גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראש מחלקת הסייבר בפרקליטות: אין סמכות בחוק לחדור לטלפון מרחוק ולשאוב נתונים

בוועדה לביטחון הפנים בכנסת דנו היום בטענות לשימוש של המשטרה בתוכנת פגסוס של NSO ● במהלך הדיון, עו"ד חיים ויסמונסקי, ראש מחלקת הסייבר בפרקליטות, התייחס לראשונה לפרסומים: "אם הייתה חדירה מרחוק לשאיבת נתונים, להבדיל מניטור קדימה, היא לא חוקית" ● במקביל השר לביטחון הפנים עמר בר-לב הודיע כי הנחה את הגורמים המשפטיים במשרדו לבחון את ההסדרים בכל הנוגע להאזנות סתר

עו''ד חיים ויסמונסקי, ראש מחלקת הסייבר בפרקליטות / צילום: איל יצהר
עו''ד חיים ויסמונסקי, ראש מחלקת הסייבר בפרקליטות / צילום: איל יצהר

דיון סוער התקיים היום (ב') בוועדה לביטחון הפנים בכנסת בנוגע לטענות לשימוש לא חוקי על-ידי המשטרה בתוכנת הריגול פגסוס של NSO, כפי שפורסם בתחקיר של העיתונאי תומר גנון ב"כלכליסט". במקביל הודיע היום השר לביטחון הפנים עמר בר-לב כי הנחה את הגורמים המשפטיים במשרדו לבחון את ההסדרים המשפטיים בכל הנוגע להאזנות סתר.

חברי כנסת מימין ומשמאל התאחדו נגד הפרסום אודות השימוש בתוכנה, הפוגע בזכויות הפרט של הציבור, ודרשו לברר האם הפרסומים נכונים. בר-לב הודיע כי "יש הצדקה לבחינת ההסדרים לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות להן אנו עדים בשנים האחרונות. כדי לבחון צורך בביצוע התאמות, במטרה לדייק ולהבהיר את גבולות המותר והאסור בשימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים למטרות אכיפה. במידת הצורך משרדי יגבש הצעת חוק ממשלתית, בתיאום עם משרד המשפטים".

עו"ד חיים ויסמונסקי, ראש מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, התייחס בפעם הראשונה לפרסומים והבהיר כי אין סמכות בחוק לחדור לטלפון נייד מרחוק ולשאוב ממנו נתונים. זאת להבדיל מניטור טלפון בזמן אמת, החוסה לדבריו תחת חוק האזנות סתר. "אני רוצה לחדד. לפי הפרסומים, הכלי של פגסוס יודע לנטר תעבורה של תקשורת. לכך יש מסגרת חוקית להאזנת סתר לשיחה. ב-1995 נוספה האפשרות להאזין לשיחה. כדי להתקין מותר לבצע כניסה סמויה - זה גם מופיע בחוק. פונקציה זו מכוסה משפטית".

באשר לפונקציה הנוספת של תוכנת הריגול - להשתלט מרחוק ולהעתיק את תוכן הטלפון - אמר עו"ד ויסמונסקי: "כל דבר שצופה פני עבר אסור לעשות במצב המשפטי הקיים. אם הייתה חדירה מרחוק לשאיבת נתונים, להבדיל מניטור קדימה, היא לא חוקית".

הוא הוסיף כי "אין חולק מהצד של משרד המשפטים, ואני מאמין שאין חולק מהצד של המשטרה. אין סמכות לחדור למכשיר טלפון ולשאוב את הנתונים האגורים. יש בדיקה פרטנית".

"אנחנו עומדים מול כתבות עם פרטים שאנחנו לא מכירים"

היועץ המשפטי של המשטרה, עו"ד אלעזר כהנא, ציין: "אנחנו מאזינים למכשירים מכאן ולהבא. אנחנו מודעים למגבלות החוקיות שלנו. החומרים נמצאים רק במשטרה. אנחנו עומדים מול כתבות עם פרטים שאנחנו לא מכירים".

סגן השר לביטחון הפנים, ח"כ יואב סגלוביץ, לשעבר ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה, הבהיר כי "אין תשתית חוקית למה שפורסם. אם המשטרה עושה מעשה כזה -ימצאו את הבן אדם. להערכתי אין. אני רוצה להוריד מסדר היום שאיבה מרחוק. יש תקשורת בין מחשבים, והחוק הנוכחי הוא מספק".

עו"ד גבריאלה פיסמן, ראש אשכול סמכויות שלטוניות בייעוץ וחקיקה, אמרה: "היינו מאוד מוטרדים עם הפרסום של הכתבות. קיבלנו שיתוף-פעולה מלא של משטרת ישראל. אנחנו מבינים שמדובר בדברים בסדר גודל חמור. בבדיקה ראשונית של המשטרה לא עלה שום דבר ברמה המערכתית. צוות הבדיקה מונה לבדוק. לא נגביל את עצמנו לשנים 2020-2021. התחלנו לעבור על צווים פרטניים שניתנו בתקופות האלה. היועץ מקבל דיווחים מדי חודש בחודשו. אנחנו נבדוק את הטענות של שימוש ללא צווים".

ראש הוועדה, ח"כ מירב בן-ארי, שאלה את עו"ד פיסמן האם היא חושבת שהחקיקה הקיימת רלוונטית, ועו"ד פיסמן השיבה כי "הניסיונות לתקן לא צלחו".

תנ"צ דודו בואני, ראש חטיבת החקירות במשטרה עד לאחרונה, הוסיף: "אנחנו אומרים את האמת המקצועית שלנו. משטרת ישראל פועלת על-פי חוק. על-פי צו של בית משפט מחוזי. בפני נשיא או סגנו. רק על עבירות פשע. היחידה החוקרת כותבת צו, ונצ"מ חותם על הבקשה. הייתי נוכח במפגשים עם שופטים. כשמגיע כלי טכנולוגי חדש, הוא מקבל את הסטנדרטים של משטרת ישראל. מקבלים הסכמה של משרד המשפטים ובונים נהלים".

עו"ד הידי נגב מהתנועה לאיכות השלטון ביקש לפרסם את הנהלים של השימוש בתוכנות סייבר התקפי בכל התוכנות. "אלה נהלים שצריכים להיות מפורסמים לציבור", טען.

ביום חמישי האחרון הודיע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט על הקמת צוות לבדיקת הטענות, שבראשו תעמוד המשנה לעניינים פליליים ליועץ, עו"ד עמית מררי. לצד זאת הודיע מנדלבליט כי לפי המידע שהוצג לו על המשטרה, לא נעשו פעולות מערכתיות לא חוקיות.

היועץ ביקש מהמפכ"ל כי יועברו אליו בימים הקרובים הצווים להאזנה לתקשורת בין מחשבים בין השנים 2020-2021 לשם בקרה נוספת, וכן כי תיעשה בדיקה בדבר האפשרות לחסימה טכנית של יכולות החורגות מגדר הסמכויות המוקנות בחוק האזנות סתר, אך ציין כי "עולה שלא נעשה בהן שימוש".

"ככל שאכן תתגלה התנהגות פסולה, עשויה זו בהחלט לעלות כדי עבירה פלילית, וככל שיימצא בסיס לכך, היא תחייב מיצוי דין", הבהיר היועץ.

הוועדה טרם החלה לפעול, ולא נקבע כי יהיו חבריה. 

"לבחון האם הכלי הטכנולוגי הוא הכלי המתאים והמידתי לביצוע ההאזנה" 

האגודה לזכויות אזרח ופרטיות לישראל פנו בימים האחרונים למשטרה ולפרקליט המדינה, בטענה כי השימוש בתוכנות פריצה זדוניות לצורך ביצוע האזנות סתר הוא חידוש המעורר דאגה, וכי המשטרה אינה מוסמכת לפרוץ באמצעות תוכנה זדוני לטלפון ולהשתלט עליו מרחוק גם באמצעות צו האזנות סתר.

לעמדתם, יש לבחון האם הכלי הטכנולוגי הוא הכלי המתאים והמידתי לביצוע ההאזנה, או שיש להגביל את ההאזנה לטכנולוגיה אחרת, פוגענית פחות.

עו"ד אלעזר כהנא, יועמ"ש המשטרה, השיב לפנייתם כי משטרת ישראל פועלת במסגרת סמכויותיה ועל בסיס צווים שיפוטיים בלבד, במסגרת חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - נתוני תקשורת) - זאת למרות שבפרסומים קודמים ציינה המשטרה כי סעיף החוק הוא חוק האזנות סתר. חוק נתוני תקשורת מקנה אפשרות לקבל מידע על נתוני תקשורת ממאגר של חברות התקשורת.

בנוסף ציין עו"ד כהנא כי "משטרת ישראל חסרה בכלי אכיפה מתאימים בתחומים אלה, אשר נדרשים להסדרה כוללת. משטרת ישראל ביקשה במהלך השנים האחרונות לקדם תיקוני חקיקה חשובים ביותר, בין השאר בחוק האזנת סתר, במסגרת חוק חיפוש חדש ומתקדם ועוד. חקיקה זו לא התקדמה כנדרש, ועל כן אנו חסרים בכלים חיוניים בתחום זה. יש לקוות כי יינתן לכך מענה לשם קידום האינטרס הציבורי". 

עוד כתבות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות ; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים