גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהאייפון ועד הרכב החדש: תמשיכו לחכות חודשים, ובקרוב כנראה גם תשלמו יותר

בנוסף לבעיות ברחבי העולם, לישראל יש את האתגרים הייחודיים שלה שמוסיפים אש למדורה ● בראש הרשימה: הנמלים הימיים שמובילים לניפוח נוסף של העלות לצרכן ● החדשות הרעות: המצב צפוי להחמיר בחודשים הקרובים

נמל חיפה / צילום: איל יצהר
נמל חיפה / צילום: איל יצהר

ממוצרי מזון, דרך מכשירי חשמל ועד מכוניות ודירות - הצרכנים חווים גלי עליות מחירים ומחסור במלאים שנובעים בין השאר מבעיות בשרשרת האספקה. בשרשרת הזאת כיום, כמעט כל חוליה היא החוליה החלשה. בקצה אחד של השרשרת נמצאות התייקרויות בחומרי גלם בסיסיים כמו ברזל, באמצע - זינוק בחוליית מחירי התובלה הימית, ולבסוף בעיות בנמלי ישראל שגורמות לניפוח נוסף של העלות הסופית לצרכן.

שרשרת האספקה הייתה רופפת וחסרת יציבות עוד לפני פרוץ הקורונה, אלא שהמגפה והשפעתה ההרסנית על התעשייה בעולם הפכה את המצב לקשה הרבה יותר. תחילה, הקורונה הביאה להשבתה של "המפעל של העולם", סין, ועקב כך לחוסרים במלאים שונים. לאחר ההתאוששות בסין, החל הקרב על מכולות התובלה, שאין מספיק מהן כדי להוביל בזמן את כל הסחורות שמוזמנות ברחבי העולם. חלק מהמפעלים בעולם כבר חזרו לתפוקה שהייתה להם לפני המשבר, אבל זה עדיין לא מספיק כדי להדביק את הפערים שנוצרו.

הקורונה היא המקור המרכזי לרבים מהקשיים בשרשרת האספקה, שיוצרים חוסרים במלאים שונים. אלא שהמגפה השפיעה על השוק בתנועת מלקחיים - לא רק ירידה בהיצע אלא גם עלייה בביקושים מצד הצרכנים.

כל אותם ביקושים סמויים שלא התממשו בעת שהתחלואה השתוללה, כמו למשל קניית דירות או חופשות, מתממשים כיום ומרחיבים עוד יותר את הפער בין ההיצע לביקוש. בענפים אחרים, כמו מוצרי חשמל וריהוט, הביקושים כבר עלו בקורונה, ולא באופן סמוי, כשהסגרים גרמו לכולם להיות יותר בבית ולרצות לשדרג אותו, בזמן שחסכו כסף על חופשות בחו"ל, למשל, שלא יצאו לפועל.

מצד אחד, עליות המחירים מביאות לגידול בהכנסות המדינה ממסים. מאידך, מעבר להשפעות השליליות הברורות של האינפלציה, המדינה גם מוצפת בפניות לסיוע כלכלי מצד ארגוני הענפים השונים שנפגעים מהמצב.

אז איך נראה המשבר בשרשראות האספקה, ואיך הוא משפיע על ארבעה תחומים מרכזיים בחיינו - מזון, נדל"ן, רכב, מוצרי צריכה ותעשיית המחשבים והטלפונים הסלולריים.

מוצרי צריכה - מתכוננים לעלייה דרמטית בינואר

למעט מטענים כלליים כמו מתכות ועץ, מרבית השינוע הימי של סחורות ברחבי העולם נעשה באמצעות אניות מכולות. המחיר הממוצע של המכולות זינק כמעט פי חמישה לעומת המצב של לפני הקורונה. אם מכולה עלתה בממוצע פחות מ-2,000 דולר בנובמבר 2019, הרי שהיא הגיעה לשיא של יותר מ-10,000 דולר לפני חודשים אחדים. מאז חלה ירידה מתונה לכ-9,000 דולר למכולה - עדיין סכום גבוה מאוד ביחד למה שהיה נהוג במשך שנים. העלייה במחירים משפיעה כמעט על כל מוצר שמגיע לארץ, מבגדים, צעצועים, ריהוט, מוצרי חשמל ורבים נוספים.

אם לא די בכך, יבואנים מזהירים שבינואר תהיה התייקרות דרמטית בגלל עליית מחירי השינוע. הסכמי התובלה הם שנתיים, ולכן המחירים שעלו באמצע השנה האחרונה פחות השפיעו על המחירים. בינואר ההסכמים נפתחים, והמחירים של השינוע עלולים לזנק פי כמה. למשל, למכורה מתאילנד, שבעבר דרשו עבורה 3,000 דולר, דורשים כעת 18 אלף - פי שישה.

מנהל אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, נתנאל היימן, מעריך שבסופו של דבר השוק יאזן את עצמו, אבל קשה לנבא בתוך כמה זמן זה יקרה: "ראינו באחרונה התחלה של איזון במחירי התובלה, אבל שוב הם חזרו להתעדכן כלפי מעלה אחרי שכבר חשבנו שהמצב משתפר".

נקודת אור של אופטימיות זהירה נעוצה בעובדה שחברות הספנות מתחילות להצטייד בימים אלה בספינות חדשות, אחרי קיפאון בשוק לאורך משבר הקורונה. "אני מקבל דיווחים על הצטיידות במלאי של ספינות, אבל זה לוקח זמן", הוסיף היימן. "מה שכן, הרווחים הגבוהים של חברות הספנות מייצרים תמריץ להיכנס לשוק מצד כל החברות ולכן הן מגדילות השקעות. נקווה שזה יביא לאפקט מאזן, כי הרווחים הגבוהים של הספנות יוצרים תמריץ שיכול לחלחל לשוק, בתקווה שלא ניכנס שוב לגלי תחלואה".

נדל"ן - פרויקטים נתקעים בגלל מחסור בחומרי גלם

בשנה האחרונה. המדד, שמשפיע ישירות על התייקרויות מחירי הדיור, מורכב מסל הרכיבים הנדרשים לבנייה. הזינוק הדרמטי ביותר הוא במחירי הברזל, שהאמירו ב-44% בתוך שנה באופן כמעט חסר תקדים. עוד נרשמו במדד התייקרויות של 8.8% בחיפוי וריצוף, 8.2% באינסטלציה, 8% בשכירת ציוד ורכב, 2.5% בבטון ועוד.

 
"זו תופעה קשה, אנחנו מקבלים שיחות מקבלנים שתקועים בפרויקטים בגלל עליות מחירים שאי אפשר לעמוד בהן", סיפר ניר ינושבסקי, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ. "מדובר באפקט הפרפר לכל אורך שרשרת האספקה. מספיק שמישהו בסין התעטש במפעל לייצור שבבים כדי שיהיה מחסור בכל העולם. אותו הדבר בבנייה - אם נסגר מפעל לייצור פלדה בארצות הברית, מתחילה שרשרת של שיבושים. כמעט כל הציוד לבנייה בישראל מיובא מחוץ לארץ וייקח הרבה זמן לתקן את זה".

כיום, בפרויקטים של המדינה, מחירי הדירות צמודים למדד תשומות הבנייה. לדוגמה, אם הוסכם לבנות פרויקט ב-10 מיליון שקל והמדד התייקר ב-5% עד גמר הבנייה, ישולם לקבלן 10.5 מיליון שקל.

"זה נהיה אירוע מטורף", הסביר ינושבסקי. "ישנה הקפאה מאוד קשה על קבלנים, קבלן מתחייב בלי מדד, ואז נקלע למדד כל כך גבוה שהוא לא יוכל להחזיר את העלויות. אנחנו לא יודעים אם זה סיפור שעוד חצי שנה יהיה מאחורינו או שימשיך איתנו הלאה".

מזון: בעיות בכל העולם - אבל במיוחד בישראל 

ההתייקרויות במזון נוגעות כמעט לכל חוליות שרשרת האספקה, התייקרות חומרי גלם, עליית מחירי השינוע והעומסים בנמלים. בשרשרת המזון, העלויות הכוללות של תבואות ומוצרי גרעינים הן פעמים רבות החוליה הראשונה ממנה נגזרים המחירים למוצרי קמח ודגנים, ובהמשך לבשר, חלב וביצים.

רוב ההתייקרויות הן בעיות גלובליות, אלא שבמקרה של המזון, התחנה הבעייתית היא דווקא בישראל, או ליתר דיוק בנמלים. לפי איגוד יבואני התבואות, הנזק למשק בשנת 2020, עקב חוסר היעילות בנמלים בפריקת תבואות ומוצרי גרעינים, עמד על כ-200 מיליון שקל. לאור התייקרות מחירי התובלה הימית והתארכות משכי ההמתנה בנמלים, הנזק השנה צפוי להיות יותר מכפול. "כל משפחה ישראלית משלמת השנה מאות שקלים על חוסר יעילות הנמלים", מסבירים היבואנים.

"ברבעון האחרון נמל אשדוד, שבר ככל הנראה, שיא שלילי: 16% היענות של ידיים פורקות, לפריקת אניות התבואה והגרעינים", הזכירו היבואנים, על רקע דיון שהתקיים בוועדת הכלכלה בנושא. יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, ביקש נתונים על מצב התורים בכניסה לנמלים, על כך השיב נציג משרד התחבורה שבכל העולם זו בעיה, אך יש שיפור, שכן לפני כמה חודשים היו 60 אניות בהמתנה, חלקן מעל חודש ימים, והבוקר ישנן 38 אניות.

האבסורד הוא שגם יבואנים המביאים תבואה לדרום הארץ, מייבאים אותה לנמל חיפה, העמוס במיוחד. לאחר מכן התבואה משונעת במשאיות דרומה. למרות שמרבית מטעני התבואות מיועדת לדרום ישראל - בשנת 2021 נפרקו באשדוד פחות מחמישית ממטען התבואות שהגיע לארץ.

רכב: זמן המתנה לקבלת רכב: בין 3 חודשים לשנה ויותר

מי שעקב אחרי מודעות הפרסום של עולם הרכב בחודש האחרון נתקל בגימיק חדש: הבטחה למסירת הרכב ללקוח בינואר 2022. לא מבצעים, לא הנחות, לא הבטחה לחידושים, אלא פשוט מועד מסירה קרוב. הסיבה היא שרכב חדש במועד אספקה סביר הפך להיות מצרך נדיר, אפילו במחיר מלא.

זמני ההמתנה לדגמים פופולריים בשוק הרכב הישראלי נעים בין 3-4 חודשים ל-8-9 חודשים, ואפילו שנה, אם מדובר בדגם מבוקש במיוחד.

כל שוק הרכב העולמי, והישראלי בתוכו, סובל משיבושים לוגיסטיים ומלאים נמוכים, שמקורם בטלטלה שעברה הכלכלה העולמית. הנימוק הידוע ביותר לשיבוש באספקת הרכב הוא המחסור בשבבים, שנובע בחלקו מהשינויים בהרגלי העבודה, בחלקו משיבושים בייצור של יצרני השבבים עצמם ובחלקו מהגישה המתנשאת של יצרני הרכב, שבמשך שנים התייחסו ליצרנים כאל ספקים זוטרים.

ליבואנים בישראל אין הרבה מה לעשות בנידון. במשך שנים הם הרגילו את יצרני הרכב שלהם לתת לשוק הישראלי מחירים מהנמוכים בעולם בנימוק שישראל היא "מקרה מיוחד" בשל המיסוי הגבוה. כיום, כאשר היצרנים יכולים לקבל מחירים גבוהים בכל מקום בעולם, ישראל שוקעת לתחתית סולם העדיפויות. כתוצאה מכך נוצר מחסור קשה בשוק המשומשות, בליווי עליית מחירים, ואפילו חברות הליסינג הכל יכולות, שבעבר הכתיבו את חוקי המשחק בשוק, משוועות כיום לכלי רכב ודוחות לקוחות חדשים. הבעיות הללו יסתיימו במקודם או במאוחר, אבל קרוב לוודאי שהשוק יתייצב על רמת מחירים גבוהה משמעותית משהייתה לפני משבר הקורונה.

דובי בן גדליהו

סלולר ומחשבים: עיכובים באספקה בגלל מחסור בשבבים

מתמודדים עם חוסרים משמעותיים שפוגעים בהמשך התנהלותם התקינה. משתמשים ולקוחות ברחבי העולם מדווחים על המתנה רבה מדי ואיחורים באספקת המוצרים. המחסור החמור בשבבים הוביל להאטה משמעותיות באספקה של סמארטפונים, קונסולות משחקים ולפטופים ברחבי העולם בשנה האחרונה. בחודש שעבר, כפי שפורסם בגלובס, מפעילים ומשווקים בישראל דיווחו על התארכות זמני ההמתנה למכשירי הסלולר: לדוגמה - כדי לרכוש אייפון 13 חדש, תאלצו לחכות חודש ואפילו ויותר.

למעשה, היו פה תנועות הפוכות: מצד אחד החוסר בשבבים גדל, ומצד שני התפתחה צמיחה בביקושים למוצרים דיגיטליים עקב מגפת הקורונה, מתוך העובדה שאנשים שהו בבתים ונאלצו לעבוד מחוץ למשרד. מה שברור - התוצאה המיידית של המשבר היא עלייה במחירים.

לפי שעה, אין צפי לסיום המשבר, ולכן חוסר הוודאות בתחום הוא משמעותי. לא רק מוצרי אלקטרוניקה (כדוגמת טלפונים חכמים), גם חברות בתחומים שונים, כמו רפואה ועוד, מדווחים על ירידות במכירות עקב החוסר בשוק.

החברות עצמן מנסות לשבור את הראש איך לפתור את הבעיה. חברת TSMC הטיוואנית אחראית לבדה על ייצור של 92% מהשבבים המתקדמים ביותר, המיוצרים בתהליך של 5 ננו מטר. אבל החברה לא באמת מצליחה להתמודד עם הפער הגדול הזה. חברות נוספות כמו סמסונג וסוני התחילו לחשוב על כל מיני פתרונות, כמו ייצור עבור אחרים או שיתופי פעולה רלוונטיים. אינטל לדוגמה, מייצרת כרגע לעצמה - אבל בטווח הארוך הם מתכננים שני מפעלים חדשים שייצרו שבבים לחברות חיצוניות.

נבו טרבלסי

עוד כתבות

דודו מזרחי, מנכ''ל בזק / צילום: אייל מרגולין

בזק סוגרת את מהירות הגלישה של 40 מגה; תמשיך להציע 100 ו-200 מגה

המהלך אמור היה להיכנס לתוקף היום, אך בעקבות פניות של חלק מהספקיות המהלך יידחה עד שבזק תבצע שינוי בממשק ● ספקיות האינטרנט האחרות לא מציעות קצבים שאינם 100 מגה ומעלה, ובכך למעשה בזק מיישרת איתם קו

פרופ' גילי רגב יוחאי, מובילת המחקר / צילום: איליה מלינקוב

מחקר הסרולוגיה של שיבא: המנה הרביעית פחות יעילה נגד אומיקרון

רמת הנוגדנים לאחר החיסון הרביעי חוזרת לרמתה לאחר החיסון השלישי ואף יותר, אך הנוגדנים הללו לא מותאמים לוריאנט ● גובר הסיכוי לפיתוח חיסון ייעודי

סניף של בנק לאומי בתל אביב / צילום: איל יצהר

כך הפכה מניית בנק לאומי לבעלת השווי הגבוה ביותר בבורסה של תל אביב

הדומיננטיות של הבנקים בולטת במדד הדגל של הבורסה – ת"א 35, עם 4 נציגות בין עשר החברות הגדולות בבורסה המקומית ● מ-26 בדצמבר נייס איבדה 15% ובמקביל לאומי עלתה ב-9%

בני גנץ נואם במליאה, הערב / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

למרות תמיכת רע"ם: חוק הגיוס נפל

54 בעד, 54 נגד: חוק הגיוס נפל בקריאה ראשונה, לאחר שח"כ ג'ידא רינאווי זועבי ממרצ הצביעה נגדו ונגד המשמעת הקואליציונית ● לפי החוק, יעודכנו יעדי הגיוס בקרב החברה החרדית ויוצב יעד עלייה שנתי והגדרת השלכות כלכליות במקרה של אי עמידה בו ● ביום רביעי הקרוב הקואליציה תניח את הצעת חוק הגיוס מחדש עם בקשה לפטור מחובת הנחה

נפתלי בנט ויאיר לפיד / צילום: אמיל סלמן-הארץ

השלכות הסדר הטיעון, אם ייחתם, על המערכת הפוליטית

עוד לפני שנחתמה, עסקת הטיעון המתגבשת בתיקי נתניהו מזעזעת את המערכת הפוליטית ● בקואליציה מתחילים לחשב מסלול מחדש, ובכירי הליכוד מתחילים להתחמם על הקווים

מוכרי הדירות שמשנים את המחיר במהלך המו''מ / איור: גיל ג'יבלי

זו כבר תופעה: העסקה כמעט נחתמה, ואז המוכרים מודיעים - הדירה התייקרה במאות אלפי שקלים

הסחרור במחירים גורם למוכרי הדירות לנסות להעלות מחירים גם תוך כדי המשא-ומתן וגם אם כבר סגרו עם הקונים על סכום לעסקה ● איך זה נראה מהצד של הקונים, ומה אומר החוק

דב סלע חברת ראדא / צילום: שלומי יוסף

אחרי שאיבדה 35% מאז השיא שלה: ראדא פירסמה תחזית צמיחה חיובית

חברת המכ"מים הטקטיים ראדא, שנסחרת בת"א ובנאסד"ק, סיפקה פרטים על אסטרטגיית הצמיחה שלה בכנס משקיעים וירטואלי שערכה השבוע ● מצפה להכנסות של 140 מיליון דולר השנה – גידול של כ-20% ביחס להכנסות שהיא צפויה להציג בדוחות 2021

אלי בז'רנו, מנכ''ל ומייסד בורסת הקריפטו Bit2C / צילום: ביטוסי בעמ

"כולם מסביב אמרו לי 'הביטקוין מת, אתה מבזבז את הזמן שלך'. אבל מי שצחק עלינו בעבר, היום רוצה להצטרף"

אלי בז'רנו, מנכ"ל ומייסד בורסת הקריפטו Bit2C, ראשון לציון ● בן 42, נשוי ואב לשלושה, מתגורר בחולון ● החברה מעסיקה 15 עובדים ● "כשהתחלנו הצעתי לעורך הדין שלנו לקחת שכר-טרחה בביטקוין. היום הוא אומר שאם היה מסכים, היום הוא לא היה צריך לעבוד יותר" ● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז  

בית חולים איכילוב / צילום: Shutterstock

״מאושפזים שיש להם גם קורונה״: האם בגל הנוכחי יש דבר כזה?

איכילוב, שטוען לאובססיה של המדינה בטיפול בקורונה, מביא נתונים שתומכים בתחלואה קשה הרבה פחות בגל הנוכחי ● לפי הנתונים, מבין 86 חולי קורונה שמאושפזים, 19 הגיעו בשל קורונה שהסתבכה, והיתר מסיבות אחרות ● בבתי חולים אחרים התמונה קצת שונה: בשיבא, למשל, מאושפזים כ-120 חולי קורונה. כשני שליש מהם מאושפזים בגלל הנגיף, וכשליש מאושפזים בגלל סיבות אחרות

אייל מליס, מנכ''ל קבוצת תנובה / צילום: רפי קוץ

תנובה שוכרת את שירותי חברת הלובינג של פורשות פוליסי

חברת תנובה (בשר) הצטרפה בסוף השבוע האחרון כלקוחה לחברת "נהלה ייעוץ ואסטרטגיה", שהקימו פורשות פוליסי עידית שבתאי סידיס, עדן קנובסקי ודפנה פביאן. תנובה הייתה מיוצגת על ידי פוליסי עד שהחברה נסגרה בדצמבר האחרון ● חברת שמיר אופטיקה חתמה על מיזם משותף עם מעבדת האופטיקה השבדית אופטילקס (Optileks) ● אירועים ומינויים

לשכת התעסוקה בת''א. להעניק אבטלה לתקופה מוגבלת / צילום: שירות תעסוקה

לפני השפעת האומיקרון: שיעור האבטלה בדצמבר 2021 ירד ל-4.1%

שיעור האבטלה הרחב בסיכום הרבעון הרביעי אשתקד: 6.5% - טוב יותר מהתחזיות של בנק ישראל לרבעון האחרון של 2021

תחרות שכר המתמחים במשרדי עורכי הדין הגדולים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

עוד פירמה מצטרפת לטרנד העלאות השכר: באיזה משרד עו"ד גדול הכי משתלם לעבוד?

מ. פירון מצטרף לטרנד העלאות השכר במשרדי עורכי הדין, שנחשף לראשונה בגלובס ●  שורה של משרדים, בהם גורניצקי, הרצוג פוקס נאמן, מיתר ואגמון, כבר שיפרו את תנאי העובדים במטרה להיאבק בבריחת המוחות להייטק

רותם סלע בקמפיין בנק דיסקונט / צילום: צילום מסך

האם כשהפרזנטורים מייצרים שיח ברשת, זה בהכרח מספיק למותג?

בשלושת הקמפיינים שהתברגו החודש במדד הפרסומות המדוברות מככבים פרזנטורים שהתפתח סביבם שיח ציבורי - אך לא תמיד לטובה ● השיא נרשם במקרה של רותם סלע ודיסקונט, כאשר כמחצית מהשיח עסק בתביעה בינה לבין טורנדו והסרת תמונותיה בשלטי פרסום בערים חרדיות

שר החוץ יאיר לפיד / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

עובדי משרד החוץ עוצרים את הגעת העובדים הזרים ותינוקות הפונדקאות

במסגרת עיצומים שנוקטים עובדי משרד החוץ, ועד העובדים הכריז שנציגויות ארה"ב, בוגוטוה וטיביליסי לא יטפלו בנושאי פונדקאות, וכן שבמנילה, הודו וקטמנדו לא ינפיקו אשרות עבודה ● הוועד מפנה את הביקורת שלו הן למשרד האוצר ובעיקר לשר החוץ שלא מתערב בסכסוך לטובתם

נשיא טורקיה ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

הלירה הטורקית בצלילה חופשית. איך הישראלים מרוויחים מזה?

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן מוביל במדינה ניסוי כלכלי מסוכן: במקום להעלות ריבית כדי לעצור את האינפלציה הגואה, הוא דווקא מוריד אותה עוד ועוד ● בשנה החולפת, הלירה הטורקית איבדה 44% מערכה לעומת הדולר ומיליוני טורקים ירדו אל מתחת לקו העוני ● עוד תופעה שצוברת תאוצה היא המרת המשכורת לביטקוין ולזהב ● והישראלים? הם דווקא נהנים מכל המצב ● האזינו 

תקרת הפטור על שכר הדירה עולה / צילום: Shutterstock

המס על שכר הדירה מתעדכן. מי ייהנה ומה המשמעות לשוכרים?

בתחילת חודש ינואר עלתה תקרת הפטור ממס למשכירי דירה ל-5,196 שקלים ● ההעלאה מאפשרת למשכירי הדירות להעלות את שכר הדירה בקלות יחסית בלי להסתבך בתשלום מס 

שמואל קצביאן, אסטרטג שווקים בחדר עסקאות דיסקונט / צילום: עזרא לוי

אל תבנו על עוד שנה של עליות: התחזית של הכלכלן הבכיר בדיסקונט

ב-2021 נהנו שוקי המניות מ"קוקטייל משכר" של התאוששות חזקה מהצפוי מהקורונה והמשך הזרמות כסף וריביות נמוכות של הבנקים המרכזיים ● אבל השנה צפויים המדדים להציג יציבות ואף ירידות, כי העלאות ריבית ומדיניות מצמצמת צפויות גם אם האינפלציה והצמיחה יורידו הילוך

שלמה אליהו, בעל השליטה במגדל / צילום: תמר מצפי

פינוי הבמה או מהלך טקטי: מה עומד מאחורי פרישת אליהו מתפקיד יו"ר מגדל

בעל השליטה במגדל, שיחגוג השבוע 86, החליט לפנות את תפקיד יו"ר דירקטוריון החברה האם, מגדל אחזקות, וצפוי להיות מוחלף על ידי שופט העליון בדימוס חנן מלצר • השאלה: האם הוויתור על התפקיד יסלול את דרכו חזרה למעורבות ישירה בחברת הביטוח

חווה סולארית / צילום: Shutterstock, abriendomundo

מגדל תיכנס כשותפה בפרויקטים של טראלייט בהשקעה של 460 מיליון ש'

טראלייט חתמה על מזכר הבנות עם מגדל ביטוח לשם כניסתה כשותפה בשני פרויקטים: תשקיע עד 270 מיליון שקל בפרויקט הסולארי "התענך1" בצפון הארץ ועד 190 מיליון שקל בפרויקט Dunmore בקנדה

חברת מטא / צילום: Shutterstock, Michael Vi

חברות הביג הטק מתכוננות לגל של רגולציה

שלא כמו בעבר, הפעם המבט הבוחן על התעשייה עלול להשפיע על השורה התחתונה בדוחות