גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כלכלת הודו נפגעת עקב הישארות הצרכנים בבתים

התמ"ג עלה ב-8.4% ברבעון האחרון אבל כלכלנים אומרים שביטחון הצרכנים קרוב לשפל של כל הזמנים

ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי / צילום: Associated Press
ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי / צילום: Associated Press

כלכלת הודו מזנקת חזרה מעלה לאחר מיתון קשה בעקבות המגפה, אבל אובדני המשרות הקשורים לקורונה מטילים משקלם על הוצאת הצרכנים ועל השיקום הכלכלי של המדינה.

התוצר המקומי הגולמי של המדינה בדרום אסיה צמח ב־8.4% בשלושה החודשים שנגמרו בספטמבר, בהשוואה לשנה קודם לכן. הרבעון משקף את התוצאות של העלייה ההרסנית של הקורונה בהודו באביב, אז נקבעו שיאים עולמיים למספר הנדבקים היומיים ומספר מקרי המוות מהמחלה.

העלייה הזו בתפוצת הנגיף האטה את השיקום הכלכלי שהחל בסוף 2020, לאחר שהמדינה שקעה למיתון עמוק שאחת הסיבות לו היה סגר ברמה כלל־מדינתית. צמיחת התמ"ג בהודו הייתה גדולה בהשוואה לרבעון בשנה שעברה אז היה קיטון של 7.4%.

כעת מרוויחה הכלכלה מפתיחה מחדש לאחר סגרים נקודתיים באפריל ובמאי. לאחר חודשים בהם היו נעולים בבתים, יצאו אנשים לעשות קניות שוב, בין היתר גם בגלל עונת החגים בהודו שהחלה בספטמבר. אבל הכלכלנים אומרים שהוצאת הצרכנים, המרכיבה יותר מחצי מהתמ"ג של הודו, הייתה איטית בגלל שאנשים עדיין מתאוששים מאובדן משרות או מקיצוצי שכר במשך התפרצויות חוזרות ונשנות של קורונה.

"זה שיקום חלש", אמר קונאל קונדו, כלכלן העוסק בהודו בבנק ההשקעות התאגידי Société Générale. "בטחון הצרכנים עדיין מרחף סביב הרמה הנמוכה ביותר אי פעם", אמר.

"במעמד הביניים המצב בכלל לא טוב"

שיעור האבטלה במדינה ירד ל־7.75% באוקטובר לעומת 11.84% במאי, על פי המרכז לניטור הכלכלה ההודית, מכון מחקר עצמאי במומבאי. השיפור בשיעור המובטלים מסתיר בעיות רציניות שעדיין קיימות בשוק התעסוקה ההודי, אמר קונדו. אנשים רבים שהיו להם עבודות רשמיות נאלצו להרכיב משרות המורכבות מפה ומשם שהשכר עליהן נמוך בהרבה. רבים חזרו לכפרים בהם נולדו כדי לעבוד בחוות חקלאיות ואחרים וויתרו על חיפוש עבודה לגמרי.

"יש כמות ענקית של אבטלה מוסתרת", אמר. "במעמד הביניים המצב בכלל לא טוב".

מאנוג' קומאר, שבבעלותו שתי חנויות בגדים קטנות, אמר שהוא רואה את ההשפעה של הלחץ על השכר בעסקים שלו כל יום. אחת החנויות שלו נמצאת ברחוב קטן בשכונה לג'פאת נגאר בהודו, שבעבר הייתה עמוסה קונים. לאחרונה בקושי מגיעים לקוחות. ביום אחד באמצע השבוע לא מזמן, היה השוק ריק כמעט לחלוטין מאנשים.

קומאר, שהוא בן 55, אמר שהמכירות עדיין נמצאות ברמה של 60% לעומת מה שהיו לפני המגפה, ואין סימנים שהן יעלו בקרוב. הלקוחות המבצעים רכישות לעתים קרובות מוותרים על תלבושות יקרות לטובת בגדים בסיסיים.

"הם מוציאים פחות", אמר. "רובם קיצצו את הצריכה שלהם".

קומאר אמר שהוא נאבק להחזיר הלוואה שלקח ב־2019 על מנת לפתוח חנות נוספת בנואידה, פרבר של ניו דלהי. המיקום החדש מביא לו רק רבע מההכנסות שהביא לפני המגפה. הוא אמר שכבר פיטר חצי מהעובדים שלו.

"אני מאוד חושש איך אחזיר את ההלוואה לבנק ואשלם את דמי השכירות", אמר. "אני חושב לרוקן את הסניף החדש ולסגור אותו".

"תחזית הצמיחה אינה ברורה"

הסנטימנט הצרכני בספטמבר נותר נמוך, 57.7 נקודות, על אף עלייה מנתון של 48.6 נקודות ביולי, על פי סקר דו חודשי של Reserve Bank of India. כל נתון מתחת ל־100 מצביע על פסימיות, בעוד שנתון מעל 100 מצביע על אופטימיות. כלכלנים מצביעים על הידרדרות הסנטימנט בכמה קטגוריות בספטמבר בהשוואה לחודשיים קודם לכן - כולל תעסוקה, הכנסה והמצב הכלכלי כולו - כסימני אזהרה אפשריים על שוק התעסוקה וההוצאות.

החברות הגדולות ביותר בהודו והאנשים העשירים ביותר הם המרוויחים הגדולים מהשיקום הכלכלי של המדינה, כך אמרו כלכלנים. הייצוא גדל והייצור מתחיל להיכנס לקצב. מדד מנהלי הרכש של חברת הנתונים IHS Markit לגבי הייצור בהודו - מדד של הפעילות בסקטור הפרטי - עלה ל־55.9 נקודות באוקטובר, החודש הרביעי ברציפות בו נרשמת עלייה. קריאה של מעל 50 אומרת שהפעילות גדלה, בעוד שקריאה נמוכה מזו מצביעה על הצטמצמות.

הכלכלה ההודית אמורה להמשיך להשתפר ברבעון השלישי של 2021, כך אמר אורודיפ ננדי, כלכלן בחברה נומורה במומבאי. עם זאת, כלכלנים רבים אמרו שמוקדם מדי לחזות כמה חזק או מהיר יהיה השיקום הכלכלי בטווח הארוך.

"תחזית הצמיחה מעבר [לרבעון השלישי] אינה ברורה כל כך", אמר ננדי.

זן אומקירון החדש של הקורונה, שהתגלה לראשונה בדרום אפריקה, מוסיף גורם של אי וודאות. עליית הזן החדש הזה, שארגון הבריאות העולמי הגדיר כווריאנט מטריד, כבר זעזעה שווקים עולמיים וגרמה להטלת מגבלות נסיעה חדשות. המדענים אומרים שאינם יודעים עדיין אם זן אומיקרון מידבק יותר או טוב יותר בהתחמקות מהחיסונים ומתגובת המערכת החיסונית לעומת זנים קודמים.

הודו נותרה פגיעה לעלייה חדשה של הנגיף. רק כ־31.5% מאוכלוסייתה, המונה כ־1.4 מיליארד נפש, מחוסנת במלואה, על פי האתר Our World in Data. אפידמיולוגים אומרים שהחסינות של מי שנדבקו באביב כבר דעכה.

האינפלציה מעלה גם את מחירי המזון לצרכנים ואת המחירים של חומרי גלם לעסקים בהודו. מדד המחירים הסיטונאיים טיפס ב־12.54% באוקטובר, לעומת 10.66% בספטמבר, על פי משרד המסחר והתעשייה. במשרד אמרו ששיעור האינפלציה הגבוה הוא בגלל הזינוק במחירי מזון, מתכות, דלק וגז טבעי.

אודשיה גואל אמר שארבעה בתי החרושת של משפחתו במדינת אוטאר פראדש נהנים מעלייה בביקוש לטקסטיל, שטיחים ורהיטים לבית. אבל המחירים של סחורות כמו כותנה וסחורות אחרות המיובאות מסין ומווייטנאם עלו, בחלק מהמקרים כפלים. אפילו כשהוא מוכן לשלם, הבעיות בשרשראות אספקה משמעותם שהוא לא יכול להשיג מספיק חומרי גלם למפעלים שלו, כך אמר.

"שולי הרווח ירדו", אמר גואל. "זה פוגע בנו כרגע ואנחנו לא יכולים להעביר את העלות של זה במלואה ללקוחות", הוסיף.

קונדו, הכלכלן, אמר שהוא צופה שייקח להודו ארבע שנים לפני שתחזור כלכלתה לרמה בה הייתה לפני המגפה. "הצמיחה בשנה הבאה תהיה מעט נמוכה יותר", אמר.

עוד כתבות

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

מקבלים רכב מהעבודה? זו הסיבה שפחות משתלם לבחור בדגם חשמלי

מס שווי השימוש העתיק, שמכניס למדינה 5 מיליארד שקל בשנה, לא מותאם לעידן הרכב החשמלי: מציע "הטבה" שנשחקת במהירות ומספק מוטיבציה שלילית לעבור לרכב חסכוני וירוק ● בציי הרכב ממשיכים להעדיף רכבי בנזין מזהמים, אבל נראה שהאוצר מעדיף זאת כך

יוסי כהן / צילום: שלומי יוסף

חדשות טובות ליוסי כהן: כמה ירוויח ראש המוסד לשעבר מהגיוס בדוראל

חברת האנרגיה המתחדשת דיווחה כי גוף השקעות אמריקאי צפוי להשקיע 400 מיליון דולר בפעילות האמריקאית של דוראל ● ראש המוסד לשעבר משמש כדירקטור בחברה הבת של דוראל, ומחזיק באופציות ל-3% ממניותיה – הטבה בשווי של עשרות מיליוני שקלים

צ'אק שומר, מנהיג הסיעה הדמוקרטית בסנאט / צילום: ap, J. Scott Applewhite

החידה הגדולה של נאום צ'אק שומר: האם תם עידן התמיכה הדו־מפלגתית בישראל

הפעם האחרונה שבה ישראל נקלעה למרכזה של מחלוקת מפלגתית בארה"ב הייתה ב־1981, ומאז היא נהנית מהסכמה נדירה ● רוב היהודים נוהים זה שנים אחרי המפלגה הדמוקרטית ● השאלה הגדולה: האם הם יפנו לה עורף, או יסכימו עם ביקורתה על ישראל? והאם הם יתרמו כסף?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

זו מנהלת השקעות החדשה של אלטשולר שחם. האם השינוי בדרך?

בית ההשקעות הגדול בישראל, אלטשולר שחם, הודיע לאחרונה כי לאה פרמינגר תחליף את דני ירדני בתפקיד סמנכ"לית ההשקעות ● יש המעריכים כי הרקע של פרמינגר בתחום האלטרנטיבי עשויה ללמד על שינוי במדיניות ההשקעה באלטשולר שחם

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● מטבעות הקריפטו איבדו גובה אחרי שרשמו שיאים ● הורדת דירוג לאג"ח של אלקטרה פאוור ● לאומי: תפוקת הנפט היומית תצמח ל-13.6 מיליון חביות ● בנק אוף אמריקה: ייתכן והשוק מתחיל לפקפק בכך שהפד יבצע הפחתות ריבית של 75 נקודות בסיס בשנת 2024 ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה, אולף שולץ, בפגישתם היום / צילום: קובי גדעון-לע''מ

קנצלר גרמניה שינה את הטון. האם ישראל תאבד את הידידה החשובה באירופה?

קנצלר גרמניה אולף שולץ התייצב בביקור רשמי לצד ישראל, אך שינה את הטונים מבעבר ● הוא הטיל ספק בתועלת הפעולה הצבאית ברפיח בשל ריבוי הרוגים פלסטינים והזהיר מפני אסון הומניטרי ברצועה ● במקביל, מדינות באיחוד מקדמות החלטות אנטי-ישראליות

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בת"א; תמר פטרוליום זינקה ב-18%, נכסים ובנין ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● הפסקת הפעילות של אסדת תמר למשך 37 ימים פגעה ברווחי ישראמקו ● ווישור תמזג את ווישור ביטוח לתוך איילון ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה ברמה של 3.2% ומעדיפים אפיקים צמודים בשוק המקומי ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

הוות''ל לא עוזרת בהורדת מחירי הדיור / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הוותמ"ל תהפוך קבועה ובענף זועמים: "זלזול בדמוקרטיה וברשויות המקומיות"

אנשי מקצוע מותחים ביקורת קשה על הממשלה, שעומדת להחליט על הפיכת הוועדה למתחמי דיור מועדפים לוועדת קבע ● זאת בטענה לרמיסת הרשויות המקומיות, תוכניות מתאר קיימות ומתנגדים, וליצירת מאגר של מלאי תכנוני לא מעודכן, שאינו תורם לירידת מחירי הדירות

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מרכב עד בנקאות: פיטורים של מאות עובדים בעסקים של אמנון שעשוע

בתוך חודשיים הבנק הדיגיטלי וואן זירו, חברת מכשירי העזר אורקם וכעת גם מובילאיי הודיעו על מהלכי התייעלות שבמסגרתם יפוטרו בסה"כ מעל 200 עובדים ● שעשוע בתגובה לפיטורים במובילאיי: "זו הייתה החלטה קשה" ● מקורבים לחברה טוענים כי אין קשר בין שלושת המקרים

טוקיו, יפן. השינוי קרוב? / צילום: טלי בוגדנובסקי

לראשונה מזה 17 שנה: יפן העלתה את הריבית

הבנק המרכזי ביפן הודיע הלילה על שינוי היסטורי לאחר 17 והעלה את הריבית במדינה ל-0.1% ● זאת לאחר שאפילו משבר האינפלציה העולמי ב־2022 לא הביא את יפן לחרוג ממדיניות הריבית השלילית ● בין הסיבות לשינוי: עליות שכר חדות

אילוסטרציה: shutterstock

כבר שלושה עשורים מפנטזים על התרופה הזו, עכשיו היא אושרה

בסוף השבוע האחרון אושרה לשיווק בארה"ב תרופה של חברת מדריגל לכבד שומני, שוק שבמשך שלושה עשורים נחשב בעל פוטנציאל אדיר ומושא הפנטזיה של חברות תרופות ● האם התרופות נגד השמנה הרסו את החלום, ואיך ינסו התרופות הבאות בצנרת לפצח את השוק

יניב פרטוש (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

יניב פרטוש מונה למנכ"ל משותף בסוכנות הדיגיטל ארלו של ראובני־פרידן

פרטוש יכהן בתפקיד במקביל לניב חורש, מבעלי הקבוצה, שביצע את התפקיד עד כה לבדו ● במקביל למהלך בוצעה שורה של מינויים נוספים בסוכנות

הצבת מיגוניות בתחנות הסעה ביישובי קו העימות על ידי הקרן לידידות / צילום: רענן כהן, הקרן לידידות

בעקבות ההסלמה בצפון, הקרן לידידות תציב 123 מיגוניות באזור

המיגוניות יוצבו בתחנות הסעה שטרם מוגנו ב־42 יישובים, בהם נהריה, מעלה יוסף ומעלות תרשיחא ● עלות הפרויקט עומדת על 6.7 מיליון שקל, והוא נעשה לבקשת ראשי הרשויות באזור ● ישראל מתגייסת

סמנכ''ל משאבי אנוש ומינהל במקורות, חגי פיליפסון / צילום: כדיה לוי

ההחלטה הראשונה שקיבל במלחמה סמנכ"ל משאבי אנוש במקורות

חגי פיליפסון, סמנכ"ל משאבי אנוש ומינהל בחברת מקורות, מספר מה הייתה ההחלטה הראשונה שקיבלה החברה ב־7 באוקטובר ואיך היא השפיעה על העובדים ● לדבריו, המלחמה יצרה לעובדים ולמנהלים אתגרים חדשים, בהם הצורך להמשיך במשימות שוטפות תחת ירי טילים

אתר בניה בהולד / צילום: שלומי יוסף (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

קניתם דירה חדשה מקבלן? כנראה שלא תקבלו אותה בזמן

על רקע מחסור של עשרות אלפי עובדים בענף הבנייה, כמעט כל מי שרכש בשנים האחרונות דירה חדשה וטרם קיבל אותה, נמצא באי-ודאות לגבי מועד קבלת המפתח ● התוצאה: טריגר נוסף לעליית מחירי דירות יד שנייה

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

מפעילים לחצים אדירים: שרי הליכוד מתנגדים להקמת תחנת כוח חדשה

שרי הליכוד מפעילים לחצים אדירים אבל מנכ"ל מנהל התכנון נחוש לקדם תחנת כוח חדשה במטרופולין גוש דן ● עדיין לא ברור האם הצורך למנוע עלטה מאזרחי ישראל יגבר על שיקולים פוליטיים צרים; במשרד האוצר מזהירים מפגיעה משקית של מיליארדי שקלים ● וראש מטה התכנון מזהיר "מי שירים את ידו נגד יצטרך לתת הסברים בוועדת חקירה ממשלתית"

יו''ר טקטונה, יריב גילת / צילום: יח''צ

ותודה לביטקוין: המניה בבורסת תל אביב שזינקה ב-271% בתוך שבוע

שווי השוק הנוכחי של טקטונה עומד על כ-170 מיליון שקל, עלייה של יותר מ-100 מיליון שקל בתוך שבוע ● בשבוע שעבר פרסמה את התוצאות הכספיות לסיכום שנת 2023, שמהן עלה כי עברה לרווח של 700 אלף דולר בסיכום אותה שנה

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה