מרשות ניירות ערך לבתי הקפה: הגבולות הווירטואליים החדשים של הקריפטו ב-2022

בשנת 2021 הקריפטו פרץ לחיינו בכל החזיתות • בשנה הקרובה צפוי לפרוץ עוד כמה גבולות וירטואליים ולהגיע למשרד האוצר, למס הכנסה, למחשב הביתי של בני הנוער, ולהפציע גם בבית הקפה השכונתי

החברות המסחריות הגדולות בעולם כבר מזמן הצטיידו בקולקציות NFT, שישמשו כסמלי סטטוס בעולם החדש / צילום: Shutterstock
החברות המסחריות הגדולות בעולם כבר מזמן הצטיידו בקולקציות NFT, שישמשו כסמלי סטטוס בעולם החדש / צילום: Shutterstock

אחרי ש-2021 היתה שנת הפריצה הגדולה של הקריפטו, 2022 נפתחת עם התרחשויות רבות בתחום, בישראל ובעולם. אז מה צפוי להתחולל בגזרת המטבעות הקריפטוגרפיים - להלן כמה אירועים שכדאי להכיר לקראת השנה החדשה.

1. החשב הכללי ורשות ניירות ערך מחפשים יזמים

בעוד בנק ישראל מתקדם בניסוי השקל הדיגיטלי, גם ברשות ניירות ערך בוחנים את נושא הבלוקצ'יין, ויקיימו בסוף החודש "האקתון לבחינת שימושי טכנולוגיית הבלוקצ'יין בתחומי רישום וסליקה של ניירות ערך". האירוע ההייטקי המקבץ מתכנתים שעובדים על פתרון בעיה כלשהי, הוא פרי שיתוף-פעולה בין הרשות והיחידה לניהול החוב הממשלתי באגף החשב הכללי במשרד האוצר.

המטרה היא לנצל את טכנולוגיית הבלוקצ'יין לשם צמצום עלויות מסחר ללקוחות הקצה, להפחתת סיכונים סיסטמיים למשק ולקידום סביבה טכנולוגית שתעודד חדשנות פיננסית. בהאקתון שייערך ב-20 בינואר יוצגו למשתתפים האתגרים הבאים: הנפקה וניהול של חוב ממשלתי, שירותי נכסים דוגמת מימוש זכויות הצבעה וחלוקת דיבידנד וריבית וכן ייעול תהליכי דיווח רגולטורי. הרישום לאירוע מסתיים ב-6.1.2022.

2. חברה ציבורית נוספת עוברת לפעול בתחום הקריפטו

ההייפ סביב הקריפטו מביא לבורסות המסורתיות חברות המעוניינות לפעול בתחומי המטבעות הדיגיטליים. הראשונה שנסחרה בבורסה המקומית היתה חברת טקטונה, שהתמזגה לתוך השלד הבורסאי של וויטסמוק. כעת, חברת נלה דיגיטל קומרס, מתחום חנויות הפופ-אפ הפיזיות והמקוונות, מודיעה כי תתחיל לפעול בעולמות הווירטואליים. החברה דיווחה כי היא "בוחנת פעילויות שונות, בהן קנייה וניהול של נכסים וירטואליים, פעילות קמעונאית ב-Metaverse, כגון הקמת חנויות פופ-אפ וירטואליות, השקעה במיזמי מסחר דיגיטלי שבהם ההשקעה מתבצעת במטבעות דיגיטליים, השתתפות באגודות (DAO) לרכישת נכסים וירטואליים, והשקעה במטבעות דיגיטליים לצורך ביצוע ההשקעות".

3. מס הכנסה נאלץ לטפל בחובות של ילדים

בשנת 2022 יחפשו ברשות המסים דרך לרבע את המעגל: איך גובים מסים מכסף שלא יכול להיכנס לחשבונות הבנק בישראל. טיוטת הנב"ת (נוהל בנקאי תקין) החדשה צפויה לפתור חלק מהבעיה, אך חלק מהכסף אשר שימש למסחר בפלטפורמות שלא מקיימות כל רגולציה למניעת הלבנת הון ולא מבצעות הליך "הכר את הלקוח", ככל הנראה לא ייכנס למערכת הפיננסית הישראלית.

באזורים האלו, נתקלת רשות המסים בלקוחות מפתיעים - ילדים. לרשות מגיעים הורים מודאגים מלווים במתבגרים שנטועים במסכים, לאחר שהילדים קנו איזה משהו באיזה משחק (NFT או אסימון אחר), ומכרו וקנו משהו אחר, והמירו לאיזה משהו נוסף - והרוויחו עליו. ועכשיו הם גם מיליונרים על הנייר, אבל גם מחויבים במס אמיתי, שההורים לא יודעים איך להתמודד איתו. גם ברשות המסים עדיין מתלבטים.

4. רוצים להיות הבעלים של ג'וני רוזלך?

החברות המסחריות הגדולות בעולם כבר מזמן הצטיידו בקולקציות NFT, שישמשו כסמלי סטטוס במטא-וורס - עולם המציאות הווירטואלית שצפוי להתפתח עם ההתקדמות של האינטרנט ל-WEB3. לנייקי, לאדידס ולמעצבי עילית יש כבר קולקציות NFT של המוצרים שלהם. בארץ המגמה בחיתוליה, אך מי שהוציאה קולקציה שכזו והעלתה אותה למרקטפלייס הפופולרי OPENSEA היא רשת בתי הקפה לנדוור, שפרסמה קולקציית דמויות המבוססת על הקינוח שלה - הרוזלך. ניתן למצוא שם את מרימי רוזלך, ג'וני רוזלך, ניקול ועוד.

5. וקצת מהנעשה מעבר לים - שתי תחזיות לשנה החדשה

לרגל כניסתה של 2022, פעילים בולטים בתחום הקריפטו שחררו גם הם שלל הצהרות ותחזיות לשנה הקרובה. ראשון היה ויטליק בוטרין, מייסד פרויקט האתריום, שצייץ בטוויטר שרשור תחזיות ארוך, שכלל גם קצת חשבון נפש על תחזיות קודמות. נקודה מעניינת בציוץ נגעה לתג המחיר של טרנזקציה על גבי הרשת, שלדעת בוטרין לא צריכה לעלות מעל 5 סנט. זוהי אמירה שהוא כבר השמיע ב-2017, וכעת ציין שהוא עומד מאחוריה לחלוטין. אחת מנקודות החולשה של רשת האתריום היא עלות ההעברות הגבוהה, וכעת הפרויקט בשלבי פיתוח שאמורים להפחית את העלות, ולהתמודד עם עומס העברות על גבי הרשת. הנקודה המעניינת השנייה נגעה לכוח של הממשלות והרגולטורים להשפיע על הביטקוין: בוטרין ציין כי לא יהיה ניתן לעצור את הביטקוין בזכות הביזור שלו, כשהוא לא תלוי במדינה כזו או אחרת. אך עם זאת הוא אינו יכול לשגשג ללא הכרה ציבורית.

מי שעוד סיפק תחזיות הוא נשיא אל סלבדור, נאיב בוקלה, שכידוע אימץ את הביטקוין כמטבע רשמי במדינה. בוקלה חוזה שב-2022 עוד שתי מדינות יאמצו את הביטקוין כמטבע רשמי, שהמטבע אף יהפוך לנושא מפתח בבחירות בארה"ב, ושערו יגיע עד ל-100 אלף דולר.