גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רכב SUV סיני וחשמלי: בדקנו את ה-SKYWELL ET5

לכביש-שטח החשמלי החדש של המותג הסיני הצעיר יש עיצוב של סמל סטטוס, תא נוסעים מרווח ומאובזר והנעה יעילה ● אך יש מה לשפר באיכות הגימור ובצד הדינמי

SKYWELL ET5 / צילום: יח''צ
SKYWELL ET5 / צילום: יח''צ

עיון בנתוני המסירות של פלח הרכב החשמלי בישראל ב-11 החודשים הראשונים של השנה מגלה שני נתונים בולטים. הראשון הוא זינוק של כמעט 700% במסירות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. השני הוא דומיננטיות טוטאלית של כלי רכב מתוצרת סין, כולל טסלה שמגיעה אלינו מהמפעל בשנגחאי. כ-76% מכלל כלי הרכב החשמליים שנמסרו בישראל השנה, יוצרו בסין.

התופעה מציבה את שוק הרכב הישראלי הקטן והנידח, שסך המכירות השנתיות בו (כ-290 אלף) שקול לשבוע עבודה בשוק הרכב הסיני, על הרדאר של כמעט כל יצרניות הרכב החשמלי בסין. ביניהן גם חברות סטארט-אפ צעירות, שעבורן יצוא לשוק רכב "אירופי" משוכלל כמו השוק הישראלי נחשב הישג עסקי ותדמיתי יוקרתי בסין עצמה למרות הכמויות הקטנות.

אחת מהן היא חברת SKYWELL, שהחלה רק השנה לייצר ולמסור את ה-SUV החשמלי הראשון שלה בסין עצמה. אבל בניגוד להרבה חברות סטארט-אפ סיניות בענף החברה לא תלויה בגיוסי הון-סיכון ובמצב הרוח של משקיעי הבורסה כדי לשרוד. היא נהנית מגב של תאגיד סיני רב-תחומי ענק עם פעילות ענפה בתחום ייצור האוטובוסים ומוצרי החשמל. זו אולי הסיבה מדוע בחרה החברה לדלג על הפלח החשמלי-עממי ונכנסה לשוק ישר עם SUV בגודל בינוני/גדול, שבסין נחשב לסמל סטטוס.

פרמיום על פני השטח

חיצונית הרכב דומה בממדיו למיצובישי אאוטלנדר החדש, ניצב על בסיס גלגלים של 2.8 מ' ומחצין את ממדיו עם משטחי גוף ישרים וזקופים, חישוקי 19 אינץ' וחרטום מסיבי. העיצוב הולך על בטוח ומשלב חרטום נוסח פולקסווגן, פרופיל צד שהזכיר לנו את קיה סורנטו היוצא וזנב עם פס תאורה ענק מדופן לדופן כמו אצל יצרני הפרמיום הגרמניים. אבל למרות שבעיצוב הזה אין אמירה מקורית או זהות מותג מובחנת, הוא מצליח להיראות גם ברחוב הישראלי כמו סמל סטטוס מכובד.

גם תא הנוסעים מתוכנן לחזק את הרושם החזותי הזה. אחרי דילוג על סף כניסה גבוה יחסית מוצאים עצמם הנהג ונוסעיו בגובה מכובד מעל הכביש עם ראות טובה על הנעשה מלפנים. הגג מתנשא גבוה מעל לראשים, הן מלפנים והן מאחור, המושב האחורי יכול לאכלס שלושה מבוגרים עם מרחב רגליים מכובד ורק תא המטען, בנפח 470 ליטר, מאכזב ביחס לממדיו של הכלי.

המאמצים לייצר תחושת פרמיום בתא באים לידי ביטוי במשטחי פלסטיק רכים בסביבת הנהג, דיפוני עץ בממדים נדיבים וריפוד דמוי עור. מבט לעומק חושף לא מעט משטחי פלסטיק נוקשים שחבויים בדפנות והתפעול של חלק מהמתגים מרגיש פחות חלק והדוק מהמקובל כיום אצל היצרנים המערביים.

 

תאוצה סבירה, לא חדה

לוח המחוונים הדיגיטלי מציג את המידע בצורה ברורה ומוארת אבל דווקא מסך המולטימדיה הענק שלצד הנהג נוטה לדהות תחת אור שמש ישיר ומגיב די באיטיות. כפיצוי יש כמות סבירה של מתגי שליטה פיזיים, שחוסכים את הצורך בחיפוש אחרי תפריטים.

האבזור התקני מכובד, כמקובל אצל הסינים, ובגרסה בה נסענו כולל גג זכוכית פנורמי, מושבים חשמליים ועוד. לא נפקד גם מקומם של גימיקים וגאדג'טים, שלפעמים חייבים להיות סינים כדי להבין את הקונטקסט שלהם. לקטגוריה הזו שייכת מערכת "שינה נעימה", שמשטיחה לגמרי את מושב הנהג, מרימה הדום לרגליים, מפעילה מערכת סינון אוויר ופיזור יונים ומשמיעה קולות רקע מרגיעים. המערכת מכוונת אל המעמד העירוני הטרוד והעייף של סין, שהרכב הוא עבורו מפלט מהדירות הצפופות, הרועשות הלא ממוזגות ומהאוויר המזוהם של הערים.

מערכת ההנעה של ה-ET5 משתמשת ברכיבים די נפוצים כיום בתעשיית הרכב החשמלי של סין כולל מנוע חשמלי בודד, שמייצר 204 כ"ס ומומנט של 36 קג"מ, מקבל כוח מסוללה של 72 קילוואט-שעה ומניע את הגלגלים הקדמיים. המנוע רתום למשקל עצמי לא צנוע של כ-1.96 טון לפני נוסעים ומטען. התגובה ללחיצה על דוושת התאוצה לא הכי חדה ומיידית בפלח אבל המהירות נצברת בקצב סביר בהחלט עבור כלי בממדים כאלה ורוב משתמשי ה-SUV הטיפוסיים לא ירגישו בחסרון בכוח.

הרכב שומר על תנופה ראויה בעליות תלולות עם מטען אנושי מלא ויש גם מספיק רזרבות ליציאה לעקיפות מזדמנות. באגף הבלימה הוא לוקה בדוושת בלם שמשדרת תחושה מלאכותית ו"קפיצית" ודורשת מהנהג הסתגלות. היינו שמחים לקבל גם מערכת מחזור אנרגיה עם יותר יכולת בלימה עצמית של הרכב. גם מצב הכיול הקיצוני ביותר לא פוטר את הנהג משימוש בבלם כמו אצל חלק מהמתחרים.

שלדה לנהגים רגועים

לא העמדנו למבחן מדעי את טווח הנסיעה המוצהר, כ-460 ק"מ בתקן WLTP, אך נסיעה די ממושכת בטמפרטורות סתוויות נוחות, עם שימוש מזערי במזגן, יצרה את הרושם, שנתוני האמת לא רחוקים מדי מהמוצהר. כמובן שהמבחן האמיתי לטווח יהיה בקיץ הישראלי הארוך והקשוח.

המערכת החשמלית תומכת בטעינה מהירה בקצב מכובד על פי נתוני היצרן, עד 145 קילוואט, מה שאמור לשדרג את השימושיות הבין עירונית של הרכב אם וכאשר המדינה תרושת סוף סוף ברשת אפקטיבית של תחנות טעינה מהירות.

באגף הדינמי די ברור שהשלדה כוילה בעליל עבור נהגים רגועים ללא שאיפות רבות. החישוקים הגדולים עם צמיגים בחתך 50 מספקים אחיזה ראויה בפניות הדוקות אך נטיית הגוף הבולטת מכתיבה לנהג להאט את הקצב. ההיגוי עצמו די קליל ומעורפל אבל כבר התרגלנו לתופעה הזו בכלי רכב חשמליים מהמזרח ובסך הכל בהתחשב בממדיו ובייעודו של הכלי הפשרה נסבלת. המתלים הרכים סופגים בצורה סבירה מהמורות עירוניות קלות אך פסי הרעדה או מהמורות גדולות יכולות לגרום למתלה האחורי, ולנוסעים, לקפץ בצורה די מוחשית. הבעיה הזו אמורה להיפתר בדגמים שיגיעו לישראל בהמשך.

ה-ET5 מגיע לישראל עם טווח מחירים של בין 175 ל-190 אלף שקל כולל אחריות מכובדת. בפלח הרכב החשמלי של ישראל, שגבולות הגזרה שלו טרם הוגדרו, הוא מצליח להתמקם בנישה די-דלילה, בינתיים, של דגמי כביש-שטח חשמליים ושימושים במחיר נגיש. כמובן, שהחלוצים בנישה הזו צריכים לקחת בחשבון שיקולים שנכונים לגבי כל המותגים הצעירים כמו שמירת ערך בטווח הארוך, תוצאות מבחני ריסוק באירופה או המשכיות יצרן. אבל בשוק הלוהט של ימינו, שהביקוש גדול בו הרבה יותר מההיצע, סביר להניח שהרכב יזכה לקליטה ראשונית מהירה בישראל.

חלק מהמתחרות

AIWAYS U5

במחיר שמתחיל בכ-157 אלף שקל ה-U5 מציע ממדים חיצוניים דומים מאד ל-SKYWELL ועיצוב חיצוני קצת יותר רגוע. מנוע בודד הספק 204 כ"ס מניע את הגלגלים הקדמיים וסוללה של 63 קילוואט-שעה מסתפק, בטווח של עד 410 ק"מ. תא הנוסעים מרווח, מאובזר היטב ושופע מסכים וגימיקים אלקטרוניים.

מקסוס יוניק 6

ה-SUV החשמלי החדש של מקסוס, שינחת כאן לקראת ינואר, מציע עיצוב כביש-שטח קלאסי וממדים חיצוניים נכבדים. יש לו תא נוסעים מרווח ומאובזר ותא מטען ענק בנפח 754 ליטר. המפרט באירופה כולל מנוע בודד בהספק כ-175 כ"ס, סוללה של 70 קילוואט-שעה וטווח של 345 ק"מ בלבד ב-WLTP. המחיר טרם פורסם.

סקודה "אנייאק"

הקרוס-אובר החשמלי של סקודה אינו גבוה כמו הסיניות אך יש לו עיצוב אירופאי מלוטש ותא נוסעים איכותי ומלוטש. הגרסה הנפוצה מצוידת במנוע אחורי בהספק 204 כ"ס ובסוללה של 80 קיל-וואט, שמספקת טווח של עד 537 אלף קילומטר. האבזור התקני מכובד ויש אופציה לגרסות מפוארות. המחיר מתחיל בכ-190 אלף וזמן האספקה הוא קיץ 2022.

עוד כתבות

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית התפוצצה"

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות