גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטלטלה בענף הרכב מאיימת על מעמדם של היבואנים הוותיקים

בעקבות משבר הקורונה ולנוכח הזינוק של טסלה והמכוניות החשמליות, מתערערת מערכת השיווק וההפצה המסורתית של התעשייה ● הכוח עובר לידי תאגידי רכב בינלאומיים שמנהלים את ההפצה בעשרות מדינות באופן ריכוזי וישיר

חנות הפופ-אפ של טסלה בקניון רמת אביב / צילום: איל יצהר
חנות הפופ-אפ של טסלה בקניון רמת אביב / צילום: איל יצהר

בשבוע שעבר ביקרה בישראל משלחת מטעם יצרנית הרכב הסינית XPENG כחלק מההכנות לכניסתה לשיווק בישראל. המשלחת ביצעה עבודת שטח, שכללה פגישות עם יבואני רכב ותיקים וצעירים, סיור במתקנים לוגיסטיים וצפייה במצגות.

משלחות כאלה אינן תופעה חריגה בישראל בשנים האחרונו. אלא שהפעם הופתעו הנציגים הישראלים שפגשו במשלחת הסינית לשמוע של-XPENG אין עניין להתקשר עם גורמים בישראל ביחסי יצרן-יבואן, כפי שמקובל בשוק הרכב, והחברה בוחנת ליצור עמם יחסי יצרן-דילר. כלומר, המשווק לא ירכוש רכבים מהיצרן אלא רק יפיץ אותם עבורו תמורת עמלה ויספק להם תמיכה ושירות. השיווק עצמו "ינוהל מרחוק" על ידי היצרן.

הדרישה הזו התקבלה בענף המקומי בהרמת גבות קולקטיבית. אבל למען האמת - היא לא אמורה להפתיע. XPENG שייכת לדור חדש של סטארט-אפים לרכב חשמלי, שצמחו בעידן טסלה ומאמצים את המודל העסקי שלה בגרסאות כאלה ואחרות. החברות הצעירות הללו נוטות להסתכל על ענף הרכב העולמי בתור דף חלק ואינן מרגישות מחויבות לשיטות העבודה המסורתיות של תעשיית הרכב. זו רק ההתחלה, כי בשנתיים האחרונות גם תעשיית הרכב הממוסדת מחשבת מסלול מחדש בכל הנוגע לשיטת ההפצה הגלובלית של רכב חדש.

טסלה מהווה קטליזטור

השינוי בגישה נובע מהתלכדות של שלוש מגמות "משבשות" בשנתיים האחרונות: ה"חשמול" המהיר של שוק הרכב; עלייתה המהירה של טסלה; ומשבר הקורונה.
השיבושים הללו חשפו את הכשלים של שיטת הפצת הרכב המסורתית, שנולדה בתחילת המאה הקודמת והסתמכה על מכירה דרך יבואנים קטנים ואזוריים, שממוקדים במותג או שניים. בשנה החולפת מאות יבואנים/מפיצים קטנים ועצמאים ברחבי העולם לא שרדו את הקורונה ופשטו רגל, או שנרכשו על ידי רשתות הפצה גדולות.

גם השורדים, ביניהם דילרים עם גב כלכלי חזק, נאלצים כיום להתמודד עם המשבר הלוגיסטי המתמשך בתעשיית הרכב, שמכתיב להם מלאים מזעריים. כיום רק למפיצים הבינלאומיים הגדולים ביותר יש כוח אפקטיבי להפעיל מול יצרני הרכב בכל הנוגע לתמחור וקבלת קדימות באספקת מלאי. וכולם, כולל היצרנים עצמם, מביטים כיום בקנאה, או בחשש, על הרווחיות הגולמית המרשימה של טסלה, שדוגלת במדיניות של "שיווק רכב מהיצרן ישירות לצרכן".

התוצאה היא ניעור יסודי במבנה השיווקי של הפצת הרכב החדש באירופה ועלייה בכוחם של תאגידי הפצת רכב בינלאומיים גדולים, שמנהלים בצורה ריכוזית מאות נקודות מכירת רכב בעשרות מדינות.

הקורונה הפכה להזדמנות

החודש פרסם גוף במחקר ובייעוץ בגלובלי ICDP שמתמחה בתחום שיווק הרכב את הדירוג השנתי של "50 הדילרים לרכב הגדולים באירופה" לשנת 2020. מהדירוג עולה שמשבר הקורונה האיץ את צמיחתן של רשתות ההפצה והיבוא הבינלאומיות הגדולות, ותיקות וחדשות, שחלקן ניצלו את המצוקה כדי להתרחב על חשבון "הקטנים".

הנה דוגמה: החברה שמדורגת ראשונה במדד היא Emil Frey השוויצרית, שיש לה 816 סוכנויות רכב באירופה, שבשנה שעברה הפיצו ו/או ייבאו 430 אלף רכבים ורשמו הכנסות מצרפיות של כ-13 מיליארד יורו. בדירוג החדש בולטת גם העלייה המהירה בכוחן של קבוצות שיווק רכב שפועלות בצורה מקוונת בלבד וגם הן ניצלו היטב את המשבר וסגירת אולמות התצוגה. על פי הערכות ICDP 50, קבוצות הדילרים המובילות באירופה ירכזו בידיהן בתוך ארבע השנים כ-15% מכלל מכירות הרכב באירופה, שהם בסביבות 2 מיליון כלי רכב בשנה.

המגמה הריכוזית מתקבלת כיום בברכה על ידי יצרני הרכב שחוסכים הרבה משאבים יקרים בעבודה מול רשתות של עשרות ומאות דילרים, שמזמינות במרוכז מאות אלפי כלי רכב חדשים בשנה עבור מספר רב של מדינות, חלקן נידחות.

שוק הרכב הישראלי בשל?

בינתיים שוק הרכב הישראלי ממשיך להיצמד לשיטות ההפצה המסורתיות. 95% מכלי הרכב שנמכרים כאן מופצים על ידי יבואנים, שקשורים בהסכמים מול היצרנים ומתמקדים בשיווק של מותג בודד או מספר מצומצם של מותגים. גם מפיצי הרכב בשוק היבוא העקיף פועלים בתור "מיני יבואנים", שרוכשים את כלי הרכב. למעט טסלה אף יצרן עדיין לא נכנס לפעילות ישירה בישראל וגם לקבוצות הפצת הרכב הענקיות, ששולטות בשוק האירופאי, אין כאן דריסת רגל.

הקונספציה הרווחת היא ששוק הרכב הישראלי הוא קטן ומבודד מכדי להיות אטרקטיבי לפעילות ישירה של ענקי עולם הרכב וסובל מרגולציה מכבידה ויקרה, שמחייבת יבואנים להחזיק אולמות תצוגה ולפחות מוסך מרכזי בבעלותם הישירה, ולדאוג לאספקת חלפים מהירה.

אבל, כאמור, השנה החולפת הייתה תקופה שהביאה לשינויים בחשיבה האסטרטגית ביחס לשוק הרכב הישראלי בקרב היבואנים המקומיים ובקרב השחקנים הבינלאומיים. כך, למשל, הופתעו רבים מקצב החדירה המהיר של טסלה לישראל, למרות שאין לה אולם תצוגה, אין לה מוסכים בפריסה ארצית וגם לא מרכז לוגיסטי לחלפים.

עבור השחקנים המקומיים הוותיקים זו הייתה הוכחה שקהל הלקוחות בישראל בשל לשיטות שיווק חדשות ודיגיטליות, שיכולות לחסוך למשווקים הרבה כסף. עבור השחקנים הבינלאומיים זו הייתה הוכחה שחסמי הכניסה לשוק הישראלי ירדו.

המגמות הללו צפויות להתעצם ככל ששוק הרכב הישראלי יאיץ את האימוץ של רכב חשמלי, ויש כרגע שלושה תרחישים מרכזיים לשינוי במבנה הענף. הראשון, הוא "אקזיט" שיבצעו יבואניות רכב ישראליות לטובת קבוצת דילרים בינלאומיות או אולי לטובת יצרן רכב. זה אמנם צעד מרחיק לכת, אבל מי שמסתכל לטווח ארוך רואה את הקשיים הנערמים שכוללים צפי לירידה משמעותית בהכנסות האסטרטגיות ממכירת חלפים ושירותי מוסך בעידן הרכב חשמלי והגברת התחרות מכיוון היבוא העקיף ואיום הפקקים בטווח הארוך. בסופו של דבר זה ביזנס, ולכל אחד יש מחיר.

לאמץ את מודל טסלה

תרחיש אחר הוא, שיבואנים מקומיים יהפכו בעצמם לשחקנים בינלאומיים משמעותיים באמצעות רכישת רשתות דילרים בחו"ל. זה נשמע דמיוני, אבל בפועל הוא כבר התרחש בשטח. משפחת מנור, הבעלים של יבואנית הרכב לובינסקי, הפכה בשנים האחרונות לאחת מקבוצות שיווק הרכב הגדולות בגרמניה לאחר שרכשה סוכנויות רכב.

התרחיש השלישי הוא ארוך טווח, אבל נראה כרגע כמעט בלתי נמנע: ככל שהשוק יסתמך יותר על רכב חשמלי חכם ומקושר לענן, כל יצרני הרכב יאמצו את מודל השיווק הישיר והחסכוני של טסלה, בכל השווקים המשמעותיים. זה עשוי לקרות רק בסוף העשור, אבל זה יקרה.

נשארה רק עוד שאלה קטנה: איך השינוי ישפיע על צרכנים בארץ. אבל אם להסתמך על האדישות הטוטאלית שהפגינו רוכשי הרכב המקומיים כלפי לעליות מחירי הרכב בשנה החולפת, כנראה שזו שאלה שולית. כל מי שיכנס לשוק הרכב הישראלי בשנים הקרובות יעשה כאן הרבה כסף.

עוד כתבות

הוד בצר / צילום: מאת Kesemr , ויקימדיה

אדריכלי ממשלת גנץ-נתניהו חזרו לשתף פעולה, והפעם במגזר העסקי

הוד בצר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה החליפי לשעבר ומקורבו של שר הביטחון בני גנץ, התמנה לאחרונה למשנה למנכ"ל בחברת הנדל"ן אאורה שבבעלות איש העסקים יעקב אטרקצ'י, המקורב ליו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו

הרצל מתיתיהו, בעלי ''סלסה'' חנות צעצועים ומכשירי כתיבה / צילום: תמונה פרטית

"אנחנו אולי לא חיוניים למשק אבל בהחלט חיוניים לשכונה וצריכים לקבל גיבוי ממשלתי וציבורי לזה"

הרצל מתיתיהו, בן 57 מרמת גן ● נשוי + 3 ● בעלי "סלסה", חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ● "התחלתי כ'טמבוריה', והצרכים של תושבי השכונה הובילו אותי לשנות את האופי של החנות" ● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

מירב כהן, השרה לשוויון חברתי / צילום: יונתן בלום

המדינה תשלם מיליוני שקלים למעסיקים שיגייסו בני 60 ומעלה

חודשיים עברו מאז הושקה תוכנית "ותיקים בעבודה" של המשרד לשוויון חברתי, שנועדה לחבר בין מחפשי עבודה בני 60 ומעלה לבין מעסיקים רלוונטיים; עד כה, 913 מבוגרים מצאו עבודה בעזרת הפרויקט ● ליוזמה הצטרפו כ-200 מעסיקים שיעבדו מול חברות ההשמה שמפעיל המשרד והן יתוגמלו כספית בעבור כל עובד מבוגר שמגויס

ביהמ''ש העליון / צילום: Shutterstock

בג"ץ: הזכות לחשמל היא חוקתית, לא ניתן לנתק חייבים

בית המשפט העליון קבע כי הזכות לחשמל היא זכות חוקתית הקשורה קשר הדוק לזכות לחיים ולבריאות ● חייב את רשות החשמל לתקן את אמות-המידה לניתוקי חשמל בקרב חייבים ולגבות את החוב באמצעים מתונים יותר שאינם כרוכים בניתוק החשמל

צמח המנקאי / צילום: Shutterstock, ONGUSHI

הינומן, המגדלת את צמח המנקאי, קורסת עם חובות של 170 מיליון שקל

החברה פנתה לבית המשפט בבקשה לצו פתיחת הליכים נגדה ולמינוי נאמן זמני ● לעמדתה, יש סיכוי לאתר משקיע או רוכש ולשקם את החברה ואת פעילותה

צ׳אמאט פאליאפיטיה / צילום: Reuters, Brendan McDermid

עסקים או חסדים? המיליארדר שמודה שזכויות אדם בסין לא מעניינות אותו

המיליארדר צ'אמאט פאליאפיטיה ש"הקסים את וול סטריט", מכריז שהתעניינות במר גורלו של מיעוט מוסלמי נרדף בסין היא "לוקסוס": "לאף אחד לא אכפת מה קורה לאויגורים" ● הוא הבעלים של קבוצת אן.בי.איי בסן פרנסיסקו, שמיהרה להתנער מדעותיו, אך בעמק הסיליקון מפחדים מידה הארוכה והנקמנית של סין

שריפת פסולת בג'לג'וליה, אוקטובר 2021 / צילום: אזרחים למען אוויר נקי

בישראל יש 14 אלף אירועי שריפות פסולת בשנה, אבל רק 14 פקחים בכל המדינה

שריפת פסולת בלתי חוקית היא מכת מדינה שעולה לתושבים בבריאות ● עם המצב האקוטי בשטח, שמחמיר משנה לשנה, מתמודד כוח עבודה דל במיוחד של פקחים בכל הארץ ● בינתיים, בחלק מהיישובים אין תשתית לפינוי פסולת, האכיפה דלה, העונשים מגוחכים, ואת רוב הפורעים בכלל אי אפשר לאתר ● תוכנית עבודה מסודרת לפתרון הבעיה אין בנמצא, כשבשטח העבריינים חוגגים

חברות הביטוח עדיין חוגגים על ביטוחי המנהלים הוותיקים / אילוסטרציה: Shutterstock

ותודה להייטקיסטים: בחברות הביטוח עדיין נהנים מרווחי ביטוח המנהלים הישן

חברות הביטוח גובות מהמבוטחים 15% מהרווחים בפוליסות החיסכון ששווקו עד 2004, אשר הניבו אשתקד תשואה ממוצעת של 15.3% • בסך הכול, הן הרוויחו מהמוצר בשנה שעברה כ-3 מיליארד שקל ● וגם: מדוע עובדי הייטק בוחרים דווקא בביטוחי המנהלים

ספינת סחורות. כיצד משפיעה התנודתיות בענף על תיק ההשקעות? / צילום: Reuters, WILLY KURNIAWAN

זמנן של קרנות הגידור: מה יתרונן במצב השווקים הנוכחי ואיך בוחרים עם מי לגדר

קרנות הגידור זכו באחרונה לפופולריות רבה בארה"ב הודות לתנודתיות החדה באינפלציה, כמו גם בענפים כמו ספנות, מלונאות ואנרגיה ● רקע, גודל ונזילות הם רק חלק מהשיקולים שיש להביא בחשבון בבחירת קרן

מנכ''ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר אשל, ומנכ''ל טיסנקרופ, ד''ר רולף וירץ, בטקס החתימה על עסקת הצוללות / צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

מיליארד אירו לצוללת: ישראל חתמה על חוזה עתק עם טיסנקרופ

מדינת ישראל חתמה היום על חוזה עתק עם תאגיד טיסנקרופ הגרמני לאספקת שלוש צוללות בעלות מוערכת של 3 מיליארד אירו ● ממשלת גרמניה צפויה לממן כ-600 מיליון אירו בלבד מעלות הצוללות (20%) ● ההסכם כולל גם רכש גומלין בהיקף של למעלה מ-850 מיליון אירו

לירן אבישר בן-חורין. מנכ''לית משרד התקשורת / צילום: רפי קוץ

משרד התקשורת לרשויות בפריפריה: שתפו פעולה עם מכרזי פריסת סיבים

לקראת פרסום המכרזים לפריסת סיבים באזורים שבהם בזק לא תפרוס, מבקש המשרד מראשי הרשויות שיתוף פעולה במידע וסיוע בהקצאת חדרי תקשורת ● עד כה ישנם 10 חברות שמתכוונות להתמודד

יהודה עמיחי 16, תל אביב. עלייה של 240 אלף שקל בחצי שנה / צילום: שלומי יוסף

מחיר שתי דירות באזור שדה דב קפץ במיליון שקל בתוך חודשים. הסיבה: מכרזי קרקעות של המדינה

מכרזי הקרקעות בשדה דב בתל אביב ובשכונת נווה גן ברמת השרון תרמו לעלייה חריגה במחירי הדירות במתחמים סמוכים, כך עולה מבדיקת גלובס בסיוע yad2 ומשרד השמאים קמיל טרשנסקי רפאל ● המתווכת מירי אופק: "המכרזים השפיעו על מחירי הדירות בנווה גן, שעלו ב-10% ו-15%"

מפעל איסכור / צילום: אייל פישר

הביטול הראשון של 2022: איסכור מושכת את תשקיף ההנפקה בת"א

יצרנית ומשווקת המתכות שבשליטת קרן קדמה קיוותה להנפיק בבורסה לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל, פי 4 מהשווי שבו רכשה את החברה ● בהודעת החברה נמסר כי "אין בכוונת בעלי החברה להתפשר בשווי, נוכח תנאי השוק"

ססמאות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

משתמשים תמיד באותה הסיסמה? כדאי לכם להכיר את הכלי הזה

ברחבי האינטרנט אורבות סכנות גדולות ואתגרים לא פשוטים, וחשוב לדעת איך שומרים על המידע בטוח ● בשביל כך, צריך לוודא שהסיסמאות אינן חוזרות על עצמן ואינן קלות לפיענוח ● איך עושים את זה? הכירו את מנהל הסיסמאות, על סוגיו השונים ● הטיפ היומי

דונלד טראמפ / צילום: Shutterstock

ניו יורק: ראיות שארגון טראמפ זייף הערכות שווי של נכסים כדי לקבל הטבות מס והלוואות

כך עפ"י משרד התובעת הכללית בניו יורק ● איוונקה טראמפ ודונלד טראמפ ג'וניור ביקשו משופט לבטל זימונים או להשהות אותם עד שחקירה פלילית מקבילה תסתיים

ג'סטין טרודו, רה''מ קנדה / צילום: Shutterstock

שיא של 30 שנה באינפלציה בקנדה, והזרקור מופנה לבנק המרכזי

כלכלנים צופים כי בנק קנדה יעלה את שיעור הריבית כבר בשבוע הבא על בסיס דוח מדד המחירים לצרכן ולחצי השכר שתועדו בסקר של תחזיות לגבי חברות שונות

נפתלי בנט, ימינה / צילום: רפי קוץ

האם אוכלוסיית בית שמש גדלה בקצב הגבוה ביותר בישראל?

ראש הממשלה בנט טען כי בית שמש היא העיר שמציגה את קצב הגידול הגבוה בישראל ● האם זה נכון? רק כמעט ● המשרוקית של גלובס

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

הירידות בוול סטריט החריפו בשעה האחרונה של המסחר: טסלה צנחה ב-3.4%, מודרנה ב-6.7%

בורסות אירופה רשמו עליות קלות בסיום המסחר ● התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים ירדה לכ-1.84% ● מדד המחירים לצרכן בבריטניה עלה (שנתי) ב-5.4% ● מחירי הנפט בשיא מאז אוקטובר 2014

השופט בדימוס חנן מלצר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות מינוי חנן מלצר ליו"ר מגדל: הצעת חוק לחובת צינון על שופטים

ח"כ שמחה רוטמן הגיש הצעת חוק המטילה לראשונה חובת צינון על שופטים ● ההצעה הוגשה לאחר הפרסום בגלובס אודות התנהלות השופט בדימוס חנן מלצר, אשר דן בעניינה של חברת מגדל לפני חצי שנה, וכעת ממונה לתפקיד יו"ר החברה

אמיר שורוש בקמפיין אלונית / צילום: צילום מסך

קנייה חכמה: רמזי מקופה ראשית רושם שיעורי אהדה יוצאי דופן

הפרסומת של דור אלון מתמקדת במסר אך בזכות השימוש המדויק בהומור, ברמזי ובאחיין, היא זוכה לאהדה חוצת גיל ומגדר, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● דיסקונט עדיין הזכורה ביותר, הודות להרעשה הבלתי פוסקת במדיה