רלוונטיות גם למציאות רבודה, אולם שם הבעיה קטנה יותר, כי האלמנטים הווירטואליים "מתלבשים" על התמונה האמיתית, ולכן תעבורת המידע קטנה יחסית.

למותר לציין שיש ניסיונות שונים ומגוונים של חברות וחוקרים להתמודד עם הבעיות שציינתי, ועם בעיות כמו יציבות של הרשת והאבטחה שלה - אבל יש עוד עבודה לפנינו. זה לא אומר שהמטא-וורס לא יגיע, נהפוך הוא: אני משוכנע שהוא יגיע בצורה עוצמתית מאוד, אלא שהוא לא יגיע ב"בום" אלא כמו האינטרנט, כמו המובייל וכמו הרבה מהפכות אחרות, הוא יגיע בשלבים. חלקו כבר כאן, חלקו יגיע בעתיד הקרוב וחלקים נוספים בעתיד הרחוק יותר - זו אבולוציה.

חסם 3: האלמנטים במעטפת

מלבד הנסיבות האובייקטיביות שמעכבות את המטא-וורס, ישנם אתגרים שאינם בהכרח טכנולוגיים. האלמנט המשמעותי ביותר במטא-וורס הוא הרציפות והחיבוריות. כדי שהוא באמת יהיה חוויה שונה מהותית וטובה לאין שיעור מהאינטרנט, הוא מצריך תשתית שתאפשר למשתמשים לעבור בין פלטפורמות ולנוע בין תצורות צריכת תוכן שונות בצורה פשוטה ורציפה. וכדי שזה יקרה, אנחנו צריכים מערכות, סטנדרטיזציה ואקו סיסטם שלם.

היום האינטרנט יחסית בנוי בצורה הזו - אבל זו אינה ערובה שנצליח ליצור מציאות דומה גם במטא-וורס. למה? כי האינטרנט נבנה מראש כמערכת עם סטנדרטים ופרוטוקולים אחידים. כל התשתית שהאינטרנט מושתת עליה - מה-DNSים, דרך השרתים, ופרוטוקולים כמו TCP/IP ואחרים - אחידה ומקובלת על ידי כל השחקניות ברשת. יתרה מכך, יש גופים ומוסדות שמעדכנים את התקנות והפרוטוקולים הללו, ודואגים שהאינטרנט יתקדם בצורה מסונכרנת בין השחקניות השונות (חברות הטק הגדולות, כמובן, אבל גם כל אחד ואחת מאיתנו).

הבעיה היא שהמציאות של שנות ה-80 ותחילת שנות ה-90 היא לא המציאות של היום. מי שהגדיר, אפיין ויישם את האינטרנט בזמנו לא היו חברות טק ענקיות אלא מדענים, חוקרים באקדמיה וצבא ארה"ב, גופים שהגיעו מנקודות אינטרס אחרות ומאג'נדה אחרת. לא בטוח שהיום אפשר לגרום לחברות הטק הגדולות והחזקות כל-כך (אפל, גוגל, מטא, אמזון, מיקרוסופט ואחרות) "להתיישר" לסטנדרטיזציה אחת, שתאפשר למטא-וורס להיות באמת רציף. אבל העדר רציפות כזו יפגע משמעותית בחוויה המטא-וורסית המלאה.

המשמעות של רציפות ומעבריות קשורה לנוכחות של משתמש במרחב הווירטואלי עם אווטאר אחד ובנק נכסים אחד. זכית בנקודות בפלטפורמה א'? הנקודות שלך יהיו זמינות למימוש בכל שאר הפלטפורמות. רכשת בגד וירטואלי בפלטפורמה ד'? תוכל להשתמש בו בכל שאר הפלטפורמות. החברים שלך, הזהויות שלך, ההיסטוריה שלך - הכול ינוע איתך מפלטפורמה לפלטפורמה לבחירתך.

זה כמובן דורש מערכות שיידעו להמיר את הנכסים, הדמויות, הקשרים והמידע מפלטפורמה לפלטפורמה, הסכמה על מנגנוני תשלום, התחשבנות, המרה, סטנדרטים לאופן שבו מתבצעות ההמרות הללו ועוד.

חסם 4: הצד החברתי-התנהגותי

על מנת שנגיע למטא-וורס המלא, יש גם לא מעט אלמנטים חברתיים שצריכים להיפתר. דבר ראשון: הבנה מצד ממשלות והנהגות כי עליהן להיערך למציאות החדשה עם תקנות, הנחיות וכללים ברורים. כלומר, לא כמו שקרה ב-30 השנים האחרונות עם פריחתו של האינטרנט, כשהמדינות היו עסוקות בדברים אחרים - בייחוד ארה"ב, שהייתה בסוג של אופוריה ולא השכילה לצפות את הסכנות שהאינטרנט הביא עמו, בנוסף כמובן לטוב הרב שהוא הביא, מביא ויביא לעולם.

אבל לא רק הממשלות מהוות חסם. גם אנחנו הצרכנים נצטרך לעבור לא מעט התאמות תפיסתיות כדי לאמץ לעומק את המטא-וורס. ילדים שנולדו בשנים האחרונות אל תוך האייפונים, הזומים והאוקולוסים כנראה יצליחו לאמץ את המציאות החדשה בקלות רבה, אבל לדורות מבוגרים יותר (כולל עבדכם הנאמן) תידרש תקופת התאקלמות לא מבוטלת.

לסיכום, אין לי ספק שהמטא-וורס הוא כבר עובדה מוגמרת, הטכנולוגיה מתקרבת לשם, ענקיות הטק משקיעות תקציבי ענק ויש נכונות צרכנית יחסית גבוהה. עם זאת, וכמו שסקרנו ממעוף הציפור בטור הזה, יש עוד כברת דרך לעבור. ההערכות בנוגע לסגירת כל הפערים שציינתי נעות בין 5 ל-15 שנים מהיום, תלוי את מי שואלים ולמה מתייחסים כנקודת ההגעה ליעד. 

הכותב הוא מנכ״ל mihi.market ויוצר קהילות digital. tech. business ו-Beyond the metaverse

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מתייצב מול הדולר; הניקיי צלל בכ-2.5%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% שנזן מאבדת יותר מאחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● מחיר הזהב בשיא של כל הזמנים

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר