גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפקקים בכבישים לוקחים את ויה הישראלית לשווי של 3.3 מיליארד דולר

ויה, הסטארט-אפ הישראלי מאחורי שירות באבל של דן ותיקתק של אגד בירושלים, צמח השנה בעשרות אחוזים ופרויקטי התחבורה שלו משתרעים כיום בין הסעת תלמידים בניו יורק, אנשי עסקים בשיקגו, ובעלי מוגבלויות בברלין ● עם קצב הכנסות שנתי של 100 מיליון דולר, החברה כבר שולטת על מחצית משוק המיקרו טרנזיט

אורן שובל ודניאל רמות, מייסדי Via / צילום: יח''צ
אורן שובל ודניאל רמות, מייסדי Via / צילום: יח''צ

התחושה שהפקקים בכבישים גברו בתקופה שלאחר השקת חיסוני הקורונה איננה מייצגת רק את הנהגים בישראל. למעשה, מגלה אורן שובל, ממייסדי חד-הקרן ויה (Via), הסטארט-אפ שמאחורי אפליקציות הנסיעות המשותפות Bubble בגוש דן ותיק-תק בירושלים, מדובר בתופעה בינלאומית. בערים הגדולות, בכבישים המהירים, נהגים עומדים יותר זמן על הכביש ולאורך שעות רבות יותר של היממה. "התחבורה הציבורית לא השתנתה בהרבה בעטיה של הקורונה, אבל דפוסי השימוש ברכב ובתחבורה בכלל - השתנו מן הקצה אל הקצה", הוא מספר לגלובס.

"בעוד קווי התחבורה הציבורית המסורתית פעילים במתכונת של טרום-קורונה, ומותאמים לסדר יום קבוע שבו כולם הולכים לעבודה בבוקר וחוזרים בערב, דפוסי צריכת תחבורה מצדם של נהגים ונוסעים הפכו גמישים יותר ופרוסים על פני יותר שעות", הוא אומר. "למשל, היום אנשים נוטים לעבוד חלק מהזמן מהבית, ולצאת עם הרכב לפגישה בשעות מאוחרות יותר. מאחר והתשתיות לא גמישות מספיק, יותר נוסעי תחבורה ציבורית רואים ברכב כפתרון נוח יותר. הוסיפו לכך את ההגבלה על נסיעות בתחבורה ציבורית או את החשש מהידבקות, והרי לכם מתכון לגודש בכבישים".

את הירידה החדה במספר נוסעי התחבורה הציבורית הרגישו היטב ב-ויה (Via Transportation) עם פרוץ הקורונה, אך כיום, קרוב לשנתיים לאחר מכן, הביקוש לטכנולוגיה שלה נמצא בשיא. ויה היא מובילת הקטגוריה של תחום התחבורה הגמישה (Micro Transit) - טכנולוגיה מבוססת אלגוריתמים המנתבת רכבים מסחריים, מיניבוסים ואוטובוסים לפי דרישה. בעוד אוטובוס ציבורי מנווט בין תחנות אוטובוס קבועות, הרכבים של ויה - באמצעות שותפים כמו דן (באבל) או אגד (תיקתק) - מנווטים בין נקודות איסוף והורדה המתחלפות כל העת, בהתאם לביקוש של הנוסעים.

המיקרו-טרנזיט, אומר שובל, היא מעין שמיכה נוספת המכסה את המרחב העירוני והפרברי עבור כל אלה שמעוניינים באלטרנטיבה לתחבורה הציבורית המסורתית, למוניות ולרכב הפרטי.

מבאבל בגבעתיים ועד תלמידי בית ספר בניו יורק

על פי ההערכה, ויה מחזיקה בכמחצית משוק המיקרו טרנזיט, כאשר המתחרות בה פעילות בעיקר בזירות מקומיות, כמו מוביט בישראל, העומדת מאחורי שירות תיקתק חיפה. ויה פעילה בשתי דרכים מרכזיות - כחברה טכנולוגית המספקת מערכת ניווט וניהול צי לספקיות תחבורה, כפי שהדבר נעשה במשותף עם דן ואגד בישראל, וכחברה המפעילה בעצמה את צי התחבורה. בניו יורק, וושינגטון, לוס אנג'לס ובשיקגו, למשל, החברה פעילה כאפליקציית תחבורה עצמאית תחת המותג ויה. סך הכל משרתת ויה 500 חברות תחבורה ורשויות מקומיות ב-38 מדינות בעולם.

בשנים האחרונות פועלת ויה יותר ויותר מול רשויות מקומיות, עיריות ומדינות במטרה לזכות במכרזי הפעלת ציי תחבורה ציבורית לצרכים שונים. בניו יורק, למשל, היא זכתה במכרז להפעלת מערך הסעות הסקול באס, הסעות התלמידים לבתי הספר באוטובוסים הצהובים. ויה מסיעה מאות אלפי תלמידים ביום באמצעות מערך הכולל עשרות אלפי נהגים, והאפליקציה שלה מספקת להורים תמונת מצב של מיקום הילדים. בברלין היא מסייעת להפעיל רשת של רכבים, הכוללים בין השאר מכוניות אוטונומיות, ושותפה לפרויקט ייחודי של הסעת בעלי מוגבלויות.

בארלינגטון שבטקסס, עיר הסמוכה לדאלאס, מספקת ויה שכבת תחבורה נוספת למרקם עירוני-פרברי שאינו מקבל מענה הולם מתשתיות תחבורה הציבורית המסורתית. ויה זכתה שם במכרז בן חמש שנים להפעלת שירותי מיקרו טרנזיט אשר צפוי להכניס לשירות גם כמה רכבים אוטונומיים.

עליית ערך רצופה

כל אלה הביאו את קצב ההכנסות השנתי של החברה הישראלית לכ-100 מיליון דולר, נתון המהווה צמיחה של עשרות אחוזים ביחס לשנה הקודמת - שהיתה שנת קורונה. גם מספר העובדים בחברה הגיע לשיא של 1,000 עובדים בעולם, מתוכם 400 במרכז המו"פ בתל אביב. נתון זה מגיע אחרי שנתיים לא פשוטות: על פי לינקדאין, החברה התקשתה לצמוח במספר העובדים שלה בין סוף 2019 לסוף 2020, אז דשדש מספר העובדים על ממוצע של 850 איש בכל רגע נתון. בשנה האחרונה קפצה מצבת העובדים בכ-22%, על פי הרשת החברתית לעובדים.

היום (ג') מודיעה החברה - אותה הקימו המנכ"ל דניאל רמות וסמנכ"ל הטכנולוגיות אורן שובל, על גיוס של 130 מיליון דולר לפי שווי של 3.3 מיליארד, המסמן לחברה עליית ערך רצופה בכל סבבי הגיוס שלה. על פי מאגר PitchBook המשרת את קרנות ההון סיכון ומקבל מהן נתונים פיננסיים, ויה נחשבת לחד קרן כבר מאז 2017. סבב הגיוס שנערך לה בתחילת שנת 2020 שיקף לה שווי של 2 מיליארד דולר, ובסבב גיוס קטן שהתקיים במרץ 2021 היא כבר הוערכה בשווי של 2.9 מיליארד אחרי הכסף. את הגיוס החדש מובילה שורה של קרנות הון סיכון, בהן הקרן הבריטית יאנוס הנדרסון, בלאקרוק, איון קרוסאובר וקוך דיסרפטיב. אלה מתווספים לרשימה ארוכה של משקיעים קיימים בהם 83North, פיטנגו, אקסור והרסט.

עוד כתבות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מניית בית זיקוק אשדוד קופצת בכ-6%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ות"א 90 מאבד מערכו 0.8% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם