גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"בקורונה היו רגעי חשש והוצאות רבות בלי אף משקיע באופק, אבל פתאום צמחו הרבה משפיענים חדשים"

אמיר גבע, בן 50, נשוי ואב לשניים ● מנכ"ל ומייסד משותף בלטסטוק ● "בהתחלה חשבנו להתמקד ביועצים ומומחים קלאסיים מהדור הישן, אבל מהר מאוד הבנו שזה לא הכיוון" ● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

אמיר גבע, מנכ״ל לטסטוק / צילום: LetsTok
אמיר גבע, מנכ״ל לטסטוק / צילום: LetsTok

דווקא באמצע הקורונה, בין הרבה רגעים של "חשש ואי ודאות, וכמובן הוצאות רבות בלי אף משקיע באופק", כפי שמתאר אמיר גבע, מנכ"ל ומייסד משותף של פלטפורמת המשפיענים לטסטוק, הגיעה פריחה לא צפויה. "פתאום צמחו הרבה משפיענים חדשים בתחום ההורות. בארה"ב יש לנו היום בפלטפורמה 300 משפיענים בתחום הזה. הם מדברים על בעיות בבית הספר, למשל, ואפשר להתייעץ איתם. לאנשים האלה יש הרבה קרדביליטי, מתייעצים איתם לפני שמתייעצים עם רופא קופת חולים".

לטסטוק, שגבע הוא אחד משני מייסדיה (יחד עם אודי ידין), הוקמה לפני כשנה וחצי, טרום הקורונה. החברה, שמעסיקה 12 עובדים, פיתחה פלטפורמת וידיאו המאפשרת למשפיענים ולמובילי דעת קהל להתחבר לעוקבים שלהם במתכונת מרקטפלייס, לשם מתן טיפים אישיים, ייעוץ והכוונה.

הפלטפורמה פועלת בארה"ב ובהונג קונג עם כ-1,500 משפיענים ועומדת לפני השקה רשמית במדינות הללו. בישראל היא נמצאת בתחילת דרכה, ועד כה נעשה פיילוט בתחום הבידור ועבודה עם יוטיוברים. עד כה הושקעו בחברה כ-1.5 מיליון דולר, רובם ממשקיעים פרטיים. "כרגע אנחנו נמצאים במהלכים מתקדמים של גיוס סיד, שצפוי להסתיים בחודשים הקרובים", מספר גבע.

"החזון שלנו הוא לתת במה ליוצרים ומשפיענים שהם לא סלבריטאים, וצריכים טכנולוגיה שתאפשר להם לפגוש את העוקבים שלהם, להופיע בבתים וליצור אינטראקציות בינלאומיות בלי מגבלת מקום או מגבלת סגר.

"הקורונה הדגישה עוד יותר את הצורך של היוצרים והאמנים להתפרנס בעזרת פלטפורמות טכנולוגיות מתקדמות, המנגישות את הקשר האותנטי והישיר עם משפיענים ומומחים - וגם את החשיבות של האפשרות לצרוך תכנים מותאמים אישית בווידיאו מהבית".

משפיעני רשת משחקים על הקו הדק שבין יצירת תוכן אישי שנוגע לקהל שלהם לבין תוכן מסחרי - פעמים רבות העוקבים נרתעים מהידיעה שמישהו גוזר קופון על הלייקים והתגובות שלהם. "מה שקובע זה האנגייג'מנט. אצל קים קרדשיאן, למשל, הוא יחסית נמוך. זה נכון לגבי מסי. כלומר סלבריטאים הם לא בהכרח משפיענים", מסביר גבע. "אנחנו עובדים עם מה שנקרא באנגלית לייף טיים אקספרט - משפיען עם תוכן לאורך זמן. זה לא יוטיוברים לילדים".

מדובר בשוק שרשם צמיחה משמעותית בשנים האחרונות, ואיפשר לרבים להתפרנס ממנו בהתאם לרמת ההשקעה והמחויבות. "הבעיה של המשפיענים היא שהם מוצפים בהודעות, ולא עונים בדרך כלל. אנחנו בנינו פלטפורמה שבה כל אחד מהם יכול להציע פגישות וידיאו, ולתת בהן הרצאות או טיפים. זה מאפשר להם להרוויח כסף בצורה לא פרסומית, בלי להיות מאורגנים כעסק. הגולש פשוט רואה מתי המשפיען זמין, קובע פגישה ומשלם.

"בארה"ב פגישה ראשונית בת 10 דקות מתומחרת ב-25-50 דולר. המשפיענים הגדולים לוקחים 100 דולר. פגישות והרצאות קצרות או סדנאות של המשפיענים הקטנים עולות 100 דולר. הם יכולים להקדיש שעה, שעתיים או יותר ביום למפגשים האלה, לפי בחירתם.

מה הטעות הכי גדולה שעשיתם בדרך?
"בהתחלה חשבנו להתמקד ביועצים ומומחים קלאסיים מהדור הישן, אבל מהר מאוד הבנו שהמשתמשים ברשתות מחפשים את המשפיענים החדשים, ואת האפשרות לבצע איתם אינטראקציה אישית מהירה".

לאן הייתם רוצים להגיע?
"אנחנו רוצים להיות מנוע החיפוש הבא בשוק האמריקאי - שאנחנו יחפשו דרכנו יועץ תזונה או שיתכננו טיול. אדם ייכנס לפלטפורמה, ויגיד לעצמו: הנה 5 יועצים שזמינים לי עכשיו".

הנואשות של המשפיענים

היכן עובר גבול הלגיטימיות של משפיעני הרשת? השאלה הזו עלתה לאחרונה בבריטניה, כשהתברר שמותג הניקוטין Velo של החברה הבריטית-אמריקאית BAT פנה ל-26 צעירים, ובהם כוכבי ריאליטי ונהגי מרוצים, על מנת שיקדמו אותו ברשתות החברתיות בקרב 2.2 מיליון עוקביהם. זאת בהמשך להשקעה של מיליארד דולר בקמפיין פרסומי בינלאומי, כולל רשתות חברתיות.

במכתב שנשלח לראשי פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק וטוויטק, דרשו יותר מ-100 קבוצות בריאות ואנטי-עישון מרחבי העולם להפסיק את פרסום המוצרים הממכרים במדיה החברתית. בין היתר הם ציינו כי מחקרים מצאו שלשימוש בניקוטין עלולה להיות השפעה שלילית על התפתחות המוח של מתבגרים, וכן ששימוש בניקוטין בגיל ההתבגרות יכול להגביר את הסבירות להתמכרות לניקוטין בבגרות.

ב-BAT אמרו בתגובה כי הם עובדים רק עם משפיענים מעל גיל 18 שהחשבון שלהם חסום לצעירים יותר, משום שהם פונים למבוגרים בלבד. עם זאת, בעקבות הפרסומים פייסבוק הסירה כמה מהפוסטים הרלבנטיים.

"החבר'ה הצעירים כל כך נואשים לכסף, שאפשר לשכנע אותם לפרסם הכול. פתאום ניקוטין קשור לתוכן שלהם", סבור גבע. "אנחנו אומרים להם להפך: אל תהיו זונת פרסום, תהיו אותנטיים ותתפרנסו מזה. אפשר להפוך לפולי בוקד גם בלי תמיכה של חברת אלכוהול או ניקוטין".

לפי הדירוג של גבע, למשפיען ננו יש עד 5,000 עוקבים באינסטגרם, ו-20 אלף בטיק טוק. למשפיען מיקרו יש 5,000-70,000 באינסטגרם (ופי 4 מזה בטיק טוק), ולמשפיען מאקרו יש 70-500 אלף עוקבים (ושוב: פי 4 בטיקטוק).

בחלוקה לתחומים, "בספורט החלוקה בין גברים לנשים מאוזנת יחסית, כי יש הרבה מאמנות כושר ויוגה בגילאי 20-40. בטיפוח ויופי יותר נשים בגילאי 20-30, והגיימרים הם גברים צעירים. היוטיוברים צעירים, ובעסקים וטכנולוגיה אפשר למצוא בני 30-60".

בחלוקה לפלטפורמות, "לייף סטייל זה אינטסגרם, יוטיוב מתאים לכל התכנים שמצריכים עומק כמו טכנולוגיה וגיימינג וגם לוולוגים. בטיקטוק נמצאים יותר צעירים, אפילו בני 9-10. יש שם הומור, לייף סטייל ודוגמנות. אגב, גם בלינקדאין יש משפיענים. יש כוכבי אינסטגרם שנכנסים לטיקטוק ומאוד קשה להם. זה תלוי בתכנים".

מה החסמים הגדולים בתחום הזה?
"בשביל שמשפיען יהיה אותנטי הוא חייב כל היום לעבוד בזה. מתחילים עם זה כמשהו צדדי, למשל בתחום הבישול, וכדי לקבל קמפיינים צריך לעבור רף מסוים. אם אתה עובד בזה, אתה לא יכול לעבוד בעבודה הרגילה שלך. זה החסם של רוב המשפיענים הקטנים. הם לא מצליחים להיות מספיק חזקים בשביל להתפרנס. הפלטפורמה שלנו עוזרת להם לעשות מוניטיזציה.

"יש פלטפורמות עם גישות אחרות כמו Patreon, שגדלה מאוד בשנתיים האחרונות. שם אומרים לך: אם את אוהבת אותי תתמכי בי בכסף, כדי שאני אוכל להמשיך להשקיע בזה. את עושה מנוי של 5 דולר בחודש, והמשפיען שולח לך את היצירות החדשות שלו לפני שהוא מעלה אותן לרשת. זו פלטפורמה שעוזרת ליוצרים להרוויח כסף גם במצב שהם עדיין קטנים. הם גם נשארים אותנטיים, כי הם לא צריכים לעשות פרסומות שמוזילות להם את היצירה".

נהוג להמליץ לחברות להתייחס למשפיענים כשותפים עסקיים ולא כספקי מדיה. אתה מסכים עם העמדה הזו?
"אצלנו המוצר זה המשפיענים. אם לא אטפח אותם, לא יהיו לי מוצרים. אלה אנשים מעניינים, שפותרים לנו בעיות. לקבל המלצה מיובל נוח הררי זה עדיף. תיאורטית, אם את רוצה שהוא יישב אתך 20 דקות וינתח לך את הספר האחרון שלו, תוכלי לעשות את זה דרך הפלטפורמה שלנו.

"אנחנו לא בעולם של סלבריטאים אלא של המיקרו והמאקרו, שהם פחות עמוסים וחיים יותר את הרשת. להיות בקשר עם העוקבים זה מרגש אותם. הם הרי כל הזמן בחרדת נטישה, וזה עונה על המצב הזה".

איפה אתם עומדים עם הפלטפורמה בישראל?
"בישראל יש לנו כרגע 200 בעיקר בענפי הספורט (למשל מאמני כושר שהיו בנינג'ה ישראל) והמשחק. אבל עוד חודשיים יהיו תכנים יותר משמעותיים. השונות במחירים פה יותר גבוהה מאשר בארה"ב. למשל, מישהי שהייתה בהישרדות, רוצה 500 שקל על פגישה של 15 דקות, אבל זה פחות עובד. אנשים כן מוכנים לשלם על תוכן אמיתי".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il

עוד כתבות

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

צה"ל חיסל את מפקד גזרת החוף של חיזבאללה

דקות אחרי ששני כלי הטיס התפוצצו - בלבנון דיווחו על רכב שהותקף בדרום המדינה • באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • עדכונים שוטפים

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

מטוס של EasyJet / צילום: Shutterstock

איזיג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: איזה קווים יושפעו במיוחד?

ענקית הלואו קוסט רק החזירה פעילות לישראל, ותוך שבועיים ביטלה את כל הטיסות לארץ עד סוף אוקטובר ● המהלך צפוי להשפיע על כ־100 אלף נוסעים, שלדברי החברה יקבלו החזר כספי ● בשוק מעריכים כי הנפגעים העיקריים יהיו הקווים למערב אירופה

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע