לאן נוטשים עובדי רפאל ולמה רכשה גוגל חברת סייבר ישראלית?

מאות מהנדסים ומפתחים מחברות ביטחוניות כמו רפאל והתעשייה האווירית שיפרו תנאי העסקה על ידי מעבר לחברות הייטק ישראליות וזרות • וגם: מה אפשר ללמוד מההרשעה במרמה של היזמת אליזבת הולמס, ששווקה בעבר בתור גרסה נשית של סטיב ג'ובס • השבוע שהיה בהייטק ומדע

עמדת הנשק המתקדמת לרק''מ של רפאל / צילום: דוברות רפאל
עמדת הנשק המתקדמת לרק''מ של רפאל / צילום: דוברות רפאל

השגשוג האדיר של חברות הייטק ישראליות וזרות בשנה וחצי האחרונות, שבא לידי ביטוי בין השאר בשיא גיוסי הון והנפקות, משפיע על עוד ועוד סקטורים במשק. בחודשים האחרונים דיווחנו על הקושי של משרדי עורכי דין, רואי חשבון ופרסום לשמור על כוח האדם שלהם על רקע הביקוש ובעיקר הכסף הגדול בהייטק והשבוע סקרנו עוד סקטור שנפגע משמעותית - התעשיות הביטחוניות.

חברות כמו רפאל והתעשייה האווירית רגילות ליציבות ולעובדים שנשארים שם לאורך שנים, אך הפיתוי להרוויח הרבה יותר הוביל מאות מהנדסים לנטוש את התעשייה הביטחונית לטובת ההייטק. זה כנראה לא מאוד מפתיע בעידן בו מפתח תוכנה בהייטק יכול להשתכר יותר מאשר מנהלים בכירים בחברות ממשלתיות.

השבוע, בסוף משפט מתוקשר בקליפורניה, הורשעה אליזבת הולמס, המייסדת והמנכ"לית של חברת האבחון האמריקאית תראנוס, במרמה. הפרשה הזו, שעוד לא הסתיימה כי הולמס צפויה לערער, היא שיעור חשוב ביחסי יזמים-משקיעים ואנחנו סיכמנו כמה תובנות ממנה.

ולבסוף גוגל הודיעה השבוע על רכישת סטארט-אפ הסייבר הישראלי סימפליפיי בחצי מיליארד דולר. זאת עסקה שהתקבלה בהפתעה כיוון שגוגל איננה הרוכשת הטיפוסית של חברות סייבר, תואר ששמור לפאלו אלטו נטוורקס ומיקרוסופט שגרפו לא מעט כאלה בשנים האחרונות. אנחנו ניסינו להבין מה לענקית הטכנולוגיה ולחברה הישראלית שעושה אוטומציות באבטחה.

סיכום השבוע עם שמונה דברים מעניינים שכתבנו עליהם.

לקבלת סיכום השבוע בהייטק במייל: הירשמו כאן

 1. הגאות בהייטק סוחפת את התעשיות הביטחוניות 

התעשייה האווירית ורפאל משלמות את מחיר השגשוג חסר התקדים בתעשיית ההייטק הישראלית וספגו עזיבה מסיבית של עובדים, בעיקר בקרב בעלי מקצועות מבוקשים כמו מהנדסי שבבים, תוכנה ואלגוריתמים. העובדים שעוברים להייטק משפרים את שכרם בעשרות אחוזים ומקבלים הזדמנות גם לעבוד מהבית. "לחברות הביטחוניות קל לגייס אחרי התואר כי זה מקום נפלא לצבור בו ניסיון, אבל אחרי שנה או שנתיים הן לא מסוגלות להגיש הצעת נגד להייטק", מסביר עובד לשעבר. מה הפתרון? אולי לקדם הפרטה מלאה של התעשיות הביטחוניות.

2. שנת השיא בהייטק הסתיימה. עכשיו מה הלאה?

שנת 2021 הייתה שנת שיא בגיוסי הון של סטארט-אפים ישראלים (8 מיליארד דולר רק ברבעון הרביעי), שנת שיא בהנפקות (75 חברות טכנולוגיה הלכו לבורסות השונות) וכמעט שנת שיא באקזיטים (חברות ישראליות נרכשו ב-12.1 מיליארד דולר). לרגל פתיחת 2022 העלנו כמה שאלות שילוו את השנה הקרובה: מתי התיקון בבורסה יגיע גם לעולם הסטארט-אפים, עד מתי הקרנות האמריקאיות הענקיות ישקיעו בקצב טורבו ומה החברות הישראליות יעשו עם כל הכסף שגייסו? מוזמנים להאזין גם לפודקאסט שהקלטנו ובו סיכום השנה של מניות הטכנולוגיה הישראליות בוול סטריט.

3. המורשת של תראנוס

אליזבת הולמס, המייסדת והמנכ"לית של חברת האבחון תראנוס, הורשעה בארבעה סעיפי מרמה באחד המשפטים המתוקשרים של העשור. אבל מה אפשר ללמוד מהפרשה העגומה? אולי שסטארט-אפים בתחום הביומד אינם ככל הסטארט-אפים ודווקא בשל הדרך הארוכה שלהם עד למוצר מוכח ועובד, הפיתוי לצאת בהצהרות אפרפרות גדול יותר. והנה עוד תובנה: בדירקטוריון של תראנוס אמנם היו פוליטיקאים בעלי שמות מרשימים, אבל מה שהיה חסר שם אלו משקיעים עם קשר לביומד ורפואה, שיכלו לזהות את הבעיות בזמן אמת.

4. חווה זה לא עסק

בישראל נבנות בימים אלה עשרות חוות שרתים חדשות. על אף הפריחה, משרד הפנים טרם מצא לחוות השרתים סיווג ארנונה אחיד וכלל ארצי, דבר שיקל על רשויות מקומיות למסות אותן בהתאם. כך קורה שכל רשות מקומית מסווגת חוות שרתים לפי החלטתה. אחת מגדירה אותה מפעל תעשייה, השנייה מבנה תקשורת והשלישית מתחם עסקים. פסיקה של בית המשפט המחוזי שקבעה כי חוות שרתים בהרצליה לא תסווג כעסק אלא כמחסן, יכולה להוביל לחסכון של מיליוני שקלים לבעלי חוות בארנונה, אם תוכר כתקדים.

5. עסקה להגברת הצריכה

גוגל אינה הרוכשת הטיפוסית של חברות אבטחת סייבר. אז מה בכל זאת גרם לה להוציא חצי מיליארד דולר על סימפליפיי הישראלית? התשובה נמצאת בענן.

6. צה"ל בעקבות אפל

תא"ל אייל הראל, ראש חטיבת התכנון במטכ"ל, מקנא במשאבי הפיתוח של חברות הביג טק: "אם בעבר הצבא הוביל את העולם הטכנולוגי - אז היום החברות הטכנולוגיות האזרחיות מובילות בו".

7. מוח עצמאי

מובילאיי, שנערכת להנפקה בוול סטריט ברבעון השלישי, הציגה בתערוכת CES מעבד על עבור מכונית אוטונומית חשמלית עם צריכת כוח נמוכה מאוד ועיבוד סופר מהיר. הוא אמור לעלות פחות מ-1,000 דולר.

8. גירושים שמחים

ב-2020 אפל הודיעה כי תפסיק, לאחר שנים, להשתמש במעבדי אינטל למחשבי המק שלה ובמקום תחליף אותם במעבדים עצמאיים משלה. עד כה ההחלטה הזאת משתלמת לה בגדול.