בורסות עולם | סיקור שוטף

ירידות קלות בקריפטו, נעילה ירוקה בבורסות אירופה; יוניליוור צנחה 7%

דאקס עלה ב-0.3%, פוטסי הוסיף 0.9% וקאק התקדם 0.8% • היום לא יתקיים מסחר בניו יורק לרגל יום מרטין לות'ר קינג • יוניליוור צנחה לאחר שחברת הפארמה GSK דחתה את הצעתה לרכישת חטיבת הבריאות הצרכנית שלה בתמורה ל-50 מיליארד פאונד • הכלכלה בסין התרחבה ב-8.1% בשנת 2021, לעומת צפי כלכלנים לצמיחה של 8.4%

פרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock
פרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

18:40

נעילה ירוקה באירופה. מדד דאקס עלה ב-0.3%, פוטסי הוסיף 0.9% וקאק התקדם 0.8%. יורוסטוקס 50 הכלל אירופי עלה ב-0.7%, וגם הסטוקס 600 רשם עלייה בשיעור דומה. נזכיר כי היום לא מתקיים מסחר בוול סטריט לרגל יום מרטין לות'ר קינג.

בלונדון, יוניליוור  סיימה את יום המסחר בירידה חדה של 7% לאחר שגלקסו סמית' קליין (GSK) דחתה את הצעת הרכישה שלה לחטיבת הפארמה הצרכנית שלה. GSK  לעומת זאת, התחזקה. עוד עליות נרשמו לטובת BP , גלנקור, טיילור ווימפי, קבוצת התעופה IAG  וטסקו .

בשוק הקריפטו נרשמות ירידות במטבעות הגדולים. ביטקוין יורד בכ-2% לרמת מחיר של 42.2 אלף דולר, האת'ר נחלש ב-3.5% ונסחר ב-3,233 דולר. הקרדנו לעומת זאת מתחזק ב-7% ונסחר תמורת 1.48 דולר.

17:15

העליות בבורסות האירופאיות מתחזקות במעט. דאקס עולה ב-0.3%, פוטסי ב-0.9% וקאק ב-0.8%. 

בפרנקפורט נרשמות עליות למרק, פרסניוס מדיקל, סימנס אנרג'י, SAP ודויטשה בורסה. מנגד, הנקל, דיימלר ופורשה מאבדות גובה. בלונדון חברת הפארמה GSK ממשיכה לבלוט לטובה בעוד שיוניליוור צונחת (ראו עדכון קודם), וגם טיילור ווימפי, רקיט בנקיזר, אסטרזניקה ונקסט מתחזקות.

15:50

המגמה החיובית בבורסות אירופה נמשכת.

בעוד שיוניליוור ממשיכה לאבד גובה בלונדון, חברת הנדל"ן טיילור ווימפי  עולה ב-3.2% במחזור המסחר הרביעי בגודלו במדד פוטסי 100. החברה דיווחה יציאה לתוכנית רכישה עצמית אחרי "שנה מצוינת". לפי הנתונים שפרסמה, בשנה החולפת השלימה בניית 14 אלף דירות, עלייה של 47% בהשוואה לשנה הקודמת. המחיר הממוצע לדירה עלה ב-3% ל-332 אלף פאונד.

בשוק הנפט הגולמי נרשמות ירידות קלות. הברנט משיל 0.4% ונסחר ב-85.69 דולר לחבית.

13:55

המסחר באירופה ממשיך להתקיים במגמה חיובית. דאקס עולה ב-0.4%, פוטסי בקאק בכ-0.6%, וכך גם יורוסטוקס 50.

דויטשה בנק  בולט בפרנקפורט עם עלייה של 1.2%, וגם SAP וסימנס מתחזקות בשיעור דומה. מרק עולה ב-1.7%, הנקל מאבדת 2%.

בלונדון בולטת מניית יוניליוור  שצונחת בקרוב ל-8%. חברת הפארמה גלקסו סמית' קליין  (GSK) הודיעה אתמול שדחתה הצעה של יוניליוור לרכישת חטיבת הבריאות הצרכנית שלה בתמורה ל-50 מיליארד לירה שטרלינג. GSK, מנגד, מתחזקת.

12:00

מדד המניות המרכזיים באירופה עולים כעת ב-0.4%-0.8%. החוזים על הנפט נסחרים במגמה מעורבת והזהב עולה קלות.

סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי של הבנק השוויצרי לומברד אודייר, מציין כי  "בתחילת 2022 חלה האצה בתהליך נורמליזציה של הריבית, ואג"ח של שווקים מפותחים הציגו עלייה בתשואות. במקביל, המשקיעים בשווקי המניות שינו כיוון ועברו למיקוד במניות ערך, במיוחד בתחום האנרגיה והפיננסים, בזמן שמניות הטכנולוגיה סבלו מביקוש נמוך יותר".

"סנטימנט השוק כרגע תומך בפורטפוליו בעד-סיכון, ואנו בלומברד אודייר אופטימיים בנוגע לסביבה האינפלציונית ומאמינים כי עדיין יש מקום לרווחי חברות לצמוח וכך להניע את מדדי המניות מעלה. אנו נמצאים במשקל נמוך באג"ח אמריקאיות, ותומכים באשראי אסייתי ובחוב ריבוני הנקוב ברנמינבי. החשיפה שלנו לזהב נשארת מתחת לממוצע, כיוון שאנו מצפים שהמתכת היקרה תהיה תחת לחצי מחירים עקב עליית הריביות הריאליות. בשלב הנוכחי אין ספק כי השווקים מתמקדים בצעדים הניציים הצפויים של הבנקים המרכזיים על רקע הפעילות הכלכלית החזקה והאינפלציה הגבוהה. ללא מפת דרכים סדורה ליציאה ממשבר הקורונה, ישנו סיכון גבוה לטעות במדיניות המוניטרית או הפיסקלית, מה שיוביל לתנודתיות רבה בשווקים".

10:15

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח תוך עליות קלות במדדי המניות. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי וול סטריט נרשמות ירידות קלות.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מציין בסקירתו השבועית כי תשואת האג"ח ל-10 שנים בארה"ב עלתה שבוע רביעי ברציפות. סנטימנט המשקיעים ביחס לאג"ח הממשלתיות, כפי שבא לידי ביטוי בסקר של JP Morgan הנו אחד השליליים ביותר בעשור. "להערכתנו, כל עוד השווקים וה-FED ממשיכים לדבוק בתחזית לפיו עליית ריבית לכ-2% בשנתיים תספיק כדי להוריד אינפלציה נוכחית קרוב לתחום היעד, הסיכון לשוק האג"ח יישאר גבוה".

"כמובן שבמציאות יכול להתממש כל תרחיש, גם זה שה-FED והשוק מגלמים. אולם, הניסיון מלמד אותנו שבשישים השנים האחרונות כל פעם שמדד המחירים PCE Core, שעלה בשנה האחרונה ב-4.7% (הקצב צפוי לעלות לכ-5% אחרי שיתפרסם מדד דצמבר), עלה מעל 3%, נדרש להביא ריבית ה-FED מעל גובה האינפלציה כדי להחזיר אינפלציה מתחת ל-3%. בשורה תחתונה: בנסיבות הקיימות השוק צריך לגלם ריבית ה- FED גבוהה משמעותית ברמה של לפחות 3% כדי שיחס סיכון/סיכון בשוק האג"ח יהפוך לאטרקטיבי יותר. אנו ממשיכים להמליץ על מח"מ קצר בתיק".

לגבי המניות הוא מציין כי "האפיק המנייתי ימשיך להיות תנודתי כל עוד שוק האג"ח מתאים את עצמו לתרחיש יותר סביר של עליית ריבית. אולם, אנו מעריכים שבסופו של דבר הוא ישיג השנה ביצועים חיוביים בהשפעת הצמיחה הגבוהה וגידול ברווחיות החברות. שורה תחתונה: אנו ממליצים על חשיפה בינונית-גבוהה לאפיק המנייתי". 

08:00

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה מעורבת, לאחר שבסין פורסם כי הכלכלה התרחבה ב-8.1% בשנת 2021. זאת לעומת צפי כלכלנים לצמיחה של 8.4% בסין אשתקד.

בטוקיו מטפס מדד הניקיי בכ-0.8% ומנגד בהונג קונג נסוג ההאנג סנג בכ-0.8%. בשנחאי עולה מדד המניות בכ-0.6%. 

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי וול סטריט נרשמות ירידות קלות.

היום לא יתקיים מסחר בניו יורק לרגל "יום מרטין לותר קינג". בהמשך השבוע יפרסמו דוחות, בין השאר, בנק אוף אמריקה וגולדמן זאקס (בשלישי), פרוקטר אנד גמבל, יונייטד הלת', ASML, מורגן סטנלי ואינטל ברביעי, נטפליקס ואמריקן איירליינס בחמישי.

מחירי החוזים על הנפט רושמים כעת עליות קלות. חוזה למרץ על חבית נפט מסוג ברנט נסחר סביב 86.2 דולר. זאת לאחר עליות חדות ביום שישי.

בשוק הקריפטו נרשמות ירידות, והביטקוין נסחר סביב 42,600 דולר. האת'ריום יורד ביותר מ-2% ונסחר סביב 3,250 דולר.