גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעקבות פריחת הנרקיסים ומזג האוויר המושלם: חנוכה הוא הזמן לטייל בנגב

5 מסלולים דרומיים למשפחות עם נוף מפעים, ציורי סלע מסתוריים ובריכות שאפשר לטבול בהן אפילו בחורף

נרקיסים בנחל חצץ / צילום: מיכה ארז
נרקיסים בנחל חצץ / צילום: מיכה ארז

כשד"ר שחר שילה מדבר על הנגב, נדמה שהוא מדבר על אחד מילדיו. כבר חמש שנים שהוא מייעץ למשרד התיירות ושוקד על פיתוח המוצר המדברי בארץ, כדי לארוז את הנגב כאזור תיירות מובחן ולשים אותו על המפה בדיוק כמו טוסקנה, היער השחור או הדולומיטים.

"הישראלים רוצים לנסוע לאן שתיירים רוצים לנסוע", הוא טוען, "ומבחינת יעד אנחנו רוצים למצב את הנגב כמותג טיילות עולמי". למרות שמדובר בשיווק לתיירות נכנסת, תיירני הנגב, תושביו וגם המטיילים הישראלים ירוויחו מהמהלך ומההשקעה של מיליוני השקלים שמושקעים בעניין.

שילה מדבר על סגירת פערים בשלל תחומים - שיפור התחבורה הציבורית אל מסלולי הטיול הרגליים, הנגשת מידע, פיזית ודיגיטלית, פיתוח טיילות כמו טיילת הפסלים על שפת מכתש רמון, סימון מסלולים חדשים וכמובן שדרוג תשתיות לינה, מחניוני לילה ועד בתי מלון. לכבוד החג ולכבוד החלטת הממשלה שאישרה את פיתוח "המוצר הדרומי", קבלו חמישה מסלולים דרומיים למשפחות.

נגב מזרחי - נרקיסים בנחל חצץ

דצמבר הוא יריית הפתיחה לפריחת הנרקיסים, שהם לא רק יפים אלא גם מפיצים ניחוח משכר. ינואר הוא המשכה. אחד ממוקדי הפריחה המפתיעים נמצא בנגב דווקא, בתוואי נחל חצץ שמצפון לישוב מרחב עם. בית הגידול המדברי מאוד לא אופייני לנרקיסים, אבל מסתבר שהשיטפונות בנחל מרווים את הקרקע ודי בשיטפון אחד כדי לעורר את הנרקיסים לפריחה.

שביל שחור פונה מזרחה ובתחילתו חניון לילה נחל חצץ. המסלול לא קשה, אך אינו מעגלי ולכן צריך להגיע לנקודת הפריחה או לתצפית ולחזור בחזרה. כקילומטר מתחילת השביל תפגשו בשילוט המפנה שמאלה לסינגל בורות חצץ. א ם יש לכם זמן, סטו מעט מהדרך וטפסו לגבעה כדי לפגוש במאגורות מים נבטיות. הסימן שלכם בשטח יהיה עץ שצומח מאחד הבורות, שאליהם אפשר גם לרדת, אבל בזהירות!

מכאן שבים לשביל השחור וממשיכים הלאה, ומרגע שחוצים את הפיצול עם הדרך האדומה תפגשו בנרקיסים. בשיא הפריחה מדובר במחזה מרהיב ביופיו שמתנגש עם תפאורת המדבר, אבל זה בדיוק מה שמרומם את הנפש. אם מטפסים עוד קצת מגיעים לנקודת תצפית יפה אל האזור ומכאן שבים בחזרה. בסך הכל 3.5-4 קילומטרים לכל כיוון.

מדבר יהודה - אל בורות המים

העיר ערד נהנית מטבע פראי שמקיף אותה. חלק מהשכונות הוקמו על שלוחות מדבריות שביניהן ואדיות שפורצים אל הטבע כך שאפשר מנקודות רבות בשוליהן, לצאת ולטייל. מהפארק הצפוני שבקצה רחוב חברון, יוצא מסלול מעגלי שמתחיל בסימון שבילים כחול, מתחבר לאדום ומסתיים ברחוב יותם המקביל, ליד פארק יהושפט. זהו מסלול קל עד בינוני, כמעט שישה קילומטרים, ומתאים גם לילדים, והאטרקציה המרכזית לאורכו הם בורות מים מרשימים.

מים במדבר הם לא דבר מובן מאליו, ואוסף הבורות מספר על נחיצות המים באזור, שמשמעותם חיים. בשביל הכחול שגולש לערוץ, יש ארבעה בורות חצובים במרחק לא גדול זה מזה. ביציאה מהערוץ יש בור נוסף ומטרים ספורים לפני המפגש עם השביל האדום נמצאת מאגורת רחמים על גדת נחל דומיה, שמתמלאת מדי שנה במי שיטפונות ומפיחה חיים באזור.

במזלג עם השביל האדום בוחרים בנתיב הימני, שחוזר דרך נחל דומיה, ובהמשך בנחל חסד המתנקז אליו. במפגש של השביל האדום עם דרך ג'יפים שמקבילה לו, ממש למרגלות העיר, יש משמאל ערוץ קטן, שאם תצעדו בו מעט תגלו משמאל את מאגורת חסד.

מכאן ממשיכים עד לפארק ברחוב יותם וממשיכים ישר כדי לחצות גם את רחוב ירושלים ולהגיע לנקודת ההתחלה בפארק הצפוני. המסלול מגוון, יש בו עליות קלות, קניון אבן יפה והבורות הם האטרקציה. עומקם נע בין ששה לשבעה מטרים, ואפשר לראות שרידי תעלות ניקוז שהובילו אליהם את המים.

מכתש רמון - סובב רמון ממצפה לבור חמת 

שביל סובב רמון מקיף את מכתש רמון בתוואי מרהיב של כ-130 קילומטרים המסומנים בסגול. זהו שביל חדש יחסי. חלקו נחנך לפני כחמש שנים וחלקים אחרים רק לאחרונה. הוא מחולק לשמונה מקטעים, שביניהם חניוני לילה למסע אחד מלא.

אפשר לטייל בכל מקטע בנפרד, והראשון מתחיל במרכז המבקרים במצפה רמון ומסתיים בחניון נחל ניצנה, כ-13 קילומטרים שמלווים את המצוק הצפון-מערבי של המכתש, בנוף מפעים. הדרך עצמה לא קשה. רובה מישורית, וראשיתה בטיילת ארוכה ויפה שהיא חלק מהעיר.

בפאתי מצפה רמון עוברים ליד התצפית של הר גמל, ובהמשך ליד בית ספר שדה הר הנגב. עוד הלאה תראו ספסל אבן אל הנוף, תחלפו בשולי חורשת עצים שכתם הירוק שלה מרענן - וזה גם מקום מומלץ לפיקניק, עם שולחנות ומים.

השביל מתרחק ומתקרב אל המצוק, חולף במרומי מעלה רמון, דרך ג'יפים קשה ומאתגרת, ואחריה פונה מהמצוק צפונה לנחל חמת. מכאן נצמדים לשביל הכחול הפוגש את בור חמת הסמוך לכביש. הבור העתיק גדול ומתמלא מדי חורף במים והופך לבריכה נאה.

בימים חמים אפשר לטבול בכיף. כיוון שמדובר במסלול קוי, כדאי לתאם/להזמין הקפצה ממצפה רמון. מי שמעדיף מסלול מקוצר, אפשר להתחיל אותו בבית ספר שדה הר הנגב ואז המסלול יארך כעשרה קילומטרים.

ב-14-22.12 יצא טיול מאורגן, "מיזם גיאופארקי" , בשביל המלא מטעם מו"פ רמון, שכולל הדרכה, מנהלות וכלכלה מלאה. אפשר להצטרף לכל המסע או רק לחלקים ממנו ומדובר בחוויה שמתרחשת פעמיים בשנה ומומלצת בחום. לפרטים: 054-664-6354

הר הנגב - בורות רמליה  

מול הכניסה לעיר עבדת מתנוסס שלט לבורות רמליה, ולצדו שביל שחור. זו הכניסה למסלול הבורות שמפנק אותנו גם בטיפוס להר ערקוב ולתצפית נהדרת. אם יש לכם רכבי שטח, תוכלו להיכנס בשביל השחור עד לבורות ושם לחנות ולהמשיך רגלית. אם לא, אפשר לחנות בחניון של תחנת הדלק בכניסה לגן הלאומי, לחצות בזהירות ולהוסיף כקילומטר וחצי לכל כיוון.

במפגש עם השביל הכחול פונים שמאלה ומתחילים בטיפוס חד אך קצר אל הר ערקוב, שממנו תרוויחו תצפית נהדרת על הסביבה מגובה של 630 מטרים. האזור ידוער בציורי הסלע הרבים שפזורים בשטח על אבני הצור הכהות, ובהם בעיקר בעלי חיים שהיו ככל הנראה חלק מטקסי פולחן של הנבטים שנדדו באזור לפני למעלה מאלפיים שנה.

בנוסף יש בתוואי גם טומולי, קברים עתיקים בני למעלה מ-4000 שנה, שעשויים סלעים ניצבים ומוקפים אבנים ומצב שימורם טוב. השביל הכחול מלווה את קו הרכס ובמפגש עם שביל ירוק פונים ימינה ומתחילים בגלישה מתונה לוואדי.

מכאן השביל ממשיך במגמת ירידה נוחה עד למפגש עם השביל השחור שמחזיר אותנו למכוניות. בתחילת השביל השחור נמצאים בורות רמליה שנחצבו בגדה המערבית של נחל צין בסלע לבן ורך. שתי מאגורות המים העתיקות הן מימי הנבטים אחת גדולה יותר ומרשימה בזכות עמוד תמך מרכזי שבמרכזה, ובשתיהן אפשר להתרשם וגם לטבול ביום נעים. אורך המסלול כשבעה קילומטרים או כעשרה, למי שחונה בתחנת הדלק.

נגב דרומי - קניון נחל עדה

שמורת הנחלים הגדולים שנמצאת על כביש 40 מדרום למכתש רמון, היא שמורה רחבת ידיים עם אינספור מסלולי טיול ברכב, ברגל ובאופניים. אלא שמדובר באזור מרוחק אבל יש בו כמה מסלולים נהדרים ומטוילים פחות. אחד מהם הוא קניון נחל עדה אשר בנחל פארן, מסלול מעגלי עם אופציה לקצר או ארוך שמתאים למשפחות.

בכביש 40, מול חניון הלילה של נחל פארן (ליד המשאבות), פונים מערבה לשביל עפר אדום לכל רכב ואחרי קילומטר וחצי יש חניה. משמאל יוצא שביל רגלי כחול שמתחיל בטיפוס ארוך אל ראש הרכס ובהמשך מתפתל ימינה ומתחיל בירידה מתונה.

כקילומטר מתחילת הירידה, בפיצול השבילים בוחרים בשחור השמאלי (חפשו את הסימון היו מטיילים שהתלוננו שאינו בולט מספיק). השביל יורד מהרכס לכיוון הנחל ובסופו הופך לשביל רחב עם עץ שיטה. במפגש עם השביל הכחול שוב פונים ימינה ונכנסים לקניון עדה היפהפה.

אבני החול בקניון הצר, שבחלקים ממנו יכול לעבור רק אדם אחד, הם מראה מרהיב ובהמשך ממתין לכם גם אתגר כיפי, טיפוס במפלים גבוה ונמוך בסולם ויתדות. גם ילדים יצלחו את ההרפתקה, כדאי להשגיח מקרוב.

השביל הכחול פונה בחדות שמאלה ומלווה את המצוק עד למפגש עם השחור וזהו מקטע מהפנט מלא בנופים במרחבים ובשקט של המדבר. כשפוגשים שוב את השחור ממשיכים על הכחול ובאותה דרך יורדים לחניה - כתשעה קילומטרים.

רוצים לקצר? נוסעים על השביל האדום כארבעה קילומטרים וחצי, ובפיצול עם הכחול פונים אליו שמאלה וחונים. מכאן מתחיל מסלול מעגלי מקוצר מהצד המערבי של הקניון. מתחילים בכחול שחולף בקניון עדה עולים למעלה ובמפגש עם השחור חוזרים למטה למכוניות- פחות משלושה קילומטרים וחצי.

שימו לב: המסלול נמצא בשטח אש חובה לתאם עם הצבא מראש (08-9902926/7).

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי