בנק מקסיקו מתכנן להשיק מטבע דיגיטלי עד 2024

תוכניות הבנק המרכזי נועדו לטפח הכללה פיננסית בכלכלה מבוססת מזומנים, עפ"י הממשלה

מקסיקו סיטי. המטבע ישמש כבסיס לפלטפורמה של מערכת התשלומים האלקטרונית הקיימת / צילום: Shutterstock, Joshua Davenport
מקסיקו סיטי. המטבע ישמש כבסיס לפלטפורמה של מערכת התשלומים האלקטרונית הקיימת / צילום: Shutterstock, Joshua Davenport

בנק מקסיקו מתכנן להכניס לשוק מטבע דיגיטלי משלו עד 2024 ולהשתמש בטכנולוגיית התשלומים החדשה הזו על מנת לתמרץ כוללנות פיננסית, מעורבות של כל התושבים בכלכלה שנשענת כיום על כסף מזומן עבור רוב העסקאות, כך הודיעה הממשלה המקסיקנית.

הבנק המרכזי מאמין ש"חשוב להשתמש בטכנולוגיות החדשות האלה ובתשתית התשלומים של הדור החדש ביותר כאופציות רבות ערך לקידום כוללנות כלכלית במדינה", כך נמסר מהממשל של הנשיא אנדרס מנואל לופז אוברדור בציוץ בטוויטר בסוף יום רביעי.

בנק מקסיקו אמר שהוא בוחן פיתוח של מטבע דיגיטלי בכמה שלבים. המטבע ישמש כבסיס לפלטפורמה של מערכת התשלומים האלקטרונית הקיימת על מנת להרחיב את אופציות התשלומים במסגרת "מהירה, בטוחה ויעילה", כך נכתב בדוח שהנפיק הבנק לא מזמן.

רשויות הבנק המרכזי היו בשיחות עם מוסדות פיננסיים לגבי היישום והתשתית הנחוצים להפצת מטבע דיגיטלי שיכול לשמש לעסקאות בסיסיות, כך אמר אדם המכיר את התוכניות של בנק מקסיקו.

מספר גדול של עסקאות נעשה במזומן, בייחוד בהינתן גודלה של הכלכלה הלא רשמית, שבשנת 2020 הייתה אחראית לכ־22% מהתוצר המקומי הגולמי של מקסיקו.

הבנק המרכזי, המוכר בגלל המדיניות המוניטריות הלא שגרתיות שלו, הזהיר מפני הסיכונים של נכסים קריפוטגרפיים שהונפקו באופן פרטי כמו ביטקוין, בהתחשב בתנודתיות בערכם ובקבלתם המוגבלת על ידי הציבור. אבל בכירי הבנק הביעו פתיחות למטבעות דיגיטליים של הבנק המרכזי כדרך לקדם כוללנות פיננסית.

בנקים מרכזיים צריכים לנוע במהירות לפתח צורות חדשות של כסף ומטבעות דיגיטליים פעילים לגמרי תוך כדי שהשימוש בנכסי קריפטו גובר לצד הסיכונים הכרוכים בהם, כך אמר נציב הבנק המרכזי של מקסיקו אלחנדרו דיאז דה לאון באירוע של קרן המטבע הבינלאומי ביולי.

ביוני, המיליארדר המקסיקני ריקרדו סלינס פלייגו אמר שהוא עובד על כך שהבנק שלו, בנקו אצטקה, יהפוך לבנק הראשון במקסיקו המקבל ביטקוין.

בנק מקסיקו, משרד האוצר של מקסיקו ורגולטורים של תחום הבנקאות וניירות הערך אמרו בתגובה שמטבעות הקריפטו, כולל ביטקוין ואחרים, אינם מטבע עובר לסוחר חוקי במקסיקו ושמוסדות פיננסים לא מורשים להציע פעולות בנכסים האלה.

"למרות שניתן להמיר אותם, הם לא ממלאים את התפקיד של כסף, בגלל שקבלתם כצורת תשלום היא מוגבלת והם לא טובים כרזרבה או כנקודת יחסות לערך", אמרו הרגולטורים.

שלא כמו עם ביטקוין ואחרים, מטבעות דיגיטליים של בנקים מרכזיים הם צורה מדומה, או אלקטרונית, של כסף אמיתי. באיי הבהאמה השיקו את המטבע הדיגיטלי הראשון של בנק מרכזי, "דולר החול", באוקטובר 2020.

הבנק להסדרים בינלאומיים, מוסד שמושבו בשווייץ ובראשו עומד נגיד הבנק המרכזי של מקסיקו לשעבר אגוסטין קרסטנס, הודיע שסקר מ־2021 מצא ש־86% מהבנקים המרכזיים חוקרים את האפשרות להקים מטבעות דיגיטליים, 60% עושים ניסיונות בטכנולוגיה קשורה ו־14% מריצים פיילוטים בנושא.

מטרת המחקר היא לקבוע אם מטבעות כאלה מגנים על אמון הציבור בכסף, שומרים על יציבות מחירים ומבטיחים מערכות תשלום בטוחות, כך נמסר מהבנק להסדרים בינלאומיים.

מטרת המחקר לקבוע אם מטבעות כאלה שומרים על אמון הציבור בכסף, שומרים על יציבות המחירים ומוודאים שמערכות התשלום בטוחות, כך נמסר מהבנק.

בעוד שבנקים מרכזיים חוקרים את הפוטנציאל של מטבעות דיגיטליים, במדינה הקטנטונת אל סלבדור עשו את הצעד השנה והפכו למדינה הראשונה שמקבלת את הביטקוין כמטבע עובר לסוחר.

סנטיאגו פרז השתתף בהכנת הכתבה.