גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

על סף השתלטות על כלל ביטוח: מי מוטרד מהכניסה של אקירוב, ולמה?

איש הנדל"ן הגיש בקשה לקבלת היתר שליטה בחברת הביטוח והכדור נמצא בידיו של הממונה על שוק ההון ● גם אם מבחינה חוקית אין על פניו מניעה לקבל את ההיתר, ההתנהלות הכוחנית של אקירוב במקרים קודמים והאינטרסים העסקיים שלו יוצרים סיבות לחשש ● וגם: מה אפשר ללמוד ממקרים קודמים שבהם השתלטו בעלי הון על חברות ביטוח

אלפרד אקירוב / צילום: איל יצהר
אלפרד אקירוב / צילום: איל יצהר

חברת אלרוב נדלן , שבשליטת איש העסקים אלפרד אקירוב, הגישה ביום חמישי האחרון בקשה לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון לקבלת היתר שליטה בחברת כלל ביטוח , שבה היא מחזיקה כיום ב-15% מהמניות.

אקירוב (80), המבקש להגדיל את החזקתו בכלל לעד 30% מהמניות, ידוע כבעל שליטה דומיננטי - והשאלה הגדולה היא עד כמה ירצה להיות מעורב בהכוונת פעילותה של כלל ביטוח אם וכאשר יקבל את היתר השליטה בחברה. זאת לאחר שישקיע בה סכום משמעותי של כ-800 מיליון שקל נוספים (על השקעתו הנוכחית הוא מורווח כ-300 מיליון שקל "על הנייר").

לפחות לגבי חשש אחד של השוק לאקירוב הייתה בשורה מרגיעה מתחילת השבוע: באשר לשאלה אם הוא מתכנן לצרף לדירקטוריון כלל ביטוח את בנו, ג’ורג’י, אמר אקירוב כי משפחתו אינה מתכוונת לקחת את ניהול כלל על גבה. "יש לי מועמדים טובים לדירקטוריון כלל, בין היתר אנשי מקצוע שהיו בתפקידים בכירים בבנקים ובחברות ביטוח. לא ניקח את זה עלינו", אמר. אמירה זו מנוגדת לדבריו בחודש שעבר ושלפיהם אמור ג’ורג’י אקירוב (53), חסר הניסיון בתחום הביטוח, להצטרף לדירקטוריון של חברת הביטוח המנהלת כספי עמיתים ביותר מרבע מיליארד שקל.

ועדיין, האפשרות שלפיה ישלוט אקירוב בכלל ביטוח מטרידה מאוד רגולטורים, חוסכים בכלל ביטוח ואת מנהליה הבכירים של החברה. האחרונים התאמתו אשתקד מול אקירוב לאחר שהתנגדו לעסקת בעלי עניין שביקשה אלרוב לאשר, ואשר נועדה להיטיב עם בנו ג’ורג’י (בחברת המלונות הזרים לוקה). בתגובה לכך חוו בכירי כלל ביטוח "פעולת תגמול" מצד אקירוב, שלקח חלק בניסיון להדחת המנכ"ל יורם נוה ו"בניית תיק" כנגד מנהל ההשקעות הראשי של החברה, יוסי דורי.

האם אקירוב ראוי לשלוט בחברה? מבחינת החוק היבש, נראה שאין מניעה לכך - אלרוב, למרות היותה חברת נדל"ן עתירת נכסים בארץ ובחו"ל, אינה נחשבת ל"תאגיד ריאלי משמעותי" בקריטריונים שקבע חוק הריכוזיות, באופן שימנע ממנה את רכישת השליטה בכלל ביטוח (המוגדרת כ"גוף פיננסי משמעותי" על פי אותו החוק).

מאידך, החששות כי הוא עלול לפגוע בממשל התאגידי של החברה, ינסה "לבחוש" במינוי ופיטורי בכירים מתוך יצר נקמנות לכאורה (כפי שכאמור כבר ניסה לעשות) או כדי לקדם את עסקיו האחרים המתנהלים באמצעות אלרוב, באמצעות כספי הציבור הגדולים שעליהם חולשת כלל ביטוח - אלו בהחלט מטרידים גורמים שונים.

לאלו יש על מה להסתמך: מבלי להכיר את כוונותיו של אקירוב לגבי כלל, מעסקאות קודמות של גורמים בולטים במגזר העסקי בישראל שרכשו שליטה בחברת ביטוח, ניתן ללמוד על מידה משתנה של התערבות בעסקיה, באופן שברוב המקרים לא היטיבו עמה.

המודל של דנקנר: התערב לטובת החברים

כלל ביטוח מתנהלת היום כחברה ללא גרעין שליטה, היחידה מבין חברות הביטוח הגדולות בישראל. עד אמצע העשור הקודם נשלטה החברה בידי קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, שלא בחל בהכוונת השימוש בכספי העמיתים למטרות סיוע לעסקים אחרים שבהם היה לו עניין.

דנקנר נוחי / צילום: עינת לברון

זכורים בעיקר שלושה מקרים שבהם "הכפיף" דנקנר את כלל ונכסיה לטובתו או לטובת מקורביו. הראשון והבוטה ביותר היה רכישת 50% מחברת בנקאות ההשקעות של ידידו הקרוב ויועצו הפיננסי דן טהורי. כלל פיננסים, החברה הבת של כלל ביטוח, רכשה את מניותיה בחברה של טהורי ביוני 2006 תמורת 20.4 מיליון שקל. בשנים הבאות התברר כי החברה הנרכשת, ששמה הפך לכלל טהורי, אינה מצדיקה את הציפיות ובאפריל 2013 הגיעה ההרפתקה הכושלת לסיומה, כשבמהלך אותן שבע שנים צנח שוויה בכ-90% - ל-5 מיליון שקל בלבד, לא לפני שדן טהורי עצמו התעשר על חשבון כלל ביטוח ב-30 מיליון שקל.

מקרה נוסף של ערבוב לכאורה בין האינטרסים של דנקנר לכספי כלל ביטוח התרחש בשנת 2010. על רקע השקעות הענק שביצעה קבוצת אי.די.בי במניות קרדיט סוויס העמידה הקבוצה הלוואה לקרן שהקים הבנק השוויצרי בסך של 250 מיליון דולר, שהגיעו משתי חברות - כור וכלל ביטוח, בחלקים שווים. ככל הידוע, חלק גדול מההון שהושקע בקרן נמחק.

מקרה שלישי נוגע למי שהיה יו"ר כלל ביטוח עד לפני כשנה, דני נוה. גבות רבות הורמו ב-2013, כאשר מונה נוה לתפקיד. הוא הגיע לכלל לאחר שהיה ח"כ ואף שר הבריאות, אך היה ללא ניסיון ניהולי משמעותי. מה ששיחק לטובתו היו קשריו החבריים עם דנקנר, וכנראה הסיבה שהביאה את כלל להפוך עוד קודם למשקיעת עוגן בקרן של נוה, אגת. מתוך 64 מיליון דולר שגייסה הקרן, 30 מיליון הגיעו מכלל, חלק לא מבוטל מהם מכספי העמיתים בקרנות הפנסיה ובפוליסות מבטיחות התשואה.

המודל של תשובה: ללא התערבות כמעט

קבוצת דלק של יצחק תשובה רכשה בשלהי 2006 את השליטה בקבוצת הפניקס מידי יעקב שחר וישראל קז. תשובה החזיק בשליטה בהפניקס במשך כ-13 שנה, עד שהעביר אותה, לאחר מספר ניסיונות שלא צלחו, לידי קרנות ההשקעה הזרות סנטרברידג’ וגלטין בסוף 2019.

תשובה יצחק / צילום: תמר מצפי

במהלך התקופה של קבוצת דלק כבעלת השליטה בקבוצת הביטוח, מעולם לא בוצעה עסקת בעלי עניין או עסקה דומה עם כספי הנוסטרו של הפניקס, וגם לא עם כספי העמיתים. עם זאת, לקראת סוף תקופתו, השקיעה הפניקס במרץ 2018 סכום המוערך ביותר מ-10 מיליון דולר בקרן השקעות בתוכן טלוויזיוני שהקימה קשת, בה החזיק באותה תקופה תשובה כ-22%.

נציין, כי לאורך השנים הלוותה הפניקס כספים לחברת דלק נדל"ן, אך הלוואות אלה בוצעו טרם רכישת השליטה בקבוצת הביטוח על ידי תשובה, וגם כאשר דלק נדל"ן ביקשה דחייה בהחזר ההלוואות, הדחייה נעשתה ללא שינוי בתנאים גם לאור המצוקה התזרימית בה הייתה נתונה חברת הנדל"ן.

המודל של אליהו: התערבות בלתי פוסקת

אצל שלמה אליהו מודל ההתערבות שונה לחלוטין. לאורך השנים, מאז רכש את השליטה במגדל בשנת 2012, לא נעשו מצדו פעולות שנועדו לסייע לעסקיו האחרים והוא מקפיד שלא להתערב בנעשה בכספי העמיתים. עם זאת, אליהו מתערב ללא הפסקה בנעשה בחברת הביטוח וסיפק בשנים האחרונות סדרה אינסופית של מאבקים מול הדירקטוריון וההנהלה של מגדל.

שלמה אליהו / צילום: כפיר זיו

מאז הפך לבעל השליטה התערבותו בניהולה של החברה הביאה לאי שקט בצמרת מגדל, ובאותן שמונה שנים התחלפו בה שישה יו"רים ושלושה מנכ"לים. אליהו גם ממנה דירקטורים מטעמו, כפי שעשה רק בחודש שעבר כשהחליף ארבע דירקטורים. הממונה על שוק ההון עוקב בדריכות אחרי כך צעד שלו, ואף הודיע לו רק לפני כמה ימים כי הוא עוצר את מינויים של שניים מאותם דירקטורים חדשים.

גם אצל אליהו לא נעשו פעולות לטובתו האישית של בעל השליטה במגדל. אליהו אמנם מנסה להתערב רבות בנעשה בחברת הביטוח, וכותרות העיתונים מלאות במאבקים בינו לבין הדירקטוריון וההנהלה של מגדל, אך הוא מקפיד שלא להתערב בנעשה בכספי העמיתים.

בכל מקרה, הכדור נמצא קודם כל בידיים של ד"ר משה ברקת. 

עוד כתבות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; בשוק ממתינים לפרסום התחזיות להמשך

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● המשקיעים ממתינים לפרסום התחזיות להמשך שיתפרסמו היום בשעה 16:00 ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הבשורה של צוקרברג שהזכירה למשקיעים תקופות אחרות, ולמה לגוגל נוצרה סיבה לדאגה?

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מניית בית זיקוק אשדוד קופצת בכ-6%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ות"א 90 מאבד מערכו 0.8% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר