גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האינפלציה שוברת שיאים בעולם: עד מתי השקל החזק יגן על ישראל?

מדד המחירים לצרכן של בריטניה לחודש דצמבר שבר שיא של 30 שנה, ולונדון לא לבד ● מברלין ועד וושינגטון, האינפלציה במדינות המערב מזנקת לגבהים חדשים ודוחקת את הבנקים המרכזיים להכרעה בשאלת הריבית: בלימת ההתייקרויות עבור משקי הבית עלולה לעלות בהאטת הצמיחה

השוק במנצ'סטר, בריטניה. האינפלציה מזנקת לגבהים חדשים / צילום: Associated Press, Jon Super
השוק במנצ'סטר, בריטניה. האינפלציה מזנקת לגבהים חדשים / צילום: Associated Press, Jon Super

החדשות מבריטניה, שדיווחה ביום רביעי כי שיעור האינפלציה במדינה בחודש דצמבר (5.4%) שבר שיא של שלושה עשורים, רק ממחישות את תמונת המצב ברוב מדינות המערב: מדדי המחירים לצרכן עלו בחודשים האחרונים בחדות, כשהם שוחקים את משכורות העובדים, פוגעים בחסכונות שנצברו במשך עשורים, מציבים משקי בית עניים בסכנה קיומית ומעלים שאלה שהופכת לאקטואלית מאוד עבור נגידי בנקים מרכזיים מלונדון ובריסל ועד לוושינגטון: האם ומתי להעלות את הריבית?

הסיבות דומות: אספקה, אנרגיה ושבבים

לא רק בבריטניה נשברים שיאים. מדד המחירים לצרכן בגוש האירו בדצמבר האחרון עמד על 5% - הגבוה ביותר מאז אימוץ המטבע המשותף לפני שני עשורים. בארה"ב דיווחו הרשויות בדצמבר על מדד של 7%, הגבוה ביותר מזה 39 שנה. בגרמניה, שבה מדד דצמבר עמד על 5.4%, העיתונים מלאים בדיווחים על "הלם-מחירים בסופרמרקט" והאשמות מוטחות ב"מדאם אינפלציה", כפי שאחד מהם מכנה את נשיאת הבנק המרכזי האירופי, כריסטין לגארד.

מברלין ועד לונדון, הדינמיקה של עליות המחירים דומה. קשיי האספקה העולמיים, המחסור בחומרי גלם, והשפעות מגפת הקורונה ממלאים כולם תפקיד בהתייקרויות. מכוניות משומשות התייקרו בבריטניה באותה מידה שהתייקרו בגרמניה (וגם בישראל) בגלל המחסור בשבבים לתעשיית הרכב. קשיי אספקה שהחלו בקיץ האחרון עדיין משפיעים על מחירים גבוהים של סחורות, מרהיטים ועד מזון, כפי שמראים הדוחות הסטטיסטיים של המדינות השונות.

אבל דומה שלתחום האנרגיה יש את התרומה הגדולה ביותר לזינוק בהוצאות משקי הבית, בין אם באופן ישיר או בעקיפין דרך העלאת מחירי הייצור. מחירי הגז באירופה זינקו פי ארבעה השנה, מחיר הדלק נמצא בשיא של שבע שנים, והעימות המאיים להתלקח בין רוסיה לאוקראינה מספק אי ודאות רבה שמלבה גם את המחירים. בגוש האירו, למשל, ההוצאה על אנרגיה של משקי הבית עלתה ב-26% בדצמבר האחרון. מגזר האנרגיה לבדו אחראי לעלייה של קרוב למחצית משיעור האינפלציה החודשי (2.2% מתוך 5%) בגוש האירו.

למעשה, ההשפעה אפילו גדולה יותר. ממשלות ברחבי היבשת כבר מסבסדות את הוצאות האנרגיה למשקי הבית. בבריטניה למשל, הממשלה מוציאה 12 מיליארד אירו על "רשת ביטחון" לתושבים, והמומחים חוששים כי כשחלק מהסבסוד יפוג באפריל, האינפלציה תזנק ל-7%.

 

ראשי הבנקים המרכזיים בין הפטיש לסדן

לצד הממשלות וצעדים נקודתיים שנועדו לסייע לחלשים, תשומת הלב מופנית כעת למי שאמורים להוריד את האינפלציה בכלים מוניטריים - הבנקים המרכזיים. עליהם ללכת על חבל דק: מצד אחד גובר הלחץ עליהם להעלות ריבית כדי לצנן את עליות המחירים, לגרום לכסף לחזור לחסכונות ולכיסים. מצד שני, מהלך כזה גורר גם דיכוי של הצמיחה, שהיא היעד הראשון במעלה שלהם אחרי ההתמודדות הראשונית עם מגיפת הקורונה.

לא במקרה הפכו נגידי הבנקים למטרות. בחודשים האחרונים, בעוד האינפלציה הולכת ועולה והתושבים מרגישים את הפגיעה בכיס ובחסכונות, הם התעקשו - בין אם מדובר ביו"ר הפד ג'רום פאוול או בלגארד - לכנות את האינפלציה "חולפת" (Transitory). היקף הבעיה וחומרתה הפתיעו אותם. רק בשנה שעברה האינפלציה עוד עמדה סביב 1%, והיעד היה (ונותר) 2%. כעת, ברמה השנתית, האינפלציה כמעט והוכפלה.

בינתיים, השימוש במונח "אינפלציה חולפת" נעלם מהודעות הסיכום של הבנקים, ומסתמן שינוי כיוון. בנק אנגליה בראשות אנדרו ביילי היה הראשון מבין הבנקים המרכזיים הגדולים להעלות במפתיע את הריבית בדצמבר, ל-0.25%. כעת, על רקע הנתונים החדשים לגבי האינפלציה, הוא שוב עומד בפני לחצים לבצע העלאה נוספת בפברואר.
החשש: העלאות השכר והמחירים יצאו משליטה

זהו גם אינו מקרה שהאינפלציה מתרחשת אחרי שכל אחד מהבנקים הללו שבר שיאים בתוכניות חילוץ שהזרימו כסף לשווקים, וכעת הם עומדים בפני קריאות לצמצם את התוכניות הללו. הפד האמריקאי הודיע על האצת צמצום תוכנית ההרחבה הכמותית שלו, והשוק מעריך כעת יותר העלאות ריבית מצדו, ובאופן תכוף יותר, מאשר לפני חודש. הבנק המרכזי האירופי נחשב עד כה ל"סמן שמאלי" של המדיניות, בעיקר בגלל החשש לפגוע בצמיחה ולהעלות את הריבית שממשלות בגוש האירו משלמות על החוב שלהן, ועדיין מתעקש כי האינפלציה תרד בהדרגה "בטווח הבינוני".

החשש הוא שאפילו מהלכים כאלה כבר לא יספיקו. בעוד המומחים עדיין מסבירים כי האינפלציה נובעת מ"לחצים זמניים" בעקבות מגיפת הקורונה, החשש הוא מכניסה לסחרור של העלאות שכר ומחירים. ככל שההתייקרות תימשך לאורך זמן, כך גובר הסיכון של האינפלציה לגבור ולהישאר. בגרמניה ארגוני העובדים הגדולים כבר דורשים תוספות כדי להתמודד עם עליית המחירים, ובבריטניה עובדי המגזר הציבורי הביעו דרישה דומה בעקבות פרסום הנתונים ביום רביעי. מנכ"ל בנק ההשקעות גולדמן זאקס, דייוויד סולומון, אמר כי הוא רואה "אינפלציה של משכורות בכל מגזר בכלכלה". השכר של עובדים בחברה זינק ב-33% בשנה החולפת.

לחששות האלה יש השלכות בשטח. ביום רביעי עלו, התשואות על אג"ח גרמני לעשר שנים לטריטוריה חיובית, אחרי שהיו שליליות קרוב ל־3 שנים. המשמעות היא שהשווקים מעריכים צמצום קרוב של תוכניות ההרחבה הכמותית, אפילו בגוש האירו, בשל חומרת המצב. בנוסף, מדובר גם בעלייה בעלויות החזר החוב של מדינות השקועות בחוב כמו יוון ואיטליה, מה שהופך את צעדי הבנק המרכזי האירופי בתחום הריבית לדרמטיים.

ה-ECB, וגם בנקים אחרים, מנסים להימנע מלחזור על טעויות עבר שבהן העלאות ריבית גבוהות ותכופות נחשבות למה שגרר מיתון. העובדה כי באירופה האינפלציה שונה משמעותית בין חברות הגוש - מ-10% בליטא ועד ל-3% באיטליה, מציבה את הבנק האירופי בסיטואציה שבה יש ממנו דרישות צולבות. בינתיים, המחירים העולים בחדות, השיאים הנשברים והקולות הנשמעים מכיוון הציבור והתקשורת, רק מגבירים את הלחץ על הבנקים המרכזיים לפעול.

בישראל זה עובד אחרת, לפחות בינתיים | עמירם ברקת, פרשנות

מחירי הדירות מזנקים בשיעור דו-ספרתי, מחירי המזון עולים בחדות ואפילו החשמל מתייקר - ועדיין בנק ישראל מחזיק בהערכה שהאינפלציה ב-2022 לא תעלה על 1.6%.
בזמן שבנקים מרכזיים בעולם נסוגו מההערכות הנחרצות שהאינפלציה זמנית, על מה נשען הביטחון של הכלכלנים הישראלים שהיא תדעך כבר בשבועות הקרובים?

הקונספציה הישראלית נשענת על מספר אדנים. על השקל החזק נאמר כמעט הכל, ובתקופה הקרובה הוא עשוי להתחזק עוד יותר: אם ישראל תיכנס למדדי המניות של MSCI, צפויים זרים לרכוש מניות ישראליות בעוד מיליארדי דולרים. מצד שני, אנליסטים רבים הצביעו בשנה האחרונה על מתאם בין חוזקו של השקל לזרימות ההון לתעשיית ההייטק המקומית ולמדד הנאסד"ק בארה"ב - רצף העלאות הריבית הצפוי בארה"ב מעמיד בסימן שאלה גדול את המשך המגמה החיובית בשני האפיקים האלה.

גורם משמעותי נוסף הוא מחירי האנרגיה בישראל, שבניגוד לאירופה, שומרים על יציבות, בעיקר הודות למחיר היחסית-קבוע שבו נמכר הגז המקומי. בהקשר זה צריך לציין שארה"ב מפיקה בעצמה לא רק את הגז אלא גם את כל הנפט שהיא צורכת - ובכל זאת המחירים שם עולים בקצב של כ-7%.

שני משתנים רבי השפעה נוספים על הלחצים האינפלציוניים הם שכר העבודה והתפקיד שממלאת הרגולציה. לגבי הראשון, יש לשר האוצר, אביגדור ליברמן, סיבה להיות מרוצה מהקפאת השכר במגזר הציבורי (לשנה) שעליה סיכם עם יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, במסגרת עסקת החבילה במשק. אמנם השכר בהייטק מזנק, אך לעת עתה ההשפעה של הזינוק הזה אינה חורגת לענפים נוספים (אם כי היא מביאה לנטישת כוח אדם איכותי למשל מהתעשיות הביטחוניות, כפי שדווח ב"גלובס").

הגורם השני הוא הרגישות הרבה בישראל ליוקר המחיה - שבאה לידי ביטוי בזעם ציבורי שמתעורר בתגובה, למשל, על התייקרויות במרכולים. הלחץ הציבורי דוחק את הדרג הפוליטי ומשפיע על הרגולטורים. הצרכנים אמנם מרגישים היטב את ההתייקרויות בקופות ובמדפים, אבל מצבם היה גרוע יותר אלמלא התגובה הציבורית. עבודות של אנליסטים מראות בבירור שההתייקרויות במחירי הסחורות והמוצרים בעולם גולגלו רק באופן חלקי על הצרכן הישראלי (גם לאחר נטרול הפרשי השער) מה שאומר שהספקים ספגו בעצמם חלק מההתייקרות. גם התעריפים היו יכולים להתייקר יותר, אם הפוליטיקאים והרגולטורים היו יותר אדישים.

על פניו, הסברי הכלכלנים נשמעים משכנעים, ועדיין, יש משתנים יכולים להפוך את התמונה - כמו וריאנטים חדשים למשל. וישנה כמובן השאלה עד כמה מדד המחירים לצרכן הוא אכן השתקפות מדויקת של יוקר המחיה.

עוד כתבות

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?