גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפרדוקס של העולם העסקי: רוצים יצירתיות אבל מדכאים אותה

איך לשרוד את היומיום העמוס שלנו בעבודה ובחיים, שדה הקטל של היצירתיות, לחלץ מתוכו את הצד היצירתי ולייצר דברים חדשים ומעניינים שאנחנו גאים בהם? ● זה אולי נשמע מפתיע, אבל כל אחד יכול (אפילו מנהלי הכספים!) ● חצי שעה של השראה

חצי שעה של השראה. על האומץ להיות יצירתיים / צילום: מנחם רייס
חצי שעה של השראה. על האומץ להיות יצירתיים / צילום: מנחם רייס

 

רשימה זו מבוססת על פרק מספרו של ערן גפן, מייסד G^Team

הפרדוקס בעולם העסקי של היום הוא שאף על פי שהמילה הכי סקסית היא "יצירתיות" והבדל בין הצלחה לכישלון הוא ביכולות ליצור, בסופו של דבר היומיום שלנו בעבודה הוא שדה קטל ליצירה. סדר היום, הלחץ, האקסלים, הבוסים, הציפיות, היעדים, המתח, הקצב, הפגישות, התאגידים, הפוליטיקה, כיבוי השריפות, הרציונליזציה, ושוב הפגישות, הקונפורמיות, ביטוח המנהלים - כולם-כולם מרחיקים אותנו מהחיים היצירתיים שלהם אנחנו זכאים.

הפרדוקס מתחדד בכך שדווקא הארגונים שהכי מעוניינים ביצירתיות, ביד אחת מבקשים מהמנהלים שלהם ליצור וביד השניה מכבים את אותה יצירתיות. אני רואה את זה מידי יום בעבודה שלי עם הנהלות של ארגונים. המאמץ העיקרי שלי הוא לא להביא עוד ידע חדש לשולחן, אלא להוציא מאנשים חכמים את הצד היצירתי שלהם.

האם אנחנו אכן יוצרים דברים חדשים שאנחנו גאים בהם? אקח לעצמי את הזכות לתת תשובה: לא מספיק. גם אם נדמה לנו שכן, מפני שהעבודה שלנו היא בסביבה שנושקת ליצירתיות בתפאורה מגניבה וצבעונית, זה לא ממש שם. זה עלול לבלבל, זה כמו משקה דיאט סינתטי בטעם תפוזים ולא מיץ סחוט טבעי על המקום.

אז איך אפשר לחיות חיים יצירתיים יותר?

אנחנו נולדים יצירתיים, עם דחף פנימי לברוא מעצמנו. כשהילד שלי אור היה בן שנה וחצי, הוא פשוט ביקש טוש ונייר והתחיל לשרבט, מאז ועד היום הוא עושה דברים יצירתיים בלי לשים לב.

בהיסטוריה האנושית, התיעוד הראשון לחקלאות הוא מלפני עשרת אלפים שנים, אבל התיעוד הראשון לאמנות מתוארך לזמן מוקדם בהרבה, 40 אלף שנים. יש לנו רצון וגם זכות אנושית בסיסית, אולי אפילו חובה, לברוא משהו בעולם באמצעות הכישרון שלנו.

לכל אחד מאיתנו יש כישרון ליצירתיות (אפילו למנהלי הכספים!). לפעמים צריך לחפור טוב, ממש לחצוב, כדי להביא אותו לידי ביטוי. זה יכול להיות כתיבה, ציור, קדרות, ריקוד, רעיונות, אופנה, עיצוב, משחק, בימוי, צילום, יזמות, פילוסופיה, שירה, שרטוט, בישול, אפייה… אין-סוף דברים, כל עוד יש בכך ביטוי עצמי ויצירה של משהו חדש.

חיים יצירתיים לא בהכרח אומרים לפרוש מהמרוץ היומיומי לטובת סדנת אומן מבודדת. ממש להפך - היכולת הכי חשובה כיום היא לשלב את דרך החיים היצירתית בעבודה של היומיום. בעולם שבו הצד האנליטי עומד להיות מופקע לטובת מכונות ובינה מלאכותית, מה שנשאר לנו כדי להתבדל ולייצר ערך הוא לחזק את השריר שמאפשר לנו לחשוב וליצור. ובכלל, חיים קריאטיביים הם חיים מועצמים, מוגברים. אלו חיים גדולים יותר, מאושרים יותר ובהחלט מעניינים יותר.

איך אפשר לתת לנפש שלנו אותו מרחב לבטא את עצמה? איך יוצרים לעצמנו את האנרגיה, ובעיקר - איך מתחילים?

חמשת הכללים והכלים

כדי למצוא את התשובה, התעמקתי בנושא. חפרתי, האזנתי, קראתי ספרים ומחקרים בתחום, לדוגמה "קסם גדול" של מחברת הספר "לאכול, להתפלל, לאהוב", אליזבת גילברט, ואת "דרך האמן", הקלאסיקה של ג'וליה קמרון. אבל מה שבאמת הכי טען אותי הוא הרצאה בנושא הזה של יובל מהצוות שלנו, המכונה "הילד". סיכמתי לעצמי כל מה שלמדתי כדי להזכיר לעצמי וגם לך את הדרכים לחיים יצירתיים.

1. אישור לעצמך
כדי ליצור יותר, אנחנו חייבים לאשר לעצמנו להיות המוזר שנהנה מעצמו ומיצירתו. עלינו לעבור שיקום של הזהות העצמית, לחזק אותו קול ייחודי שהוא רק שלנו, אותו צבע מיוחד שכנראה קצת טושטש ונרמס על ידי החברה והסובבים אותנו (הם לא עושים את זה כדי לפגוע בנו, זה פשוט מאיים עליהם).

פעמים רבות בושה היא זו שחוסמת את החופש לעשות משהו יצירתי. זה כמו גילוי סוד פרטי, יש בו מן החשיפה שיכולה לגרום לך להתבייש: אם אצור את הדבר הזה, אולי זה לא מספיק טוב? מי אני בכלל? מי צריך את זה?

הדבר החשוב יותר מלהיות מובן לכולם זה להיות בעל היגיון פנימי ועקבי משלך. זה מה שעומד מאחורי המילה הלא ברורה "אותנטיות". להתנהג בצורה שלא מנסה לרצות את הממוצע, כזו שכל ביקורת או אפילו אי-הבנה משנה את ההתנהלות שלך כך שתהיה קל לעיכול לכולם. זו הדרך המהירה לממצע את עצמך.

כשאנחנו בשנות אמצע הקריירה, אנחנו מנסים להיות מושלמים כי נראה לנו שכולם מתעניינים בנו. כשאנחנו מתבגרים ומבינים שאף אחד לא באמת מתעניין בנו, זה מאפשר לנו לחזור ולהתחבר לאותנטיות שלנו: אם אף אחד לא באמת מתעניין, אז אף אחד לא יבקר. באופן מוזר, קצת הפוך על הפוך, אנשים דווקא יעריכו את זה יותר. בסוף, כנראה, מה שטוב בך זו אותה מוזרות ייחודית שצריך לתת לה ביטוי כדי ליצור דברים ולהדהד את עצמך לעולם.

יש החוששים להציע או ליצור דבר מה כי זה "כבר נעשה", אבל הכול כבר נעשה. הכול כבר קיים. אבל זה פשוט עדיין לא נעשה על ידך, בגרסה שלך, ברלוונטיות ובהקשר שלך!

2. אומץ
האם יש לך האומץ להוציא החוצה לעולם את האוצרות שיש בתוכך? אם אין לך פחד מהדברים שיצרת, סימן שלא יצרת שום דבר מעניין. זו האמת. פחד הוא סימן שמשהו טוב נוצר פה. יצירתיות מעצם טבעה מחייבת אותך להיכנס למקומות של חוסר ודאות, וחוסר זה מטבעו מייצר פחד. אם לא נצליח לצעוד קדימה, לצידו של הפחד, לא נוכל לעשות שום דבר מעניין באמת. בלי אומץ, החיים שלנו נשארים קטנים, צפויים, בינוניים, ממוצעים, פושרים ומותאמים לכולם. מסע הציד למצוא את הדברים שיצירתם עושה לך כיף בלי סיבה - הוא-הוא החיים היצירתיים.

זה הרגע שגם אם יהיה הנהון של "כן" מצידך, אני לא אסתפק בו. אני יודע שברגע האמת תבוא ההשתפנות הבאה שלך. קל להגיד, קשה מאוד לעשות.

הנה משחק:

המשימה שלי עבורך היא לחשוב על משהו יצירתי מאוד שמישהו, או אפילו גוף עסקי כלשהו, עשו לאחרונה. משהו מדהים שגרם לך להעריך אותם. עכשיו נחשוב יחד על הישיבה (או השיחה) שבה הרעיון הזה עלה לראשונה, ועל חמישה טיעונים נגד הרעיון שעליו חשבת. מחשבות הגיוניות שכנראה נאמרו לפני שזה קרה.

הלו ‒ לא לרמות!

נכון שזה קל?

כי לחשוב על "למה לא" כנגד דברים יצירתיים, זו ממש לא חוכמה.

אז בפעם הבאה שיש לך רעיון יצירתי, דחף ליצור משהו או שמישהו מציע משהו יצירתי, נא לזכור שלהסביר את כל הבעיות ולשכנע "למה לא", זה הדבר הכי קל בעולם. אבל האם יש לך את האומץ ואת החוכמה להגיד "כן"?

להגיד כן לאחרים.

להגיד כן לעצמך.

אם נתחבר לחיים היצירתיים וניקח את הסיכון ליצור משהו - לא משנה אם זה אוריגמי או כתיבת שירים - ויהיה לנו האומץ לחשוף אותם לעולם, לביקורות ולדעה, אני מבטיח לך שנהיה גם מנהלים יצירתיים יותר, כאלה שמאשרים רעיונות טובים יותר.

3. להיות פתוחים לקלוט רעיונות 
אליזבת גילברט כותבת ב"קסם גדול" שבעולם שלנו אין רק חיות וצמחים ובקטריות ווירוסים - יש גם רעיונות. רעיונות הם בעצם ישות אנרגטית עצמאית חסרת גוף. יש להם מודעות ויש להם רצון. הרעיונות מסתובבים בחיפוש אחר פרטנר אנושי פנוי ומוכן. כשהרעיון חושב שאתה מוכן, הוא ינסה לתפוס את תשומת הלב שלך. אולי לא תשים לב, אבל תתחיל להרגיש את ההשראה בגוף, והיא לא תעזוב אותך עד שתקדיש את כל תשומת הלב שלך לרעיון, ואז הוא ישאל: "אתה רוצה לעבוד איתי?".

כן, אני יודע שזה נשמע לך קצת "מחופף". גם אני חשבתי כך בהתחלה, אבל אז נזכרתי שקרה לי יותר מפעם אחת שרעיונות "זרמו דרכי" והרגשתי שאני רק כלי שדרכו הם מגיעים לעולם.

כמנהלים, עיקר התפקיד שלנו הוא לצוד את הרעיונות, לעודד אותם, ליצור סביבה בטוחה לאותם רעיונות שבירים ומוזרים. אנחנו חייבים להיות בחיפוש פעיל של דימויים, של רעיונות, של פרטים. בסופו של דבר, יצירתיות היא היכולת לדעת לחבר בין רעיונות קיימים בצורה ייחודית וחדשה, ובשביל זה חשוב שהבאר שלנו תהיה מלאה.

4. לפנות זמן - דייט עם עצמך
אני כותב את המילים האלה מאילת. קפצתי לפה לזמן קצר כדי שאוכל להתפנות לכתיבה ולשאוב קצת השראה. הכתיבה היא אחת הדרכים שמאפשרות לי לעודד את היצירתיות שלי, ובשבילה אני צריך לפנות לעצמי זמן לבד.

היוצר הפנימי שבך צריך זמן איכות איתך, שעתיים בשבוע שמוקדשות לפיתוח התודעה היצירתית שלך. דייט עם הילד היצירתי שבך, שבו תעשו משהו שנותן לך השראה וטוען אותך ליצור.

5. פשוט להתחיל ולעשות את זה
העיקר הוא לא לחשוב על זה יותר מדי, אלא פשוט להתחיל לעשות. זה לא אמור להיות "גדול" או "קטן", זה אמור למשוך אותך, בלי לדעת לאן הוא יוביל.

אומרים שלעיתים אנשים מנסים לחיות את חייהם מהסוף להתחלה: הם מתאמצים להרוויח כסף כדי שיוכלו לעשות את מה שהם רוצים, ואז יוכלו ליצור כדי להיות מאושרים. למעשה, הדברים הולכים בסדר הפוך: תחילה עלינו ליצור ולבטא את עצמנו, ואז יהיה לנו מה שאנחנו רוצים.

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי שעוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים. הוא בעל ניסיון בעבודה עם מנכ"לים והנהלות של החברות המובילות בארץ ובעולם בהן קוקה קולה, וולט, מיקרוסופט, שטראוס וקימברלי קלארק. חברה קודמת שהקים נרכשה על ידי WIX. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה".

gefen@gteam.org

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; מחירי הנפט קופצים ב-1%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה