גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המסלול של מובילאיי חזרה לבורסה והסיכוי שתהפוך ליצרנית רכב אוטונומי

אינטל הודיעה כי מובילאיי בדרך לוול סטריט ● על פי הודעת החברה, אינטל תיוותר בעלת מניות הרוב במובילאיי, ושתי החברות ימשיכו לפעול כשותפות אסטרטגיות ● השווי הפוטנציאלי עדיין בגדר תעלומה, אבל ההערכות מגיעות ל-50 מיליארד דולר, פי 10 מהסכום שלפיו הונפקה בגלגול הציבורי הקודם

פרופ' אמנון שעשוע, מנכ"ל חברת מובילאיי / צילום: רפי קוץ
פרופ' אמנון שעשוע, מנכ"ל חברת מובילאיי / צילום: רפי קוץ

חברת אינטל הודיעה על כוונתה להנפיק בארה"ב את מובילאיי, שאותה רכשה ב-2017 תמורת כ-15 מיליארד דולר. ההנפקה תתבצע באמצע שנת 2022 באמצעות הנפקה ראשונית לציבור (IPO) של מניות חדשות של מובילאיי. המהלך צפוי לשקף ערך חבוי לבעלי מניות אינטל, על ידי הפיכת מובילאיי לחברה נסחרת באופן עצמאי.

רגע לפני וול סטריט: מובילאיי תסיים את 2021 עם הכנסות של יותר ממיליארד דולר

על פי הודעת החברה, אינטל תיוותר בעלת מניות הרוב במובילאיי, ושתי החברות ימשיכו לפעול כשותפות אסטרטגיות, במטרה לספק פתרונות מחשוב חדשניים שייתנו מענה למגמת הצמיחה של פתרונות טכנולוגיים בענף הרכב. כחלק ממגמת צמיחה זו, חלקם של שבבי הסיליקון צפוי לתפוס כ-20% מכלל רכיבי החומרה (BOM) של רכבי פרימיום עד שנת 2030. פרופ’ אמנון שעשוע ימשיך לשמש מנכ"ל החברה ויחד עם צוות ההנהלה הבכיר ימשיך להוביל את החברה. גם חברת Moovit שנרכשה לאחרונה ופרויקטים אחרים של מובילאיי ימשיכו לפעול כחלק ממובילאיי.

קשה לפקפק היום בעסקה של אינטל

מקורות בנקאיים בארה"ב העריכו שהחברה עשויה להיות מונפקת על פי שווי של כ-50 מיליארד דולר בהערכה שמרנית, יותר מפי שלושה מהמחיר לפיו נמכרה ב-2017 וכמעט פי עשרה ממחיר השיא בו נסחרה בוול סטריט בגלגול הציבורי הקודם שלה. המכירה של מובילאיי הייתה העסקה הנוצצת של ההייטק הישראלי, הסכום הגבוה ביותר ששולם על חברה מקומית. אם היו מי שפקפקו אז בשווי החברה, במבט לאחור התשובה ברורה: אינטל עשתה עסקה מצוינת, ולא רק בגלל השווי האסטרונומי. כיום, מובילאיי מחזיקה בכ-80% משוק מערכות הבטיחות האקטיביות לרכב (ADAS) והחלה אחרונה להפעיל ניסויים מתקדמים בשירותי מוניות אוטונומיות בגרמניה עם כוונה להפעיל שירות דומה גם בישראל במהלך השנתיים הבאות.

כמו הרבה חברות עם טכנולוגיה שהקדימה את זמנה - וזו של מובילאיי הקדימה בשני עשורים לפחות - תחילת הדרך של החברה לא הייתה קלה. במשך שנים היא חיזרה אחרי משקיעים בענף הרכב הישראלי ומחוצה לו, ניסתה את מזלה בשוק ה"אפטר-מרקט" בשיתוף עם יבואני רכב, שרפה אנרגיות במגעים מול משרד התחבורה ונתקלה בהרבה דלתות סגורות.

ההנפקה המוצלחת שלה ב-2014 הייתה לא רק פריצת הדרך הגדולה שלה אלא של כל ענף האוטו-טק שהתפתח בישראל, והיא החזירה לארץ את המשקיעים הגלובליים, שחלקם התייחסו עד אז לקריסת בטר פלייס בתור "דגל אדום" בכל הנוגע להשקעות כאן.
התהליך כולו קיבל תאוצה נוספת אחרי האקזיט הענק בו נמכרה מובילאיי לאינטל ב-2017. על פי נתוני חברת הייעוץ מקנזי, בשנים 2014-2018 גדל זרם ההשקעות באוטו-טק הישראלי ב-400%בהשוואה לשנים 2010-2013.

שיאו של גל הפוסט-מובילאיי היה פתיחה בישראל של שלוחות מו"פ (מחקר ופיתוח) ואיתור חברות להשקעה של תעשיית הרכב. עשרה מתוך 15 יצרני הרכב הגדולים בעולם פתחו כאן עד היום שלוחות מקומיות כמו גם שלושה מתוך חמשת ספקי העל (טיר1) הגלובליים הגדולים של תעשיית הרכב.

מאז הספיק הגל האוטונומי לדעוך בשל איבוד העניין של המשקיעים ולחזור שוב למרכז העניין בשנה וחצי האחרונות. בפני המסחור של הטכנולוגיה הזו ניצבים עדיין הרבה מחסומים ובראשם עלות החומרה והתוכנה שנדרשת לרכב כדי לנהוג ללא התערבות אנושית, ונאמדת כיום בעשרות אלפי דולרים לרכב. המחיר הזה הופך אותה ללא ריאלית ללקוחות הרכב מהשוק ההמוני אלא רק, בינתיים, ל"מוניות רובוטיות" עם סבסוד ממשלתי. אבל למרות זאת, כרגע זהו תחום שמצית את דמיון המשקיעים ומכשיר את הקרקע לעסקאות ענק.

מי שמסתכל קצת יותר קדימה עשוי גם להגיע למסקנה, שאפילו זה רק קצה הקרחון. מובילאיי נכנסה לאחרונה לפעילות, די שקטה בינתיים, בתחום הפיתוח של פלטפורמות מודולריות לרכב חשמלי חכם, מה שמכונה "סקייטבורדים", שעליהן ישולבו בעתיד טכנולוגיות הניהוג האוטונומי שלה.

מובילאיי בדרך להתחרות בטסלה?

המשמעות היא שלמובילאיי יש בסיס להפוך בעתיד ליצרנית של רכב חשמלי חכם ממותג משלה, מפגוש לפגוש, אולי באמצעות שותפות ייצור אסטרטגי עם יצרנית רכב סדרתית גדולה. זה לא רעיון מופרך ולמעשה התהליך כבר נמצא בעיצומו בתעשיית הרכב, שבה כלי הרכב עצמם הופכים כיום לפלטפורמות להתקנת טכנולוגיות, שניתנות לרכישה באמצעות מיקור חוץ.

חברות IT ענקיות דוגמת אפל, עליבאבא, ורבות אחרות כבר בונות לעצמן כיום מותגי רכב עצמאיים. הוסיפו לכך את הכוח התחרותי העצום שמעניק "גב" של יצרנית צ’יפים גלובלית - וצ’יפים הם כיום המטבע העובר לסוחר החשוב ביותר בכל תעשיית הרכב - וקיבלתם תסריט בהחלט אפשרי.

ואם אכן אינטל תהפוך בתוך כמה שנים את מובילאיי ליצרנית רכב מלאה, די ברור, שהתמחור של ההנפקה השנייה של החברה בשוק ההון יהיה בקליבר שונה לגמרי. תחשבו על התמחור של טסלה, NIO ויצרניות רכב "חשמלי חכם" אחרות. ייתכן בהחלט שלשם אינטל מכוונת.

התחום העתידני, שאליו מכוונת כיום החברה משאבים רבים, הוא פיתוח כלי רכב עם אוטונומיה מלאה. בחזית הזו כולל הפורטפוליו הטכנולוגי הנוכחי והעתידי המוצהר של מובילאיי את כל ה-WISH LIST של משקיעי ההון סיכון הגלובאליים בחברות האוטו-טק: "קיטים" לנהיגה אוטונומית מלאה, שכבר מאומצים על ידי יצרני רכב בעולם עם לוח זמנים לייצור סדרתי; חטיבת מיפוי מתקדמת עם בסיס נתונים גלובאלי ברזולוציה גבוהה, שניתן למסחר אותו לטובת שווקים אנכיים דוגמת "ערים חכמות"; פיתוח עצמי מתקדם, בסיוע אינטל, של חיישני לייזר (ליידארים) ורדארים רב-ממדיים לרכב אוטונומי; ושירות של מוניות רובוטיות עם אלגוריתמים של זימון אלחוטי.

לחזרה של מובילאיי לשוק ההון שממנו "נחלצה" ב-2017, יש גם מחיר. היא תדרוש מהחברה להשקיע הרבה משאבים ניהוליים ב"תיחזוק" של מחיר המניה ובעמידה בציפיות האנליסטים והמשקיעים. מנגד היא תציף לחברה האם אינטל ולמשקיעיה הרבה ערך, שספק אם היה יכול לבוא לידי ביטוי כשמובילאיי הייתה חלק אינטגרלי מהארגון של חברת האם.

הרמז לסוד השמור ביותר של ההודעה

בחודש ספטמבר האחרון ערך יו"ר מובילאיי, פרופסור אמנון שעשוע, תדריך לעיתונאים לרגל השקת שירות המוניות האוטונומיות של החברה בגרמניה. בתום התדריך שאלתי אותו: "בתקופה שבה כל חברת סטארטאפ מתחום האוטו-טק עם אפס הכנסות מנפיקה ונסחרת לפי שווי של מיליארדים, האם לא קיים פיתוי באינטל להוציא להנפקה את מובילאיי, שמציגה רווחיות מהותית ועקבית? האם החלקים לא גדולים מסך השלם?"

התשובה של שעשוע נשמעה קצת משועשעת: "כששוחחתי בנושא עם היו"ר החדש של אינטל הוא ביקש ממני לרשום על נייר כמה אני חושב שהחברה תהיה שווה בהנפקה. אני יכול רק להגיד שהסכום היה גדול משמעותית מהסכום בו רכשה אינטל את מובילאיי".
בדיעבד זה היה לא רק אות למה שהוכרז היום אלא אולי גם רמז לסוד השמור ביותר כיום באינטל: לפי איזה שווי תונפק מובילאיי בשנה הבאה. מעבר להערכות שכבר הזכרנו, אפשר לסכם את המקור לתמחור הזה במשפט אחד: בסיס הכנסות יציב בהווה שמהווה קרש קפיצה לשוק ענק בעתיד.

מובילאיי

תחום עיסוק: מפתחת מערכות סיוע ובטיחות מתקדמות לנהג
היסטוריה: החברה הוקמה ב־1999 ע"י פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם. נמכרה לאינטל ב־2017 תמורת 15.3 מיליארד דולר
נתונים: החברה מעסיקה כ־2,500 עובדים ברחבי העולם. סיכמה את שלושת הרבעונים
הראשונים של 2021 עם רווח תפעולי של 361 מיליון דולר

עוד כתבות

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לישראל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילי שיוט חדשים ואופנועי שלג למשימות מיוחדות

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים