גם זה עבר: צומת קרליבך נפתח לתנועה אחרי 6.5 שנים

מנהרות צומת קרליבך בתל אביב נפתחו הבוקר לתנועה אחרי השקעה של כ-170 מיליון שקל • עם סיום עבודות הרכבת הקלה, המקום יהפוך לאחד המרכזים התחבורתיים הגדולים בגוש דן, שיכלול מקום מפגש של שניים מקווי הרכבת הקלה: האדום והירוק

מנכ״ל נת״ע חיים גליק, שרת התחבורה מרב מיכאלי וראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי בפתיחת מנהרות קרליבך / צילום: כפיר סיון
מנכ״ל נת״ע חיים גליק, שרת התחבורה מרב מיכאלי וראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי בפתיחת מנהרות קרליבך / צילום: כפיר סיון

צומת קרליבך, הידוע גם כצומת מעריב, נפתח הבוקר (ג') לתנועת כלי רכב לאחר עבודות שבוצעו במקום בשש השנים וחצי האחרונות, מאז פוצץ גשר מעריב ב-2015. כפי שהריסת הגשר לוותה אז בטקס שכלל את שר התחבורה (ישראל כ"ץ), גם חניכת הצומת לוותה בטקס שכלל את שרת התחבורה הנוכחית, מרב מיכאלי, כשלצידה ראש עיריית תל אביב רון חולדאי ובכירי חברת נת"ע הממשלתית, שאחראית על הפרויקט.

הבוקר נחנך החלק הראשון בצומת המשודרג - פתיחת שיקוע ומנהרות להקלת התנועה בין הרחובות יצחק שדה, לינקולן וקרליבך. עלות ביצוע המנהרות היא כ-170 מיליון שקל, ועוד כ-50 מיליון שקל להקמת התחנה עצמה. עבודות הפיתוח הסביבתי בוצעו וימשיכו להיות מבוצעות על ידי חברת אחוזות החוף במסגרת פרויקט דרך בגין החדשה.

כלי רכב נוסעים במנהרות קרליבך / צילום: יח''צ
 כלי רכב נוסעים במנהרות קרליבך / צילום: יח''צ

מעל 2,000 כלי רכב מדי שעה

כחלק פיתוח דרך בגין החדשה, יהווה הצומת ציר עירוני מרכזי שיכלול תחנה תת-קרקעית של הרכבת הקלה (תחנת קרליבך בקווים האדום והירוק), נתיבי תחבורה ציבורית, שבילי אופניים, מדרכות רחבות ופיתוח אורבני מתקדם. במנהרות עתידים לחלוף יותר מ-1,000 כלי רכב מדי שעה - בכל כיוון. למעשה מדובר בתחנה יוצאת דופן שכוללת מספר קומות.

בשתי הקומות התחתונות יעברו שני קווי רכבת קלה. מעליהן מנהרה לכלי רכב, ובמפלס הקרקע תיבנה שדרה. מדובר כאמור במקום מרכזי שמחבר מספר אזורים שנמצאים מזה זמן בפיתוח מסיבי - ממזרח מתחם חסן ערפאה, שיכלול 13 מגדלים שהשימוש המרכזי שבהם הוא משרדים. בחלק הצפוני נמצא מתחם TLV, שכולל כ-1,800 דירות בארבעה מגדלים ועוד מבנים נמוכים ושכולל גם את קניון TLV. מדרום וממערב נמצאים אזור לינקולן והתחנה המרכזית הישנה, שגם בהם מפותחים ועוד יפותחו פרויקטים רבים (למשל ברחוב לינקולן ייבנה עוד מרכז משרדים גדול במקום מטה מקורות כיום).

מנהרות קרליבך / צילום: כפיר סיון
 מנהרות קרליבך / צילום: כפיר סיון

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מיכאלי, מסרה: "פתחנו היום עוד אפשרות לכולנו לנוע. למטה במנהרה ינועו המכוניות, מה שיאפשר שכל השטח שמעליה, שעד היום היה מוקדש לרכבים פרטיים ישמש הולכות והולכי רגל, רוכבות ורוכבי אופניים ובהמשך גם נקודה משמעותית של תחנות מעבר לרכבות הקלות. השינוי החל לפני 7 שנים כשישראל כ"ץ עמד כאן ופוצץ את גשר מעריב, ולשמחתי היום, אחרי עבודה מאומצת של העירייה, ראש העיר וחברת נת"ע, אנחנו עושות ועושים שינוי גדול שיאפשר יותר מקום לאלטרנטיבות שאינן רכב פרטי, יותר קישוריות ויותר אופציות להגיע בחיים ממקום למקום. כמי שמאמינה מאוד בשיתופי פעולה עם ראשי הרשויות, אני שמחה על שיתוף הפעולה עם ראש העירייה, רון חולדאי בפרויקט הזה ובכלל, ומחזקת את מנכ"ל נת"ע שאחראי על קידום מהיר של פרויקט הרכבות הקלות ובהמשך גם של המטרו שיהיה כאן".

ראש עיריית ת"א חולדאי: "פתיחת מנהרות צומת קרליבך היא תזכורת נוספת לכך שעבודות טיבן להסתיים, ולהשאיר אחריהן תשתית תחבורתית נהדרת. זוהי סנונית ראשונה של שיפור עצום במרחב הציבורי לקראת כניסת הרכבת הקלה: במקום גשר מאסיבי שחוסם את הנוף - כלי הרכב והרכבת הקלה יורדים אל מתחת לפני הקרקע, והמרחב הציבורי נפתח להולכי הרגל והרוכבים. אני מברך על שיתוף הפעולה המצוין עם שרת התחבורה מרב מיכאלי ושמח על כך שנחנוך יחד את פירות העבודה המאומצת של משרד התחבורה ועיריית תל אביב-יפו. תודה לתושבות ותושבי תל אביב-יפו על אורך הרוח והסבלנות - צומת קרליבך חוזר אל המפה! ובסוף השנה נחנוך יחד גם את הקו האדום של הרכבת הקלה - מבת-ים ועד פתח תקווה".

חיים גליק, מנכ"ל נת"ע: "פתיחת המנהרה היא סנונית נוספת בדרך למהפכה התחבורתית שתגיע כבר השנה לגוש דן - הקו האדום ברכבת הקלה. בו בעת נת"ע מקדמת בכל הכוח את הקווים הירוק והסגול, והדבר מורגש במקומות רבים. למרות ההפרעה אני מבקש לזכור, כי בסופו של יום תעמוד לרשות הנוסעים רשת רכבות מהירות בטוחות ונוחות. אני מבקש להודות לשרת התחבורה ומשרדה על האמון בנת"ע לראש העיר תל אביב על הסיוע ושיתוף הפעולה בקידום הפרויקט, ואחרונה חברת דניה סיבוס שהקימה ובנתה את השיקוע".

שרלי בן סימון מנכ"ל אחוזות החוף, החברה העירונית המבצעת את עבודות הפיתוח הסביבתי: "נפתחו היום לתנועה מנהרות קרליבך שיהוו הקלה משמעותית בתנועה לבאים ממזרח".