גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסדר הטיעון של נתניהו: הגורל של ליצמן, הקו של פילבר ומבחן בוגזלו

עדותו של שלמה פילבר עלולה לטרוף את הקלפים ● לכן, מצד נתניהו וגם מצד הפרקליטות מודעים לכך שחלון הזמנים לחתימה הולך ומצטמצם ● מסתמן: הפרקליטות תערים קשיים בדרך להסכם

אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

לבנימין נתניהו, ראש הממשלה לשעבר, יש שבועיים להגיע להסדר טיעון. הסיבה איננה רק סיום כהונת היועמ"ש אביחי מנדלבליט בסוף החודש. בעוד שבועיים צפוי להתחיל להעיד עד המדינה שלמה פילבר, זאת לאחר שעדותו של עד המדינה ניר חפץ הסתיימה זה מכבר.

פילבר הוא מסך הבערות האחרון של תיק 4000. מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר הוא סימן השאלה שמרחף מעל כל האישום הזה: האם יחזור בעדותו בבית המשפט על אשר טען במשטרה - שקיבל הנחיה מנתניהו להיטיב עם שאול אלוביץ' - או לא.

מאז שחתם על הסכם עד המדינה, פילבר שלח לא מעט רמזים נגד הפרקליטות ונגד תזת כתב האישום - חלקם בוטים וחלקם בוטים אף יותר. לאחר שפילבר יעיד בבית המשפט, יתברר האם יש בידי הפרקליטות די ראיות כדי לבסס את המודעות למערכת היחסים השוחדית שבינו לבין אלוביץ', כאשר פילבר אמור להעיד על התמורה שהעניק נתניהו לקבוצת בזק עבור אלוביץ'.

מאזן הכוחות ישתנה?

נקודת הזמן הנוכחית היא נקודה שבה נוח לשני הצדדים לעצור בהסדר טיעון מקל. מנדלבליט מוותר על סעיף השוחד שטרם הוכח, וספק אם יוכח בעתיד, ואילו נתניהו מודה בהפרת אמונים כדי לחסוך מעצמו את החשש שפילבר יבסס את סעיף השוחד. לאחר שפילבר יעיד, מאזן הכוחות ישתנה לטובת אחד הצדדים, וההצעה הנוכחית כבר לא תהיה רלוונטית.

לאור הזמן המשמעותי שחלף בין העדות במשטרה וברשות ניירות ערך, פילבר ערך ריענון עדות בפרקליטות, כפי שערכו קודמיו וכפי שמקובל בכל התיקים הפליליים. אם פילבר היה מספק גרסה חדשה ושונה מן הגרסה שנתן כעד מדינה וחוזר בו מפרט מהותי, הפרקליטות הייתה חייבת לשלוח אותו מיידית לחקירת משטרה כדי שימסור שם את גרסתו החדשה. זאת, לאור הפרת הסכם עד המדינה עליו חתם המחייב אותו להעיד כפי שהעיד במשטרה לאחר שחתם על ההסכם.

כיוון שפילבר לא מצא את עצמו בחקירת משטרה, המסקנה המתבקשת היא שהוא דבק בגרסתו לפיו קיבל הנחיה מנתניהו. כל זה לא סותר את העובדה שפילבר בעדותו יחגוג על הראש של הפרקליטות, המשטרה ופקידי משרד התקשורת, חיים סבן ופקידי מבקר המדינה, כפי שגם חגג קודמו ניר חפץ כשהעיד בבית המשפט.

והנה דוגמה מעניינת לנקודה שיש להעריך כי פילבר יעיד בבית המשפט אם וכאשר יזומן. כזכור, אחת הנקודות המשמעותיות שביססו את החשד נגד פילבר הייתה העובדה שהוא פעל כמנכ"ל משרד התקשורת מול בזק מאחורי הגב של אנשי משרדו, מידר אותם ואף שלח הודעות אימייל מחשבונו הפרטי ולא מהחשבון הממשלתי. עניין זה נכנס גם לכתב האישום נגד נתניהו: "על -מנת להיטיב עם הנאשם אלוביץ', ועל רקע הנחיית הנאשם נתניהו, קידם פילבר את ביטול ההפרדה המבנית בקבוצת בזק. תהליך זה קודם על-ידי פילבר בחשאיות, תוך שיתוף-פעולה עם אנשי בזק, הנאשם אלוביץ', סטלה הנדלר ושרון פליישר, בניגוד לעמדת הגורמים המקצועיים והמשפטיים במשרד ומבלי להתייעץ עמם".

לאור התנהלות היועמ"ש מנדלבליט בערוץ הישיר והנסתר מול ראש הממשלה לשעבר נתניהו, יש להעריך כי פילבר יעיד כך כאשר יישאל על הערוץ הנסתר מול קבוצת בזק: "על-מנת להיטיב עם הנאשם נתניהו, ועל רקע הנחיית אהרן ברק, קידם מנדלבליט את ביטול האישום בתיק 2000 והסרת סעיף השוחד בתיק 4000. תהליך זה קודם על-ידי מנדלבליט בחשאיות, תוך שיתוף-פעולה עם אנשי נתניהו, הנאשם נתניהו, אהרן ברק, מוטי סנדר ועו"ד ראבילו, בניגוד לעמדת הגורמים המקצועיים והמשפטיים במשרד ומבלי להתייעץ עמם".

ובאמת התנהלות היועמ"ש בהסדר הטיעון הזה תמוהה. עוד יותר מכך תמוהה התנהלות היועמ"ש ונשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק, שהחליט לפנות כשתדלן עבור נתניהו מול מנדלבליט על-מנת שייאות להסכים להסדר הטיעון שהציע נתניהו. מעמדו של ברק בתיק זה או בכלל במערכת המשפט כיום איננו קיים, היכרותו עם התיק מתבססת לכל היותר על קריאת עיתונות, הוא לא נכח באף אחד מהדיונים ולא נחשף לחומר הראיות. נתניהו ניצל את מעמדו הציבורי והמשפטי של האוטוריטה ברק על-מנת שישמש כמתווך מטעמו.

עד כה עוסקים רק במעטפת

הנימוק שנתן ברק להסכמתו מתמיה במיוחד: "לא אכחיש שכאשר פניתי למנדלבליט, חלפה בראשי כל העת תרומתו של בנימין נתניהו למדינה - לא רק הישגיו הגדולים בכל השנים, אלא בעיקר, עד למשפטו, הוא היה מגדולי המגנים על מערכת המשפט הישראלית. תרומה זו לא אשכח לעד".

מעניין מה היה אומר היועמ"ש אהרן ברק שטבע את המונח "מבחן בוזגלו" כאשר העמיד לדין את אשר ידלין, אם יועמ"ש לשעבר היה פונה אליו כדי שיקל עימו לאור הגנת הנאשם בעבר על מערכת המשפט. "מבחן בוזגלו" מתלוצץ עם רופאיו ונפח את נשמתו.

מנגד, ברק בן ה-85 חווה דעתו שעל נתניהו צריך להיגזר קלון. הערוץ המשונה והתמוה של נתניהו-ברק-מנדלבליט מתנהל בזמן שעו"ד יהודית תירוש וד"ר אלון גילדין, מנהלי התיק בפועל, אינם יודעים כלל על עצם קיום המשא-ומתן. כך גם המשנה לפרקליט המדינה מומי למברגר וכך גם כל המשנים ליועמ"ש.

עד כה עוסקים נתניהו ומנדלבליט במעטפת: איזה סעיף יישאר, איזה סעיף יימחק, סוגיית הקלון ומה העונש שייגזר על נתניהו במסגרת ההסדר המתוקן. תאורטית היה אפשר להסתפק בכך. להגיש כתב אישום מתוקן זהה לכתב האישום המקורי ורק למחוק מתוכו את פרשת 2000 ולהסיר את סעיף השוחד מתוך פרשת 4000.

בפועל, זה לא מה שיקרה. סנגורי נתניהו לא יסכימו שיהיה בדל של ספק אם בית המשפט יאשר את ההסדר העונשי המקל מאוד אליו הגיעו הצדדים, ולכן ידרשו שינוי ומחיקה דרסטיים של עובדות כתב האישום, כך שיגלם חומרה פחותה בהרבה מכתב האישום המקורי. גם אם מנדלבליט יצליח לשכנע את הפרקליטים שמתחתיו להסיר את סעיף העבירה ולהסכים לעונש כמעט סמלי של מספר חודשי עבודות שירות, יהיה לו קשה לשכנע אותם לחתוך בבשר החי ולעוות את עובדות כתב האישום כפי שהוגש מלכתחילה. נראה כי עיקר המלחמה של מנדלבליט מול הפרקליטות תהיה בדיוק בנקודה. אם וכאשר.

העובדה שתיק 2000 נגד בנימין נתניהו ייסגר, על-פי ההסדר, איננה אומרת כי תיק 2000 נגד ארנון (נוני) מוזס ייסגר. מוזס, מו"ל "ידיעות אחרונות", מואשם בהצעת שוחד, והראיות נגדו מבוססות על הקלטה המהווה ראיית זהב. הסנגוריות נוית נגב ואיריס ניב-סבג הציעו כבר מזה זמן כי מוזס יודה בסיוע להפרת אמונים. מנדלבליט סירב להצעה.

אם התיק נגד נתניהו ייסגר, יהיה קשה עוד יותר להגיע לפשרה של "סיוע להפרת אמונים", שהרי נתניהו כלל לא יואשם בהפרת אמונים. כך שספק רב אם מנדלבליט יסכים לסגור הסדר מול מוזס עם סעיף משונה של סיוע להפרת אמונים, כאשר למעשה מדובר על הצעת שוחד, ואין גורם שהפר אמונים.

החקירה בפרשת 2000 התחילה ביוני 2016. החקירה בפרשת 4000 נפתחה בתחילת 2018. בינואר 2020 הועמדו לדין נתניהו, מוזס ובני הזוג אלוביץ'. חלפו מאז שנתיים תמימות. אנו נמצאים כעת כבר בינואר 2022, ובכל זאת, מנדלבליט טרם החליט אם להעמיד לדין את התאגידים "ידיעות אחרונות" ובזק ואת אתר וואלה. כל הסבר שיינתן לגרירת הרגליים מצד מנדלבליט הוא מביך, וראוי לו שלא ייאמר ולא יוסבר. מדובר בשערורייה, וכל קונספירציה שעולה לאוויר העולם בעקבות גרירת רגליים - מגיעה למנדלבליט.

מנדלבליט מעוניין לסגור גם את תיק החקירה נגד השר לשעבר וחבר הכנסת יעקב ליצמן. זאת חרף עמדת הפרקליטות שהמליצה להעמיד את ליצמן לדין בשתי פרשות. מנדלבליט צפוי להחליט סופית אם לסגור או להגיש את כתב האישום בימים הקרובים. האם יהיה כוח למנדלבליט לסגור את התיק נגד ליצמן על הראש של הפרקליטות, זאת לאחר שהחליש, צמצם וסגר כמעט את כל תיקי נבחרי הציבור בתקופתו נגד עמדת הפרקליטות: חיים כץ, אריה דרעי, בל"ד וכעת גם נתניהו? האם ליצמן ישלם את מחיר המתח של היועמ"ש מול הפרקליטות? נמתין עוד מספר ימים כדי לגלות. 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות. גם יעקב ליצמן לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות. 

עוד כתבות

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים אמיר יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי

זה מה שאומר ציר בית הנבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית הנבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר הציר הדמוקרטי

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

זה שני עשורים שאין השקעות מספקות במתקני כריית הנחושת / צילום: Shutterstock

ההיצע בירידה והביקוש צפוי לזנק: האם זה קץ הדשדוש במחיר הנחושת?

מחיר המתכת מטפס בעקביות בחודשים האחרונים, ואנליסטים חוזים שהוא יזנק בעוד 70% במהלך השנתיים הקרובות ● בין הסיבות: שיבושים בכריית הנחושת שעלולים להביא לירידה בהיצע

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"