גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההסתמכות הגרמנית על גז רוסי מגבילה את האפשרויות של אירופה במשבר באוקראינה

ברלין תהיה פגיעה אם המערב יטיל סנקציות על רוסיה לגבי אוקראינה ומוסקבה תגיב בהפסקת ייצוא הגז

מתקן של יצואנית הגז הרוסית גזפרום / צילום: Shutterstock, Merkushev Vasiliy
מתקן של יצואנית הגז הרוסית גזפרום / צילום: Shutterstock, Merkushev Vasiliy

התלות של גרמניה בגז רוסי הותירה את אירופה ללא אופציות להטיל סנקציות על מוסקבה אם תפלוש לאוקראינה - ואת גרמניה עצמה פגיעה אם רוסיה תחליט להפסיק לייצא גז למערב.

החלטה מלפני עשרים שנה לצמצם את השימוש באנרגיה גרעינית וצעדים מהעת האחרונה לצמצם את התלות בפחם במאמץ להוריד את פליטות הפחמן הדו חמצני הביאו את גרמניה למצב בו היא תלויה בגז הרוסי יותר מהמדינות השכנות לה, לא רק לחימום אלא גם לייצור חשמל.

השנה, שלושה כורי החשמל הגרעיניים האחרונים במדינה ייסגרו, בדיוק בזמן שגרמניה מתמודדת עם כמה ממחירי האנרגיה הגבוהים ביותר בעולם המפותח. כל מפעלי הפחם הגרמניים אמורים להיסגר עד 2038.

כשגז זול זרם מרוסיה באופן אמין במשך עשורים, ממשלות עוקבות בגרמניה מעולם לא בנו תשתית לייבוא של גז מעובה, שיקר יותר להביאו מהיצואנים הגדולים כמו ארה"ב או קטאר. כיום אין במדינה טרמינל גפ"מ משלה.

גרמניה הפכה לרוכשת הגדולה ביותר של גז רוסי בעולם

הגורמים האלה השתלבו להפיכתה של גרמניה לרוכשת הגדולה ביותר של גז רוסי בעולם. היא מביאה יותר מחצי מיבוא הגז שלה מרוסיה לעומת כ־40% בממוצע מהאיחוד האירופי, על פי סוכנות הסטטיסטיקה של האיחוד Eurostat.

הקטנת השימוש באנרגיה גרעינית ועזיבת הפחם משמעותם שהיחס הזה צפוי לגדול. נורד סטרים 2, צינור שהושלם בשנה שעברה וכעת מחכה לאישור רשמי מהרגולטור הגרמני, יכפיל את התפוקה שלו לייצוא גז רוסי למדינה, שכעת עובר בצינור המקביל נורד סטרים 1.

"ההחלטה לצמצם את השימוש באנרגיה גרעינית ופחם באותו זמן הפכה את גרמניה לתלויה לגמרי בגז הרוסי ופגיעה לאפשרות שרוסיה תשתמש באנרגיה כנשק", אמר גוסטב גרסל, עמית מדיניות בכיר במועצה האירופית ליחסי חוץ, מכון מחקר.

בכירים בממשלתו של הקנצלר אולף שולץ - שמפלגתו - הסוציאל־דמוקרטים, באופן מסורתי תמכה ביחסים קרובים עם רוסיה - אמרו בשיחות סגורות שיכניסו את התוכנית להפעיל את נורד סטרים 2 למגירה אם הרוסים יפעלו בתוקפנות.

באופן פומבי, לא עשה שולץ שום מחויבות כזו על אף בקשות חוזרות מצד וושינגטון ובנות ברית אחרות. הקנצלר התבטא באופן דומה לקודמתו אנגלה מרקל, שפיקחה על בניית נורד סטרים 2, ואמר שהצינור הוא פרויקט של הסקטור הפרטי שצריך להתייחס אליו בנפרד מהדיונים הפוליטיים.

בעוד שהקרמלין לאחרונה הפך את הגז לכלי נשק בדיונים עם מזרח אירופה, וצמצם אספקה על מנת להפעיל לחץ פוליטי, רוסיה מעולם לא פעלה כך נגד גרמניה, כך אמר אריך ואד, גנרל גרמני בדימוס ויועץ ביטחון לממשלה. זה מה שעיצב את הגישה החיובית לרוסיה כספקית אנרגיה אמינה.

הקרמלין הכחיש שהוא משתמש בגז ככלי נשק פוליטי

אבל זה משתנה: סוכנות האנרגיה הבינלאומית אמרה מוקדם יותר החודש שרוסיה אחראית במידה רבה למחסור בגז באירופה ושגזפרום, יצואנית הגז הרוסית בבעלות המדינה, הקטינה את הייצוא לאירופה ברבעון הרביעי בזמן שהמחירים היו גבוהים. הקרמלין הכחיש שהוא משתמש בגז ככלי נשק גיאופוליטי ואמר שהוא מקיים את כל המחויבויות החוזיות שלו.

הרבה ממשלוחי הגז של רוסיה לאירופה מתועלים דרך צינורות העוברים באוקראינה, שחלקם נבנו עוד בעידן הסובייטי. האפשרות להחליף אותם במשלוחי גז ישירים לגרמניה יכולה לאפשר לרוסיה להילחם באוקראינה בלי לדאוג לכך שהאספקה תיקטע, אמר גרסל.

"הזהרנו מפני תסריט כזה במשך שנים, וכעת הוא מתגשם", אמר. "הביטחון של כל הסדר האירופי מוטל על הכף, וגרמניה צריכה להיות מוכנה לשלם מחיר כדי להגן עליו".

גזפרום שולטת במספר מתקני אצירת גז הפזורים ברחבי גרמניה, וביניהם כמה מהמתקנים הגדולים ביותר באירופה. זה נותן למוסקבה גישה למערכת גיבוי חשובה במקרים של ביקוש שיא וצווארי בקבוק באספקה.

"אם תהיה תוקפנות צבאית רוסית, זה יראה את הרמה בה אנו תלויים בגז הרוסי וכמה אנו פגיעים לכך שהוא ישמש ככלי נשק פוליטי", אמרה קונסטנצה שטלצנמילר, עמיתה בכירה במכון המחקר ברוקינגס.

מחירי האנרגיה בגרמניה כבר עלו כתוצאה מהמחסור בגז באירופה, ומשרד הסטטיסטיקה הפדרלי דיווח ביום חמישי שהם עלו בדצמבר ב־69% בהשוואה לאותו חודש בשנת 2020. המשבר דחף את חברות האנרגיה הגרמניות לבקש אשראי במיליארדי דולרים על מנת להתמודד עם עליית המחירים.

"הגז מרוסיה לא יכול להיות מוחלף בטווח הקצר"

גרמניה עשתה השקעות גדולות באנרגיה מתחדשת, אבל המעבר מדלקי מאובנים היה איטי ולא שוויוני. גז טבעי מהווה כ־25% מכלל צריכת האנרגיה בגרמניה וזה יגדל ככל שהמדינה תסגור יותר כורים גרעיניים ומפעלי פחם. השימוש בגז טבעי לייצור חשמל ב־2021 כבר היה גבוה יותר מאשר ב־1990, על פי סוכנות הסביבה הפדרלית.

"הגז מרוסיה לא יכול להיות מוחלף בטווח הקצר", אמר מרקוס קרבר, מנכ"ל אחת מחברות האנרגיה הגדולות ביותר בגרמניה, RWE, בפסגת האנרגיה בהנדלסבלאט החודש.

אפילו תשתית האנרגיה של גרמניה מוכוונת ברובה לייצוא רוסי. ב־2018, ממשלתה של מרקל הסכימו לתמוך בבנייה של לפחות טרמינל גפ"מ אחד בחוף הגרמני של הים הצפוני, לאחר לחצים מצד נשיא ארה"ב דאז דונלד טראמפ, שאיים על ברלין בסנקציות חריפות נגד נורד סטרים 2.

ממשלתה של מרקל הבטיחה לסבסד את הפרויקט ולהעביר חוק שיכריח את חברות תשתית הגז לבנות חיבורים לטרמינל העתידי. אבל כל הפרויקט ננטש כשטראמפ הפסיד בבחירות בשנה שעברה.

יבוא גז מהולנד, בינתיים, המשיך לקטון בגלל שהתפוקה שם קטנה עקב חששות שהקידוח לחיפוש גז עלול לגרום לרעידות אדמה.

במחקר מ־2015 שהוזמן על ידי משרד הכלכלה שעשה סימולציה של הפסקה פתאומית במשלוחי הגז הרוסי, כתבו המחברים שמתקני אצירת גז גרמניים יצטרכו להיות מלאים בלפחות 60% על מנת להמשיך לספק את הביקוש. ביום רביעי, כשמזג האוויר החמים יותר עדיין רחוק בכמה חודשים, היו המיכלים מלאים ב־44%, על פי נתוני Gas Infrastructure Europe, איגוד המייצג חברות המפעילות תשתיות גז ברחבי היבשת.

כתוצאה מזה, גרמניה מתמודדת כעת עם משוואה בת שלושה חלקים, כך אמרה שטלצנמילר, בגלל שהיא צריכה לאזן בין גורמים של סביבה, השפעה חברתית וביטחון.

"הערכנו בהערכת חסר פרועה את הצד הביטחוני של המשוואה", אמרה. "הרבה מקובעי המדיניות הגרמנים רוצים להאמין שהרוסים הם ספקים אמינים, כפי שהיו במשך כמה עשורים. אבל כעת, למרבה הצער, ישנן עדויות רבות שהמצב הפוך מכך".

עוד כתבות

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

בנייה חדשה בירושלים / צילום: Shutterstock

תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר

לפי נתוני הלמ"ס, אחת משש דירות שהחלה בנייתן אשתקד נמצאה בערים תל אביב או ירושלים, כשבאחרונה מדובר בהיקף שיא של 2.5% מהדירות הקיימות ● אבל כשברקע מגמת ההאטה הכללית, תל אביב הידרדרה למקום חמישי במספר העסקאות, בעוד שירושלים מובילה בבטחה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו