גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העסקים כרגיל אבל המניה יורדת: כך משפיעה עזיבת הבכירים על שיכון ובינוי

עזיבתם המפתיעה של מנכ"לי שתי חברות בנות, לצד החשש מגניזת הנפקתה של שו"ב אנרגיה, מכבידים על מניית ענקית הנדל"ן והתשתיות ● שיכון ובינוי: "לא ידענו על עזיבת הבכירים, ולא נחמד שזה קרה באותו היום. התזמון היה בעייתי, אבל ברמת ניהול העסק אנחנו לא רואים פגיעה משמעותית מהעזיבות"

תמיר כהן, יו”ר ומנכ”ל שיכון ובינוי / צילום: איל יצהר
תמיר כהן, יו”ר ומנכ”ל שיכון ובינוי / צילום: איל יצהר

מניית שיכון ובינוי  (שו"ב) איבדה מעל 5% ביומיים האחרונים של השבוע שעבר, ומחקה כמעט מחצית משיעור העלייה שרשמה מתחילת 2021. עוד לפני שנפתח שבוע המסחר הנוכחי (שהמשיך את מגמת הירידות במניה), מציגה שו"ב תשואת חסר משמעותית ביחס למדדים שבהם היא נסחרת: בעוד שמדדי תל אביב-35 ותל אביב-125 מציגים תשואה פנטסטית של כ-24% מתחילת 2021, רושמת מניית שו"ב תשואה של כ-6% בלבד בתקופה זו. 

 

שו"ב דווקא הציגה בשבוע שעבר תוצאות כספיות טובות לרבעון השלישי של 2021, שכללו שיפור חד בשורה התחתונה על אף ירידה מסוימת בהכנסות. עם זאת, על הדוחות העיבה עזיבתם המפתיעה של מנ"כלי שתי חברות בנות באותו היום, וכן החשש מגניזת רעיון ההנפקה של החברה הבת, שיכון ובינוי אנרגיה. הנפקה זו אמורה הייתה להציף שווי ניכר לחברת הנדל"ן והתשתיות שבשליטת נתי סיידוף, הנסחרת בשווי של 8.5 מיליארד שקל (לאחר שזינקה בכ-200% מאז רכש את השליטה בה ביוני 2018).

תחילה היה זה אלון רווה, מנכ"ל שו"ב אנרגיה, שהודיע כבר בשעות הבוקר של יום רביעי על רצונו לסיים את תפקידו בחברה, לקראת מינויו לתפקיד מנכ"ל חברת אוגווינד, מתחום טכנולוגיות אגירת האנרגיה, הנסחרת בבורסה. 

רווה אלון - סמנכ''ל כספים צים / צילום: תמר מצפי

ברביעי אחר-הצהריים הודיע גם מנכ"ל סולל בונה, אהוד דנוך, על רצונו לסיים את תפקידו, לקראת מינוי לתפקיד מנכ"ל אקרשטיין תעשיות, חברה בת של קבוצת אקרשטיין שנסחרת אף היא בתל אביב. 

אהוד דנוך - מנכל סולל בונה / צילום: יח''צ

בשו"ב נחושים לקדם ההנפקה, המשקיעים טרם השתכנעו

אלון רווה מונה בחודש מאי השנה לעמוד בראש שו"ב אנרגיה, לאחר שהוביל קודם לכן את חטיבת הזכיינות הגלובלית בתחום התשתיות של שו"ב. הוא היה אמור להוביל את הנפקתה הראשונית בבורסה לפי שווי שאפתני של כ-5 מיליארד שקל, אולם ניסיון מקביל שהובילה שו"ב למיזוג חברת האנרגיה שלה עם חברת פז, לפי שווי של כ-3.5 מיליארד שקל "בלבד", הוביל לאובדן המומנטום של ההנפקה ולצמצום משמעותי בשווי שהסכימו המשקיעים להעניק לשו"ב אנרגיה. 

החלטתו של רווה לעזוב כעת, כחצי שנה בלבד לאחר מינויו ועוד בטרם השלים את מהלך ההנפקה, מאותתת לכאורה על הסיכויים הנמוכים לביצוע הנפקה בתקופה הקרובה. בשיחת הוועידה שלאחר פרסום הדוחות, הביעה הנהלת שו"ב נחישות לקדם את המהלך, לאור תוכנית ההתרחבות בארה"ב ובאירופה, אולם המשקיעים טרם השתכנעו.

בעקבות עזיבת שני הבכירים ותגובת המניה לכך, כתב האנליסט דוד גבאי מאקסלנס ברוקראז' כי "אנו לא רואים השפעה משמעותית על הערך הכלכלי במודל של שיכון ובינוי, לא בהיבט של פעילות האנרגיה ולא בהיבט של סולל בונה. אנו מציינים את השיפור התפעולי בפעילות הזכיינות והאנרגיה ואת רמת הצבר הגבוהה של פעילות הקבלנות, המאפשרת שקיפות גבוהה לגבי פעילות הקבלנות בארץ ובחו"ל בעתיד".

סגירת מימון לרכישת תחנת כוח בטקסס

העזיבה של שני הבכירים העיבה על פרסום התוצאות הכספיות ועל פרסום הודעה חשובה נוספת - בדבר השלמת הרכישה של פרויקט הקמת תחנת כוח פוטו-וולטאית בטקסס. לצד הרכישה ב-78 מיליון דולר הושלמה חבילת המימון הבנקאי להקמת התחנה בהיקף של 173 מיליון דולר. ברבעון השלישי רשמה שו"ב ירידה של 3% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל, וזאת כתוצאה מעיכוב בביצוע פרויקטים של סולל בונה.

בחברה הוסיפו כי הירידה בהכנסות קוזזה בחלקה על ידי עלייה בקצב הפעילות בניגריה, באוגנדה ובאתיופיה, וכתוצאה מעלייה בהכנסות ממכירה והשכרת דירות בישראל. למרות זאת, גדל הרווח הגולמי של החברה ברבעון ב-26% ל-268.5 מיליון שקל, והיווה 17.8% מסך ההכנסות, לעומת רווחיות גולמית של 13.7% מסך ההכנסות שנרשמה ברבעון המקביל.

חלק החברה ברווחי חברות מוחזקות הסתכם ב-66.8 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-18.3 מיליון שקל ברבעון המקביל, הודות לעלייה ברווחיהן של חברות במגזר האנרגיה בסך כ-59 מיליון שקל (בעיקר רמת חובב ואשלים) ושיפור של כ-28 מיליון שקל בתוצאותיהן של חברות בתחום הזכיינות. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות הסתכם ב-119 מיליון שקל, לעומת הפסד של 24.1 מיליון שקל ברבעון המקביל.

צבר ההזמנות לעבודות קבלניות נכון לסוף הרבעון גדל לכ-13.2 מיליארד שקל, מתוכם כ-6.4 מיליארד שקל בישראל וכ-1.9 מיליארד שקל בארה"ב, וזאת לעומת כ-12.1 מיליארד שקל בסוף שנת 2020. הגידול נובע בעיקר מזכייה בפרויקט פארגו בארה"ב. פרויקטים נוספים בהיקף כ-7.7 מיליארד שקל שבהם זכתה החברה טרם נכללו בצבר זה, ובהם כ-4.6 מיליארד שקל בגין קריית המודיעין בנגב.

"המנכ"לים התרגלו שלכל אחד יש ממלכה משלו"

תמיר כהן, יו״ר ומנכ"ל שו"ב, אמר לאחר פרסום הדוחות כי "אנו מסכמים רבעון שלישי טוב עם שיפור בכל הפרמטרים העיקריים. אנו שמחים לראות את תרומתם של מגזרי הפעילות השונים, כשברבעון זה נהנינו מביצועים חזקים במרבית הפעילויות".

בהנהלת החברה הסבירו כי "תזמון ההודעות יצא אומלל - כאשר שני המנכ"לים בחרו דווקא ביום ההודעה על הסגירה הפיננסית בטקסס ופרסום הדוחות להודעותיהם. הסגירה הפיננסית הזו היא אבן דרך בחברה, מאחר שמדובר בפיתוח של פרויקט, כשאנחנו הופכים להיות שחקן משמעותי יותר בארה"ב".

בהנהלה הסבירו עוד כי "בחברה נעשה כיום שינוי תרבותי לצורך מקסום ומיצוי הסינרגיה, ויכול להיות שזה פחות מתאים למי שהתרגלו לכך שלכל מנכ"ל יש הממלכה שלו, שבה הוא קובע מה יהיה איפה. היום החברה עובדת בסינרגיה הרבה יותר טובה, ואנחנו רואים את זה גם בפרויקטים שבהם אנו זוכים".

כן הוסיפו, "אנחנו גם בעד שהמנכ"לים שלנו יתפתחו וינהלו חברות ציבוריות לפי רצונם, שו"ב היא בי"ס מאוד טוב לניהול. אבל לא נחמד שזה קרה באותו היום. לא ידענו שזה יקרה ודיווחנו על כל עזיבה ברגע שידענו עליה. אז התזמון היה בעייתי, אבל ברמת ניהול העסק, האנרגיה וסולל בונה הן שתי חברות מספיק חזקות וותיקות, ואנחנו לא רואים פגיעה משמעותית מהעזיבות. יש לנו שדרת ניהול מאוד חזקה, שכוללת בסולל בונה סמנכ"לים, מנהלי פרויקטים ומנהלי אזורים, וגם בחברת האנרגיה יש מנהל לפעילות בארה"ב ומנהלי תפעול פה".

בהנהלת החברה הדגישו כי אמנם אלון רווה נבחר כדי להוביל את הנפקת חברת האנרגיה, אבל עזיבתו לא מסמלת את ביטולה. "ההנפקה תצא לפועל", הבהירו, "אנחנו לא מנפיקים מנהל, אלא את צבר הפרויקטים שיש לנו, וזה לא הולך לשום מקום".

עוד כתבות

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי