גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא רק האינפלציה: למה ארדואן רוצה לחמם יחסים עם ישראל?

הגירעון בטורקיה, יחד עם הצורך במקורות אנרגיה, הובילו את אנקרה לחימום היחסים עם ירושלים ● במקביל, האינפלציה ששוברת שיאים של כמעט 20 שנה ומגיעה לשיעור של 36%, גורמת לנשיא הטורקי "לחשב מסלול מחדש" ולהושיט יד למי שבעבר ראה בה כאויבת

נשיר טורקיה,  רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, SPUTNIK
נשיר טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, SPUTNIK

נשיא טורקיה רג’פ טאייפ ארדואן, הזמין את מקבילו הישראלי יצחק הרצוג לביקור רשמי, אירוע שכמותו לא התרחש מאז 2007. העובדה שאחד ממבקריה החריפים ביותר של מדינת ישראל, מזמין בכיר ישראלי לביקור - מצביעה על מצבו הבעייתי של ארדואן בכל התחומים.

עם גירעון תקציבי, שצמח בשנה שעברה ב-9.7%, ל-192.3 מיליארד לירות טורקיות (21.6 מיליארד דולר) ושיעור אינפלציה שנתי שהגיע לשיא של %63, ארדואן נמצא במצב אלקטורלי חמור במיוחד, כשלפי חלק מהסקרים, מועמדים פוטנציאלים עשויים לנצח אותו בבחירות לנשיאות ביוני 2023. מעבר לכך, כשמסתכלים לטווח הארוך, מצבה האנרגטי של טורקיה בעייתי למדי.

שני שלישים מהגז מגיע מ־3 מדינות בלבד

אנקרה, שרכשה ארבע ספינות קידוחים, אמנם מצאה מצבורי גז טבעי בהיקף כ-540 מיליארד מטר מעוקב (BCM) בים השחור, אך טרם התחילה לממש אותם. בעקבות זאת, תקציב האנרגיה של טורקיה, שמהווה "גשר" עבור שכנותיה להעברת גז לאירופה, הגיע בשנה שעברה לשיא - 55 מיליארד דולר. 10 מיליארד דולר יותר משנה קודמת וזינוק של כ-67% בהשוואה ל-2017.

מעבר לכך, 74% מהגז המיובא לטורקיה בחודש אוקטובר, הגיע משלוש מדינות בלבד: רוסיה (40%), ארה"ב (18%), ואזרבייג’ן (16%). לכן, הודעת ממשל ביידן, דווקא זה שבטורקיה נתפס כנשיא עוין במיוחד לאנקרה, לפיה ארה"ב מסיגה את תמיכתה במיזם צינור הגז איסטמד - התקבלה באנקרה בשמחה. היא זיהתה בישראל הזדמנות לקידום מקור אנרגיה משמעותי ונוח מבחינתה, אף שבסיס המצביעים של ארדואן אינו שוחר ציון בלשון המעטה.

רק השבוע שגריר טורקיה בישראל ובארה"ב לשעבר, נאמיק טאן, התבטא בנושא: "אחת הבעיות החמורות ביותר של מדיניות החוץ הטורקית כיום היא שכמעט כל ההחלטות מתקבלות על ידי אדם אחד בלבד - הנשיא". וכך, כבר בעלייתו למטוס בחזרה מביקור מדיני באלבניה, ארדואן התייחס לבעיה שנוצרה לשלוש המדינות שמעורבות באיסטמד, ישראל, יוון וקפריסין. שלושתן משפיעות מאוד על בידודה האזורי של טורקיה. "ארה"ב לא תומכת בצינור הגז בין יוון לישראל בגלל שהוא לא כדאי כלכלית", אמר נשיא טורקיה. "חישוב העלויות של הפרויקט עוד לא הסתיימו. אנחנו מעוניינים להוביל את הגז הישראלי לאירופה".

המברק שנשלח מטורקיה לישראל וליוון

לטורקיה יש אי הסכמות מובהקות בנוגע לגבולות הימיים עם יוון וקפריסין, כשמעל הכל עומד הסכם הגבול הימי בין טורקיה לבין לוב שנחתם ב-27 בנובמבר 2019, ולא מוכר על ידי הקהילה הבינלאומית. אותו הסכם משליך על מיזם איסטמד, שהרי קטע מהצינור המיועד, באורך כ-700 ק"מ, אמור לעבור בין קפריסין לכרתים בשטח ימי שאליו אנקרה מתייחסת כשלה. במרץ האחרון, טורקיה שלחה מברק לישראל וליוון ובו דרישה מהן לכבד את גבולות המים הכלכליים הבלעדיים שלה - ולבקש ממנה אישור לפעול בשטח זה.

אנקרה מודעת לפוטנציאל הגדול שיכולה ישראל להפיק מנמל ג’ייהאן, שנמצא במרחק של כ-470 ק"מ בלבד מחיפה. נמל זה מהווה את אחד הקצוות של צינור באקו-טביליסי-ג’ייהאן, ויכול להוות ניצחון לשני הצדדים. מצד אחד, טורקיה תייבא גז טבעי מישראל, מצד שני, ירושלים תוכל להשתמש בנמל ג’ייהאן ובתשתית הגז הקיימת כל הדרך לאירופה עבור יצוא הגז, במקום מיזם איסטמד.

 

מי שכבר הביעו דאגה בפני ישראל מההתחממות ביחסים עם טורקיה, שהורגשה כבר בסיום משבר מעצר הזוג אוקנין, אלו ניקוסיה ואתונה שביקשו הסברים. ברמה הדיפלומטית, תידרש ישראל להשכיל לשלב בין התחממות היחסים עם טורקיה לבין שימור מערכת היחסים האיתנה שהתפתחה עם יוון וקפריסין. בהתחשב במטענים בין טורקיה לבין יוון וקפריסין, הן ברמת הגבולות הימיים והן ברמת הרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין, מדובר במשימה לא פשוטה.

לבסוף, ארדואן מבין שכשמצבו האלקטורלי לא מרנין - הוא יוכל גם להפיק תועלת מהסוגיה הפלסטינית. טורקיה, שמארחת בכירי חמאס בשטחה ומתייחסת לארגון הטרור כגורם מייצג לגיטימי של העם הפלסטיני, רוצה להוכיח שלא רק מצרים דואגת לאינטרסים של העם "המדוכא".

סקר של מכון "יוניילם" שהתקיים החודש, מצא שלו הבחירות היו מתקיימות כיום, ארדואן היה מקבל 45% מהקולות מול 40.4% לטובת מנהיג האופוזיציה הנוכחי, כמאל קיליצ’דראולו. אמנם מדובר ביתרון לא קטן כש-17.8% מהמשיבים טרם החליטו למי יצביעו, אך מהסקר ברורה התרסקותו התדמיתית של ארדואן מול תוצאות בחירות 2018 - אז קיבל 52.6% מהקולות לעומת 30.6% של יריבו. סביר להניח שהנשיא ארדואן חושש מאפשרות שראש עיריית איסטנבול, אקרם אימאמאולו, ייצג את האופוזיציה בבחירות, שהרי במצב כזה, לפי הסקר, ארדואן עשוי להפסיד (46.7% מול 42%).

המפלגה של ארדואן לא תזכה לרוב בבחירות?

כמו כן, מבחינת פילוח הקולות בסקר בנוגע לבחירות לפרלמנט - קשה כעת לראות אפשרות שמפלגת הצדק והפיתוח בכלל תצליח לייצר רוב. אמנם סביר להניח שמפלגתו של ארדואן תתמודד בבלוק טכני עם שותפיה הקואליציוניים, מפלגת התנועה הלאומית, אך גם ככה מסתמן שמצבה הנוכחי של האופוזיציה, שמתאחדת סביב גישת אנטי-ארדואן, טוב יותר.

טורקיה מבינה שללא יחסים טובים עם רמאללה ואבו מאזן, יהיה לה קשה להשפיע על דעת הקהל הכלל-פלסטינית. על כן, אנקרה השקיעה בפברואר האחרון 10 מיליון דולר בבניית אזור תעשייה חדש בג’נין. ובכל זאת, ארדואן ואנשיו מבינים שבלי אור ירוק ישראלי גורף להשקעות כמו זו בג’נין, או לחילופין "בית החולים לידידות פלסטין-טורקיה" שנבנה באמצעות סוכנות הסיוע הטורקית הממשלתית ברצועת עזה, באנקרה יתקשו להפיק תועלת מהסוגיה הפלסטינית. מן הצד הישראלי, יוכלו להרוויח תקשורת טובה יותר מול הנהגת חמאס - הן בדוחא והן בעזה.

ארדואן אירח לא פעם במעונו את ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה ובכירים נוספים בארגון הטרור. הקשר הרציף עם אותם בכירים, וכן התלות של רבים מהם בארדואן, בשל מגוריהם באיסטנבול, עשויים להועיל לישראל, במצב שבו מערכת היחסים בין אנקרה לבין ירושלים אכן תהיה טובה.

עוד כתבות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל