גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השימוש במכוניות ייחתך בחצי? התוכנית השאפתנית של משרד התחבורה

כבישי ישראל עמוסים, רכישות הרכבים מתרבות והשימוש בתחבורה הציבורית לא משביע רצון ● בעקבות זאת, חוקרי האגף לתכנון תחבורתי יצרו תוכנית לקידום ההליכה הרגלית, הרכיבה על אופניים והנסיעה בתחב"צ ● המשמעות: תוכניות הרשויות יצטרכו להלום את היעדים כדי לקבל תקצוב מהמשרד

אוטובוסים ושביל אופניים בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
אוטובוסים ושביל אופניים בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

במשרד התחבורה הוכנה במהלך החודשים האחרונים תוכנית שאפתנית לקידום יעדי פיצול נסיעות לתנועה מקיימת (הליכה רגלית, רכיבה על אופניים ונסיעה בתחבורה הציבורית) בערי ישראל. היעדים אמורים להעביר את הישראלים לשימוש נרחב בהליכה, ברכיבה ובשימוש באוטובוסים וברכבות על חשבון הרכב הפרטי שגודש את הכבישים. לפי התוכנית, מדובר באחד הנושאים המרכזיים שמקדם האיחוד האירופי כאשר ערים רבות בארצות המפותחות מיישמות תוכניות דומות שמרסנות את השימוש ברכב הפרטי.

כך, למשל, בבירת דנמרק קופנהגן קבעו יעד של 75% שימוש באמצעי תחבורה מקיימת עד 2025, שיעור דומה ליעד במדריד. בה בעת, בלונדון ובסן פרנסיסקו נקבע יעד של 80% (בבירת בריטניה עד ל־2041 ובסן פרנסיסקו עד ל־2050); במאלמו בשבדיה נקבע יעד של 70% תנועה מקיימת עד לשנת 2030; ובניו יורק פועלים כבר יותר מעשור לצמצום נתיבים לרכב פרטי והפיכתם לנתיבי תחבורה ציבורית, לשבילי אופניים ולמדרכות רחבות בכל השדרות המרכזיות.

"תנועה מקיימת - הדרך לקדם איכות חיים בעיר"

לעומת זאת, בישראל נקבע בשנת 2012 יעד נסיעות באוטובוסים צנוע בהרבה בשיעור 40% מהנסיעות הממונעות במטרופולינים. לאחר מכן, בשנת 2019, נקבע יעד לפיו 10% מהתנועה בערים תבוצע באופניים. זאת בעוד שפיתוח התחבורה בעשורים האחרונים היה מוטה לטובת השימוש ברכב הפרטי, ואילו מיזמי תחבורה ציבורית ושבילי אופניים מדשדשים.

"אופן פיתוח שימושי הקרקע במדינה הרחיב את הפרבור באופן שהגדיל עוד יותר את התלות ברכב הפרטי, ובכך העמיק את בעיות הנגישות התחבורתית", כתבו החוקרים ד"ר ניר שרב, מרכוס סיינוק, יובל שפטן וגלי פרוינד. "הגידול באוכלוסייה והשימוש הרב ברכב פרטי לא נענו בהשקעות מתאימות בתשתיות תחבורה ציבורית ובפיתוח של עירוניות קומפקטית, מחסור שהביא לעלייה תלולה בגודש דרכים". אך הם ציינו כי "במדינה כמו ישראל שבה 91% מהאוכלוסייה מתגוררת בישובים עירוניים, תנועה מקיימת היא הדרך הטובה והמהירה לקדם את איכות החיים בעיר".

החוקרים מיפו 136 יישובים בישראל עם 10,000 תושבים ויותר, ושיקללו במודל שהרכיבו את סקר הנסיעות של הלמ"ס משנת 2017 (הסקר האחרון שפורסם בנושא) עם מאפיינים שונים כמו גודל האוכלוסייה, מיקום במטרופולין, מגזר, צפיפות, מדד חברתי־כלכלי ומדד פריפריאליות. שיעור הפיצול לתנועה מקיימת במסגרת המודל יעמוד על 55%-75%, כשרכיבה על אופניים מושפעת מהטופוגרפיה העירונית ומזמינות תשתיות רכיבה. להליכה רגלית נקבע מינימום הכרחי של 20% - ויעד התחבורה הציבורית הוא ההפרש שנותר.

ל־19 יישובים נקבע יעד של 75%, ל־41 יישובים יעד של 70%, ל־36 יישובים יעד של 65%, ל-37 יישובים יעד של 60%, ולשלושה יישובים בלבד יעד נמוך יחסית של 55%. היעדים נקבעו לשנת 2040 בהתאם לאסטרטגיית התוכנית, אך הכותבים טוענים כי היעד הוא לעשורים הקרובים ובוודאי לא יושג בטווח של 20 שנה מהיום.

בתל אביב, יותר ממחצית הנסיעות בעיר מבוצעות ברכב הפרטי - ויעדי התוכנית מורידות שיעור זה לרבע. התוכנית בירושלים מציבה יעד דומה, וההתניידות בה תתבסס בעיקרה על נסיעות בתחבורה ציבורית והליכה רגלית. ובחיפה, כמעט שני שליש מהנסיעות מבוצעות ברכב פרטי - ויצטמצמו לרבע. עיקר התנועה בעיר תיעשה בתחבורה הציבורית, ונקבעו לה יעדי הליכה ורכיבה צנועים יחסית, בין השאר בשל הטופוגרפיה ההררית שלה. בבאר שבע - הירידה בשימוש ברכב הפרטי תהיה מ־65% ל־30%, יותר מאשר בגרעיני המטרופולינים האחרים.

 

בנצרת, 72% שימוש ברכב פרטי יצומצמו לפי התוכנית ל־30% וחלקו של השימוש בתחבורה הציבורית יגדל מ־3% ל־38%. מנגד, המצב בבני ברק צפוי להישאר כמעט ללא שינוי בשל נתוני ההליכתיות הגבוהים בעיר כיום.

היעדים הישראליים אולי מתקרבים לאירופה, אבל המציאות בשטח שונה. בעת שבתל אביב, כאמור, יותר מ־50% מהנסיעות מבוצעות ברכב פרטי, המספרים באירופה נמוכים משמעותית: בברלין - 31%; בברצלונה - 25%; בסינגפור - 33%; ובווינה - 27%.

הדירוג החברתי־כלכלי משפיע על ההתניידות

החוקרים בישראל מצאו כי יש השפעה מהותית לדירוג החברתי-כלכלי של היישוב על דפוסי ההתניידות בו. 49% מהנסיעות ביישובים בדירוג נמוך היו ברגל לעומת 15% בדירוג גבוה, כשהשימוש ברכב פרטי מספק תמונת ראי הפוכה - 45% ו-81% בהתאמה.
את התוכנית הוביל שי קדם, מנהל האגף לתכנון תחבורתי במשרד התחבורה. בדברי ההסבר כתב כי "מעתה יבקש משרד התחבורה לוודא כי התוכניות למרחבים העירוניים מתייחסות ליעדי פיצול אלה, שהם תנאי להצלחתה של המערכת התחבורתית".

שאלות פתוחות ואתגרים רבים למימוש התוכנית

אבל נותרו לא מעט שאלות פתוחות ואתגרים למימוש התוכנית. בניגוד לתוכניות קודמות של המשרד, שקבעו שיעור פיצול של 40% נסיעות תח"צ במטרופולינים והן תלויות יותר בקידום פרויקטים תחבורתיים לאומיים (שמתעכבים) - כאן מדובר בהתאמה שצריכות לבצע הרשויות המקומיות ורשויות התכנון. ואולם, בעוד שבת"א נעשית עבודה להשגת יעדים דומים גם היום, הרי שבערים אחרות המצב שונה דרמטית. בירושלים מקודמת רשת רכבות קלות עשירה בחניונים, במחלפים ובהפרדות מפלסיות; ברעננה מסרבים לסלילת נת"צ, ובצפון השרון מציפים התנגדויות לפרויקט המטרו.

בתוך כך, בהיעדר רשויות מטרופוליניות לתחבורה, הפערים בין הכוונות והתוכניות של המשרד ובין המתרחש ברשויות ממשיך לגדול - והמשרד בוחר, פעמים רבות, שלא להתעמת.

אתגר נוסף הוא הפרבור העצום בישראל. התכנון העירוני של ערים רבות מפריד בין מגורים, תעסוקה, מסחר ופנאי. הפרדה שדוחקת את הנוסעים לרכב הפרטי. עם זאת, לנוכח העלייה הצפויה בעשורים הקרובים בגודל האוכלוסייה ובבנייה, תוכניות חדשות שיאושרו יצטרכו להלום את היעדים החדשים. אבל, טרם ברור כיצד גוזרים את יעד הפיצול של תוכנית מקודמת - האם הוא צריך "לפצות" על מקומות קיימים בעיר או להלום את היעד הסופי בלבד? כיצד יתייחסו לתוכניות שכבר אושרו? האם המדינה תתקצב שיפור של מקומות קיימים? האם תוכניות התחבורה שכבר תוקצבו תואמות ליעדים אלו? ובכלל, כיצד מתאימים את הצעדים שהממשלה עושה ליעדים?

בעוד שמשרד הפנים מקדם רשויות חדשות ומרוחקות שיקשרו את תושביהן לרכב פרטי, ציפוף המטרופולינים הקיימים וחיזוק הערים הקיימות הם מצע טוב יותר לתחבורה מקיימת.

אך, חוזקה של התוכנית הוא בקביעת יעדים שהציבור יוכל לעקוב אחריהם. זו נקודת מוצא טובה בהרבה מסיסמאות על קידום תחבורה ציבורית, הליכה רגלית ורכיבה על אופניים. התוכנית לא "תפתור" את בעיית הפקקים - אלו ימשיכו להתארך בכבישי הארץ למי שישתמש ברכב הפרטי. משמעות התוכנית היא קביעת יעדים שיתנו קריאת כיוון לתוכניות עתידיות שיקדמו רשויות מקומיות, גופי תכנון ומשרדי הממשלה. תוכניות אלו יצטרכו להלום את היעדים כדי לקבל תקצוב - ולצאת לדרך.

אולם, נותרו שאלות פתוחות רבות על מימושה. "המעבר לתנועה מקיימת יוביל לשיפור בתחושת ביטחון במרחב, בבטיחות בתנועה ולמרחב עירוני מקיים ונעים המתוכנן עבור כלל האוכלוסייה", נכתב בתוכנית.

עוד כתבות

מנסור עבאס, נפתלי בנט ויאיר לפיד בעת החתימה על ההסכם הקואליציוני / צילום: נוואף נבארי

"ממשלת שינוי" או "עושים טובה לערבים שהם בכלל בקואליציה"?

הגיע הזמן להודות באמת: חברי הכנסת היהודים לא עושים דבר כדי להתאים את דרכם לצרכי המיעוט הערבי בקואליציה, בעוד שהאחרונים נאלצים להתגמש ולהשתנות כדי שהיהודים יקבלו אותם ● ממשלת שינוי? יותר נכון ממשלת האדנותיות של היהודים

סאלי גליצנשטיין, מנכ''לית חברת התשתיות החיפאית יפה נוף / צילום: איל יצהר

בכירה לשעבר בנתיבי ישראל: "הבנתי שכל מה שעשינו היה לדחוף את הפקקים מהבין-עירוני לערים"

סאלי גליצנשטיין, מנכ"לית חברת התשתיות יפה נוף ולשעבר האחראית על תוכנית החומש בנתיבי ישראל, מספרת על המיעוט הנשי בענף: "יש פחות אפשרויות קידום ונשים גם מבקשות פחות כסף. אני קיבלתי הרבה מבטים קשים בחיי של 'איך את מעזה לבקש שכר כזה?', אבל חשבתי שמגיע לי. ואם מסרבים - צריך לבקש עוד פעם, או לקום וללכת"

 

מכוניות חשמליות / צילום: Shutterstock

כמה תשלמו על כל ק"מ ברכב חשמלי? פרטים חדשים על תוכנית המיסוי של האוצר

בחדרים הסגורים של האוצר מדברים על הטלת מס נסועה על רכב חשמלי לקראת אמצע 2023 או תחילת 2024. לגלובס נודע כי המס יסתכם בעלות של כ-3,000 עד 4,000 שקל לרכב עם נסועה ממוצעת של כ-20 אלף ק"מ בשנה ● וגם: תוך כמה שעות נחטפו המכוניות החשמליות הראשונות של טויוטה בישראל? ● השבוע בעולם הרכב

''מקבלי החלטות צריכים להתאים את המדיניות לשינויים המהירים בהקדם'' / צילום: Shutterstock, Bernhard Staehli

מכון ויצמן: שינויי האקלים מתרחשים מהר מהתחזיות, מודלים אקלימיים לא דייקו

מחקר חדש של מכון ויצמן ואוניברסיטאות פרינסטון ו- MIT גילה שמודלים אקלימיים הבודקים את השתנות הסופות בחצי הכדור הדרומי פספסו ● תחזיות שניתנו לסוף המאה, כבר התממשו בשנים האחרונות ● ד"ר רעי צ'מקה, עורך המחקר: "מקבלי החלטות צריכים להתאים את המדיניות לשינויים המהירים בהקדם"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

על שם מי נקרא מדד הדאו ג'ונס, שחוגג השבוע את יום הולדתו ה-124? הטריוויה השבועית

למה נקראת מחלת אבעבועות הקוף בשם זה, אם המחלה מועברת בכלל דרך מכרסמים, ומהו "יום המגבת"? ● הטריוויה השבועית 

פרויקט פינוי-בינוי בירושלים / צילום: יובל פן

מס רכישה גם על היטל ההשבחה? מכביד על מיזמי הפינוי-בינוי

רשות המסים נוהגת להטיל מס רכישה על היטל ההשבחה בעסקאות פינוי-בינוי, אולם עיון בלשון החוק מעלה סימני שאלה לגבי עמדה זו

תצפית מהר אורה על מנזר גורנינסקי בעין כרם / צילום: פנינה עין מור

לאכול עוגת אגסים מושלמת בנקודת התצפית היפה ביותר בירושלים

כיפות הבצלים של עין כרם, עוגת האגסים של אוגוסטה ויקטוריה, מגדל ימק"א ותצפית שקיעה על החומות. לקראת יום ירושלים בחרנו את ארבע נקודות התצפית היפות ביותר בעיר ובכל אחת מהן משהו טעים לאכול

אלדד קובלנץ / צילום: דן חיימוביץ

בית הדין לעבודה דחה את בקשת קובלנץ להוציא צו מניעה נגד פיטוריו

נשיא בית הדין השופט אייל אברהמי כתב בהחלטתו כי "לאחר בחינת מכלול כתבי הטענות והטיעונים שנשמעו בפנינו הגענו לכלל מסקנה כי הליך השימוע נעשה כדין" ● הנשיא אברהמי ציין כי מועצת התאגיד מוסמכת להביא לסיום תפקידו של המנכ"ל ככל שאינו מקיים את תפקידו כראוי

הונג קונג / צילום: Associated Press, Kin Cheung

"אקסודוס מוחלט": למה עשרות אלפים בורחים מהונג קונג?

הונג קונג איבדה 93 אלף תושבים ב-2020, ועוד 23 אלף ב-2021. לפי הערכות מוקדמות, השנה הרבה יותר אנשים יעזבו את העיר ● רבים עוברים לסינגפור, ולא מעט אחרים מבקשים תושבות בקנדה ובבריטניה ● "בשנתיים האחרונות אנשים חששו לעזוב, אבל בששת החודשים האחרונים היה אקסודוס מוחלט", אמרה תושבת העיר

עליות בוול סטריט / אילוסטרציה: Shutterstock

נעילה חיובית בוול סטריט: טסלה זינקה ב-7%

הנאסד"ק טיפס ב-2.7% ● טוויטר עלתה ב-6% ● רכיב האינפלציה בנתוני ה-GDP עמד על קצב שנתי של 8.1%, גבוה ב-0.1% מצפי הכלכלנים ● המסחר באירופה ננעל בעליות שערים

לישון עד מאוחר כשעובדים מהבית עלול לפגוע בביצועים בעבודה / צילום: Shutterstock, Stock-Asso

לישון עד מאוחר כשאתם עובדים מהבית עושה יותר נזק מתועלת – הנה הסיבות

מומחי שינה אומרים ששמירה על שעות קבועות ועקביות יכולה לעזור לשפר ביצועים בעבודה ולחזק קשרים ומערכות יחסים

משרד האוצר / צילום: שלומי יוסף

אנשי האוצר חוזרים להניח בעקשנות אצבע על הבעיה שמנציחה את משבר הדיור

בחוק ההסדרים הקודם ניסו באוצר להעלות את הארנונה למגורים מדי שנה ב-2%, אבל כעת הם החליטו לתקוף מכיוון אחר ● כעת, לפחות בתיאוריה, רשויות מקומיות יפסיקו לחלום רק על הקמת מגדלי משרדים, והן אולי אפילו יחלמו על עוד דירות מגורים ● כוכבי השבוע

מיטל גוטמן, מקינזי אירופה / צילום: רונן גולדמן

מקינזי מגייסים את הקהילה הלהט"בית

בפירמת הייעוץ מקינזי מקיימים אירוע גיוס כישרונות ונטוורקינג לסטודנטים וצעירים מהקהילה הלהט"בית בלבד. בחברה מסבירים כי המהלך נולד נוכח ייצוג החסר הלהט"בי בעולם העסקים ● וגם: ארגון March of Life מקיים את "מצעד העמים" בשביל ישראל, בתאריכים 26-28 במאי ● אירועים ומינויים

יאיר לפיד והלל קוברינסקי מאחוריו/ צילום: רוני שיצר

ללא תפקיד רשמי או הסכם ניגוד עניינים: האיש של יאיר לפיד שמושך בחוטים וממנה בכירים

הלל קוברינסקי הוא ממקימי יש עתיד ונחשב לאחד האנשים המקורבים לראש הממשלה החליפי ● למרות שרשמית הוא לא אוחז בתפקיד רשמי, נראה שחלק גדול מהמהלכים של לפיד, כמו גם מינויים של בכירים עוברים דרכו ● וגם: מדוע הקואליציה נדרכה כשזועבי הציבה דרישות, אבל נשארה אדישה למרד של ביטון?

חורשת הסרג'נטים ליד נתניה. שרידים מיערות השרון / צילום: נורית מוזס

מסלול טיול לשבת: חמש דקות מהבית ואתם בחיק הטבע

כדי ליהנות מחיק הטבע, לא חייבים לנסוע רחוק. יותר ויותר ערים מבינות שכדאי לשמר ולהנגיש פינות של שפיות ויופי

הסוד השמור של עולם היהלומים / צילום: Reuters, Uli Deck

האם היהלומים שלכם באמת טבעיים? הסוד של התעשייה נחשף

סרט דוקומנטרי חדש של במאי שרק רצה לספר סיפור מעניין חשף כמעט באקראי את מה שניסתה להחביא תעשיית היהלומים העולמית במשך שנים: לתוך משלוחי היהלומים הטבעיים מסתננים יהלומים סינתטיים שנמכרים במחיר מלא ● האם זה יצליח לערער את הענף

מחירי השכירות בעליה חדה / איור: גלובס

"לחצנו יד, סיכמנו על מחיר, וכמה שעות אחר כך הוא כבר זינק": כך נראית מצוקת שוכרי הדירות בישראל

קרן ודני חיפשו לשכור דירת 4 חדרים ברמת השרון, גילו שהמחיר זינק בתוך חודשים ספורים, והרימו ידיים; שחר משלם על דירה שכורה בהוד השרון 1,000 שקל יותר מהדיירים הקודמים ול' מעידה: "אנחנו העניים החדשים" ● מחירי השכירות זינקו בערים רבות בישראל בעשרות אחוזים בתוך שנה בלבד. למה זה קרה ומהן ההשלכות? ● האזינו 

זיו ספיר / צילום: אילן בשור

אי.בי.אי מצטרפת לטרנד החם: מגייסת קרן של 200 מיליון דולר להקמת חוות שרתים

קרן החוב וולקנו מבית אי.בי.אי מסכמת שנת פעילות שבמהלכה כבר השלימה גיוס של מיליארד שקל, למימון מיזמי נדל"ן מניב בארה"ב

טרייפל משמש / צילום: Shutterstock

שבועות טבעוני: מתכון שגם אוכלי גבינות יעמדו בתור כדי לקבל פרוסה ממנו

זה שאתם נמנעים ממוצרי חלב לא אומר שאתם לא יכולים ליהנות מקינוח לשבועות: 
טרייפל טבעוני עם ליים ומשמשים. תרשמו מתכון

הרב ד''ר משה קהן / צילום: איל יצהר

הם התגייסו לשב"כ בלי שאף אחד בקהילה ידע על כך, והפכו לנשק הסודי שלו

הם למדו תורה 12 שעות ביום, ללא בגרות או לימודי ליב"ה, במסלול הישיר להיות רבנים או ראשי ישיבות ● אלא שאז החליטו לשנות כיוון - והתגייסו למוסד ולשב"כ בלי שאף אחד בקהילה ידע על כך ● במסגרת תוכנית ייעודית ראשונה מסוגה כ-80 חרדים כבר התברגו בלב גופי הביטחון החשאיים ביותר בישראל