2021 נחתמה עם שיא משכנתאות בהיקף של 116 מיליארד שקל

היקף המשכנתאות שנלקחו בשנה החולפת גבוה בכ-50% מהשיא הקודם שנקבע ב-2020 • בדצמבר נלקחו משכנתאות בהיקף של 12.2 מיליארד שקל

שיא בשוק המשכנתאות / צילום: Shutterstock
שיא בשוק המשכנתאות / צילום: Shutterstock

שיאים בלתי נתפסים במשכנתאות סיימו את שנת 2021: בדצמבר נקבע שיא של 12.2 מיליארד שקל, ואילו השנה כולה הסתיימה כשנת שיא של כל הזמנים מבחינת היקף המשכנתאות, כשנלקחו בה 116.1 מיליארד שקל - כך עולה מפרסום חלקי של בנק ישראל אודות היקפי המשכנתאות שנלקחו בחודש שעבר.

2021 אמנם טרם סוכמה רשמית, שכן מדי מחירי הדירות והיקפי העסקאות שבוצעו בה עדיין לא פורסמו (רק בחודש הבא יפרסמו הלמ"ס והאוצר את הנתונים המסכמים), ואולם מדובר בשנת שיא של רכישת דירות ושל לקיחת משכנתאות, וגם אם אין מדובר בשיא של עליות מחירים, השנה הזו תירשם כאחת משלוש השנים המובילות בתחום זה, מתחילת המילניום. עם זאת, היקף השיא של המשכנתאות בדצמבר מרמז על כך, שעליות המחירים בסוף השנה תפסו תאוצה נוספת על זו שממילא הייתה.

מבחינת היקף המשכנתאות, בשנה שעברה נלקחו כ-50% יותר משכנתאות מאשר ב-2020, שבה נקבע השיא הקודם, שעמד על 78 מיליארד שקל, וביותר מ-70% מאשר ב-2019, שהחזיקה עוד קודם לכן בשיא ושבה נלקחו 67.7 מיליארד שקל.

השנה החולפת לוותה בניצול של הריביות הנמוכות, ושל ביטול חלק ממגבלות הפריים על ידי בנק ישראל, שאיפשרו ללווים לקחת משכנתאות גבוהות יותר וזולות יותר. הדבר היווה גם את אחת מהסיבות לעליות המחירים המואצות שנרשמו בשנה זו.

כאמור, אין עדיין נתונים בנמצא לגבי חלוקת המשכנתאות לפי מגזרים, ואולם סביר כי בדצמבר חל שינוי בתמהיל הלווים, שכן בנובמבר נקבע שיא של כמעט 2,000 משקיעים שלקחו משכנתאות, כדי להקדים את עליית מס הרכישה. לפיכך סביר כי בדצמבר תפסו את מקומם הזוגות הצעירים ומשפרי הדיור.

יונתן ברלינר, יו"ר הוועדה המקצועית בהתאחדות יועצי המשכנתאות, ציין בהתייחסו לנתונים כי "נתוני המשכנתאות המעודכנים מאששים את תחושת הפאניקה המורגשת בשוק - הציבור היום קונה בכל מחיר. עליית הביקושים במשכנתאות גבוהה בהרבה מעליית מחירי הדירות. המשמעות היא שציבור גדול מוכן לקחת התחייבויות וסיכונים גדולים על מנת לרכוש דירה.

"הנתון המשמעותי ביותר לבחינת התחרות בשוק המשכנתאות הוא כמות המחזורים בשוק והיכולת של הלקוחות לעבור מבנק לבנק על מנת לשפר את תנאיהם. מהנתונים שפורסמו היום עולה כי למרות הזינוק בשיעור המשכנתאות החדשות, סך המחזורים לא גדל ועמד השנה על כ-5% מכלל המשכנתאות, ירידה של 2 נקודות האחוז ביחס לשנה שעברה, וזאת למרות ביטול מגבלת שליש הפריים בתחילת השנה - עובדה שמדגימה את חוסר היכולת של הציבור ליהנות מסביבת הריבית הנמוכה וחייבת להדליק נורה אדומה אצל הרגולטורים השונים".