בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה אדומה בניו יורק: נאסד"ק נפל ב-2.5%, מיקרוסופט נפרדה מ-4%

S&P 500 השיל 1.4%, הדאו ג'ונס, שנסחר בעלייה לאורך יום, גם נסחף עם המומנטום השלילי • המסחר באירופה ננעל במגמה מעורבת, לפני הסערה בניו יורק • ברקע הירידות: 230 אלף תביעות אבטלה ראשוניות הוגשו בשבוע האחרון בארה"ב, 30 אלף מעל הצפי • מגמה שלילית גם בשוקי הסחורות והקריפטו

בניין הנאסד''ק בניו יורק / צילום: תמר מצפי
בניין הנאסד''ק בניו יורק / צילום: תמר מצפי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 
 

 

23:02

לאחר פתיחה ירוקה בבורסות ארה"ב, המדדים הגדולים ננעלו באדום בוהק. נאסד"ק השיל כ-2.5% לאחר שמניות הטכנולוגיה הגדולות העיקו ומשכו מטה (סקטור הטכנולוגיה לבדו ירד בכ-2.6%). דאו ג'ונס, שהצליח לשמור על עלייה לאורך מרבית יום המסחר, נסחף עם המומנטום השלילי והשיל 0.5%, S&P500 ירד בכ-1.4%.

נרשמו ירידות משמעותיות למיקרוסופט  שנחתכה ביותר מ-4%, טסלה  שאיבדה כמעט 7%, אנבידיה , AMD  ונטפליקס . גם אפל , אלפאבית (גוגל) , אמזון  ומטא (פייסבוק)  איבדו גובה. חברת אבטחת המידע זיסקיילר  צנחה ב-8.5%, וגם לוסיד, מארוול, ג'יי.די קום הסינית, פאלו אלטו ומודרנה נפרדו מיותר מ-5% משוויהן הערב. חברת תיירות החלל של המיליארדר ריצ'רד ברנסון, וירג'ין גלקטיק , צללה ב-19% לאחר שדיווחה על כוונתה לגייס 425 מיליון דולר באג"ח להמרה.

בצד החיובי, ביוג'ן  החלה בתיקון הירידה מאתמול ועלתה ביותר מ-5%, וגם מניות התעופה והתיירות, בהן יונייטד  ואמריקן איירליינס , נורווג'יאן קרוז ליין , בואינג  ובוקינג , התחזקו. עוד עליות יפות רשמו פורד מוטורס  (שרשמה שיא של שנה), ענקית השבבים הטייוואנית TSM  (בשיא כל הזמנים), קרוגר , גאפ , וולמארט  וקטרפילר .

גם בעבור החברות הישראליות היה מדובר ביום מסחר קשוח. מאנדיי  וסנטינל וואן  נחתכו ב-10% וגם וויקס , קורנית , אוטונומו  ולמונייד  רשמו ירידות מהותיות. טבע , איי.סי.אל  וגילת  דווקא התחזקו בכ-1.8%.

הירידות הגיעו גם לשוק האג"ח הממשלתיות, כשהתשואה על האיגרת ל-10 שנים ירדה ל-1.69%. לפני כשבועיים עמדה התשואה על 1.50%, ומאז זינקה עד שאתמול נגעה במהלך היום ברף ה-1.80%.

גם בשוק הסחורות התחזקו הירידות. הנפט האמריקאי ירד ב-1.4% למחיר של 81.5 דולר לחבית, הברנט ירד ב-1% ל-83.8 דולר לחבית. הגז הטבעי קרס ביותר מ-12%, הזהב השיל 0.3% וחוזה למסירה בפברואר נסגר על 1,820 דולר לאונקיה.

ולסיכום, כפי שקרה בימי ירידות קודמים, גם הפעם מטבעות הקריפטו הצטרפו למגמה. הביטקוין יורד בכ-3% ונסחר סביב 42.5 אלף דולר ליחידה. מדובר בירידה של כ-2,000 דולר בהשוואה למחירו לפני פתיחת המסחר וירידה של כ-4,000 דולר בתוך 8 ימים.

22:15

המגמה השלילית מתחזקת לקראת הנעילה: נאסד"ק נופל ביותר מ-2%, הירידה של דאו ג'ונס העמיקה ל-0.3% ו-S&P500 משיל 1.1%. על אף הירידה החדה יחסית של נאסד"ק, רק 58% מהחברות בו רושמות ירידות, אך המובילות הן חברות הטכנולוגיה הגדולות שמושכות מטה. סקטור הטכנולוגיה מאבד 2.2%, סקטור התעשייה עולה ב-0.3%.

טסלה נחתכת ב-5.6%, אפל ב-1.5%, מיקרוסופט ב-3.9% ואמזון ב-2%. גוגל שנסחרה בעלייה קלה ולאחר מכן ביציבות משילה 1.5%, AMD יורדת ב-2.5%, מארוול ופאלו אלטו צונחות ב-6%.

21:45

המגמה בוול סטריט שלילית, כשכעת גם מדד דאו ג'ונס מחק את העלייה שרשם ונסחר בירידה קלה, בעיקר בשל הירידות של מיקרוסופט  וסיילספורס  שהעמיקו ל-3%. מי שבכל זאת בולטות במדד אלה בואינג, קטרפילר  ודאו . נאסד"ק יורד בכמעט 1.7%, S&P500 ב-0.9%.

מעבר למניות הטכנולוגיה הגדולות שמאבדות גובה, נרשמות ירידות בולטות גם במניית מודרנה, ג'יי.די קום, סרוויס נאו , פלוטון אינטראקטיב  ונייקי . בקרב הישראליות, מאנדיי, סנטינל וואן, NRX , וויקס ואינוויז יורדות בחדות ב-7%-8% כל אחת.

גם הביטקוין מצטרף לירידות, ולאחר שנסחר מוקדם יותר בשווי של מעל 44 אלף דולר, הוא נסחר בשעה זו תמורת 42.9 אלף דולר. האת'ר גם נחלש ויורד ל-3,293 דולר. הדוג'קוין מתחזק קלות ל-16 סנט.

20:30

הירידות במדד נאסד"ק מעמיקות, והוא משיל כבר קרוב ל-1.5%. S&P 500 יורד ב-0.6%, העלייה של דאו ג'ונס צומצמה ל-0.1% בלבד. ראסל 2000 נסחר ללא שינוי מהותי. בשוק האג"ח הממשלתיות התשואות נחלשות במעט, והתשואה על האיגרת ל-10 שנים יורדת ל-1.72%.

גם בשוק הסחורות המגמה שלילית, ומחירי הנפט והזהב נסוגים. נפט מסוג ברנט יורד ב-0.3% ל-84.4 דולר לחבית, נפט מסוג WTI משיל 0.6% למחיר של 82.1 דולר לחבית. הזהב נחלש ב-0.3% ל-1,821 דולר לאונקיה.

על הנאסד"ק מעיבות בעיקר מניות הטכנולוגיה, כאמור בעדכונים קודמים. טסלה ואנבידיה יורדות ביותר מ-4%, פאלו אלטו ומארוול  בכ-5%, AMD  ומיקרוסופט ב-2.5%. מנגד, יצרנית השבבים TSMC  מזנקת ב-7.5% לאחר שפרסמה דוחות והעלתה תחזיות. המכירות שלה ברבעון האחרון עלו ב-24% והסתכמו ב-15.8 מיליארד דולר ארה"ב והרווח עלה ב-16% ל-6 מיליארד דולר. 

18:45

המסחר בוול סטריט ממשיך להתקיים במגמה מעורבת. נאסד"ק יורד ב-0.5%, S&P500 יציב, דאו ג'ונס מוסיף 0.5%. 

חברות ה"פתיחה מחדש" מרכזות עניין רב היום, ובראש חברת הקרוזים נורווג'יאן  שמזנקת ב-6%. אמריקן איירליינס מוסיפה 5% ועוד עליות יפות רושמות יונייטד, דלתא, בואינג, קרניבל, אקספדיה , בוקינג  ואייר בי.אן.בי . מנגד, נרשמות ירידות בולטות אצל ענקיות הטק אנבידיה, טסלה, מיקרוסופט ונטפליקס , וגם מודרנה, אטסי , לוסיד , ג'יי.די.קום  ופאלו אלטו  מאבדות גובה.

בקרב החברות הישראליות, מאנדיי , וויקס , סנטינל וואן , אינוויז , אוטונומו  ואורמד  נסחרות באדום, בעוד שגילת , ביומיקס , ביונד אייר  ואיי.סי.אל  מתחזקות.

בבורסות אירופה המסחר ננעל במגמה מעורבת. בלונדון, פרנקפורט ואמסטרדם הבורסות נסגרו בעלייה מזערית, קאק הצרפתי השיל 0.5% עם ירידות בולטות לקרפור , איירבוס , לואי ויטון  ולוריאל .

17:35

שעה לפתיחת המסחר והמגמה בוול סטריט מתהפכת. S&P500 נד בחוסר יציבות בין עלייה לירידה, דאו ג'ונס מוסיף 0.3%. מדד נאסד"ק נחלש ב-0.5%, בין השאר בשל ירידות של ענקיות הטכנולוגיה. טסלה  יורדת ב-1.2%, אנבידיה  ב-2.4%, אמזון  ב-0.6%, מטא פלטפורמס (פייסבוק)  ב-0.7%. מנגד, אלפאבית (גוגל)  מתחזקת קלות וכך גם אפלייד מטריאלס , מיקרון  וקוואלקום .

עוד עליות בולטות נרשמות אצל חברות התעופה, בהן דלתא, בואינג , אמריקן איירליינס, יונייטד ועוד. גם פורד, קרניבל, ביוג'ן, ויזה ומאסטרקרד מתחזקות.

16:32

המסחר בוול סטריט נפתח בעליות קלות של 0.2%-0.3%, על רקע נתוני אבטלה מאכזבים. תשואות האג"ח הממשלתיות יציבות, כשהתשואה על האיגרת ל-10 שנים עומדת על כ-1.73%.

חברת התעופה דלתא איירליינס  מתחזקת לאחר שפירסמה דוחות לרבעון הרביעי, ועקפה את תחזיות השוק גם בשורה העליונה וגם בשורה התחתונה. החברה הרוויחה 22 סנט למניה, 8 סנט מעל ההערכות.

חברת התרופות אדג'יו מזנקת בכ-7% (בהמשך לעלייה של 16% בטרום) לאחר שהודיעה שהטיפול שלה לקורונה יעיל גם נגד וריאנט אומיקרון. סולאראדג'  הישראלית והמתחרה אנפייז אנרג'י  מטפסות לאחר ששתי חברות האנרגיה המתחדשת שודרגו ל"קנייה" מ"נייטרלי" בגוגנהיים. וירג'ין גלקטיק  נופלת ביותר מ-10% לאחר שהודיעה היום על כוונתה להציע אג"ח בכירות להמרה בהיקף של 425 מיליון דולר, לפירעון בשנת 2027.

אלביט מערכות  הודיעה שהחברה הבת השוודית שבבעלותה, Elbit Systems Sweden, זכתה בחוזה ממנהל הרכש השוודי לאספקת מערכות לניהול קרב מסוג Albatross עבור חיל הים המלכותי של שוודיה. החוזה, שהנו בסכום שהוגדר "לא מהותי לאלביט מערכות" יבוצע על פני תקופה של 34 חודשים. 

באירופה המגמה מעורבת. מדדי דאקס ופוטסי עולים ב-0.3% ו-0.1% בהתאמה, קאק יורד ב-0.2%. יורוסטוקס50 מתקדם בכ-0.3%.

15:31

מאקרו ארה"ב: 230 אלף תביעות אבטלה ראשוניות הוגשו בשבוע שעבר, בעוד שהצפי עמד על 200 אלף בלבד. מדובר בעלייה גם בהשוואה לשבוע הקודם (אז עמדו על 207 אלף). מדובר ברמה הגבוהה ביותר מאז נובמבר. במספר תביעות האבטלה המתמשכות דווקא חלה ירידה של 194 אלף והן הסתכמו ב-1.56 מיליון - הרמה הנמוכה ביותר מאז 1973.

מדד המחירים ליצרן בארה"ב עלה בדצמבר ב-0.2%, בעוד שבשוק העריכו עלייה של 0.4%. במבט שנתי, המדד עלה ב-9.7% בעוד שהצפי היה לעלייה של 9.8%. מדובר ברמה הגבוהה ביותר מאז שהחלו למדוד את הנתונים (2010). מדד הליבה, שלא כולל מחירי מזון ואנרגיה שנחשבים לתנודתיים מאוד, עלה ב-0.5% בדצמבר ובמבט שנתי עלה ב-8.3% (לעומת תחזיות לעלייה של 8%).

החוזים העתידיים נסחרים בעליות של 0.2%-0.3% לאחר פרסום הנתונים.

14:15

ירידות קלות במדדי המניות באירופה. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת יציבות.

בינתיים באירופה, דנמרק צפויה בסוף השבוע לבטל חלק מהמגבלות הציבורית ולפתוח מחדש את בתי הקולנוע והתיאטראות, על רקע בלימת התפשטות מגיפת הקורונה. מספר מקרי הקורונה עדיין נמצא ברמה גבוהה מאוד, עם ממוצע יומי של יותר מ-20 אלף מקרים (שיעור תחלואה לתושב הדומה לזה שנרשם בישראל כיום), אולם העלייה המהירה שנרשמה בשבועות האחרונים נבלמה. במקביל, מספר המאושפזים ומספר החולים בטיפול נמרץ עדיין נמוך מזה שנרשם בגל החורף הקודם. שיעור התמותה מקורונה נמוך בשני שלישים מזה שנרשם בשיא הגל הקודם.

בבריטניה ממתינים לנתונים היום כדי לראות אם מגמת הירידה בתחלואה שנרשמה בשבוע החולף תימשך ביום השביעי ברציפות. לעומת יותר מ-220 אלף מקרים בשבוע שעבר, אתמול נרשמו כ-140 אלף מקרים. שיעור המאושפזים החדשים עדיין עומד על מחצית מזה שנרשם בגל הקודם, ומספר המאושפזים בטיפול נמרץ נמוך פי ארבעה. רשויות הבריאות הביעו הערכה בימים האחרונים כי המדינה תוכל להתמודד עם הגל ללא צעדים והגבלות נוספים, אם אכן יתברר שהשיא נרשם לפני כשבוע.

במקומות אחרים באירופה הגל נמצא בראשיתו. בצרפת נרשמו ביממה החולפת יותר מ-320 אלף מקרים ביום השני ברציפות, ושיעור התחלואה לתושב במדינה הוא השני בגובהו באירופה (אחרי אירלנד). עם זאת, צרפת הסירה את איסור הכניסה על תיירים בריטים שהוטל בתחילת התפרצות האומיקרון בדצמבר, שפגע אנושות בתעשיית הסקי שלה. גם בגרמניה החלו בימים האחרונים שיאי התחלואה של הגל הקודם להישבר, ומספר המקרים היומי חצה לראשונה את רף ה-85 אלף ביום.

12:00

ירידות קלות במדדי המניות באירופה. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת יציבות.

החוזים על הנפט נסחרים ביציבות והזהב יורד קלות.

לאחר פרסום ספר הבז' של הפד אתמול כותב רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, כי "ספר הבז' לא ריגש יתר על המידה את השווקים, אך אני מוצא בו מספר נקודות שיכולות למתן את הקונספציה בשווקים של ריסון מוניטרי חד ומהיר השנה. ראשית, קצב הצמיחה עדיין לא מלהיב, אלא "צנוע" כהגדרתו. התמונה הזו לא משתנה. אומנם שיבושי ההיצע והתייקרות השינוע והחומרים נתפסים היום בעיקר כגורמי אינפלציה וזה נכון, אבל צריך תמיד לזכור שזה גם פוגע בייצור ובתפוקה ועלול לגרום לצמיחה להיות חלשה יותר. זה גם מסתדר עם ההיחלשות הכלכלית שצופה הבנק העולמי לשנים 2022 ו-2023".

שנית, כותב מנחם, "בדוח מצוין שטרם הורגשה השפעת האומיקרון על הצריכה הפרטית, ששמרה על קצב צמיחה קבוע לקראת סוף השנה. אני חושב שלנוכח נתוני התחלואה בארה"ב, עם מספר המאומתים הגבוה בעולם, הצמיחה הכלכלית אכן תיפגע שם, לפחות ברבע הראשון של השנה. ואכן לפי הדוח במספר מחוזות בארה"ב מורגשת התקררות של ציפיות הצמיחה במבט לחודשים הקרובים. שלישית, וזו נקודה חשובה, לדעתי. המחירים לצרכן אמנם ממשיכים לעלות, לפי הדוח, אבל יש מחוזות שמציינים כי בהשוואה לחודשים הקודמים, ההתייקרויות התמתנו קצת".

בתוך כך, "יש גם דיווחים על התייצבות של הלחצים מכיוון צווארי הבקבוק של ההיצע. נכון, הקשיים לאייש משרות ולחצי השכר בולטים גם בדוח החדש ואכן הם אחראים לחלק הארי של האינפלציה בארה"ב. אולם, דווקא הירידה החדה באבטלה תגרום, לדעתי, ליותר אנשים לחזור לשוק העבודה, מה שיגדיל את ההיצע וימתן את הלחץ מהכיוון הזה מוקדם מהצפוי. בשורה התחתונה, ספר הבז' לא השפיע בטווח המיידי - יש לשווקים כרגע דאגות אד-הוקיות יותר - אך לא אופתע אם בתוך מספר חודשים יתברר כי הוא היה הראשון לזהות סימנים לבלימת התייקרויות ולייתר העלאה מהירה מדי של הריבית בארה"ב".

10:15

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח תוך ירידות קלות במדדי המניות. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות של עד 0.2% .

התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים עולה קלות ל-1.75%.

07:50

בורסות אסיה צבועות אדום היום. הניקיי בטוקיו נסוג בכ-0.8% לאחר קפיצה של כ-2% אתמול. ההנג סנג יורד בכ-0.2%.

במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות קלות.

מניית חברת הנדל"ן הסינית סונאק צונחת בכ-15%, לאחר שהחברה הודיעה כי בכוונתה לגייס כ-580 מיליון דולר בהנפקת מניות בהונג קונג.

בוול סטריט ננעל אמש המסחר בעליות קלות של 0.1%-0.3% במדדי המניות המובילים. זאת לאחר פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב לפני פתיחת המסחר, ולקראת עונת הדוחות של 2021 שתיפתח ביום שישי עם פרסום התוצאות של חלק מהבנקים הגדולים. 

מחירי הנפט רושמים ירידה קלה, לאחר עליות חדות אתמול. חוזה למרץ על נפט מסוג ברנט רושם ירידה של 0.3% לרמה של 84.4 דולר, לאחר עלייה מרמה של 71.5 דולר לחבית ב-20 בדצמבר. הזהב נסחר ביציבות.

בזירת הקריפטו רושם הביטקוין ירידה קלה ונסחר סביב 43,700 דולר.