גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנהלי קרנות נאמנות ממליצים: איך להתנהל בימים שהבורסות נופלות

הפדיונות בקרנות, הגבוהים ביותר מאז מרץ 2020, עדיין רחוקים מהסכומים שנפדו באותם ימים של פרוץ משבר הקורונה ● בכיר בתעשיית הקרנות: "בתקופות כאלה המשקיעים לא צריכים לתזמן את השוק, אלא לבחור בקרנות מנוהלות"

רפי ניב, מנכ''ל מיטב תכלית קרנות נאמנות / צילום: איל יצהר
רפי ניב, מנכ''ל מיטב תכלית קרנות נאמנות / צילום: איל יצהר

הירידות החדות בבבורסה בתל אביב בימים הראשונים של השבוע תודלקו בפדיונות כבדים בקרנות הנאמנות, המוצר הנזיל בשוק ההון, ולכן גם זה החשוף ביותר לתנודתיות של השווקים. בשוק מעריכים כי יותר ממיליארד שקל נפדו ביום שני מקרנות הנאמנות, וגם ביום שלישי נרשמו פדיונות ערים שצפויים להסתכם בסך של כ-500 מיליון שקל.

נציין כי יום שלישי מייצג באופן אמיתי יותר את המצב בתעשיית קרנות הנאמנות, כיוון שימי שני אינם ימי מסחר רגילים בתעשיית הקרנות, ובמיוחד באלה עם חשיפה לחו"ל. זאת כיוון שבמקרים של נפילות במסחר בשוקי חו"ל, הפועלים בסוף השבוע, הללו מתורגמות לפדיונות בקרנות בארץ רק ביום שני. 

"השווקים נרגעו קצת ואנשים שנלחצו ומכרו ביום שני את הקרנות המשקיעות בשוק בארה"ב (שפתח את יום שני בירידות של כמעט 5% אך סיים אותו עם עליות קלות) מרגישים שהם יצאו קצת טמבלים", אומר בכיר בעולם קרנות הנאמנות.

ואולם, למרות שמדובר בפדיונות חריגים, הפדיון היומי הגבוה ביותר מאז מרץ 2020 עם פרוץ הקורונה, הם עדיין רחוקים מהסכום המצטבר שנפדה באותם ימים, אז איבדה התעשייה כ-45 מיליארד שקל בחודש אחד.

הפדיונות מגיעים אחרי שנה יוצאת דופן בתעשייה

בנוסף, פדיונות הימים האחרונים מגיעים אחרי שנה יוצאת דופן בתעשייה, שבמסגרתה זינק היקף הנכסים שהיא מנהלת בכ-70 מיליארד שקל, לאחר שגייסה אשתקד 28 מיליארד שקל ונהנתה מעליית ערך של 40 מיליארד שקל בשל הגאות בשווקים.

רפי ניב, מנכ"ל מיטב תכלית קרנות נאמנות, מסביר כי עד סוף השבוע שעבר בתעשיית הקרנות נמשכה מגמת הגיוסים. "התעשייה גייסה מתחילת החודש 4 מיליארד שקל, כאשר רוב הגיוסים היה בעיקר בקרנות הסל, שגייסו 1.8 מיליארד שקל, ואילו הקרנות המחקות (שעוקבות אחרי מדד מסוים) גייסו 1.2 מיליארד שקל והקרנות האקטיביות (בניהול של מנהל השקעות שבוחר מניות ספציפיות) גייסו גם הן 1.2 מיליארד שקל.

"ואולם אז, בימים חמישי-שישי, היו ירידות מאוד חדות בחו"ל וביום ראשון השוק כבר קיבל פדיונות של כ-100 מיליון שקל, וביום שני כבר נפדו כמיליארד שקל מהקרנות. זאת לצד פעילות דלה מאוד בקרנות הסל המועדפות על ידי המוסדיים, כך שלא היה גורם שימתן את הפדיונות", אומר ניב.

"הציבור התבגר בשנה האחרונה"

עיקר הפדיונות בקרנות מגיע ממשקיעים פרטיים, משקיעי ריטייל. "בקרנות המסורתיות והמחקות הציבור הוא הפודה, חד-משמעית. אבל אני כן מזהה התבגרות בשנה האחרונה של הציבור, ורואים שבאירועים חריגים הנטייה לפדות יותר נמוכה מאשר בעבר. גם לפני חודש וחצי, כשהאומיקרון פרץ, ראינו תגובה יותר מאופקת", אומר ניב.

"זו טעות לנסות לתזמן את השוק, והבעיה העיקרית היא לא במי שמשקיע במוצרים מנייתיים, כי אלו משקיעים שמבינים שהיו ויהיו סטיות תקן ותנודתיות, אלא בכספים שמושקעים בקרנות סולידיות יותר, בעיקר קרנות מעורבות עם עד 30% מניות. הרבה אנשים שרוכשים את הקרנות האלה מסתכלים על ביצועים בשנה או בשנתיים האחרונות, שם מי שמדורגים ראשונים כשהשוק עולה הם גם אלו שלקחו הכי הרבה סיכון. לכן, כשהמגמה מתהפכת רואים את הפערים לכיוון השני", מסביר גורם בעולם הקרנות.

בשוק מסבירים כי מדובר בפדיונות רוחביים, ולא מאחד מסוגי הקרנות באופן מיוחד. "סביר להניח שאלו אנשים שעדיין לא הספיקו להרוויח מהעליות וכבר משכו את הכסף, או משקיעים קצת יותר מתוחכמים, שהשקיעו את כל הכסף שלהם וחיכו לנקודת תפנית, ועתה משכו חלק ממנו כדי שאם הירידות יימשכו יהיה להם כסף לנצל הזדמנויות קנייה, כי משקיעים אחרים מוכרים עכשיו סחורה ללא הכרה", מציין הגורם.

הוא מעלה נקודה נוספת: "מערך ייעוץ ההשקעות בסניפי הבנקים הצטמצם כל כך בשנים האחרונות, שאין מי שימנע מהציבור לפדות את ההשקעות שלו. אם פעם יועץ היה משרת 200 לקוחות, היום הוא משרת 600, וכך המרכיב הפסיכולוגי הוא שקובע את ההתנהלות הכלכלית".

ניב מצדו מזהה כי לראשונה זה שנה וחצי נרשמו ביקושים בקרנות הכספיות. "השקעה בקרנות עם תשואה אפסית, למרות שהן יותר בטוחות, משדרת סוג של בהלה, לאחר שבמשך שנתיים נרשמו שם רק פדיונות", הוא אומר.

מה התחזית שלך לעתיד הקרוב והאם יש המלצה באילו קרנות להשקיע בימים כאלו?

ניב: "לא חכם להתנבא. השנתיים האחרונות לימדו אותנו שיעור בצניעות. רמת האי-ודאות גדולה בשווקים אבל הדברים יכולים להשתנות אם יהיה הסכם באוקראינה (לאור המתיחות בין רוסיה לארה"ב ואירופה) והתמתנות האינפלציה שיכולה למתן את העלאת הריבית על ידי הפד, והשוק יכול לחזור למגמת עליות ולגידול ברווחיות החברות גם ב-2022. אולם עד שהשוק יתייצב נמשיך לראות תנודות בחודשים הקרובים.

"הבנקים הם עדיין אפיק מעניין ויש גם הרבה חברות בתחום הטכנולוגיה שירדו בשיעורים מאוד משמעותיים, גם בעשרות אחוזים, ואלה חברות צומחות שמחיר הכניסה שלהן היום יותר טוב מאשר בחודשים האחרונים. באג"ח הקונצרניות יותר כדאי יהיה להשקיע באג"ח עם הדירוגים היותר גבוהים, כי שם נפתח המרווח".

גורם בכיר בתעשיית קרנות הנאמנות אומר מצדו כי דווקא עכשיו אין סיבה להשקיע בקרנות עם פחות חשיפה למניות. "זו תקופה שמשקיעי ריטייל לא צריכים לתזמן את השוק, אלא לבחור בקרנות מנוהלות ולהאמין במנהלי השקעות שעוקבים כל היום אחרי המניות ונעזרים במחלקות מחקר. אם אתה כמשקיע כן אוהב את שוק ההון, תחפש מדדים או מניות שנפלו בגלל בעיות של נזילות".

סוג הקרנות שנהנה בימים של אי-ודאות מיתרון מובנה הוא שוק קרנות הסל. בניגוד לקרנות המחקות, שהמסחר בהן מתבצע על פי שער הסגירה, בקרנות הסל המסחר מתבצע לאורך כל היום, בהתאם לשער ברגע העסקה. "החודשים האלו הם הטובים ביותר לקרנות הסל", אומר אותו גורם.

"כשאתה סוחר בקרן סל יש לך ודאות כמעט מלאה לגבי מחיר העסקה", מוסיף ניב. "לעומתו, מי שמוכר קרן מחקה ביום של פדיונות גדולים פודה אותה במחירים נמוכים יחסית, והוא תלוי יותר במה שאחרים עושים ופחות במה שהוא עושה".

תובנות מהפדיונות בקרנות הנאמנות

● עיקר הפדיונות - ע"י משקיעים מהציבור בקרנות עם שיעור מניות של עד 30%
● למרות פדיונות של 1.5 מיליארד שקל ביומיים, הציבור מאופק יותר מבעבר
● לא לנסות לתזמן את העליות בשוק המניות - ההשקעה דורשת אורך רוח
● בימים של תנודתיות, לקרנות הסל יתרון בולט על פני קרנות מחקות
● צמצום יועצי ההשקעות בבנקים - משמעו פחות אנשי מקצוע שימנעו מהציבור לפדות כספים בעת נפילות

עוד כתבות

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל