גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרטנר: הסיבוב החלומי של המשקיעה הזרה, הכישלון של הטייקונים המקומיים

ההשקעה במניות השליטה בחברת התקשורת הישראלית פרטנר "הפילה" בעבר את אילן בן דב ואת חיים סבן ● לעומתם, האצ'יסון מהונג קונג לא רק שרשמה אקזיט מרשים על השקעתה בפרטנר, אלא גם מחזירה לעצמה כעת את מלוא המימון שהעמידה בזמנו לרוכשי השליטה

לי קא-שינג, יו"ר האצ'יסון / צילום: איל יצהר
לי קא-שינג, יו"ר האצ'יסון / צילום: איל יצהר

שנתיים אחרי שהמיליארדר חיים סבן הרים ידיים וויתר למעשה על השליטה בחברת התקשורת פרטנר, בשל חוב של 300 מיליון דולר להאצ'יסון מהונג קונג, צפויה האחרונה לקבל לידיה את מלוא סכום החוב מידי קבוצת רוכשי השליטה החדשים של פרטנר, שאותה מובילים אבי גבאי ושלמה רודב לצד קבוצת הביטוח הפניקס.

אם אכן תיחתם העסקה ותושלם, יעמוד בפני הרוכשים החדשים אתגר לא פשוט: להצליח במקום שבו נפלו שני אנשי עסקים חזקים - אילן בן דב וסבן, שהחזיקו בעבר בשליטה בפרטנר. השניים הפסידו כסף גדול על השקעתם במניות החברה (כשאחד מהם אף גרר עמו להפסד את הגופים המוסדיים שמימנו את רוב השקעתו).

לעומתם, בעלת השליטה "ההיסטורית" בפרטנר, האצ'יסון, לא רק שרשמה בעבר אקזיט חלומי על השקעתה, אלא היא גם מקבלת כעת את מלוא המימון שהעמידה בזמנו לרוכשי השליטה, הגם שבאיחור של כמה שנים מהצפוי.

כאשר סבן ויתר על השקעתו בפרטנר, הסיבה הייתה כלכלית: מניות השליטה בפרטנר שהיו ברשותו (באמצעות חברת ס.ב. ישראל) היו שוות אז 737 מיליון שקל בלבד, בעוד שהחוב להאצ'יסון שנלווה לרכישתן עמד כאמור על  300 מיליון דולר, שווה ערך לכ-1.1 מיליארד שקל באותם ימים, הלוואה שהייתה אמורה להיפרע זמן קצר לאחר מכן.

העובדה שמניות פרטנר ששועבדו להבטחת תשלום החוב היו בשווי נמוך מהיקף ההלוואה, הובילה להחלטתו של סבן "להיפטר" מפרטנר, ובכך לקבע הפסד של כחצי מיליארד שקל, בגין ההון העצמי שהשקיע במניות חברת התקשורת. 

 

בן דב בנה על רווחי הסלולר, וגרר אחריו מוסדיים לבור

חברת האצ'יסון מהונג קונג הייתה בעלת השליטה בפרטנר ונמנתה עם מייסדיה. בשנת 2009, זמן קצר טרם הרפורמה הדרמטית שהוביל שר התקשורת משה כחלון בשוק הסלולר, היא מכרה את השליטה בפרטנר לחברת סקיילקס של אילן בן דב, מי ששימש אז כיבואן מכשירי הסלולר מתוצרת סמסונג.

מחיר העסקה שיקף את הרווחיות העצומה ממנה נהנו שלוש זכייניות הסלולר הוותיקות (פרטנר, סלקום ופלאפון). סקיילקס רכשה 51.3% ממניות פרטנר תמורת 5.3 מיליארד שקל, לפי 67 שקל למניה (יותר מפי 3 לעומת מחיר המניה הנוכחי). הרכישה בוצעה כמעט ללא הון עצמי ובאמצעות מימון שעיקרו הגיע מהגופים המוסדיים באמצעות אג"ח שהנפיקה להם סקיילקס. רכיב נוסף במימון הייתה הלוואת הבעלים שהעמידה המוכרת האצ'יסון לסקיילקס. 

בן דב אילן / צילום: אביב חופי

מודל הרכישה הממונפת של בן דב, לפיו אמורה הייתה סקיילקס להחזיר את החובות מרווחיה של פרטנר, לא שרד לאורך זמן. הרפורמות שהוביל כחלון בשוק הסלולר, ושעשו שמות ברווחינן של הזכייניות הוותיקות, ייבשו את מקורות המימון של סקיילקס. 

באוגוסט 2011, דוחות כספיים חלשים הובילו להחלטה בפרטנר שלא לחלק דיבידנדים - שהיוו את מקור החזר החוב המרכזי של סקיילקס למחזיקי האג"ח. בשנים הבאות הורע מצבה של סקיילקס תחת החוב העצום, ובסופו של דבר הוביל לקריסת הפירמידה של בן דב. 

בשנת 2015, לאחר נפילת עסקיו של בן דב, נחתם הסדר חוב שחתם את הפרשה העגומה מבחינת נושי סקיילקס, שספגו תספורת של כמחצית מחוב החברה כלפיהם, בסך מיליארד שקל. 

סקיילקס, שהגיעה למצב של חדלות פירעון, עברה במסגרת ההסדר לשליטתו של יעקב לוקסנבורג, שהחזיק באג"ח סקיילקס באמצעות חברת לפידות, והעמיד לחברה ערבויות להבטחת אשראי בנקאי שנדרש לה.

סבן קונן על "הקשיים, הכשלים והמחסומים הרגולטוריים"

כאמור, בעת הרכישה של פרטנר על-ידי סקיילקס ב-2009, העמידה לה האצ'יסון הלוואה בסך 300 מיליון דולר שנשאה ריבית של 2%, והבטוחה להשבתה היו מניות פרטנר. הלוואה זו הייתה אמורה להיפרע בשנת 2014, אך עוד קודם לכן נאלץ בן דב לוותר על השליטה בפרטנר.

בשנת 2012 נחתמה עסקה (שהושלמה ב-2013) שבמסגרתה רכש סבן את השליטה בפרטנר מידי בן דב. סבן היה לאחר "סיבוב" רווחי במיוחד על חלק מגרעין השליטה בחברת התקשורת בזק, וכשבן דב נקלע לקשיים, החליט לחזור לסיבוב שני בשוק התקשורת הישראלי. סבן רכש מידי סקיילקס 30.7% ממניות פרטנר תמורת 250 מיליון שקל (כ-32 שקל למניה). הוא שילם עוד 83 מיליון שקל עבור כ-2% ממניות פרטנר שהיו בידי בנק לאומי, ובהמשך הזרים סכומים נוספים בהנפקת מניות ותשלומי ריבית להאצ'יסון - אשר כחלק מהרכישה לקח על עצמו סבן את החוב של סקיילקס כלפיה. 

חיים סבן / צילום: אמיר מאירי

פירעונה של ההלוואה המקורית נדחה מ-2014 לינואר 2020. בסוף 2018 פורסם בגלובס כי סבן החל לנהל מגעים עם האצ'יסון לשינוי תנאי ההלוואה, כאשר על הפרק עמדו פריסת החוב לתקופה ארוכה יותר והמרה של חלקו. ברקע, נמשכה התחרות החריפה בשוק הסלולר, ועמה הביצועים הדלים של מניית פרטנר. 

על רקע המו"מ, נדחה תשלום ריבית שהיה אמור סבן לשלם להאצ'יסון. שנה מאוחר יותר, בנובמבר 2019, ויתר סבן רשמית על ההחזקה, בדיווח על "אירוע הפרה" (של תנאי ההלוואה) שבעקבותיו מונה כונס נכסים על מניות השליטה בפרטנר, שהיו משועבדות לטובת החזר ההלוואה. בדברי הפרידה שלו מההשקעה מנה סבן את "הקשיים, הכשלים המשמעותיים והמחסומים הרגולטוריים שהוצבו בדרך". 

האצ'יסון הבינה שלא תקבל היתר שליטה ממשרד התקשורת, שנדרש לשם החזקה בחברה, והחלה להיערך למכירת המניות. 

בשבוע שעבר נודע כי קבוצת המשקיעים בראשות הפניקס, גבאי ורודב הגישה הצעה לרכוש את המניות (27.1% מפרטנר) תמורת 300 מיליון דולר; כונס הנכסים, עו"ד אהוד סול, דיווח כי הוא תומך בהצעה ויפנה לבית המשפט לקבל את אישורו.

יש לציין שכיום (נכון לבוקר יום ראשון) שווי המניות הללו עומד על כ-927 מיליון שקל. העלייה בשווי המניות, לצד היחלשות הדולר מול השקל בתקופה שחלפה מאז ויתר סבן על ההחזקה, הובילו לכך שכעת שווי המניות הללו בדולרים הוא קצת פחות מ-300 מיליון.

קונגלומרט הונג קונגי בשווי מעל 25 מיליארד דולר

את השליטה בפרטנר החזיקה בזמנו האצ'יסון באמצעות Hustchison Telecom, שהיא חלק מהתאגיד הבינלאומי CK Hutchison Holdings שבסיסו בהונג קונג. במתכונתו הנוכחית נוצר התאגיד ממיזוג שבוצע ב-2015 בין Hutschison Whampoa ל- Cheung Kong, שהייתה בעלת מניות בה קודם לכן. הקבוצה פועלת במספר רב של מדינות ומתמקדת בתשתיות, אנרגיה, נמלים, תקשורת, קמעונות ועוד. לאורך השנים היו להאצ'יסון השקעות נוספות בישראל. כיום שווי החברה הממוזגת בבורסה של הונג קונג מגיע לכ-25.4 מיליארד דולר אמריקאי.

הקושי לאפשר היתר שליטה להאצ'יסון בחברת תקשורת ישראלית (אף שבעבר הייתה בעלת שליטה בפרטנר) נובע מהתנגדות אמריקאית דווקא, בשל היותה חברה הקשורה לסין. בשנתיים האחרונות, להאצ'יסון לא הייתה השפעה על פרטנר ולא נציגות בדירקטוריון החברה.

עוד כתבות

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת