למרות ההתנגדויות: ליברמן ינסה להעביר בממשלה קיצוץ רוחבי בתקציב

חברי הכנסת ממפלגת העבודה וככל הנראה גם מרצ יתנגדו לקיצוץ הרוחבי וקשה לראות כיצד ליברמן מגייס את הרוב כדי לאשר את ההצעה גם בוועדת כספים כנדרש

אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר
אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר

שעה לפני שבת, שר האוצר אביגדור ליברמן מכניס לסדר היום של ישיבת הממשלה הצעת מחליטים לאישור לקיצוץ רוחבי במשרדים לטובת מימון תוכנית הדיור לעולים מאוקראינה ורוסיה. תוכנית הדיור לעולים מתעכבת בביצוע מספר שבועות בשל ויכוחים בתוך הממשלה על הודעת ליברמן כי יפעל לקיצוץ רוחבי כדי לממן אותה.

שר החוץ יאיר לפיד התנגד לקיצוץ וטען כי יש עשרים מיליארד של עודפי תקציב וכך גם חברי כנסת במפלגת העבודה, בהם נעמה לזימי חברת ועדת כספים. תוכנית הדיור לא יצאה לביצוע וכעת ליברמן מחליט בניגוד לחבריו לממשלה להמשיך עם תוכנית הקיצוץ.

מדובר במכשול נוסף לקיומה של הקואליציה שהפכה השבוע לקואליציית מיעוט עם פרישתה של ח"כ עידית סילמן. חברי הכנסת ממפלגת העבודה וככל הנראה גם מרצ יתנגדו לקיצוץ הרוחבי וקשה לראות כיצד ליברמן מגייס את הרוב כדי לאשר את ההצעה גם בוועדת כספים כנדרש. על פי ההצעה יחול קיצוץ של 0.9% בשנת 2022 בתקציבי משרדי הממשלה. עוד נכתב כי משרדים שונים יוכלו להחליט על קיצוץ שונה בין תוכניותיהם כל עוד הקיצוץ מכל משרד נותר זהה.

בנוסף הוחלט על קיצוץ בתקציבי המוסד לביטוח לאומי, הכנסת, מבקר המדינה ושירות התעסוקה באותם שיעורים. התקציב שיצטבר בסך ארבעה מיליארד שקלים אמור לסייע לקליטת 25 אלף עולים ויוקצה בהתאם להחלטת תוכנית הדיור לשיכון העולים. בין היתר יקוצץ ממשרד רה"מ 17 מיליון שקלים, 6.6 מיליון ממשרד האוצר, 36 מיליון ממשרד הבט"פ, חמישה מיליון ממשרד החוץ, 23 מיליון ממשרד הרווחה, 27 מיליון מההשכלה הגבוהה, 33 מיליון ממשרד החינוך, 31 מיליון הוצאות ביטחוניות, 10 מיליון משרד החקלאות, 20 מיליון משירות התעסוקה, 17 מיליון מהכלכלה, 63 מיליון מהתחבורה, 5 מיליון מענקי שיכון ועוד 13 מיליון ממשרד השיכון ועוד.